Midrange in combinatie met Scan Speak 26w, Vifa xt25 ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jim2

Midrange in combinatie met Scan Speak 26w, Vifa xt25 ?

Bericht door Jim2 »

Hey iedereen,

Mijn eerste post op dit forum. :)

Ik ben begonnen aan mijn eerste speakerbouw project en ben aardig onderweg heb ik het idee. Qua drivers heb ik voor het laag Scan Speak 26w ( http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-8534g00.pdf ) en voor het hoog een Vifa tweeter ( http://www.tymphany.com/files/XT25SC90-04%20Rev1_0.pdf ) gekozen. Voor het mid dacht ik dezelfde serie van Scan Speak te kunnen kiezen maar gezien de gevoeligheid van bijvoorbeeld de 10F ( http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf ) is een stuk hoger dan die van de andere twee drivers.

Mijn vraag is dus :

Maakt dat sensitivity verschil veel uit of is dat te overzien en recht te trekken met de crossover (daar heb ik trouwens weinig verstand van) ? Mocht het niet goed werken, welke opties zijn er dan?

Dit is ongeveer wat ik van plan ben te maken :
Schermafbeelding 2013-06-26 om 14.04.50.png
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Midrange in combinatie met Scan Speak 26w, Vifa xt25 ?

Bericht door Martijn M »

Over het algemeen heeft de woofer de laagste gevoeligheid en pas je de tweeter en middentoner daar op aan. De 10F is een uitstekende keus. Verder wil je ik je aanraden hulp te zoeken bij het maken van het filter, want zonder een uitgekiend filter zul je geen goed geluid krijgen.
Jim2

Bericht door Jim2 »

Martijn M schreef:
Over het algemeen heeft de woofer de laagste gevoeligheid en pas je de tweeter en middentoner daar op aan. De 10F is een uitstekende keus. Verder wil je ik je aanraden hulp te zoeken bij het maken van het filter, want zonder een uitgekiend filter zul je geen goed geluid krijgen.

Dankje Martijn M.

Wat betreft de crossover was ik ook van plan om iemand te vragen die er meer van weet dan ik zelf. Als iemand tips heeft of om mij ermee wil helpen hoor ik dat natuurlijk graag.

Wat denk je van de kast trouwens ?
markbakk

Bericht door markbakk »

Over de kast: de bracing is niet optimaal. Je hoeft juist minder te zorgen voor stevige hoeken, het midden van panelen moet je juist ondersteunen. De kamer voor de middentoner lijkt mij aan de grote kant. Bij toepassing van een driver in het resistieve gebied kan je doorgaans toe met een kleine kamer, mits uitstekend gedempt.

Bij zulke kasten heeft het verder wel zin om de hoeken te voorzien van facetkanten of afrondingen. De kast is vrij groot, daardoor zul je ook op wat grotere luisterafstanden nog last hebben van diffractie-effecten van de kastranden.

Vergeet ik nog een ding: door het achteroverhellen én de WTM-opstelling is de uitlijning van het akoestische centrum van de drivers niet optimaal. De luisteras zwaait zo nogal omhoog. Je zou M en T van plaats moeten verwisselen of de kast gewoon rechtop moeten zetten.
Jim2

Bericht door Jim2 »

Hey Mark

dank voor je reactie,

Ik moest redelijk wat dingen opzoeken wat betreft betekenis maar het meeste snap ik nu. Behalve 'resistieve gebied'. Midrange ?

Ik zal nog eens naar kijken naar die bracings. Misschien helpt een simpel dwarsliggend balkje tegen het 'kruis' aan elke zijde in het midden al ?
De driver opstelling had ik gekozen omdat ik de Focal Utopia Maestro er erg mooi uit vond zien zonder er de voor/nadelen van te weten.

ohja, de kast voor het midrange gebied ziet er nog te groot uit omdat ik nog niet wist welke driver ik zou gaan gebruiken. Nu ik dat weet (scan speak 10F) kan ik die kast qua grootte in orde maken.

thnx voor de tips, ik ga weer lekker rekenen en tekenen.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Jim2 schreef:
De driver opstelling had ik gekozen omdat ik de Focal Utopia Maestro er erg mooi uit vond zien.
Kijk dan eens naar 1 van mijn vorige creaties, de Epilogue. Deze is ook gebaseerd op de Focal Utopia en heeft ook dezelfde Vifa XT25 tweeter en SS 10F.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Voor wat meer info, een opzet voor de 10F.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10798

Edit: ik zie dat er al meer is gereageerd. :oops:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De link die Hans meegeeft gaat over een vrij intensieve test van Asterduc. Hij probeert allerlei kastsoorten uit die het beste bij de 10F passen. Uiteindelijk komt de 'kroon' er het beste uit.
Als je goed kijkt in het door mij genoemde topic dan zie je dat ik daar exact dezelfde opzet heb gebruikt voor de middentonderbehuizing. Ga dus niet het wiel opnieuw uitvinden.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
De link die Hans meegeeft gaat over een vrij intensieve test van Asterduc. Hij probeert allerlei kastsoorten uit die het beste bij de 10F passen. Uiteindelijk komt de 'kroon' er het beste uit.
Als je goed kijkt in het door mij genoemde topic dan zie je dat ik daar exact dezelfde opzet heb gebruikt voor de middentonderbehuizing. Ga dus niet het wiel opnieuw uitvinden.
psies, dat bedoelde ik ook................!!!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jeroen_d gebruikte deze ook als mid inde klassieke 3weg voor z'n pa. als behuizing een simpele naar achteren in een punt uitlopende kast.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=14793
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

btw: had je t onderwerp over midkastvormen al gelezen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=5671
Plaats reactie