driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Marp »

En ik maar denken dat ik nog de enige was die rechtstreeks in hout schroeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

De hele discussie is ooit begonnen omdat menigeen met gewone houtschroeven met zijn schroevendraaier dwars door de conus heen is uitgekomen :roll:

Met gewone metaalschroeven/inbus bouten die je makkelijk met de hand indraait en alleen hoeft aan te trekken is dat risico veel kleiner.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Arno »

En sindsdien zijn er ook weer genoeg geweest die met het inbussleuteltje door de rolrand heen uitschieten. :mrgreen:

Ik vind het persoonlijk ook allemaal een beetje overdreven. Gewoon netjes voorboren, met een diameter zo groot als het lijf van de schroef, en schroeven nemen die iets langer zijn dan de totale materiaaldikte. Je gebruikt de schroefdraad dan optimaal.
En je hoeft de schroeven ook niet zo ontzettend vast te draaien.
Verder is me opgevallen dat bij heel veel drivers het maatverschil tussen de uitsparing en de infrezing best klein is, en je dus vaak ook niet zo heel veel ruimte hebt voor rampamoeren en inslagfratsen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
En sindsdien zijn er ook weer genoeg geweest die met het inbussleuteltje door de rolrand heen uitschieten. :mrgreen:
Ja, je houdt natuurlijk houtwormen die beter maar overal vanaf kunnen blijven :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door dre »

ik sluit me ook bij arno aan.
als je gewoon een goede kwaliteit mdf gebruikt is schroeven echt geen probleem.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

Jah, je moet hem natuurlijk te vriend houden Dre :lol:

Maar het is natuurlijk een waarheid als een koe dat als je er goed mee overweg kunt en de juiste materialen gebruikt (en kunt krijgen) het allemaal niet uitmaakt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door dre »

ik heb 1 keer lopen klooien met die inslagmoeren.......
nooit meer!
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door EppeRRR »

Arno schreef:
En sindsdien zijn er ook weer genoeg geweest die met het inbussleuteltje door de rolrand heen uitschieten. :mrgreen:

Ik vind het persoonlijk ook allemaal een beetje overdreven. Gewoon netjes voorboren, met een diameter zo groot als het lijf van de schroef, en schroeven nemen die iets langer zijn dan de totale materiaaldikte. Je gebruikt de schroefdraad dan optimaal.
En je hoeft de schroeven ook niet zo ontzettend vast te draaien.
Verder is me opgevallen dat bij heel veel drivers het maatverschil tussen de uitsparing en de infrezing best klein is, en je dus vaak ook niet zo heel veel ruimte hebt voor rampamoeren en inslagfratsen.

Zo heb ik het tot nu toe ook altijd nog gedaan, wil binnenkort eens een testkast maken en dan zal ik 'veel' moeten in en uitbouwen. Als ik het ga bouwen dan ga ik de methode overnemen van pvanlingen.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Berre »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.

Heb misschien wel een tip voor het "redden" van uitgeleefde schroefgaten. Zelf boor ik het gat uit met een boor die bij de maat van een plastic Fisher plug past (die grijze). Jawel, het soort plug die bedoeld zijn om een schilderij of gelijk wat op te hangen.

Is de plug langer dan de dikte van de plaat boor er dan niet volledig doorheen maar laat de plug een stukje uitsteken en snijd ze plat tegen de plaat af met een scherp mes. Maar meestal hoef je niets af te snijden omdat de meeste baffles meer dan dik genoeg zijn.

De rest kan u al raden. Gewoon een passende schoef in de plug en klaar is kees. Ik neem tegenwoordig torx schroeven. Die heb je in alle maten en lengtes.

Terloops kan ik nog melden dat ik deze techniek met succes heb toegepast op uitgeleefde schroeven van de scharnieren van keukenkastdeuren van ouderwets vezelplaat dat zoals iedereen weet voor geen meter deugt. Die deuren houden het met een Fischer plug daarna nog jarenlang vol.

Mocht de plug door herhaaldelijk in en uitschroeven toch weer de geest geven, dan is die makkelijk te vervangen. Gewoon eruit trekken (met een half ingeschroefde schroef) of weer uitboren. Werkt altijd.

Succes
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door CoenvanDongen »

Goeie tip!
en welkom Berre!
dieter
Berichten: 18
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:47

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door dieter »

Of uitboren en een deuvel inlijmen (en al dan niet afzagen). En je kan rustig opnieuw schroeven...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Marp »

Waar is toch de tijd gebleven dat Zwaluw elk schroefje fikste.... Met aanstekers lukt dat niet meer.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door CoenvanDongen »

Marp schreef:
Waar is toch de tijd gebleven dat Zwaluw elk schroefje fikste.... Met aanstekers lukt dat niet meer.
Haha, ik gebruik tegenwoordig coctailprikkers ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Henkjan »

hier de methode met montagestrips (zelf te maken uit ijzer of alu, delf draad tappen, etc)
ori topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1606916
MechanicalAnimal schreef:
Ik zal meteen even laten zien hoe ik te werk ga met die montagestrips :D

Ik plaats de driver en zet die vast middels de inbusbouten en de stalen strips, dan keer ik de zaak om en boor de schroefgaten voor.
Afbeelding

In het schroefgat druppel ik wat D4 PU-Constructielijm (zodat de schroeven mooi vastgezet worden en de strips niet meer kunnen lostrillen)
Afbeelding

en dan is het een kwestie van de schroeven er in draaien.
Afbeelding

Uiteindelijk ziet dat er dus ongeveer zo uit, de ene schroef heeft wat meer lijm dan de andere, was ff uitvogelen hoeveel D4 er precies in moest, de lijm zicht echter door het hele boorgat heen dus ik denk niet dat de zaak nog aan de wandel gaat :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks :goeie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Shadow »

Mooie tips & trics hier, voor luchtdichte montage van een driver of wat dan ook, als het nog los moet; siliconenkit aan de baffle en vaseline aan de driver, geheel vastzetten en je hebt een seal die luchtdicht is en makkelijk losneembaar. Met succes toegepast op het harmonium van de buurman z'n zangkoor. Is een methode die uit de luchtvaart komt, de vleugelvoorranden worden zo gemonteerd.
Dagobert
Berichten: 28
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 12:42

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Dagobert »

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar sommige opties is wel een gepriegel!Had zelf al problemen met slagmoeren omdat ik niet genoeg 'vlees' had op de rand,dus ze gingen draaien als ik vast ging zetten.

Zelf heb ik hele mooie schroeven gevonden op eBay,stuk goedkoper voor die aantallen dan hier in Nederland!Ik wist alleen niet waar en of ik die link mag delen :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Henkjan »

Dagobert schreef:
Zelf heb ik hele mooie schroeven gevonden op eBay,stuk goedkoper voor die aantallen dan hier in Nederland!Ik wist alleen niet waar en of ik die link mag delen :)
ja hoor, bv hier of anders in het "te koop gezien" topic
Dagobert
Berichten: 28
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 12:42

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Dagobert »

Ik heb dit gepost met me telefoon,ook de eBay link opgezocht met me telefoon dus ik hoop dat het op de computer ook te zien is,aangezien er mobile in de link staat ;)

http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewit ... 1051841144

Ik heb ze gister besteld,dus hoop snel me bevindingen te kunnen posten!
BjornV
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 23:16

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door BjornV »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ray5150 »

BjornV schreef:
Heb je toevallig ook naar de prijs gekeken ? :-&
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ds23man »

Je kunt ook gewoon
kit.~png.jpg
kit.~png.jpg (2.81 KiB) 1774 keer bekeken
gebruiken, werkt fantastisch!

Lucht en waterdicht en komt nooooooooooit meer los! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ray5150 »

Maar dan wel die van onze huisdealer :
807195.gif
807195.gif (17.4 KiB) 1768 keer bekeken
:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door JoeyH »

Ik heb deze zelf gemaakt! monteer je aan de achterzijde in de kast met een drupje lijm. gaatjes M4 getapt
ringen.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door dre »

Metaal of rvs?
Plaats reactie