driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
En ik maar denken dat ik nog de enige was die rechtstreeks in hout schroeft.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
De hele discussie is ooit begonnen omdat menigeen met gewone houtschroeven met zijn schroevendraaier dwars door de conus heen is uitgekomen
Met gewone metaalschroeven/inbus bouten die je makkelijk met de hand indraait en alleen hoeft aan te trekken is dat risico veel kleiner.
Met gewone metaalschroeven/inbus bouten die je makkelijk met de hand indraait en alleen hoeft aan te trekken is dat risico veel kleiner.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
En sindsdien zijn er ook weer genoeg geweest die met het inbussleuteltje door de rolrand heen uitschieten.
Ik vind het persoonlijk ook allemaal een beetje overdreven. Gewoon netjes voorboren, met een diameter zo groot als het lijf van de schroef, en schroeven nemen die iets langer zijn dan de totale materiaaldikte. Je gebruikt de schroefdraad dan optimaal.
En je hoeft de schroeven ook niet zo ontzettend vast te draaien.
Verder is me opgevallen dat bij heel veel drivers het maatverschil tussen de uitsparing en de infrezing best klein is, en je dus vaak ook niet zo heel veel ruimte hebt voor rampamoeren en inslagfratsen.
Ik vind het persoonlijk ook allemaal een beetje overdreven. Gewoon netjes voorboren, met een diameter zo groot als het lijf van de schroef, en schroeven nemen die iets langer zijn dan de totale materiaaldikte. Je gebruikt de schroefdraad dan optimaal.
En je hoeft de schroeven ook niet zo ontzettend vast te draaien.
Verder is me opgevallen dat bij heel veel drivers het maatverschil tussen de uitsparing en de infrezing best klein is, en je dus vaak ook niet zo heel veel ruimte hebt voor rampamoeren en inslagfratsen.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ja, je houdt natuurlijk houtwormen die beter maar overal vanaf kunnen blijvenArno schreef:En sindsdien zijn er ook weer genoeg geweest die met het inbussleuteltje door de rolrand heen uitschieten.![]()
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
ik sluit me ook bij arno aan.
als je gewoon een goede kwaliteit mdf gebruikt is schroeven echt geen probleem.
als je gewoon een goede kwaliteit mdf gebruikt is schroeven echt geen probleem.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Jah, je moet hem natuurlijk te vriend houden Dre
Maar het is natuurlijk een waarheid als een koe dat als je er goed mee overweg kunt en de juiste materialen gebruikt (en kunt krijgen) het allemaal niet uitmaakt.
Maar het is natuurlijk een waarheid als een koe dat als je er goed mee overweg kunt en de juiste materialen gebruikt (en kunt krijgen) het allemaal niet uitmaakt.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
ik heb 1 keer lopen klooien met die inslagmoeren.......
nooit meer!
nooit meer!
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Arno schreef:En sindsdien zijn er ook weer genoeg geweest die met het inbussleuteltje door de rolrand heen uitschieten.![]()
Ik vind het persoonlijk ook allemaal een beetje overdreven. Gewoon netjes voorboren, met een diameter zo groot als het lijf van de schroef, en schroeven nemen die iets langer zijn dan de totale materiaaldikte. Je gebruikt de schroefdraad dan optimaal.
En je hoeft de schroeven ook niet zo ontzettend vast te draaien.
Verder is me opgevallen dat bij heel veel drivers het maatverschil tussen de uitsparing en de infrezing best klein is, en je dus vaak ook niet zo heel veel ruimte hebt voor rampamoeren en inslagfratsen.
Zo heb ik het tot nu toe ook altijd nog gedaan, wil binnenkort eens een testkast maken en dan zal ik 'veel' moeten in en uitbouwen. Als ik het ga bouwen dan ga ik de methode overnemen van pvanlingen.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum.
Heb misschien wel een tip voor het "redden" van uitgeleefde schroefgaten. Zelf boor ik het gat uit met een boor die bij de maat van een plastic Fisher plug past (die grijze). Jawel, het soort plug die bedoeld zijn om een schilderij of gelijk wat op te hangen.
Is de plug langer dan de dikte van de plaat boor er dan niet volledig doorheen maar laat de plug een stukje uitsteken en snijd ze plat tegen de plaat af met een scherp mes. Maar meestal hoef je niets af te snijden omdat de meeste baffles meer dan dik genoeg zijn.
De rest kan u al raden. Gewoon een passende schoef in de plug en klaar is kees. Ik neem tegenwoordig torx schroeven. Die heb je in alle maten en lengtes.
Terloops kan ik nog melden dat ik deze techniek met succes heb toegepast op uitgeleefde schroeven van de scharnieren van keukenkastdeuren van ouderwets vezelplaat dat zoals iedereen weet voor geen meter deugt. Die deuren houden het met een Fischer plug daarna nog jarenlang vol.
Mocht de plug door herhaaldelijk in en uitschroeven toch weer de geest geven, dan is die makkelijk te vervangen. Gewoon eruit trekken (met een half ingeschroefde schroef) of weer uitboren. Werkt altijd.
Succes
Ik ben nieuw op dit forum.
Heb misschien wel een tip voor het "redden" van uitgeleefde schroefgaten. Zelf boor ik het gat uit met een boor die bij de maat van een plastic Fisher plug past (die grijze). Jawel, het soort plug die bedoeld zijn om een schilderij of gelijk wat op te hangen.
Is de plug langer dan de dikte van de plaat boor er dan niet volledig doorheen maar laat de plug een stukje uitsteken en snijd ze plat tegen de plaat af met een scherp mes. Maar meestal hoef je niets af te snijden omdat de meeste baffles meer dan dik genoeg zijn.
De rest kan u al raden. Gewoon een passende schoef in de plug en klaar is kees. Ik neem tegenwoordig torx schroeven. Die heb je in alle maten en lengtes.
Terloops kan ik nog melden dat ik deze techniek met succes heb toegepast op uitgeleefde schroeven van de scharnieren van keukenkastdeuren van ouderwets vezelplaat dat zoals iedereen weet voor geen meter deugt. Die deuren houden het met een Fischer plug daarna nog jarenlang vol.
Mocht de plug door herhaaldelijk in en uitschroeven toch weer de geest geven, dan is die makkelijk te vervangen. Gewoon eruit trekken (met een half ingeschroefde schroef) of weer uitboren. Werkt altijd.
Succes
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Of uitboren en een deuvel inlijmen (en al dan niet afzagen). En je kan rustig opnieuw schroeven...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Waar is toch de tijd gebleven dat Zwaluw elk schroefje fikste.... Met aanstekers lukt dat niet meer.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Haha, ik gebruik tegenwoordig coctailprikkersMarp schreef:Waar is toch de tijd gebleven dat Zwaluw elk schroefje fikste.... Met aanstekers lukt dat niet meer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
hier de methode met montagestrips (zelf te maken uit ijzer of alu, delf draad tappen, etc)
ori topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1606916
ori topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1606916
MechanicalAnimal schreef:Ik zal meteen even laten zien hoe ik te werk ga met die montagestrips![]()
Ik plaats de driver en zet die vast middels de inbusbouten en de stalen strips, dan keer ik de zaak om en boor de schroefgaten voor.
In het schroefgat druppel ik wat D4 PU-Constructielijm (zodat de schroeven mooi vastgezet worden en de strips niet meer kunnen lostrillen)
en dan is het een kwestie van de schroeven er in draaien.
Uiteindelijk ziet dat er dus ongeveer zo uit, de ene schroef heeft wat meer lijm dan de andere, was ff uitvogelen hoeveel D4 er precies in moest, de lijm zicht echter door het hele boorgat heen dus ik denk niet dat de zaak nog aan de wandel gaat![]()
![]()
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Mooie tips & trics hier, voor luchtdichte montage van een driver of wat dan ook, als het nog los moet; siliconenkit aan de baffle en vaseline aan de driver, geheel vastzetten en je hebt een seal die luchtdicht is en makkelijk losneembaar. Met succes toegepast op het harmonium van de buurman z'n zangkoor. Is een methode die uit de luchtvaart komt, de vleugelvoorranden worden zo gemonteerd.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ik heb niet alle pagina's gelezen maar sommige opties is wel een gepriegel!Had zelf al problemen met slagmoeren omdat ik niet genoeg 'vlees' had op de rand,dus ze gingen draaien als ik vast ging zetten.
Zelf heb ik hele mooie schroeven gevonden op eBay,stuk goedkoper voor die aantallen dan hier in Nederland!Ik wist alleen niet waar en of ik die link mag delen
Zelf heb ik hele mooie schroeven gevonden op eBay,stuk goedkoper voor die aantallen dan hier in Nederland!Ik wist alleen niet waar en of ik die link mag delen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
ja hoor, bv hier of anders in het "te koop gezien" topicDagobert schreef:Zelf heb ik hele mooie schroeven gevonden op eBay,stuk goedkoper voor die aantallen dan hier in Nederland!Ik wist alleen niet waar en of ik die link mag delen
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ik heb dit gepost met me telefoon,ook de eBay link opgezocht met me telefoon dus ik hoop dat het op de computer ook te zien is,aangezien er mobile in de link staat 
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewit ... 1051841144
Ik heb ze gister besteld,dus hoop snel me bevindingen te kunnen posten!
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewit ... 1051841144
Ik heb ze gister besteld,dus hoop snel me bevindingen te kunnen posten!
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ik kwam toevallig deze tegen :
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekre ... tid=106326
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekre ... tid=106326
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Heb je toevallig ook naar de prijs gekeken ?BjornV schreef:Ik kwam toevallig deze tegen :
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekre ... tid=106326
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Je kunt ook gewoon
gebruiken, werkt fantastisch!
Lucht en waterdicht en komt nooooooooooit meer los!

Lucht en waterdicht en komt nooooooooooit meer los!
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Maar dan wel die van onze huisdealer :

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ik heb deze zelf gemaakt! monteer je aan de achterzijde in de kast met een drupje lijm. gaatjes M4 getapt
