Filter voor het hoog en mid/laag apart op een printplaat...
Moderator: Beheerdersteam
Filter voor het hoog en mid/laag apart op een printplaat...
Een simpele vraag,
Ik zie op verschillende websites dat ze het filter voor het hoog en mid/laag, apart op een printplaat afzonderlijk maken en niet gecombineerd op één printplaat.
Heeft dat een voordeel ? Of is het puur praktisch t.b.v. de luidsprekerkast ?
Ik zie op verschillende websites dat ze het filter voor het hoog en mid/laag, apart op een printplaat afzonderlijk maken en niet gecombineerd op één printplaat.
Heeft dat een voordeel ? Of is het puur praktisch t.b.v. de luidsprekerkast ?
- Bijlagen
-
- Swans-M1-Speaker-Assembly.jpg (23.56 KiB) 400 keer bekeken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Filter voor het hoog en mid/laag apart op een printplaat
2 kleinere printen zijn makkelijker te monteren dan 1 grotedixie schreef:.... Heeft dat een voordeel ? Of is het puur praktisch t.b.v. de luidsprekerkast ?
Ik begrijp hieruit dat 2 aparte printplaten niet zinvol is (afgezien van de montage en het praktische) en dat één printplaat net zo goed is.Henkjan schreef:2 kleinere printen zijn makkelijker te monteren dan 1 grotedixie schreef:.... Heeft dat een voordeel ? Of is het puur praktisch t.b.v. de luidsprekerkast ?
- bas focal m180
- Contacteer:
Het plaatsen van spoelen kan nu veel gemakkelijker als je 2 plaatjes gebruikt , je kan ze op de hoeken plaatsen dus ver van elkaar vandaan .
Ok, is er anders kans, dat de spoelen elkaar beïnvloeden ??bas focal m180 schreef:Het plaatsen van spoelen kan nu veel gemakkelijker als je 2 plaatjes gebruikt , je kan ze op de hoeken plaatsen dus ver van elkaar vandaan .
Ok, prima illustratie.
Goed om daar rekening mee te houden ! Bedankt. (nou moet ik weer de soldeerbout ter hand nemen
).
Toch zie ik in DHZ projecten, vaak dat de spoelen minder dan 10 cm bij elkaar liggen, wat volgens de illustratie niet gunstig is ....
Goed om daar rekening mee te houden ! Bedankt. (nou moet ik weer de soldeerbout ter hand nemen
Toch zie ik in DHZ projecten, vaak dat de spoelen minder dan 10 cm bij elkaar liggen, wat volgens de illustratie niet gunstig is ....
Alsof dat een straf is !dixie schreef:(nou moet ik weer de soldeerbout ter hand nemen).
De beinvloeding is theoretisch niet gunstig. Er zal wat signaal doorlekken van de ene naar de andere spoel. Het is echter de vraag hoe belangrijk dit is, als je na uitgebreide meet en luistertesten tot een dimensionering bent gekomen. Een geoptimaliseerd filter waar de spoelen wat dichter bij elkaar liggen klinkt echt niet slechter dan eentje waarbij de afstand van 20cm is aangehouden. Het enige wat je moet voorkomen is dat je spoelen met dezelfde orientatie echt vlak bij elkaar gaat leggen. Wat je in DHZ projecten ziet, is nog heilig vergeleken bij wat je ziet in veel commerciele filters.dixie schreef:Ok, prima illustratie.
Goed om daar rekening mee te houden ! Bedankt. (nou moet ik weer de soldeerbout ter hand nemen).
Zeer zeker niet, maar ik ben altijd benieuwd naar het resultaat en nu moet ik die kast weer open maken, drivers eruit enz. enz.ray5150 schreef:Alsof dat een straf is !dixie schreef:(nou moet ik weer de soldeerbout ter hand nemen).
Dat is juist een van de leukste dingen die er zijn in deze hobby.