[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ygBP7MtT3Ac[/youtube]Martijn M schreef:Maar nog altijd minder dan bij een compleet passief systeem. Met 100 Watt moet je een heel eind kunnen komen. Wil je de ramen uit de kozijnen blazen, dan zul je of een zeer zware versterker moeten kiezen of alsnog voor de actieve variant moeten gaan. Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste mensen voldoende hebben aan 100 Watts.
Daudio gaat 'live'
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Daudio gaat 'live'
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Contacteer:
Ze hebben alles erbij gekregen, maar spelen waarschijnlijk met hun eigen bron en DAC.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Testen de mannen van Audio-creative alleen de speakers, of hebben ze ook gelijk de Daudio DAC en Daudio 4-kanaals versterker erbij gekregen?
Groetjes Walter
- Daudio
- Contacteer:
Op http://www.avmn.nl is het verslag van onze demonstratie op 30 mei bij AVMN in Amersfoort te lezen.
Was erg gezellig en erg leuk om te doen!
Heb je een directe link? Ik vind het maar lastig zoeken op die site...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Walter,
"Mei2013" aanklikken.
Groet,
Leobus
"Mei2013" aanklikken.
Groet,
Leobus
- Daudio
- Contacteer:
Maar wel zwart, wordt het toch weer mooi zwart/wit of wit/zwartds23man schreef:Leuke Ikea tafeltjes trouwens..... alleen zijn ze niet wit!
Aanstaande donderdag komt Jan Didden van Lineair Audio, weer eens wat anders als luidsprekers.Daudio schreef:Op http://www.avmn.nl is het verslag van onze demonstratie op 30 mei bij AVMN in Amersfoort te lezen.
- Daudio
- Contacteer:
Vandaag samen met Jeroen drie filter variaties getest! Het was toch te warm buiten
Het huidige filter is een tweeweg actief filter (ASP) en daarbij een passief 2de orde filter om het mid/hoog te scheiden. Op de AMT zit een Mundorf SGO condensator.
Eerst hebben we volledig actief, lees drie weg ASP 2de orde getest. Met per driver een 250watt versterker. Nagemeten en de filters meten gelijk. Toen luisteren. Het volledige actieve filter heeft heel veel detail, en klinkt erg goed. Vervolgens weer naar de actief/passief combinatie. Deze is toch iets muzikaler. Maakt er iets meer een geheel van. Stemmen zijn net wat mooier.
Toen test twee. Het eerste orde passieve filter, ipv de tweede orde versie. Het verschil is klein. Het lijkt iets meer een geheel. Jeroen vond het laag iets mooier worden. Net nog even een half uurtje geluisterd, klinkt gewoon erg lekker. Deze week nog eens een keer wisselen. Maar het eerste orde filter heeft natuurlijk ook nog meer troeven, veel minder componenten, dus voordeliger en dus ook makkelijker weg te werken.
Was weer erg leuk en het blijft bijzonder wat deze units laten horen.
Wordt vervolgd ...
Het huidige filter is een tweeweg actief filter (ASP) en daarbij een passief 2de orde filter om het mid/hoog te scheiden. Op de AMT zit een Mundorf SGO condensator.
Eerst hebben we volledig actief, lees drie weg ASP 2de orde getest. Met per driver een 250watt versterker. Nagemeten en de filters meten gelijk. Toen luisteren. Het volledige actieve filter heeft heel veel detail, en klinkt erg goed. Vervolgens weer naar de actief/passief combinatie. Deze is toch iets muzikaler. Maakt er iets meer een geheel van. Stemmen zijn net wat mooier.
Toen test twee. Het eerste orde passieve filter, ipv de tweede orde versie. Het verschil is klein. Het lijkt iets meer een geheel. Jeroen vond het laag iets mooier worden. Net nog even een half uurtje geluisterd, klinkt gewoon erg lekker. Deze week nog eens een keer wisselen. Maar het eerste orde filter heeft natuurlijk ook nog meer troeven, veel minder componenten, dus voordeliger en dus ook makkelijker weg te werken.
Was weer erg leuk en het blijft bijzonder wat deze units laten horen.
Wordt vervolgd ...
- Daudio
- Contacteer:
3-weg actief vs hybride actief/passief
- edit- op het moment dat ik deze post wil plaatsen zie ik dat Hans net heeft gepost. Lachen, ik plaats mijn post toch, kun je zien hoezeer ze gelijk zijn. Of niet.
Vandaag zijn we in de weer geweest met een 3-weg actief filter. We kunnen dit mooi doen omdat we onze eigen referentieversterkers hebben zodat alles hetzelfde blijft behalve de filtering.
Met de microfoon vlak voor de units heb ik getest of de curves identiek waren van het actieve en passieve filter. Die lagen strak over elkaar heen. Ook de fases liepen goed gelijk, zodat we zeker wisten dat alles correct was aangesloten.
Toen luisteren. Meteen was duidelijk dat het actieve filter anders klonk. Zowel Hans als ik waren niet meteen enthousiast. Voor mij klonk het hoog wat losser, ik vond het tophoog wat duidelijker te onderscheiden. Het geluid was minder warm. Als ik niet zorgvuldig had gecontroleerd met meten, zowel het linker- als het rechterkanaal, zou ik hebben gedacht dat de tweeter harder stond.
We hebben een aantal keer op en neer geschakeld. Onze voorkeur had toch het passieve filter. Maar dan wel met de Mundorf S/G/O condensator voor het hoog. Het verschil in klank is zeer moeilijk te omschrijven. Het actieve filter klinkt zonder meer goed, maar het lijkt met het passieve filter wat warmer en meer geïntegreerd. Net alsof je midden en hoog niet moet splitsen en over twee eindversterkers verdelen, ook al zijn deze identiek.
Toen zijn we met het passieve filter van tweede naar eerste orde filtering gegaan. Weer een ander effect. Voor mij wordt het geluid schoner, mooier laag en losser hoog. Het hoog is minstens zo mooi als met het actieve filter. De middentoner is uitsluitend gefilterd met een spoel en de tweeter met een condensator. Verder alleen nog wat dempingsweerstanden voor de tweeter. Dat is alles. Slechts twee filterende componenten, die je nu zonder probleem van de hoogste kwaliteit kunt nemen.
Hans gaat de komende dagen verder luisteren en misschien nog een keer terug schakelen naar het tweede orde filter.
Vandaag zijn we in de weer geweest met een 3-weg actief filter. We kunnen dit mooi doen omdat we onze eigen referentieversterkers hebben zodat alles hetzelfde blijft behalve de filtering.
Met de microfoon vlak voor de units heb ik getest of de curves identiek waren van het actieve en passieve filter. Die lagen strak over elkaar heen. Ook de fases liepen goed gelijk, zodat we zeker wisten dat alles correct was aangesloten.
Toen luisteren. Meteen was duidelijk dat het actieve filter anders klonk. Zowel Hans als ik waren niet meteen enthousiast. Voor mij klonk het hoog wat losser, ik vond het tophoog wat duidelijker te onderscheiden. Het geluid was minder warm. Als ik niet zorgvuldig had gecontroleerd met meten, zowel het linker- als het rechterkanaal, zou ik hebben gedacht dat de tweeter harder stond.
We hebben een aantal keer op en neer geschakeld. Onze voorkeur had toch het passieve filter. Maar dan wel met de Mundorf S/G/O condensator voor het hoog. Het verschil in klank is zeer moeilijk te omschrijven. Het actieve filter klinkt zonder meer goed, maar het lijkt met het passieve filter wat warmer en meer geïntegreerd. Net alsof je midden en hoog niet moet splitsen en over twee eindversterkers verdelen, ook al zijn deze identiek.
Toen zijn we met het passieve filter van tweede naar eerste orde filtering gegaan. Weer een ander effect. Voor mij wordt het geluid schoner, mooier laag en losser hoog. Het hoog is minstens zo mooi als met het actieve filter. De middentoner is uitsluitend gefilterd met een spoel en de tweeter met een condensator. Verder alleen nog wat dempingsweerstanden voor de tweeter. Dat is alles. Slechts twee filterende componenten, die je nu zonder probleem van de hoogste kwaliteit kunt nemen.
Hans gaat de komende dagen verder luisteren en misschien nog een keer terug schakelen naar het tweede orde filter.
- Daudio
- Contacteer:
Op 14 en 15 september gaan wij de Daudio W1 speaker demonstreren op de X-fiHigh End audioshow in de Koningshoeve in Veldhoven. Dat wordt de beurs introductie, waar we onze speaker voor het eerst laten zien aan het grote audiofiele publiek.
We staat in kamer 117. Voor meer informatie over deze audioshow kijk op http://www.x-fi-audioshow.nl
Wij zijn heel benieuwd hoe dat gaat worden.
Op advies van Wowly zit ik te denken aan een voorintekening/reservering voor luistersessies.
Hoe we dat gaan doen moet ik nog uitdenken. Iemand een goed idee?
Doel is om in een korte presentatie aan te geven "Waarom wij het anders doen!". En "Hoe we dat gerealiseerd hebben en aanbieden". Om vervolgens met een aantal mooie muziek stukken de kracht van dipool en de gebruikte units te laten horen.
We staat in kamer 117. Voor meer informatie over deze audioshow kijk op http://www.x-fi-audioshow.nl
Wij zijn heel benieuwd hoe dat gaat worden.
Op advies van Wowly zit ik te denken aan een voorintekening/reservering voor luistersessies.
Hoe we dat gaan doen moet ik nog uitdenken. Iemand een goed idee?
Doel is om in een korte presentatie aan te geven "Waarom wij het anders doen!". En "Hoe we dat gerealiseerd hebben en aanbieden". Om vervolgens met een aantal mooie muziek stukken de kracht van dipool en de gebruikte units te laten horen.
Ik had jullie al op de X-fi site zien staan! Leuk. Het lijkt me een goed idee om luistersessies te plannen, waarbij je zelf een interessante presentatie houdt. Anders krijg je te snel heen-en-weer-geloop en mensen die na vijf seconden hun hoofd om de deur te hebben gestoken al hun oordeeltje klaar hebben. Succes!
+1 Liever serieuze luisteraars dan snelle jongens/snelle conclusies.........
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik zie kamer 11 , maakt niet uit daudio vinden we toch welDaudio schreef:
.
Het is anders een aardig doolhof daar...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Beste Hans,
De mundorf filteren met 6db, gaat dat niet ten kosten van de belastbaarheid ?? of leggen jullie de scheidings frequentie dan ook wat hoger.
Grt andre
De mundorf filteren met 6db, gaat dat niet ten kosten van de belastbaarheid ?? of leggen jullie de scheidings frequentie dan ook wat hoger.
Grt andre
- Daudio
- Contacteer:
Het elektrische kantelpunt ligt op 2900Hz, dat is geen enkel probleem voor deze units.
Nou, als iemand zijn hoofd om de deur steekt en roept "doemijdiemaar" zijn Jeroen en Hans, denk ik, ook wel blij.Wowly schreef:+1 Liever serieuze luisteraars dan snelle jongens/snelle conclusies.........
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Is deze wissel frequentie gekozen omdat jullie de 6.8mF hadden liggen, of om andere reden, want oorspronkelijk gebruikte jullie 2200Hz 12db, en dan is de C ook ongeveer 6,8 mF.
Wordt het een blijvertje, of blijft het experimenteel, of misschien een keuze
Grt Andre
Grt Andre
- Daudio
- Contacteer:
-edit- Oorspronkelijk gebruikten we 2800Hz 12 dB elektrisch wat 2200Hz 4de orde akoestisch geeft. Met het elektrisch eerste orde filter op 2900Hz wordt het ongeveer 12dB akoestisch met kantelpunt 2500Hz.Speakerkits schreef:Is deze wissel frequentie gekozen omdat jullie de 6.8mF hadden liggen, of om andere reden, want oorspronkelijk gebruikte jullie 2200Hz 12db, en dan is de C ook ongeveer 6,8 mF.
Grt Andre
De wisselfrequentie wordt niet beperkt doordat we deze condensator hadden liggen, hij wordt bepaald door de combinatie van spanningsdeler, tweeter impedantie en condensator waarde. Met de spanningsdeler wordt een bepaalde gewenste demping van de tweeter bereikt. Deze gewenste demping zou een minimale wisselfrequentie van 1900Hz mogelijk zijn geweest door slechts een weerstand in serie met de tweeter te zetten en de parallelweerstand weg te laten. Ook zou een wisselfrequentie van 6000Hz mogelijk zijn geweest als we de impedantie van het totaal hadden laten zakken naar 4ohm.
Het eerste orde filter wordt een blijvertje, maar voor het geleverde filter aan klanten kunnen we in condensatorwaarde zakken tot 4.7uF hetgeen de kostprijs wat drukt. Dit geeft echter wat minder flexibiliteit in het instellen van het juiste tweeter niveau met behoud van gewenste wisselfrequentie. Een condensator van 5.6uF geeft dan de gewenste flexibiliteit, dus daar zullen we uiteindelijk wel op uitkomen.
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 09 jul 2013, 20:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Hallo Jeroen,
Als dat zo is, kun je dan ook niet proberen met een kleinere condensator weg te komen door de weerstanden aan te passen, een kleinere S/G/O scheelt een hoop geld...
Groetjes Walter
Als dat zo is, kun je dan ook niet proberen met een kleinere condensator weg te komen door de weerstanden aan te passen, een kleinere S/G/O scheelt een hoop geld...
Groetjes Walter
- Daudio
- Contacteer:
Ja, een beetje lager kan, zie mijn aangepaste post hierboven.
Is de Daudio AMT een 4 ohm of een 8 ohm variant?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Daudio
- Contacteer:
Die varianten zijn er niet. Er is momenteel maar een enkel type 25D en een enkel type 23D.
Het zou mooi zijn als Mundorf de AMT's wat hoogohmiger zou kunnen maken, minder vermogen verstoken in weerstanden en kleinere condensators.
Maar ja, dan kun je ze niet meer toepassen in passief gefilterde hoog rendements luidsprekers.
Groetjes Walter
Maar ja, dan kun je ze niet meer toepassen in passief gefilterde hoog rendements luidsprekers.
Groetjes Walter
- Daudio
- Contacteer:
Hoe hoogohmig wil je ze hebben? Die van jou is 7,1 ohm.