Deze zijn wel leuk als extra subs voor bij Ray zijn buurtfeest!
Wat je verder in een woonkamer aan moet met zulke bakbeesten is me wel een raadsel?
Ik heb een tijd gespeeld met twee Beyma 15" laagkasten, daar kon je nog niets eens 1W opzetten en het was eigenlijk al te hard om normaal naar te luisteren...
Deze zijn wel leuk als extra subs voor bij Ray zijn buurtfeest!
Wat je verder in een woonkamer aan moet met zulke bakbeesten is me wel een raadsel?
Ik heb een tijd gespeeld met twee Beyma 15" laagkasten, daar kon je nog niets eens 1W opzetten en het was eigenlijk al te hard om normaal naar te luisteren...
Groetjes Walter
Je maakt een denkfout, het zijn geen PA speakers. Ze zijn speciaal ontworpen voor de JBL studiomonitoren, resonantie frequentie is 20 Hz! Rendement 93db, dus dat valt wel mee.........
Hoe voorkom je met zo'n enorme kast, ook nog vierkant, dat je last krijgt van kastkleuring? Dat is nog even los van gesloten of basreflex. Het punt is dat deze kast nogal hoog gaat worden ingezet. Precies tot in het gebied waar je met dit soort kasten nogal problemen krijgt, crossover rond 300Hz heb ik begrepen. Hebben we ook kunnen horen op de ZBA dag bij de Harrays, toen in de grote zaal de laagkasten hoog doorliepen. Harry zelf hoorde het ook, maar durfde bij de gespeelde volumes de B&G's niet lager in te zetten.
Heb het systeem nu draaiend, knocken trocken laag en laagmid....... En het rendement van de B&G valt niet tegen, sterker nog de JBL's kunnen het niet eens bijbenen op hoog luisternivo.... Zit nu wel een belachelijk grote ruimte.... Maar hoe alles er met gemak "uitrolt" is ongelovelijk.
Net een intensieve luistersessie achter de rug.......
Ondanks dat de overname frequentie op slechts 300hz ligt, komt het niet helemaal goed in het verticale vlak. De laag kasten staan nu naast de B&G's, die gaan er nu achter.........
Ondanks dat de overname frequentie op slechts 300hz ligt, komt het niet helemaal goed in het verticale vlak. De laag kasten staan nu naast de B&G's, die gaan er nu achter.........
zou het wat wezen om de B&G units boven op de laag kasten te plaatsen?
lijkt me dat dit voor het midden en hoog ook beter is als de center van de B&G op oor hoogte zit.
Het hoger doorlopen van de laag unit zal dan ook minder een probleem zijn.
lijkt mij zo.
Misschien klopt van deze beredenering geen snars maar dat is omdat ik natuurlijk niet wordt belemmerd door enige vorm van kennis voor wat betreft luidsprekers bouwen.
De B&G zitten al op oorhoogte, dus de laagkasten gaan erachter. Wel fijn dat die profielen waar de B&G's in zitten een fijne ronding hebben aan de achterkant.
Zie net dat ik verticaal had geschreven, maar bedoel horizontaal natuurlijk!
Woofers staan nu achter de B&G's en het probleem is opgelost. En dan heb je het voordeel van een digitale x-over: Gewoon de delaytijd aanpassen! Ga daar maar eens aanstaan met een passief filter of analoog actief..... Rolmaatje erbij, het hoog extra delay geven voor de extra afstand en klaar is Klara, in 1 minuut!