Ik ben het grotendeels met de rest van je verhaal eens, maar dit stukje begrijp ik niet helemaal. Dat de XLS de druk in de box opvoert, begrijp ik. De golflengtes zijn groot ten opzichte van de afmetingen van de box, dus de druk is min of meer homogeen verdeeld door de kast. In een woonkamer gaat dat pas op als je onder de laagste room-mode zit.Daudio schreef:Wat een dipool niet doet is druk zetten in de ruimte. Een monopool zet heel veel druk in zijn eigen behuizing. Als je de Peerless XLS-12 subwoofer in een 50 liter box plaatst en uitstuurt tot zijn Xmax dan loopt de interne druk op tot 156dB. Ditzelfde gebeurt ook in je luisterruimte maar in veel mindere mate omdat die veel groter is. Toch is dat hoorbaar en voelbaar.
Daudio gaat 'live'
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daudio gaat 'live'
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Wat een vreselijk onregelmatig plaatje, dit is wel wat anders: een simpele JBL2235 in een br kast op 3meter afstand...Daudio schreef:Het valt in de praktijk reuze mee met het sublaag. Het W-frame is zo afgesteld dat je in het vrije veld een respons krijgt als die van een gesloten box afgestemd op 24Hz met een Q-factor van 0,5. Wat er dan in de luisterruimte gebeurt is afhankelijk van hoe staande golven worden aangesproken. Bij Hans thuis heb ik flinke output op 30Hz gemeten en dat is ook goed hoorbaar. Er zit veel sublaag in. In Almelo sprak het W-frame een staande golf aan op 25Hz, zie onderstaande meting. Ook flink sublaag dus. Zowel een dipool als een monopool laten drukgolven langs je lopen. Het maakt niet uit of het een snelheidsbron of drukbron is. Met je microfoon, die alleen druk meet, komt er ook gewoon meetbaar signaal van een dipool vandaan. Dipool spreekt minder roommodes aan waardoor veel meer detail hoorbaar is en en geluid ook veel sneller weg is. Veel sneller laag dus.
Wat een dipool niet doet is druk zetten in de ruimte. Een monopool zet heel veel druk in zijn eigen behuizing. Als je de Peerless XLS-12 subwoofer in een 50 liter box plaatst en uitstuurt tot zijn Xmax dan loopt de interne druk op tot 156dB. Ditzelfde gebeurt ook in je luisterruimte maar in veel mindere mate omdat die veel groter is. Toch is dat hoorbaar en voelbaar.
Monopool en dipool zijn dus andere systemen. Als je druk wilt voelen, zoals je die live alleen maar kan voelen als je vlak voor de speakers staat, dan moet je het bij monopool houden. Als je een natuurlijke klank, snelheid en detail belangrijker vindt, dan kies je voor dipool. Ik heb een leuke drum solo van Eric Burdon (that's live) en als je die flink hard zet dan voel je op de bank bij mij thuis de klappen op je maag van de basedrum. Dan heb je totaal niet het gevoel dat dipool beperkingen oplegt op dit vlak. De mensen die dit bij mij thuis hebben gehoord kunnen het bevestigen.
Dacht dat je geen metingen zou plaatsen?
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Beste,
Mijn voorstelling was natuurlijk wat uitvergroot, maar ik zal het anders stellen, bij een frequentie van bv 20 Hz:
woofer 30cm eff. opp. 500 cm2 * uitslag 5 mm = 2,5 ltr. luchtverplaatsing
woofer 15cm eff. opp. 100 cm2 * uitslag 25 mm = 2.5 ltr. luchtverplaatsing
woofer 5cm eff. opp. 20 cm2 * uitslag 125 mm = 2,5 ltr. luchtverplaatsing
Volgens bovenstaande formule lijken alle drivers het zelfde te doen
Echter hoe kleiner het oppervlak van de conus in relatie tot de golflengte hoe slechter de koppeling op de lucht ook wel stralingsweerstand genoemd.
Grt Andre
Mijn voorstelling was natuurlijk wat uitvergroot, maar ik zal het anders stellen, bij een frequentie van bv 20 Hz:
woofer 30cm eff. opp. 500 cm2 * uitslag 5 mm = 2,5 ltr. luchtverplaatsing
woofer 15cm eff. opp. 100 cm2 * uitslag 25 mm = 2.5 ltr. luchtverplaatsing
woofer 5cm eff. opp. 20 cm2 * uitslag 125 mm = 2,5 ltr. luchtverplaatsing
Volgens bovenstaande formule lijken alle drivers het zelfde te doen
Echter hoe kleiner het oppervlak van de conus in relatie tot de golflengte hoe slechter de koppeling op de lucht ook wel stralingsweerstand genoemd.
Grt Andre
Die JBL is zeker in de openlucht gemeten?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
@ speakerkits, stralingsweerstand neemt niet alleen kwadratisch toe bij meer konus oppervlak maar gaat ook kwadratisch met de uitslag van de woofer dus het maakt inderdaad niks uit, afgezien natuurlijk dat meer dan 10mm uitwijking voor bijna elke woofer dubieus begint te worden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hoe kom je daar nou bij, uitermate droog hier met een regenbui!Walt schreef:Die JBL is zeker in de openlucht gemeten?![]()
Groetjes Walter
In feite kom je er niet uit als je in frequenties en zo blijft denken. Wat je in feite hebt is een momentane drukverandering die zich gaat verplaatsen met de geluidssnelheid. Bij een dipool heb je 2 drukveranderingen die tegengesteld zijn en waartussen een tijdsverschil zit. Ga dat maar eens modelleren...Martijn M schreef:Ik ben het grotendeels met de rest van je verhaal eens, maar dit stukje begrijp ik niet helemaal. Dat de XLS de druk in de box opvoert, begrijp ik. De golflengtes zijn groot ten opzichte van de afmetingen van de box, dus de druk is min of meer homogeen verdeeld door de kast. In een woonkamer gaat dat pas op als je onder de laagste room-mode zit.Daudio schreef:Wat een dipool niet doet is druk zetten in de ruimte. Een monopool zet heel veel druk in zijn eigen behuizing. Als je de Peerless XLS-12 subwoofer in een 50 liter box plaatst en uitstuurt tot zijn Xmax dan loopt de interne druk op tot 156dB. Ditzelfde gebeurt ook in je luisterruimte maar in veel mindere mate omdat die veel groter is. Toch is dat hoorbaar en voelbaar.
Denk dat het een beetje hopeloos wordt om analytisch het verschil tussen monopool en dipool te willen verklaren. Het verhaal van Jeroen is redelijk plausibel. Punch is ook akoestisch vermogen op de plaats van waarneming en dat kan een monopool nu eenmaal een stuk gemakkelijker generen dan een dipool. De druk die je bij "Punch" kunt voelen is in feite heel laagfrequent en dan zit je zeker wel onder de roommode in een redelijke woonkamer.
Je hebt ook nog zoiets als het fenomeen "roomgain" in het laag. Curven die je daarvan ziet zijn gemeten met monopolen. Denk dat ze voor dipolen anders uit zullen pakken.
Hallo mannen ik was benieuwd of er nog ontwikkelingen en of ervaringen zijn rond jullie project 
Fotootje?
Het resultaat van 2 fotos en een scherptediepte verschil, oftewel, waar ligt de focus op. 
jeroen heeft het duidelijk naar z`n zin! 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hij zit er bij als een boer met kiespijn......dre schreef:jeroen heeft het duidelijk naar z`n zin!
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Contacteer:
De luidsprekers staan nu ter review bij de mannen van audio-creative.rikpost schreef:Hallo mannen ik was benieuwd of er nog ontwikkelingen en of ervaringen zijn rond jullie project
Ondertussen ben ik bezig met een prototype 3-weg actief filter. De ontwikkelingen gaan dus gestaag door.
- Daudio
- Contacteer:
Daar gaat de wijn wel voor helpen. Ach, ik ben gewoon een serieuze jongen. Soms iets te.ds23man schreef:Hij zit er bij als een boer met kiespijn......dre schreef:jeroen heeft het duidelijk naar z`n zin!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Leuke Ikea tafeltjes trouwens..... alleen zijn ze niet wit! 
Daudio schreef:De luidsprekers staan nu ter review bij de mannen van audio-creative.rikpost schreef:Hallo mannen ik was benieuwd of er nog ontwikkelingen en of ervaringen zijn rond jullie project
Ondertussen ben ik bezig met een prototype 3-weg actief filter. De ontwikkelingen gaan dus gestaag door.
Aha dat is dus de befaamde triode Dick .
nou ik hou het in de gaten ,affin ik denk dat jullie wel een koppelingetje plaatsen wanneer het review verschijnt.
Enne word het analoog aktief of met DSP enz.
- Daudio
- Contacteer:
Wat ik wel graag zou willen weten is welke potentiële klant geinteresseerd is in de DSP-oplossing. Ik ben er nog geen tegen gekomen namelijk. Meningen op het ZBA forum vertellen ons daar ook weinig over.rikpost schreef:Enne word het analoog aktief of met DSP enz.
Een volledig actief systeem spreekt mensen op zich wel aan, vooral als het prijstechnisch interessant is. Daarom ga ik in eerste instantie voor analoog 3-weg actief. Ik heb maar enkele opamps in de signaalweg zitten door mijn bijzondere benadering van actief filteren zodat de signaalruis verhouding bijzonder hoog is. Orion bezitters zouden met het 3-weg actief filter en de versterkers die ze al in bezit hebben eenvoudig kunnen overstappen op ons systeem. We zouden het dan zelfs goedkoper kunnen aanbieden, omdat de meerprijs van een 3-weg actief filter niet zo groot is terwijl het luxe passieve filter kan vervallen. Maar voor wie nog geen 6-kanaals versterker heeft is de actief/passief variant nog altijd voordeliger.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik denk dat de meeste klanten het niet veel uitmaakt wat de onderliggende techniek is (behalve dan analoog adepten die gruwelen bij het woord digitaal), en dat daar waar de toepassing 'vraagt' om een DSP (bv uitgereid EQ-en wegens lastige ruimte) het mogelijk een voordeel is? verder zie ik wel voordelen voor de fabrikantDaudio schreef:Wat ik wel graag zou willen weten is welke potentiële klant geinteresseerd is in de DSP-oplossing.
- bas focal m180
- Contacteer:
En dan bedoelt Jeroen niet je 6 kanaals surround versterker van €400 .Daudio schreef:Maar voor wie nog geen 6-kanaals versterker heeft is de actief/passief variant nog altijd voordeliger.
Ik denk dat 3x yamaha mx-1 in de richting komt
inderdaad,3x een gryphon antileon lijkt me wel minimaal. 
Persoonlijk denk ik dat er in de doelgroep meer mensen een 3-weg passief versie zouden willen zien dan een 3-weg aktief. Er zijn behoorlijk wat audiofielen in nederland en de meeste draaien gewoon met 1 eindversterker en een set speakers. De overgang naar een ASP/DSP en 3 eindversterkers is dan dermate groot, ik denk niet dat mensen dat snel zullen doen.
@Jeroen: is een passief 3-weg filter echt onmogelijk, of zou dit misschien wel kunnen bij het gebruik van andere 10" woofers...?
Groetjes Walter
@Jeroen: is een passief 3-weg filter echt onmogelijk, of zou dit misschien wel kunnen bij het gebruik van andere 10" woofers...?
Groetjes Walter
- Daudio
- Contacteer:
Zoals je weet heb ik het geprobeerd. Ik streef ook een bepaalde kwaliteit na, anders is er geen lol aan. Ik zie de doelgroep die jij noemt als onze voornaamste potentiele klanten. Voor die doelgroep is nu juist de actief/passief combi ideaal. Onze 2 x 250 W Daudio amp is ideaal om het laag aan te sturen, voor 1350,- ben je klaar met een zeer goede laagversterking, dus dat kan nooit het probleem zijn. Met de 4 x 250 W Daudio amp op het laag ben je al helemaal ultiem bezig voor slechts 1750,-. Bij zo'n mooie luidsprekerset is dat een relatief kleine aanvulling in een zeer aantrekkelijk en compact formaat.
-edit- die yamaha mx-1 is wel prima geschikt voor het laag, dus als je er daar eentje van hebt dan kun je er een mooie eindtrap voor het midhoog bij nemen. En die versterker die dre noemt is wel heel erg mooi natuurlijk, maar zoveel vermogen heeft alleen zin voor het laag.
-edit- die yamaha mx-1 is wel prima geschikt voor het laag, dus als je er daar eentje van hebt dan kun je er een mooie eindtrap voor het midhoog bij nemen. En die versterker die dre noemt is wel heel erg mooi natuurlijk, maar zoveel vermogen heeft alleen zin voor het laag.
Hallo Jeroen,
Testen de mannen van Audio-creative alleen de speakers, of hebben ze ook gelijk de Daudio DAC en Daudio 4-kanaals versterker erbij gekregen?
Groetjes Walter
Testen de mannen van Audio-creative alleen de speakers, of hebben ze ook gelijk de Daudio DAC en Daudio 4-kanaals versterker erbij gekregen?
Groetjes Walter
Je zou kunnen doen wat ik met de Olympus heb gedaan: het crossover passief, maar alle andere correcties actief.
Je bedoelt de OB correctie neem ik aan? Jawel maar dan staat de versterker te zwoegen op het boosten van het laag en dat komt het midden en hoog niet ten goede. Je verliest dan wel behoorlijk wat head room in je versterker..Martijn M schreef:Je zou kunnen doen wat ik met de Olympus heb gedaan: het crossover passief, maar alle andere correcties actief.
Maar nog altijd minder dan bij een compleet passief systeem. Met 100 Watt moet je een heel eind kunnen komen. Wil je de ramen uit de kozijnen blazen, dan zul je of een zeer zware versterker moeten kiezen of alsnog voor de actieve variant moeten gaan. Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste mensen voldoende hebben aan 100 Watts.