Geschikte gordijnen, waar halen?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door k.p. »

Voor het nieuwe appartement ben ik nog op zoek naar gordijnen in de woonkamer.
IMG_20130622_101352.jpg
Excuses voor de slechte foto.
Graag wil ik het hoekje naast het raam fatsoenlijk dempen met gordijnen. Het geluk is dat de gordijnen ook naar die hoek moeten worden geschoven als ze open zijn vanwege de balkondeur aan de linkerzijde. Er hangt reeds een rail op ongeveer 8cm van de muur (15cm van het raam). Een roede plaatsen over 5 meter gaat denk ik niet lukken dus gebruik ik het liefst de beschikbare rail.

Er hebben vast meer zelfbouwers met de vraag gezeten waar men geschikte (prijs en kwaliteit) gordijnen kan halen. Daarom vroeg ik me af of jullie je ervaringen wilden delen.

Het enige concrete wat ik heb kunnen vinden op het forum was een topic van Ed.

Overigens kan mijn moeder met een naaimachine overweg :rock:.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door FR_Aad »

Ik heb hier ooit een heel zwaar zwart gordijn laten maken. http://www.theatex.nl
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door John P »

Ik hen laatst gordijnen gehaald en laten maken op de markt. Klaar in een week en aanzienlijk goedkoper dan in een winkel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door ds23man »

Het maken van gordijnen is niet probleem, maar als ze een beetje effectief moeten zijn heb je toch echt heel zwaar velours nodig. En dat spul kom je alleen nog maar tegen bij theaterdoekboeren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door Ronkel »

Kijk aan, ik moet binnenkort weer eens komen buurten! :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door ds23man »

http://www.theatermateriaal.nl/contents/nl/d327.html

Prijs wordt je niet vrolijk van : 40 euri per strekkende meter, 130 breed.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door markbakk »

Maar wat is nu het doel van de gordijnen? Wanneer je de bestaande rails nou eens 10cm naar voren trekt kun je nog een redelijk effectieve absorber op het wandje erachter plakken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door hannesie »

Een foto van mijn ruimte

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view :mrgreen:

We hadden destijds ook een discussie over absorber panels
Ik heb dus de rails van ikea gebruikt, die kun je dus ook om een hoekje zetten.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00079362/

Bij Ikea staat er ook gewicht bij het gordijn, kan mogelijk interessant zijn.
Ik heb dus wat zwaardere katoenen gordijnen, en in de studio van Pentatone zag ik gebleekt canvas als dempings-materiaal, 3,5 m hoogte :kwijl:
Daar zal dan geen Ikea railsje voor gebruikt zijn. :lol:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90217255/
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door k.p. »

Allen bedankt voor de feedback!
Ronkel schreef:
Kijk aan, ik moet binnenkort weer eens komen buurten! :wink:
Ja zeker. Ik wil nog wel graag iets aan de akoestiek doen. Op zich is al best goed, zeker als je ziet hoe kaal het is. Helaas moet ik hier wel meer rekening met de buren houden, zeker in de avond.
markbakk schreef:
Maar wat is nu het doel van de gordijnen? Wanneer je de bestaande rails nou eens 10cm naar voren trekt kun je nog een redelijk effectieve absorber op het wandje erachter plakken.
Het doel is vooral het dempen van de eerste reflectie van de achterzijde (in de hoek) van de linker speaker. Het gordijn mag best geopend zijn, zodat er daar lekker veel materiaal samen hangt. Zojuist even met het meetlint er bij: 13.5 cm van de wand. Het liefst wil ik daar niet direct aan een absorber panel en het verhangen van de rail vind ik ook niet aantrekkelijk omdat het gordijn dan niet meer netjes achter de radiator komt te hangen (+ het is extra werk ;) ). Deze optie sluit ik echter niet uit.
hannesie schreef:
Een foto van mijn ruimte

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view :mrgreen:

We hadden destijds ook een discussie over absorber panels
Ik heb dus de rails van ikea gebruikt, die kun je dus ook om een hoekje zetten.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00079362/

Bij Ikea staat er ook gewicht bij het gordijn, kan mogelijk interessant zijn.
Ik heb dus wat zwaardere katoenen gordijnen, en in de studio van Pentatone zag ik gebleekt canvas als dempings-materiaal, 3,5 m hoogte :kwijl:
Daar zal dan geen Ikea railsje voor gebruikt zijn. :lol:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90217255/
Bedankt voor de tips. De hoek om zal niet nodig, maar eventueel is een tweede rail geen slecht plan. Die gordijnen lijken ook niet verkeerd. In de catalogus had ik ook al zoiets gezien.

Heeft iemand ervaring met die toko waar Ed naar linkt?
http://www.stoffkontor.eu/_plentyMarket ... 8-0-0-0-0/
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door Kappa7 »

Kwantum heeft ook velourse gordijnnen en zijn niet duur
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door Ronkel »

De lokale Kwantum is afgefikt met Nieuwjaar... maar er zal er vast nog één in de buurt zijn :P
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door Lieuwe »

In hengelo zit er nog een, dicht bij de ikea ;). Of laat ik het zo zeggen, dicht bij je werk :P.
Ook goede demping is dit spul:
http://www2.hunterdouglascontract.com/n ... /index.jsp
Dan wel met de aluminium binnenlaag. Mijn ouders hebben dat voor een raam hangen en als je de duette dicht doet lijkt het niet alsof je oor dicht zit, dus reflecties dempen doet het uitstekend ;).
Alleen schrik niet van de prijs :-&
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door Berre »

Ronkel schreef:
De lokale Kwantum is afgefikt met Nieuwjaar... maar er zal er vast nog één in de buurt zijn :P
Kerstkaars te dicht bij de gordijnen? :mrgreen:
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Geschikte gordijnen, waar halen?

Bericht door k.p. »

Plaats reactie