Zelfbouw platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door hannesie »

Ja, wat is beter, geen idee.

Leer is dierlijk (beestachtig goed :-& ), en kurk is plantaardig (natuurlijker), net als je draaitafel. :wink:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door John P »

Volgens mij is zwart leer mooier bij dit hout (optisch). Echter als je een plaatje oplegt zie je er niets meer van. Wat beter klinkt?. Ik denk dat het meer een kleine geluidsverandering is die goed of slecht uitvalt in combinatie met de rest van de keten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door Kappa7 »

steven16v schreef:
Dank voor de leuke reakties.

Wat zal beter klinken? Leer of kurk? Wat raden jullie aan?
Dat is niet vantevoren te zeggen en zal je moeten uitproberen.
Op mijn Acoustic Signature is de leer mat beter dan het kurk. Bij de Torens geef ik de voorkeur aan kurk.
steven16v
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:48

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door steven16v »

*verwijderd*
Laatst gewijzigd door steven16v op di 26 sep 2017, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door Mr Tube »

Mooi project!

een puntje heb ik wel te zeuren, op de foto zie ik dat het element gewoon recht in lijn gemonteerd zit met de armbuis terwijl je normaal altijd een hoek hebt dat ergens tussen de 17 en 23 gr ligt.
op de site vinylengine heb je rekentools om precies de juiste hoek te berekenen op de armlengte en de optimale afstand tussen midden draaiplateau en pivot van de arm, dat laatste kun je ook als vast opgeven.

http://www.vinylengine.com/tonearm_alig ... or_pro.php
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door Pjotr »

Dat is geen gezeur Tube maar essentieel! Anders vliegt de vervorming de pan uit. En niet alleen moet het element die hoek maken, ook de lagering t.o.v. de arm moet dat doen. Anders kantelt het element heen en weer bij niet vlakke platen of wordt de azimut variabel afhankelijk van de hoogte van het element.

Een DT bouwen is 1 ding, hem juist bouwen nog wat meer... Hier de theorie (uit 1938 :D ):
Erik Lofgren 1938.pdf
(545.56 KiB) 435 keer gedownload
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door Mr Tube »

Ja inderdaad, het is essentieel, tenzij je een tangentiale arm hebt natuurlijk.
De lagering maak ik me minder zorgen over, een heleboel goede armen zoals de oude SME armen hebben gewoon een recht lager. De fout die ontstaat door een slinger in de plaat is niet zo heel groot en zeker bij een 12 inch arm niet, wel is het handig als je de toonkop enigsinds kan draaien om de zaak te finetunen bij een eventuele afwijkende VTA. Ik heb net gisteren een 11 inch arm in elkaar geknutseld met een Carbon tube en daar kan ik de kop die in een klempassing zit ook iets draaien, ook kan ik de hoek van het element iets veranderen door de sleuven in de kop. Bij de kop van de SME 3009 II kun je de kop ook iets verderaaien. Bij type III zie je dat dat niet meer kan maar daar is de lagering inderdaad in lijn met de kop, bij de nieuwe M2 zie je dat ook daar weer de lagering recht is en de kophoek instelbaar.
SME-M2.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door Pjotr »

Zo zie je maar, ook SME is niet perfect :lol:
steven16v
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:48

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door steven16v »

*verwijderd*
Laatst gewijzigd door steven16v op di 26 sep 2017, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
steven16v
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:48

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door steven16v »

*verwijderd*
Laatst gewijzigd door steven16v op di 26 sep 2017, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door hannesie »

Ik zou denk ik een metalen plaatje (rond uiteraard) op de basis van de arm maken onder het lager, waar de arm dan doorheen kan, en dan is het ook mogelijk een houder en lift aan dat plaatje te bevestigen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Zelfbouw platenspeler

Bericht door Mr Tube »

Te vinden op Ebay

http://www.ebay.com/itm/JELCO-JL-45-TON ... 0905939264

verder een stukje plat alu van pakweg 6x 30mm en daar twee gaten in boren op de maat van de arm steun en de diameter van de armlift.
een paar M3 tapjes met inbus boutjes er haaks op om de boel vast te zetten en klaar.

PS, ik heb er nog een liggen........
Plaats reactie