Leer is dierlijk (beestachtig goed
Zelfbouw platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Zelfbouw platenspeler
Ja, wat is beter, geen idee.
Leer is dierlijk (beestachtig goed
), en kurk is plantaardig (natuurlijker), net als je draaitafel. 
Leer is dierlijk (beestachtig goed
Re: Zelfbouw platenspeler
Volgens mij is zwart leer mooier bij dit hout (optisch). Echter als je een plaatje oplegt zie je er niets meer van. Wat beter klinkt?. Ik denk dat het meer een kleine geluidsverandering is die goed of slecht uitvalt in combinatie met de rest van de keten.
Re: Zelfbouw platenspeler
Dat is niet vantevoren te zeggen en zal je moeten uitproberen.steven16v schreef:Dank voor de leuke reakties.
Wat zal beter klinken? Leer of kurk? Wat raden jullie aan?
Op mijn Acoustic Signature is de leer mat beter dan het kurk. Bij de Torens geef ik de voorkeur aan kurk.
Re: Zelfbouw platenspeler
Mooi project!
een puntje heb ik wel te zeuren, op de foto zie ik dat het element gewoon recht in lijn gemonteerd zit met de armbuis terwijl je normaal altijd een hoek hebt dat ergens tussen de 17 en 23 gr ligt.
op de site vinylengine heb je rekentools om precies de juiste hoek te berekenen op de armlengte en de optimale afstand tussen midden draaiplateau en pivot van de arm, dat laatste kun je ook als vast opgeven.
http://www.vinylengine.com/tonearm_alig ... or_pro.php
een puntje heb ik wel te zeuren, op de foto zie ik dat het element gewoon recht in lijn gemonteerd zit met de armbuis terwijl je normaal altijd een hoek hebt dat ergens tussen de 17 en 23 gr ligt.
op de site vinylengine heb je rekentools om precies de juiste hoek te berekenen op de armlengte en de optimale afstand tussen midden draaiplateau en pivot van de arm, dat laatste kun je ook als vast opgeven.
http://www.vinylengine.com/tonearm_alig ... or_pro.php
Re: Zelfbouw platenspeler
Dat is geen gezeur Tube maar essentieel! Anders vliegt de vervorming de pan uit. En niet alleen moet het element die hoek maken, ook de lagering t.o.v. de arm moet dat doen. Anders kantelt het element heen en weer bij niet vlakke platen of wordt de azimut variabel afhankelijk van de hoogte van het element.
Een DT bouwen is 1 ding, hem juist bouwen nog wat meer... Hier de theorie (uit 1938
):
Een DT bouwen is 1 ding, hem juist bouwen nog wat meer... Hier de theorie (uit 1938
Re: Zelfbouw platenspeler
Ja inderdaad, het is essentieel, tenzij je een tangentiale arm hebt natuurlijk.
De lagering maak ik me minder zorgen over, een heleboel goede armen zoals de oude SME armen hebben gewoon een recht lager. De fout die ontstaat door een slinger in de plaat is niet zo heel groot en zeker bij een 12 inch arm niet, wel is het handig als je de toonkop enigsinds kan draaien om de zaak te finetunen bij een eventuele afwijkende VTA. Ik heb net gisteren een 11 inch arm in elkaar geknutseld met een Carbon tube en daar kan ik de kop die in een klempassing zit ook iets draaien, ook kan ik de hoek van het element iets veranderen door de sleuven in de kop. Bij de kop van de SME 3009 II kun je de kop ook iets verderaaien. Bij type III zie je dat dat niet meer kan maar daar is de lagering inderdaad in lijn met de kop, bij de nieuwe M2 zie je dat ook daar weer de lagering recht is en de kophoek instelbaar.
De lagering maak ik me minder zorgen over, een heleboel goede armen zoals de oude SME armen hebben gewoon een recht lager. De fout die ontstaat door een slinger in de plaat is niet zo heel groot en zeker bij een 12 inch arm niet, wel is het handig als je de toonkop enigsinds kan draaien om de zaak te finetunen bij een eventuele afwijkende VTA. Ik heb net gisteren een 11 inch arm in elkaar geknutseld met een Carbon tube en daar kan ik de kop die in een klempassing zit ook iets draaien, ook kan ik de hoek van het element iets veranderen door de sleuven in de kop. Bij de kop van de SME 3009 II kun je de kop ook iets verderaaien. Bij type III zie je dat dat niet meer kan maar daar is de lagering inderdaad in lijn met de kop, bij de nieuwe M2 zie je dat ook daar weer de lagering recht is en de kophoek instelbaar.
Re: Zelfbouw platenspeler
Ik zou denk ik een metalen plaatje (rond uiteraard) op de basis van de arm maken onder het lager, waar de arm dan doorheen kan, en dan is het ook mogelijk een houder en lift aan dat plaatje te bevestigen.
Re: Zelfbouw platenspeler
Te vinden op Ebay
http://www.ebay.com/itm/JELCO-JL-45-TON ... 0905939264
verder een stukje plat alu van pakweg 6x 30mm en daar twee gaten in boren op de maat van de arm steun en de diameter van de armlift.
een paar M3 tapjes met inbus boutjes er haaks op om de boel vast te zetten en klaar.
PS, ik heb er nog een liggen........
http://www.ebay.com/itm/JELCO-JL-45-TON ... 0905939264
verder een stukje plat alu van pakweg 6x 30mm en daar twee gaten in boren op de maat van de arm steun en de diameter van de armlift.
een paar M3 tapjes met inbus boutjes er haaks op om de boel vast te zetten en klaar.
PS, ik heb er nog een liggen........
