Unity horn met vintage Philips componenten
Moderator: Beheerdersteam
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Inmiddels speelt de hoorn en ik ben voorlopig al redelijk tevreden.
In eerste instantie heb ik hem drie weg actief aangestuurd met een Lem DX-24 processor en 2x Audience Delight Impuls Series 5 versterker. Op die manier was ik lekker flexibel en kon ik een beetje spelen met de crossoverfrequenties.
Uiteindelijk toch alles maar eens op het originele filter aangesloten en aangestuurd met een TA2020 bordje. Helaas viel dat vreselijk tegen. Om een beeld te krijgen van waar de fout zit heb ik snel ARTA op mijn telefoon gezet
. Daaruit bleek heel snel dat een van mijn ad5060's omgepoold zat.
Verder was de ingangsgevoeligheid van de TA2020 niet voldoende waardoor ik mijn bron te hard moest zetten met als gevolg een hoop vervorming. Inmiddels is de TA2020 gemodificeerd naar een ingangsweerstand van 3805 Ohm in plaats van de originele 20 kOhm.
Vervolgens klonk het opnieuw vreselijk, totaal geen midlaag meer aanwezig. Dit bleek te komen doordat ik op mijn ingangen serie condensatoren had geplaatst en niet meer gewijzigd had na de aanpassing aan de ingangsweerstand.
Deze condensatoren zijn daarom maar even verwijderd en nu functioneert alles wel naar behoren.
Een alles behalve vlak geluid maar wel een zeer efficiënt systeem met veel detail. Ook draagt het geluid enorm ver, op een afstand van 50 meter is zang nog goed verstaanbaar.
Mijn vraag is nu alleen, klopt het als ik mijn seriecondensatoren op de ingangen vervang door condensatoren van 0,47 µF, ik uitkom op een highpass van 89Hz?
In eerste instantie heb ik hem drie weg actief aangestuurd met een Lem DX-24 processor en 2x Audience Delight Impuls Series 5 versterker. Op die manier was ik lekker flexibel en kon ik een beetje spelen met de crossoverfrequenties.
Uiteindelijk toch alles maar eens op het originele filter aangesloten en aangestuurd met een TA2020 bordje. Helaas viel dat vreselijk tegen. Om een beeld te krijgen van waar de fout zit heb ik snel ARTA op mijn telefoon gezet
Verder was de ingangsgevoeligheid van de TA2020 niet voldoende waardoor ik mijn bron te hard moest zetten met als gevolg een hoop vervorming. Inmiddels is de TA2020 gemodificeerd naar een ingangsweerstand van 3805 Ohm in plaats van de originele 20 kOhm.
Vervolgens klonk het opnieuw vreselijk, totaal geen midlaag meer aanwezig. Dit bleek te komen doordat ik op mijn ingangen serie condensatoren had geplaatst en niet meer gewijzigd had na de aanpassing aan de ingangsweerstand.
Deze condensatoren zijn daarom maar even verwijderd en nu functioneert alles wel naar behoren.
Een alles behalve vlak geluid maar wel een zeer efficiënt systeem met veel detail. Ook draagt het geluid enorm ver, op een afstand van 50 meter is zang nog goed verstaanbaar.
Mijn vraag is nu alleen, klopt het als ik mijn seriecondensatoren op de ingangen vervang door condensatoren van 0,47 µF, ik uitkom op een highpass van 89Hz?
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Imposant bouwwerk.
!! Serieus ?Heatside schreef:Ook draagt het geluid enorm ver, op een afstand van 50 meter is zang nog goed verstaanbaar.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Jazeker!, Dit gaat vlot zonder veel vervorming.TubeHead schreef:!! Serieus ?
In het begin toen ik enkel het mid en hoog in de hoorn had zitten en het laag nog in de originele kast, heb ik getest op een Dynacord P550. Bij 120m hoefde ik pas moeite te gaan doen om Maria Mena te horen zingen.
Kan ik op dit forum film bestanden uploaden? ik heb hier namelijk een filmpje van.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
dan loop je al snel tegen de max bestandsgrootte aan. makkelijker is uploaden op youtube en dan met [youtube] tags hier embeddenHeatside schreef:Kan ik op dit forum film bestanden uploaden? ik heb hier namelijk een filmpje van.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
TubeHead schreef:Imposant bouwwerk.
!! Serieus ?Heatside schreef:Ook draagt het geluid enorm ver, op een afstand van 50 meter is zang nog goed verstaanbaar.
Er is een youtube filmpje van een kerel met een hele grote hoornluidspreker.
Die staat op een parkeerplaats en hij loopt al filmend achteruit terwijl het geluid amper afneemt, op een gegeven moment zie je alleen nog maar een stipje in de verte maar nog steeds een hoop pokkeherrie
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5rAI-uJcblg[/youtube]MechanicalAnimal schreef:Er is een youtube filmpje van een kerel met een hele grote hoornluidspreker.
Die staat op een parkeerplaats en hij loopt al filmend achteruit terwijl het geluid amper afneemt, op een gegeven moment zie je alleen nog maar een stipje in de verte maar nog steeds een hoop pokkeherrie
Dit is een veel grotere Unity zelfbouw luidspreker. Ook op een afstand van 120m gefilmd met een vermogen van 100 Watt als ik het goed lees.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Laat de de23man dat maar niet horen !Heatside schreef:heb ik getest op een Dynacord P550. .
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Ik zou hem goed hard zetten dan hoor je Ds23man niet meer, ook een oplosing
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
ja zoiets...maar het is wel een ander clippie en ook zeker iets meer dan 120 meterHeatside schreef:Dit is een veel grotere Unity zelfbouw luidspreker. Ook op een afstand van 120m gefilmd met een vermogen van 100 Watt als ik het goed lees.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
MechanicalAnimal schreef:ja zoiets...maar het is wel een ander clippie en ook zeker iets meer dan 120 meterHeatside schreef:Dit is een veel grotere Unity zelfbouw luidspreker. Ook op een afstand van 120m gefilmd met een vermogen van 100 Watt als ik het goed lees.
Gevonden !
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pk54IFD4znw[/youtube]
K*lere !
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Leuk, maar zolang in de wet bouwbesluit voorlopig niet staat dat onze woonkamers 120 meter lang moeten zijn...... 
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
En laat de Jericho horn uit het filmpje nou net volgens de zelfde techniek ontwikkeld zijn als de Unity/synergy horn uit dit topic.TubeHead schreef:Gevonden !
K*lere !
Twee van deze Danley Jericho horns zijn geschikt om een vol stadion van geluid te voorzien.
Een enkele hoorn bevat:
zes 18" woofers
zes 6" mid drivers
drie coaxiale HF drivers
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Allemaal leuk en aardig en die hoorns zullen het geluid ook echt wel wat verder dragen ivm directivity maar de meeste cams hebben een ingebouwde compressie en auto-gain functie.....misschien een dB-metertje in het beeld er bij houden ter indicatie 
