Opzoek naar nieuw project van Owen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Opzoek naar nieuw project van Owen

Bericht door Owen »

Het begon allemaal naar aanleiding van een zoektocht naar nieuwe speakers.

Eerst de keuze, vloerstaanders of monitoren, de keus was snel gemaakt, monitoren
Vooral omdat deze is de toekomst ook mee kunnen naar een studenten kamer.

Ik heb eerst een poos zitten zoeken naar een setjes Dynaudio Contour 1.3 speakers, (zie bijlage)
Deze vond ik alleen voor de hoofdprijs, en met een budget van 500/600 euro red ik dat niet.

Toen rade iemand van Audiofreaks me aan om eens naar de 'Morel CA621' te gaan kijken.
Ik werd opslag verliefd op het design. :goeie:


Nu ga ik voor zaterdag een afspraak proberen te maken met Rumoh in De Wilp, om ze eens te beluisteren,
Als het allemaal naar m'n zin klinkt ga ik deze proberen te bouwen.


Edit

Nou, de morels zijn het niet geworden, dat kun je lezen in het topic, ik ben dus nu opzoek naar een ander model,
Een model die mijn Philipjes zonder moeite overtreft, zie hier het Philips topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=18567
Bijlagen
Dynaudio Contour
Dynaudio Contour
Morel CA621
Morel CA621
Laatst gewijzigd door Owen op za 22 jun 2013, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door dre »

He owen

eindelijk een project met morel! 8)
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door Spekkie99 »

Ga dit even volgen want altijd een zwak gehad voor de Morel.
Maar eerst luisteren natuurlijk :)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door meanman64 »

Spekkie99 schreef:
Ga dit even volgen want altijd een zwak gehad voor de Morel.
Maar eerst luisteren natuurlijk :)
Count me in :D
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door rikpost »

hoog dynaudio gehalte ,altijd goed :rock:
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door Spekkie99 »

En al beluisterd?
Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door Owen »

Spekkie99 schreef:
En al beluisterd?
Ja, ik ga ze morgen avond terug brengen

Het viel tegen, we hebben een dikke week zitten luisteren maar het kwam er gewoon niet uit.
Het woord dat telkens in ons opkwam was 'terughoudend'
Dit schijnt dus het echte Dynaudio geluid te zijn, dat is niet wat ik zoek.

Geef mij maar een speaker met meer dynamiek en wat gedetailleerde klanken, dus ik ga opnieuw opzoek.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door meanman64 »

Owen schreef:
Spekkie99 schreef:
En al beluisterd?
Ja, ik ga ze morgen avond terug brengen

Het viel tegen, we hebben een dikke week zitten luisteren maar het kwam er gewoon niet uit.
Het woord dat telkens in ons opkwam was 'terughoudend'
Dit schijnt dus het echte Dynaudio geluid te zijn, dat is niet wat ik zoek.

Geef mij maar een speaker met meer dynamiek en wat gedetailleerde klanken, dus ik ga opnieuw opzoek.
De kwaliteiten komen pas later naar boven wanneer je last begint te krijgen van luistermoeheid
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door markbakk »

Owen schreef:
Geef mij maar een speaker met meer dynamiek en wat gedetailleerde klanken, dus ik ga opnieuw opzoek.
Ik ken de Morels verder niet, misschien moet je je niet meteen fixeren op een tweewegmonitor, maar hou in de gaten dat zulke kwalificaties je ook op het spoor kunnen brengen van speakers die een duidelijk eigen kleuring aan het geluid toevoegen en zo dus meer MyFi dan HiFi worden. Dat is verder prima overigens. Als je je het maar realiseert.
Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door Owen »

markbakk schreef:
Owen schreef:
Geef mij maar een speaker met meer dynamiek en wat gedetailleerde klanken, dus ik ga opnieuw opzoek.
Ik ken de Morels verder niet, misschien moet je je niet meteen fixeren op een tweewegmonitor, maar hou in de gaten dat zulke kwalificaties je ook op het spoor kunnen brengen van speakers die een duidelijk eigen kleuring aan het geluid toevoegen en zo dus meer MyFi dan HiFi worden. Dat is verder prima overigens. Als je je het maar realiseert.
Dit snap ik niet, kun je dit wat verduidelijken.
meanman64 schreef:
Owen schreef:
Spekkie99 schreef:
En al beluisterd?
Ja, ik ga ze morgen avond terug brengen

Het viel tegen, we hebben een dikke week zitten luisteren maar het kwam er gewoon niet uit.
Het woord dat telkens in ons opkwam was 'terughoudend'
Dit schijnt dus het echte Dynaudio geluid te zijn, dat is niet wat ik zoek.

Geef mij maar een speaker met meer dynamiek en wat gedetailleerde klanken, dus ik ga opnieuw opzoek.
De kwaliteiten komen pas later naar boven wanneer je last begint te krijgen van luistermoeheid
Dit ben ik deels met je eens, over die moeheid etc,
Maar toch zijn wel heel erg terughoudend, gewoon teveel, een viool is geen viool, en de vocals lijken achter een glasplaat gezongen te worden.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door meanman64 »

Ik zou ze eens zelf moeten kunnen beluisteren met mijn laatst gebouwde amp.Ik heb namelijk altijd een zwak voor Morel gehad en nog steeds.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door markbakk »

Owen schreef:
Dit snap ik niet, kun je dit wat verduidelijken.
Kwalificaties als 'dynamiek' en 'gedetailleerd' zijn technisch eigenlijk alleen in termen van vervorming te vertalen. Als je gaat zoeken naar dynamiek en detail terwijl het niet in de opname zit weet ik al hoe laat het is. Goede speakers laten vooral horen dat er erg veel slechte opnames zijn.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door rikpost »

Owen schreef:
Spekkie99 schreef:
En al beluisterd?
Ja, ik ga ze morgen avond terug brengen

Het viel tegen, we hebben een dikke week zitten luisteren maar het kwam er gewoon niet uit.
Het woord dat telkens in ons opkwam was 'terughoudend'
Dit schijnt dus het echte Dynaudio geluid te zijn, dat is niet wat ik zoek.

Geef mij maar een speaker met meer dynamiek en wat gedetailleerde klanken, dus ik ga opnieuw opzoek.

Dit herken ik niet bij Dynaudio :?:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door wouter »

Gek, ik herken dat direct. En kreeg dat ook terug van een vriend die ik vorig jaar mijn Dynaudio's uitleende. Caraudio en duurdere lijnen is volgens mij niet zo met de handrem erop.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door fritzie »

Dit herken ik niet bij Dynaudio
Deels herken ik dit

Ze hebben wel wat vermogen nodig om mooi te spelen

Naar mijn mening is het luister niveau wat hoger dan de gemiddelde speaker

mvg bert
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door richard »

wouter schreef:
Gek, ik herken dat direct.
Idem, heb het altijd wat saaie luidsprekers gevonden. Dynaudiotweeters in andere ontwerpen deden het daarentegen wel weer goed. Net als Morel trouwens, ook bovengemiddeld goed klinkende tweeters.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door rikpost »

Het karakterstieke dynaudio geluid (lees geen eigen geluid) is te danken aan het conus matariaal een mengesel van magnesium en polypropyleen.
Naar een goed ontworpen systeem kun je lang luisteren op hoge volume's doodat het geluid niet kleurt door hinderlijke conus opbreking enz.
Pak maar eens een lekker hoog afgefiltert twee weg systeem met een alu conus ,in het begin spectaculair maar na een tijdje luisteren ,Au.

Maar al met al blijft de beleving van geluid een persoonlijke beleving ,if it's suites your ears than its okay .
Stond in de handleiding van mijn Rell Stentor ,en ze hebben gelijk :wink:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door fritzie »

Dynaudio: Danes don't lie

mvg bert
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door TubeHead »

Owen schreef:
Spekkie99 schreef:
En al beluisterd?
ten luisteren maar het kwam er gewoon niet uit.
Het woord dat telkens in ons opkwam was 'terughoudend'

Klopt ! Deze stonden 2 jaar geleden op de ZBA ? Beetje te saai inderdaad.
Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door Owen »

Vandaag terug gebracht en nog even gesproken met Rudy,

Hij herkende het verhaal, maar er zijn genoeg kopers voor deze speakers,
De rede waarom deze speaker zo klinkt was de filtering, en hij heeft maar een rendement van 80 DB

Hij vertelde me dat ik in September naar de meeting moest komen om wat nieuwe modellen te beluisteren, waaronder een nieuw 2 weg syteem waarvan ik de naam vergeten ben.
Die hebben een rendement van 92 en zijn een stuk dynamischer, dat lijkt me dus wel interessant O:)
Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door Owen »

Vandaag terug gebracht en nog even gesproken met Rudy,

Hij herkende het verhaal, maar er zijn genoeg kopers voor deze speakers,
De rede waarom deze speaker zo klinkt was de filtering, en hij heeft maar een rendement van 80 DB

Hij vertelde me dat ik in September naar de meeting moest komen om wat nieuwe modellen te beluisteren, waaronder een nieuw 2 weg syteem waarvan ik de naam vergeten ben.
Die hebben een rendement van 92 en zijn een stuk dynamischer, dat lijkt me dus wel interessant O:)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Morel CA621 project van Owen

Bericht door MechanicalAnimal »

Owen schreef:
Hij herkende het verhaal, maar er zijn genoeg kopers voor deze speakers,
De rede waarom deze speaker zo klinkt was de filtering, en hij heeft maar een rendement van 80 DB
zo dan......dat mag amper de term "rendement" nog gebruiken :mrgreen:

ben benieuwd naar die andere :)
Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Re: Opzoek naar nieuw project van Owen

Bericht door Owen »

Nou, de morels zijn het niet geworden zoals jullie weten, dat kun je lezen in het topic, ik ben dus nu opzoek naar een ander model.
Een model die mijn Philipjes zonder moeite overtreft, zie hier het Philips topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=18567

Alleen heb ik 3 puntjes waar hij de philipjes moet overtreffen, het moet een set monitoren zijn die geen sub nodig hebben en net zo sprankelend zijn als mijn philipjes, maar ze moeten zeker iets minder schel klinken. O:)

Ik reis in september af naar de meeting van RumoH, omdat daar een paar nieuwe compacte speaker worden gepresenteerd die voor mij wellicht interessant kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Opzoek naar nieuw project van Owen

Bericht door Zweitse »

Owen schreef:
Ik reis in september af naar de meeting van RumoH, omdat daar een paar nieuwe compacte speaker worden gepresenteerd die voor mij wellicht interessant kunnen zijn.
Welke meeting is dat dan als ik vragen mag, plaats, locatie?
Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Re: Opzoek naar nieuw project van Owen

Bericht door Owen »

Zal Rudy even vragen,

Was ergens in friesland
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”