Low budget state variable filter.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

ray5150 schreef:
Is best wel moeilijk voor jullie, om het goedkoop en simpel te houden... :mrgreen:
Het hoeft niet altijd high end te zijn, met op 5 cijfers achter de komma nauwkeurig.
En in dit kader zou ik voor quad potmeters gaan, is relatief goedkoper en ook simpel qua bediening: een draaiknop per kantelpunt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Valt eigenlijk niet zo mee, goedkope quads te vinden. Deze stereo's lijken me aantrekkelijk voor jou: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4524 ... n-10-k-20-
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

cool schreef:
Ik heb nog zat TL074's liggen dus zeg maar hoeveel je er wilt hebben. Scheel alvast weer :P
Heb ik al ! met voetjes. :mrgreen: maar wel bedankt. :goedzo:
jeroen_d schreef:
Valt eigenlijk niet zo mee, goedkope quads te vinden. Deze stereo's lijken me aantrekkelijk voor jou: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4524 ... n-10-k-20-
Ik weet het, had namelijk ook al gezocht, benne erg prijzig (meer dan 10 euro p/s.)
Vandaar ook mijn keuze om voor 2e orde te gaan, en niet 4 orde...
Ik ben principieel tegen Conrad, was van plan om een paar potmeters bij Ome Dick te arresteren...iets van een knaak per stuk, van die zwarte of witte Pihers.
Maar ze zijn wel goedkoper bij de Conrad. dat dan weer wel... :-k

Nu we toch zo lekker bezig zijn, Jeroen , nog 2 vragen.
- Heeft het nog zin om de elko's in de uitgangen te vervangen door gewone condensatoren, of worden dat dan hele grote waarde's ?
- die Stereo pot's moeten dus Linear zijn ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Om fouten te voorkomen heb ik het hele schema even uitgetekend, ook om te zorgen dat alle units in fase kunnen staan bij aansluiten. Dat betekent dat in onderstaand schema de mid uitgang geinverteerd is ten opzichte van de rest. Je hebt dus 4 dual opamps per kanaal nodig.
Volledig%20schema%20voor%20een%203-weg.png
Elco's handhaven. Dat wordt alleen maar weer duurder als je er grote MKT's in zet.
Ik zou de potmeters lineair houden. Is niet helemaal ideaal, maar beter dan logaritmisch.

En oh, aan de input wel even een 100k zetten naar massa. En eventueel een klein RF filter met een 100ohm en 100pF precies zoals bij het custom made filter voor Walt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Ik zie dat ik al aardig op de goede weg was... :mrgreen:
Naamloos.png
Maar, het valt me op dat je de waarde's van de condensatoren (weer) veranderd hebt, want gisteren :
jeroen_d schreef:
Tip: neem voor C1 en C2 in de eerste sectie een waarde van 4n7 en voor de tweede sectie een waarde van 47n. Je kunt dan om de standaard frequenties voor een 3-weg (300 en 3000Hz) heen regelen.
Ongetwijfeld zal je er een goede reden voor hebben, maar het veroorzaakt wel enige :?

(wel typisch dat je hetzelfde tekenprogramma gebruikt als Rod Elliot. :D misschien dat schema maar eens naar hem toe sturen ?)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Hoi Ray,

Ik heb de waardes van Elliot aangehouden omdat ik dan gemakkelijk in Paint het schema kon aanpassen. Ik heb namelijk dat tekenprogramma helemaal niet! De 10nF en 100nF zijn dus slechts een voorbeeld en horen bij het frequentiebereik dat ik in het schema heb gezet. Je kunt met de waardes schalen. Condensator 2x zo klein, frequentie 2x zo hoog.

Mocht je geen potmeters van 20k kunnen krijgen, kun je ook 22k nemen. Of 10k, alleen heb je dan minder regelbereik omlaag. De hoogste frequentie blijft gehandhaafd met de potmeter in maximale stand waardoor de 5k6 rechtstreeks koppelt aan de uitgang van de vorige opamp stage. Met de 4n7 is de hoogste regelfrequentie 6050Hz en met de 47n is de hoogste regelfrequentie 605Hz.

Pas even op met de laatste uitgangstrap in het schema van Rod Elliot. Als je goed kijkt zie je dat ik dat heb veranderd. Het schema van Elliot klopt niet, als je dat bouwt slaat de uitgang van de opamp hard tegen de positieve of negatieve voedingspanning aan.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Zweitse »

Is dit niet iets voor een group buy? Printjes laten bakken in China en in de verkoop gooien. Prijs zo berekenen dat je zelf een leuke set printen over houd en de kosten gedekt zijn. :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

@Zweitse, ga jij dat financieren ? ik in ieder geval niet.

@ Jeroen_d : In paint... :rofl: :goeie: :goeie:
Het moet gezegd, ziet er keurig uit.

Ik heb de opamps aangepast zoals jij opgaf, en een ingangstrapje gefrobeld :
Naamloos.png
Klopt dit ?

en het totaal plaatje :
Naamloos2.png
De potmeters mogen ook 25 k zijn ? heb nog geen beslissing genomen waar deze te bestellen, gaat ook deze week niet meer gebeuren.
heb dus nog tijd om wat webshops te kijken. ik zal ook eens op ebay kijken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
@Zweitse, ga jij dat financieren ? ik in ieder geval niet.
Wat zou zoiets gaan kosten dan? Ik wil best wel een bijdrage leveren voor een set mooie printen en wellicht zijn er meer forum leden. Wel vooraf betalen dan natuurlijk, zodat jij geen kosten hoeft te maken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Ray, toen ik jouw schema zag van de input buffer zag ik dat daarvan de uitgang aan massa lag. Ik dacht dat jij stom was, maar ik ben zelf stom want had het zo getekend. Ik heb mijn schema aangepast en de fout hersteld. Nu jij nog. :mrgreen:

En oh ja, de potmeter mag gerust 25k zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Je word bedankt ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Shit, spotgoedkoop, maar helaas maar 10K... :boos:
http://www.ebay.com/itm/10pcs-B10K-ohm- ... 43ac0e1f0d
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Dit lijkt er meer op : :D
http://www.ebay.com/itm/5-x-20K-OHM-Lin ... 337c7e3278

Zal je daar ook spantang knoppen op kwijt kunnen ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Maj uit Thailand heeft hele mooie knoppen, voor weinagh... :mrgreen: :rofl:

http://www.ebay.com/itm/2-x-Grey-Knob-w ... 4abca1f867

Ik denk dat ik de uitgangspotmeter maar laat vervallen, de eindversterkers hebben toch allemaal een regelbare gain.


@Zweitse, dat ligt eraan hoe groot de printen gaan worden, ik ben nog niet aan de layout toegekomen. word in ieder geval niet groter als een eurokaart, dus ik denk dat 10 printen een tientje of 4 gaan kosten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

ray5150 schreef:
Shit, spotgoedkoop, maar helaas maar 10K... :boos:
http://www.ebay.com/itm/10pcs-B10K-ohm- ... 43ac0e1f0d
Het kan best ray met 10k potmeters. Als je de 10n en 100n neemt, en dan 2k7 in plaats van de 5k6, en de weerstanden onder de potmeter van 10k vervangt door 4k7, dan heb je het hele zaakje geschaald op een lagere impedantie met hetzelfde frequentiegedrag.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door cool »

ray5150 schreef:
Dit lijkt er meer op : :D
Zal je daar ook spantang knoppen op kwijt kunnen ?
Kan maar wel kans op breuk als je te strak aandraait, of de gleuf opvullen. Dus beter is de kartelknoppen gebruiken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
Is best wel moeilijk voor jullie, om het goedkoop en simpel te houden... :mrgreen:
Het hoeft niet altijd high end te zijn, met op 5 cijfers achter de komma nauwkeurig.
Ehm, mijn insteek was juist om het simpel en goedkoop te houden horen hoor! :wink:
Je zou toch onderhand moeten weten dat ik altijd zoek naar een goede balans.

Die 24 standen schakelaars kosten namelijk maar een paar euro op bv Ebay. :mrgreen:

Mocht je trouwens opamps willen, die kun je gewoon legaal gratis samplen.
(en anders wil ik het wel doen, moet voor een project op mijn werk toch nog wat dingen samplen)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Die 24 standen schakelaars kosten namelijk maar een paar euro op bv Ebay. :mrgreen:
En die potmeters zijn nog geen euro p/s. :mrgreen:
b_force schreef:
Mocht je trouwens opamps willen, die kun je gewoon legaal gratis samplen.
(en anders wil ik het wel doen, moet voor een project op mijn werk toch nog wat dingen samplen)
Ik weet hoe ik moet samplen, heb accounts bij meerdere chipbakkers...
Ik had al een paar keer aangegeven dat ik al opamps in huis heb, namelijk de TL074.

Wel kwam ik gisteren in het magazijn ook een stel TL084 tegen, is deze beter dan de TL074, of zit er geen verschil tussen ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

TL084 heeft lagere offset en de TL074 heeft een lager ruisgetal. Laatste is voor jouw toepassing belangrijker.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

In dat geval handhaaf ik de TL074.

Ik heb trouwens het door mij met de hand getekende schema van het oude Cutec 2-weg filter in de start post toegevoegd.
Op amp van dienst daar is de 4558.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

Leuk ontwerp, ik heb het gesimuleerd:
SVF.PNG
Om de elco's te vermijden heb ik eXtra weerstanden toegevoegd X1..6, deze houden de versterking van de offset en biasstroom binnen de perken.
Er zit wel een fout in het schema van Elliott Sound, hij heeft een paar ingangen verwisseld!
Door de Xtra weerstanden wordt het bereik begrensd tot ca. één octaaf, maar is wel beter in te stellen, met 100nF: 47-94Hz en met 47n: 100 tot 200Hz.
Als het echt goedkoop moet, kan je instelpots op één as gebruiken, zoals hier in mijn labvoeding:
S6300021.JPG
Je zou er 4 voor stereo kunnen gebruiken, het draait dan wel stroef, dus een grote knop gebruiken, Kontakt 60 doet ook wonderen, match de pots ook op de helft van de loper!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Die fout had ik ook al aangeven. X2 en X4 kun je net zo goed weglaten, die doen niks. X5 en X6 moet je ook weglaten, die voegen niets nuttigs toe en zorgen dat het hoogdoorlaatgedeelte ophoudt te werken beneden 10Hz, het gaat daar vlak lopen zoals te zien in je simulatie. X1 en X3 zijn een leuke vondst, mocht je behoefte hebben aan een beperkt regelbereik. Feitelijk vervang je een gedeelte van de potmeter door een vaste weerstand.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

De extra weerstanden zijn bedoeld om DC-koppeling mogelijk te maken, de ingangen van de Op-Amps moeten dan dezelfde DC-impedantie "zien", vandaar. X5,6 beperken de DC-versterking tot 100x (i.p.v. de openloop van 10.000x) maar kunnen ook hoger genomen worden als je meer demping nodig hebt, bovendien zitten U2,3 in de DC-tegenkoppellus, maar je weet maar nooit.
Ik heb hier de LT1014 (een sjieke en dure LM324) gebruikt, omdat dat een betrouwbaar model is, maar ook een TL074 moet prima werken en die heeft zelfs een lagere biasstroom.
Verdere simulaties laten zien dat als je alles binnen 5% matched, de specs in worst-case 10% (1dB) afwijken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Ok, natuurlijk, ik had daarover heen gelezen die DC koppeling. Goed voorstel!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Ben er nog lang niet klaar mee ! :mrgreen:
Naamloos.png
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”