En in dit kader zou ik voor quad potmeters gaan, is relatief goedkoper en ook simpel qua bediening: een draaiknop per kantelpunt.ray5150 schreef:Is best wel moeilijk voor jullie, om het goedkoop en simpel te houden...
Het hoeft niet altijd high end te zijn, met op 5 cijfers achter de komma nauwkeurig.
Low budget state variable filter.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Low budget state variable filter.
Re: Low budget state variable filter.
Valt eigenlijk niet zo mee, goedkope quads te vinden. Deze stereo's lijken me aantrekkelijk voor jou: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4524 ... n-10-k-20-
Re: Low budget state variable filter.
Heb ik al ! met voetjes.cool schreef:Ik heb nog zat TL074's liggen dus zeg maar hoeveel je er wilt hebben. Scheel alvast weer
Ik weet het, had namelijk ook al gezocht, benne erg prijzig (meer dan 10 euro p/s.)jeroen_d schreef:Valt eigenlijk niet zo mee, goedkope quads te vinden. Deze stereo's lijken me aantrekkelijk voor jou: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4524 ... n-10-k-20-
Vandaar ook mijn keuze om voor 2e orde te gaan, en niet 4 orde...
Ik ben principieel tegen Conrad, was van plan om een paar potmeters bij Ome Dick te arresteren...iets van een knaak per stuk, van die zwarte of witte Pihers.
Maar ze zijn wel goedkoper bij de Conrad. dat dan weer wel...
Nu we toch zo lekker bezig zijn, Jeroen , nog 2 vragen.
- Heeft het nog zin om de elko's in de uitgangen te vervangen door gewone condensatoren, of worden dat dan hele grote waarde's ?
- die Stereo pot's moeten dus Linear zijn ?
Re: Low budget state variable filter.
Om fouten te voorkomen heb ik het hele schema even uitgetekend, ook om te zorgen dat alle units in fase kunnen staan bij aansluiten. Dat betekent dat in onderstaand schema de mid uitgang geinverteerd is ten opzichte van de rest. Je hebt dus 4 dual opamps per kanaal nodig.
Elco's handhaven. Dat wordt alleen maar weer duurder als je er grote MKT's in zet.
Ik zou de potmeters lineair houden. Is niet helemaal ideaal, maar beter dan logaritmisch.
En oh, aan de input wel even een 100k zetten naar massa. En eventueel een klein RF filter met een 100ohm en 100pF precies zoals bij het custom made filter voor Walt.
Ik zou de potmeters lineair houden. Is niet helemaal ideaal, maar beter dan logaritmisch.
En oh, aan de input wel even een 100k zetten naar massa. En eventueel een klein RF filter met een 100ohm en 100pF precies zoals bij het custom made filter voor Walt.
Re: Low budget state variable filter.
Ik zie dat ik al aardig op de goede weg was... 
Maar, het valt me op dat je de waarde's van de condensatoren (weer) veranderd hebt, want gisteren :
(wel typisch dat je hetzelfde tekenprogramma gebruikt als Rod Elliot.
misschien dat schema maar eens naar hem toe sturen ?)
Maar, het valt me op dat je de waarde's van de condensatoren (weer) veranderd hebt, want gisteren :
Ongetwijfeld zal je er een goede reden voor hebben, maar het veroorzaakt wel enigejeroen_d schreef:Tip: neem voor C1 en C2 in de eerste sectie een waarde van 4n7 en voor de tweede sectie een waarde van 47n. Je kunt dan om de standaard frequenties voor een 3-weg (300 en 3000Hz) heen regelen.
(wel typisch dat je hetzelfde tekenprogramma gebruikt als Rod Elliot.
Re: Low budget state variable filter.
Hoi Ray,
Ik heb de waardes van Elliot aangehouden omdat ik dan gemakkelijk in Paint het schema kon aanpassen. Ik heb namelijk dat tekenprogramma helemaal niet! De 10nF en 100nF zijn dus slechts een voorbeeld en horen bij het frequentiebereik dat ik in het schema heb gezet. Je kunt met de waardes schalen. Condensator 2x zo klein, frequentie 2x zo hoog.
Mocht je geen potmeters van 20k kunnen krijgen, kun je ook 22k nemen. Of 10k, alleen heb je dan minder regelbereik omlaag. De hoogste frequentie blijft gehandhaafd met de potmeter in maximale stand waardoor de 5k6 rechtstreeks koppelt aan de uitgang van de vorige opamp stage. Met de 4n7 is de hoogste regelfrequentie 6050Hz en met de 47n is de hoogste regelfrequentie 605Hz.
Pas even op met de laatste uitgangstrap in het schema van Rod Elliot. Als je goed kijkt zie je dat ik dat heb veranderd. Het schema van Elliot klopt niet, als je dat bouwt slaat de uitgang van de opamp hard tegen de positieve of negatieve voedingspanning aan.
Ik heb de waardes van Elliot aangehouden omdat ik dan gemakkelijk in Paint het schema kon aanpassen. Ik heb namelijk dat tekenprogramma helemaal niet! De 10nF en 100nF zijn dus slechts een voorbeeld en horen bij het frequentiebereik dat ik in het schema heb gezet. Je kunt met de waardes schalen. Condensator 2x zo klein, frequentie 2x zo hoog.
Mocht je geen potmeters van 20k kunnen krijgen, kun je ook 22k nemen. Of 10k, alleen heb je dan minder regelbereik omlaag. De hoogste frequentie blijft gehandhaafd met de potmeter in maximale stand waardoor de 5k6 rechtstreeks koppelt aan de uitgang van de vorige opamp stage. Met de 4n7 is de hoogste regelfrequentie 6050Hz en met de 47n is de hoogste regelfrequentie 605Hz.
Pas even op met de laatste uitgangstrap in het schema van Rod Elliot. Als je goed kijkt zie je dat ik dat heb veranderd. Het schema van Elliot klopt niet, als je dat bouwt slaat de uitgang van de opamp hard tegen de positieve of negatieve voedingspanning aan.
Re: Low budget state variable filter.
Is dit niet iets voor een group buy? Printjes laten bakken in China en in de verkoop gooien. Prijs zo berekenen dat je zelf een leuke set printen over houd en de kosten gedekt zijn. 
Re: Low budget state variable filter.
@Zweitse, ga jij dat financieren ? ik in ieder geval niet.
@ Jeroen_d : In paint...
Het moet gezegd, ziet er keurig uit.
Ik heb de opamps aangepast zoals jij opgaf, en een ingangstrapje gefrobeld :
Klopt dit ?
en het totaal plaatje :
De potmeters mogen ook 25 k zijn ? heb nog geen beslissing genomen waar deze te bestellen, gaat ook deze week niet meer gebeuren.
heb dus nog tijd om wat webshops te kijken. ik zal ook eens op ebay kijken.
@ Jeroen_d : In paint...
Het moet gezegd, ziet er keurig uit.
Ik heb de opamps aangepast zoals jij opgaf, en een ingangstrapje gefrobeld :
Klopt dit ?
en het totaal plaatje :
De potmeters mogen ook 25 k zijn ? heb nog geen beslissing genomen waar deze te bestellen, gaat ook deze week niet meer gebeuren.
heb dus nog tijd om wat webshops te kijken. ik zal ook eens op ebay kijken.
Re: Low budget state variable filter.
Wat zou zoiets gaan kosten dan? Ik wil best wel een bijdrage leveren voor een set mooie printen en wellicht zijn er meer forum leden. Wel vooraf betalen dan natuurlijk, zodat jij geen kosten hoeft te maken.ray5150 schreef:@Zweitse, ga jij dat financieren ? ik in ieder geval niet.
Re: Low budget state variable filter.
Ray, toen ik jouw schema zag van de input buffer zag ik dat daarvan de uitgang aan massa lag. Ik dacht dat jij stom was, maar ik ben zelf stom want had het zo getekend. Ik heb mijn schema aangepast en de fout hersteld. Nu jij nog. 
En oh ja, de potmeter mag gerust 25k zijn.
En oh ja, de potmeter mag gerust 25k zijn.
Re: Low budget state variable filter.
Dit lijkt er meer op :
http://www.ebay.com/itm/5-x-20K-OHM-Lin ... 337c7e3278
Zal je daar ook spantang knoppen op kwijt kunnen ?
http://www.ebay.com/itm/5-x-20K-OHM-Lin ... 337c7e3278
Zal je daar ook spantang knoppen op kwijt kunnen ?
Re: Low budget state variable filter.
Maj uit Thailand heeft hele mooie knoppen, voor weinagh...
http://www.ebay.com/itm/2-x-Grey-Knob-w ... 4abca1f867
Ik denk dat ik de uitgangspotmeter maar laat vervallen, de eindversterkers hebben toch allemaal een regelbare gain.
@Zweitse, dat ligt eraan hoe groot de printen gaan worden, ik ben nog niet aan de layout toegekomen. word in ieder geval niet groter als een eurokaart, dus ik denk dat 10 printen een tientje of 4 gaan kosten.
http://www.ebay.com/itm/2-x-Grey-Knob-w ... 4abca1f867
Ik denk dat ik de uitgangspotmeter maar laat vervallen, de eindversterkers hebben toch allemaal een regelbare gain.
@Zweitse, dat ligt eraan hoe groot de printen gaan worden, ik ben nog niet aan de layout toegekomen. word in ieder geval niet groter als een eurokaart, dus ik denk dat 10 printen een tientje of 4 gaan kosten.
Re: Low budget state variable filter.
Het kan best ray met 10k potmeters. Als je de 10n en 100n neemt, en dan 2k7 in plaats van de 5k6, en de weerstanden onder de potmeter van 10k vervangt door 4k7, dan heb je het hele zaakje geschaald op een lagere impedantie met hetzelfde frequentiegedrag.ray5150 schreef:
Re: Low budget state variable filter.
Kan maar wel kans op breuk als je te strak aandraait, of de gleuf opvullen. Dus beter is de kartelknoppen gebruiken.ray5150 schreef:Dit lijkt er meer op :![]()
Zal je daar ook spantang knoppen op kwijt kunnen ?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Low budget state variable filter.
Ehm, mijn insteek was juist om het simpel en goedkoop te houden horen hoor!ray5150 schreef:Is best wel moeilijk voor jullie, om het goedkoop en simpel te houden...
Het hoeft niet altijd high end te zijn, met op 5 cijfers achter de komma nauwkeurig.
Je zou toch onderhand moeten weten dat ik altijd zoek naar een goede balans.
Die 24 standen schakelaars kosten namelijk maar een paar euro op bv Ebay.
Mocht je trouwens opamps willen, die kun je gewoon legaal gratis samplen.
(en anders wil ik het wel doen, moet voor een project op mijn werk toch nog wat dingen samplen)
Re: Low budget state variable filter.
En die potmeters zijn nog geen euro p/s.b_force schreef:Die 24 standen schakelaars kosten namelijk maar een paar euro op bv Ebay.![]()
Ik weet hoe ik moet samplen, heb accounts bij meerdere chipbakkers...b_force schreef:Mocht je trouwens opamps willen, die kun je gewoon legaal gratis samplen.
(en anders wil ik het wel doen, moet voor een project op mijn werk toch nog wat dingen samplen)
Ik had al een paar keer aangegeven dat ik al opamps in huis heb, namelijk de TL074.
Wel kwam ik gisteren in het magazijn ook een stel TL084 tegen, is deze beter dan de TL074, of zit er geen verschil tussen ?
Re: Low budget state variable filter.
TL084 heeft lagere offset en de TL074 heeft een lager ruisgetal. Laatste is voor jouw toepassing belangrijker.
Re: Low budget state variable filter.
In dat geval handhaaf ik de TL074.
Ik heb trouwens het door mij met de hand getekende schema van het oude Cutec 2-weg filter in de start post toegevoegd.
Op amp van dienst daar is de 4558.
Ik heb trouwens het door mij met de hand getekende schema van het oude Cutec 2-weg filter in de start post toegevoegd.
Op amp van dienst daar is de 4558.
Re: Low budget state variable filter.
Leuk ontwerp, ik heb het gesimuleerd:
Om de elco's te vermijden heb ik eXtra weerstanden toegevoegd X1..6, deze houden de versterking van de offset en biasstroom binnen de perken.
Er zit wel een fout in het schema van Elliott Sound, hij heeft een paar ingangen verwisseld!
Door de Xtra weerstanden wordt het bereik begrensd tot ca. één octaaf, maar is wel beter in te stellen, met 100nF: 47-94Hz en met 47n: 100 tot 200Hz.
Als het echt goedkoop moet, kan je instelpots op één as gebruiken, zoals hier in mijn labvoeding: Je zou er 4 voor stereo kunnen gebruiken, het draait dan wel stroef, dus een grote knop gebruiken, Kontakt 60 doet ook wonderen, match de pots ook op de helft van de loper!
Er zit wel een fout in het schema van Elliott Sound, hij heeft een paar ingangen verwisseld!
Door de Xtra weerstanden wordt het bereik begrensd tot ca. één octaaf, maar is wel beter in te stellen, met 100nF: 47-94Hz en met 47n: 100 tot 200Hz.
Als het echt goedkoop moet, kan je instelpots op één as gebruiken, zoals hier in mijn labvoeding: Je zou er 4 voor stereo kunnen gebruiken, het draait dan wel stroef, dus een grote knop gebruiken, Kontakt 60 doet ook wonderen, match de pots ook op de helft van de loper!
Re: Low budget state variable filter.
Die fout had ik ook al aangeven. X2 en X4 kun je net zo goed weglaten, die doen niks. X5 en X6 moet je ook weglaten, die voegen niets nuttigs toe en zorgen dat het hoogdoorlaatgedeelte ophoudt te werken beneden 10Hz, het gaat daar vlak lopen zoals te zien in je simulatie. X1 en X3 zijn een leuke vondst, mocht je behoefte hebben aan een beperkt regelbereik. Feitelijk vervang je een gedeelte van de potmeter door een vaste weerstand.
Re: Low budget state variable filter.
De extra weerstanden zijn bedoeld om DC-koppeling mogelijk te maken, de ingangen van de Op-Amps moeten dan dezelfde DC-impedantie "zien", vandaar. X5,6 beperken de DC-versterking tot 100x (i.p.v. de openloop van 10.000x) maar kunnen ook hoger genomen worden als je meer demping nodig hebt, bovendien zitten U2,3 in de DC-tegenkoppellus, maar je weet maar nooit.
Ik heb hier de LT1014 (een sjieke en dure LM324) gebruikt, omdat dat een betrouwbaar model is, maar ook een TL074 moet prima werken en die heeft zelfs een lagere biasstroom.
Verdere simulaties laten zien dat als je alles binnen 5% matched, de specs in worst-case 10% (1dB) afwijken.
Ik heb hier de LT1014 (een sjieke en dure LM324) gebruikt, omdat dat een betrouwbaar model is, maar ook een TL074 moet prima werken en die heeft zelfs een lagere biasstroom.
Verdere simulaties laten zien dat als je alles binnen 5% matched, de specs in worst-case 10% (1dB) afwijken.
Re: Low budget state variable filter.
Ok, natuurlijk, ik had daarover heen gelezen die DC koppeling. Goed voorstel!
