Mix & Match

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Maarten schreef:
amanda schreef:

De achtergrond bij de tweeter is trouwens gewoon een wit A4tje en dat gekleurde is de verpakking van de tweeter :roll:

Amanda
Leuk, hoe iets simpels toch heel mooi kan zijn :)

wat voor lens heb je daar gebruikt?, en wat voor belichting. studio flits 2x ofzo?
Ja voor een snel opzetje toch een leuke foto geworden :wink:
Lens is een 12-60mm daar kan je behoorlijke macrofoto's mee nemen, ik gebruik idd studioflitsers, 1 aan elke kant.

Amanda
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hier de 18Sound en L26ROY samen:

[img]http://www.studioamanda.nl/test/submid.jpg[/img]
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hier nog een keer maar dan de 18Sound in een dichte kast:

[img]http://www.studioamanda.nl/test/dubbelclosed.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

ik denk dat je winst in het laag (noem het voor het gemak even het gebied van 50 tot 150 hz) groter als je daar de Seas toepast groter is dan de winst qua absoluut sublaag die je nu probeert te behalen
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Na alle replys ga ik eigenlijk twijfelen of ik wel de goede subwoofer heb gekozen......

In eerste instantie ging ik er vanuit om een basreflex kast te maken. Echter na de diverse reacties ga ik er vanuit dat een gesloten subwoofer beter klinkt. Alleen deze subwoofer gaat eigenlijk helemaal niet zo laag in een gesloten kastje..
Het doel was om tot zo'n 25Hz door te lopen met de subwoofer, dit is echter alleen te realiseren met een lage lowpass filtering.
Met mijn huidige subwoofers haal ik 35Hz en dat wilde ik juist wat dieper door laten lopen.....

Had een Vifa 26WA550 misschien een betere keus geweest?

Enig advies is welkom want weet nu echt niet meer wat ik moet doen :roll:

Amanda
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Hoi Amanda!
Leuk dat je weer gaat bouwen.

ps: je foto's zien er wederom bijzonder gelikt uit!

Groet Marcus.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik denk niet dat er iets mis is met je drivers. Ook het gebruik van 4 minisubs lijkt mij verstandig. Je zou ook aan 12"dayton RSS kunnen denken of shiva-x woofers welke evenveel kosten, maar die hebben gesloten ipv 25 liter voor de seas eerder 45liter nodig. Die Vifa vind ik geen goede driver, omdat je dan in het gebied van dayton peerless en aurasound komt, welke beter presteren.. Een kamer boost de respons naar het laag toe ook nog een beetje. De afval onder +/-23Hz is dus niet zo als de sim voorstelt.

Het hele ontwerp valt of staat met de basis. Ik vind een br topkast niet ideaal. xmax blijft beperkt met een gesloten kast. je hebt geen last van poortresonanties, de kast kan kleiner wat gunstiger is voor staande golven etc. Aan de andere kant kom je lager met een br. Ik verwacht echter niet dat je zo laag moet willen komen. Met twee subs die in de buurt van je fronts staan kan je bijv gerust wat hoger crossen evt. in stereo. De andere subs kan je weer anders instellen. Onder 120Hz is het laag toch een brei en moet je het met behulp van je subs in bedwang houden. Er moet ook veel aandacht uitgaan naar de kastwanden en constructie. baffleafmetingen en driverlocaties kunnen met the edge worden geoptimaliseerd.

Maaar dat is mijn visie..

Is dat echt de 0.7 afstemming die je postte van de 18sound? Heb je alle parameters ingevoerd?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Heb vandaag 1 drivertje van 18Sound binnen gekregen, jammer genoeg de 4 ohm versie terwijl ik een 8 ohm gevraagd had....

Uiterlijk hetzelfde, hier wat foto's:

[img]http://www.studioamanda.nl/test/6nd430.jpg[/img]

[img]http://www.studioamanda.nl/test/6nd430m.jpg[/img]

[img]http://www.studioamanda.nl/test/6nd430s.jpg[/img]

[img]http://www.studioamanda.nl/test/6nd430a.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

omruilen? :P
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou ze dan op hun kosten retourneren.

Niet dat de 4ohm slechter hoeft te zijn, maar met passief filteren kun je weleens een erg lage impedantie krijgen.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Er zijn vandaag 2 stuks L26ROY afgeleverd 8)

[img]http://www.studioamanda.nl/test/L26ROY.jpg[/img]

[img]http://www.studioamanda.nl/test/L26ROY_2.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Daar hebben ze volgens mij erg hun best op gedaan in Noorwegen :D
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

In China hebben ze daar hun best op gedaan (Design by Seas) - ziet er zeer netjes uit idd.
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

Made in Italy...?

de italiaantjes dus...
Maar, erg mooi idd

edit: owh ik zie net dat dat de 18geluidjes zijn... :oops:
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Uiteindelijk zijn het Parts Express luidsprekerkastjes geworden.
Een testbaffle is gemaakt (thanks Arno), zie foto.
De orginele baffle is zwart met afgeronde hoeken, waarschijnlijk volgende week klaar 8)
Bijlagen
Luidsprekerkast Parts Express
Luidsprekerkast Parts Express
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Een vraagje, de centerspeaker wordt uitgevoerd met 2 woofers.

Ik heb plek voor 1 br pijp, die is 6,7cm gemiddeld in diameter en komt dan op een lengte van 6cm.
Is de korte lengte nadelig voor het geluid?
Bijlagen
baffle_center.jpg
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Nee, maar een te kleine diameter wel (bij hoge volumes).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ga je nou wel of niet voor br kastjes? Aan de inhoud van het testkastje te zien wél?

Die WbrW opstelling van de center is niet echt "high end" Liever nog aan de achterkant als je er persé mee wil werken.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Montana schreef:
Ga je nou wel of niet voor br kastjes? Aan de inhoud van het testkastje te zien wél?

Die WbrW opstelling van de center is niet echt "high end" Liever nog aan de achterkant als je er persé mee wil werken.
De woofer is het meest geschikt voor basreflex (EBP van 150)

Wat is dan een betere verdeling voor de center?
De br pijp kan niet aan de achterkant, zijkant dan?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Zojuist een beetje gegoogled naar centerspeakers, zijn toch genoeg voorbeelden waarbij de verdeling van de br pijp hetzelfde is als mijn eerste opzetje, oa van B&W, Usher en andere.

Waarom zou dit nadelig zijn?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

een dunne buis hoor je snel `blazen`
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

dre schreef:
een dunne buis hoor je snel `blazen`
De center heeft met 2 woofers en 1 br pijpje op 105db een luchtsnelheid van 14. Lijkt mij dat dit geen problemen zal geven.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een liggende WTW heeft een heel slecht afstraalgedrag voor een centre. Neem dan liever een middentoner op de plek van de BR-poort.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Je krijgt faseproblemen als je de br zo naast de woofer zet. De poort heeft ook een resonantie in het middengebied. Of dit storend is ligt aan de persoon denk ik.
Ga je de center in een meubel stoppen? Dat heeft namelijk invloed op het karakter van de respons en wellicht dat er rekening mee gehouden kan worden bij het maken van het filter. Als er genoeg ruimte onder en boven de center zit kan je de br wellicht ook naar beneden laten richten als je iets van 2.5 cm spikes gebruikt bijv.

Misschien ben ik wel een mierenneuker! :wink: Een beetje wel, dus sluit de br aan de voorzijde niet uit..


Al je monitors en centers moeten wel een high pass krijgen op de afstemfreq van je br, omdat je anders geen headroom overhoudt. Kan met de meeste AV receivers wel gedaan worden.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Martijn M schreef:
Een liggende WTW heeft een heel slecht afstraalgedrag voor een centre. Neem dan liever een middentoner op de plek van de BR-poort.
Opzich wel begrijpelijk dat het zo gedaan wordt.. Je moet het toch kwijt kunnen. Als ruimte en plaatsing geen issue is dan alle surrounds gelijk houden inderdaad.
Gesloten