HT versterker met DSP - planfase

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Henkjan »

Zo, maar vast een topic aangemaakt voor iets wat ik denk na de zomer echt aan te gaan starten: een 4 kanaals HT versterker met DSP.

Recent een stel icepower modules (2 stuks stereo)
39e3ebca_ICEpower125ASX2.jpg
en een mooie hexatec kast
hexatec kast foto.JPG
met de bedoeling alleen een 4kanaals eindversterker er van te maken voor m'n HT en een minidsp 10x10HD als DSP (dit alles te vervanging van m'n HK receiver zodat ik met meer subs aan de slag kan en m'n toekomstige linearrays met DSP kan regelen). Toen ik zag hoeveel ruimte er nog over was in die kast, ging ik eens met een minidis8x8kit passen, en dat past precies. een nieuw project is dus geboren :mrgreen: onderin de minidsp, dan iets van een etagevloer, en bovenin de B&O modules

Er zal nog wel wat verbouwd moeten worden aan de minidsp (wat uitgangen van de print af laten solderen en vervangen door kabels voor die waar ze naar de B&O modules gaan) en er moeten wat gaten in de kast gefreesd worden (retourtje Den Helder), en nog wat accessoires voor o.a. de voeding van de minidsp (de icepower heeft 24V ongeregeld, moet een nette 12V worden), maar an sich zou het redelijk lego moeten zijn.

btw: in die datasheet van de icepower modules wordt gesproken over een designer's guide, heeft iemand die toevallig (of een link er naar toe)? van de B&O site niet te downloaden, en google is even niet je vriend...
Bijlagen
icepower125asx2_datasheet_1_1_class_d_amplifier.pdf
(1010.45 KiB) 327 keer gedownload
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door JvS »

Het geheel gaat geen DTS/Dolby Digital - decoding krijgen? Dat is altijd het lastigst he?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Henkjan »

JvS schreef:
Het geheel gaat geen DTS/Dolby Digital - decoding krijgen? Dat is altijd het lastigst he?
dat mag de DVD speler doen :mrgreen: dat schijnt idd een probleem te zijn, geen idee wat precies, maar zowel MiniDSP als Hypex hebben dat niet in de meerkanaals DSP, terwijl dat de toepasbaarheid van de producten enorm zou vergroten
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
JvS schreef:
Het geheel gaat geen DTS/Dolby Digital - decoding krijgen? Dat is altijd het lastigst he?
dat mag de DVD speler doen :mrgreen: dat schijnt idd een probleem te zijn, geen idee wat precies, maar zowel MiniDSP als Hypex hebben dat niet in de meerkanaals DSP, terwijl dat de toepasbaarheid van de producten enorm zou vergroten
Kwestie van kosten/baten vermoed ik, hoewel de ADAU1701 (DSP chip op Hypex en miniDSP bordjes) wel gewoon deze functionaliteit heeft.

Zie: http://www.analog.com/en/processors-dsp ... s/fca.html
(onder "plug-in algorithms")

Overigens is er wel een bepaalde overeenkomst nodig om deze functies te kunnen gebruiken. (zal vast te maken hebben met licenties).
Of wel, een hoop gedoe voor een bijzonder kleine markt :wink:

Maar ik denk dat je het praktisch best simpel kunt oplossen door gewoon je DVD-speler (gebruiken mensen die nog? :lol: ) te gebruiken, of anders je HTPC/Media Center.
Wat dan enkel jammer is dat je rears niet kunt filteren met een DSP (of je moet twee DSP's kopen).
In de meeste woonkamers zijn dat toch enkel een paar kleine surround kastjes, dus dat is vaak wel op een andere manier op te lossen.
Je subwoofer moet je gewoon via je fronts laten lopen, dus je maakt in feite gewoon een 4.0 uitgang
Vervolgens kun je in de DSP je fronts en sub van elkaar scheiden.

Zit je enkel nog met je centerspeaker, maar in principe kan dat op dezelfde manier als de rears.
Of gewoon center weglaten, de afstanden in een gemiddelde woonkamer zijn dusdanig klein dat een center niet heel erg nodig is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Wat dan enkel jammer is dat je rears niet kunt filteren met een DSP

.....

Zit je enkel nog met je centerspeaker, maar in principe kan dat op dezelfde manier als de rears
om met dat laatstete beginnen die gaat idd gewoon weg, kunnen de fronts ook netjes naast t scherm in plaats van er onder.

Ikheb gewoon een meerkanaals analoge uitgang op m'n DVD speler, en een 8in-8uit DSP, dus de rears doen gewoon mee 8)
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Spekkie99 »

Kijk wel even wat de (on) mogelijkheden zijn vwb phantom center en bas management. Sommige dvd en blu-ray spelers zijn erg beperkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Henkjan »

Spekkie99 schreef:
Kijk wel even wat de (on) mogelijkheden zijn vwb phantom center en bas management. Sommige dvd en blu-ray spelers zijn erg beperkt.
ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
Spekkie99 schreef:
Kijk wel even wat de (on) mogelijkheden zijn vwb phantom center en bas management. Sommige dvd en blu-ray spelers zijn erg beperkt.
ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Nou ja zeg, je hebt een digitaal medium die je eerst analoog maakt en daarna weer digitaal en daarna weer analoog...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
Spekkie99 schreef:
Kijk wel even wat de (on) mogelijkheden zijn vwb phantom center en bas management. Sommige dvd en blu-ray spelers zijn erg beperkt.
ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Nou ja zeg, je hebt een digitaal medium die je eerst analoog maakt en daarna weer digitaal en daarna weer analoog...... :mrgreen:
ja, een beetje sub-optimaal, maar de voor de hobbyist beschikbare DSPs (MiniDSP, Hypex) lusten geen Dolby of DTS :(
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Spekkie99 »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Henkjan schreef:
ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Nou ja zeg, je hebt een digitaal medium die je eerst analoog maakt en daarna weer digitaal en daarna weer analoog...... :mrgreen:
ja, een beetje sub-optimaal, maar de voor de hobbyist beschikbare DSPs (MiniDSP, Hypex) lusten geen Dolby of DTS :(
had octava niet een hdmi switcher met 3 keer optisch uit voor de 6 kanalen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Henkjan schreef:
ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Nou ja zeg, je hebt een digitaal medium die je eerst analoog maakt en daarna weer digitaal en daarna weer analoog...... :mrgreen:
ja, een beetje sub-optimaal, maar de voor de hobbyist beschikbare DSPs (MiniDSP, Hypex) lusten geen Dolby of DTS :(
Gewoon een surround sound receiver pakken en daar 3 digitale outs in bakken na de processor!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Henkjan »

ik wil nou net van die receiver af :lol:

en hoe krijg ik die 6 kanalen 1 DSP in?

en daarnaast is er dan nog een extra te programmeren laag, zo zonder meer staat zo'n receiver op wat de fabrikant leuk vindt...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door SuperR »

Henkjan schreef:
ik wil nou net van die receiver af :lol:
En een tussenvorm?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... erker.html
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: HT versterker met DSP - planfase

Bericht door Spekkie99 »

Henkjan schreef:
ik wil nou net van die receiver af :lol:

en hoe krijg ik die 6 kanalen 1 DSP in?

en daarnaast is er dan nog een extra te programmeren laag, zo zonder meer staat zo'n receiver op wat de fabrikant leuk vindt...
Het hoeft niet hoor, probeer alleen mee te denken.
Plaats reactie