De nieuwste trend in lossless audio playback

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door molekuul »

Pjotr schreef:
molekuul schreef:
Ach ik weet zeker dat je het niet hoort waar een bestand op een disk staat. Dit alles is nl. Asynchroon. En asynchroon is altijd goed :D
Zolang de datasnelheid vanaf disk vele ordes groter is dan de benodigde audiodata vereist, zal het allemaal weinig boeien. Bovendien wordt het allemaal sowieso voor een halve seconde (qua geluid) gebufferd in RAM.

Ik kan hier probleemloos 3 streamers (meer heb ik er niet) tegelijk van hetzelfde NAS'je afspelen. En dat zijn dan toch 3 verschillende files waartussen de leeskop continue staat te swappen :mrgreen:
Een SATA-disk die 7200rpm draait levert ongeveer 100 tot 120 IOPs een standaard IOP is 4kB dat is dus 400kB per seconde, dat is zonder readahead buffering. Standaard is de readahead buffer 128 pages. Dat betekend dat in een seconde 50 MB data gelezen kan worden.
Dit lijkt mij meer dan voldoende voor audio streaming.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door hannesie »

Ook wel grappig om eens te proberen, trek de netwerkkabel eens uit je SB, hij speelt nog echt wel even door.

Wel even voor de duidelijkheid, de nasjes zullen (haast) altijd aangestuurd worden door een linux besturingsysteem, dan is de formattering wel anders dan bij windhoos.
Bij mij staat het op ext4, journaling bestandssysteem.
Ik weet het niet precies, maar wel dat het in vergelijking met Fat32 duidelijk verschillend van de NTFS, en ook de verschillen met de indeling de mogelijke formateringen van linux,
Kan nog wel wat verschillen geven, maar de schijfbuffer (cache) zal ook wel weer van invloed zijn. :sure:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door meiborg »

Excuses, ik zat er naast qua partitie's en hoe deze op de schijf staan. Wat ik meer bedoelde is, dat de data binnen de partitie ook in losse stukken op de partitie verdeeld staat. Defragmenteren helpt iets natuurlijk maar goed, dat moet je dan wel erg regelmatig herhalen. En uiteraard heeft dit alles geen directe invloed op de geluidskwaliteit daar het niks te maken heeft met het omzetten van de bits naar het geluidssignaal, een beetje het idee dat bijvoorbeeld een CDR beter zou klinken als CDRW.

Mvg Reinder
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door molekuul »

hannesie schreef:
Ook wel grappig om eens te proberen, trek de netwerkkabel eens uit je SB, hij speelt nog echt wel even door.

Wel even voor de duidelijkheid, de nasjes zullen (haast) altijd aangestuurd worden door een linux besturingsysteem, dan is de formattering wel anders dan bij windhoos.
Bij mij staat het op ext4, journaling bestandssysteem.
Ik weet het niet precies, maar wel dat het in vergelijking met Fat32 duidelijk verschillend van de NTFS, en ook de verschillen met de indeling de mogelijke formateringen van linux,
Kan nog wel wat verschillen geven, maar de schijfbuffer (cache) zal ook wel weer van invloed zijn. :sure:
De partitionering van een disk op een intel vergelijkbaar systeem is altijd het zelfde, Dit komt omdat het BIOS, en bij moderne systemen de UEFI de disk structuur moet begrijpen. Een FAT is een file allocatie tabel, en daarmee een algemene benaming ieder modern filesysteem heeft een dergelijke tabel. De inrichting van de FAT, evenals het filesysteem, is inderdaad verschillend voor FAT, FAT32, NTFS, EXT* etc. etc. maar de basis principes zijn niet erg veel anders.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door molekuul »

meiborg schreef:
Excuses, ik zat er naast qua partitie's en hoe deze op de schijf staan. Wat ik meer bedoelde is, dat de data binnen de partitie ook in losse stukken op de partitie verdeeld staat. Defragmenteren helpt iets natuurlijk maar goed, dat moet je dan wel erg regelmatig herhalen. En uiteraard heeft dit alles geen directe invloed op de geluidskwaliteit daar het niks te maken heeft met het omzetten van de bits naar het geluidssignaal, een beetje het idee dat bijvoorbeeld een CDR beter zou klinken als CDRW.

Mvg Reinder
Reinder,

Bij een CD is dat anders. Op een CD staat een PCM signaal. Dit signaal wordt door de laser afgetast, samen met de error correctie code, en vervolgens verwerkt en naar de DAC gestuurd. De kwaliteit van het de CD, dwz de kwaliteit waarmee de laser de data kan aftasten, is hier wel degelijk van belang. Als er veel aan fout correctie gedaan moet worden, degradeerd het signaal. Daarom is het goed rippen van een CD ook van belang. Iedere CD-Rom speler doet het zelfde. Het Bit-Perfect rippen kan wel eens meerdere passes van de CD betekenen. De CD-Rom speler in de computer heeft deze mogelijkheid, een CD-speler niet.

groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door hannesie »

molekuul schreef:
De partitionering van een disk op een intel vergelijkbaar systeem is altijd het zelfde, Dit komt omdat het BIOS, en bij moderne systemen de UEFI de disk structuur moet begrijpen. Een FAT is een file allocatie tabel, en daarmee een algemene benaming ieder modern filesysteem heeft een dergelijke tabel. De inrichting van de FAT, evenals het filesysteem, is inderdaad verschillend voor FAT, FAT32, NTFS, EXT* etc. etc. maar de basis principes zijn niet erg veel anders.
@Molecuul, Geef dan eens aan waarom je die Microsoft bestandssystemen moet defragmenteren, en dat blijkbaar niet nodig is bij UNIX/Linux achtigen/distro's.

Linux gebruikt niet zoveel van het BIOS, heb ik mij laten vertellen. :mrgreen:
Hoe het gaat met de laatste btrfs indeling is mij ook niet bekend, behalve dat je er niet van kunt booten, dus boot op ext4, en de rest op btrfs . :sure:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door meiborg »

Goh lees hier toch weer interessante dingen, wordt toch nog een leerzaam topic!

Mvg Reinder
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door molekuul »

hannesie schreef:
molekuul schreef:
De partitionering van een disk op een intel vergelijkbaar systeem is altijd het zelfde, Dit komt omdat het BIOS, en bij moderne systemen de UEFI de disk structuur moet begrijpen. Een FAT is een file allocatie tabel, en daarmee een algemene benaming ieder modern filesysteem heeft een dergelijke tabel. De inrichting van de FAT, evenals het filesysteem, is inderdaad verschillend voor FAT, FAT32, NTFS, EXT* etc. etc. maar de basis principes zijn niet erg veel anders.
@Molekuul, Geef dan eens aan waarom je die Microsoft bestandssystemen moet defragmenteren, en dat blijkbaar niet nodig is bij UNIX/Linux achtigen/distro's.

Linux gebruikt niet zoveel van het BIOS, heb ik mij laten vertellen. :mrgreen:
Hoe het gaat met de laatste btrfs indeling is mij ook niet bekend, behalve dat je er niet van kunt booten, dus boot op ext4, en de rest op btrfs . :sure:

defragmenteren:

Een filesysteem is opgedeeld in sectoren. Als een bestand op de disk geschreven wordt zal dit in dien het bestand groter is dan de sector size, meerdere sectoren beslaan.tst worden. Een FAT/FAS32 bestand systeem is niet zo "slim". het eerste bestand dat geschreven wordt beslaat een aantal sectoren. als een tweede bestand geschreven wordt wordt dit direct achter het eerste bestand beschreven. Als nu het eerste bestand groter wordt wordt dit op het de eerste vrije sector geschreven. Er wordt dus geen buffer ruimte vrij gehouden. Zo worden bestanden erg gefractioneerd. Ook NTFS is niet zo "slim".

Het Linux ext2, ext3 en ext4 gebruiken een "slimmer" allogritme. Bestanden worden bij plaatsing al meer verspreid over de disk, waardoor de bestanden als deze nog moeten groeien, meer ruimte hebben om aan-een gesloten te blijven. Hierdoor zijn de bestanden minder gefractioneerd. Let-op minder!, Veel minder. Echter bestanden op een LINUX filesysteem kunnen nog steeds gefractioneerd zijn, en ook een ext4 filesysteem kun je defragmenteren, maar fragmentatie treed meestal pas bij zo'n 80% vulling op.

Booten van btrfs(butterfs)

Booten van een systeem gaat in fasen:
Het BIOS op een intel compatible server vind de eerste disk en begint te lezen. Er volgt dan een jump naar de boot manager. Deze bootmanager is een kleine "kernel" die onderandere filesystemen begrijpt, en doet een jump naar de plek waar de kernel staat, om het systeem te booten. Voor Linux wordt vaak grub als bootmanager gebruikt.
grub begrijpt onder andere het EXT4 filesysteem, maar bijvoorbeeld geen LVM. Het "/boot filesysteem" is dan ook een partitie met een ext2, ext3 of ext4 filesysteem. Hier wordt de kernel gestart en het OS start verder. Ook NTFS wordt begrepen.
btrfs wordt momenteel niet ondersteund in grub,als filesysteem waarvan geboot kan worden. Volgens mij wel in grub2, maar dat weet ik niet zeker.
Wat wel kan is dat de /boot op een ext* filesysteem staat, en de / een btrfs is, de kernel staat immers op /boot, en in deze Linux kernel kan de ondersteunng zitten voor btrfs.

Voor Audio is butterFS subliem, zeker als je een erg analytisch systeem hebt, vanwege de butterfs eignschappen klinkt dit filesysteem erg smooth. Wel moet je opletten met een meer laidback systeem, butterfs kan dan te veel zijn, waardoor het geluid een brei wordt. Ook de temperatuur van je filesysteem moet je in de gaten houden. Bij een te hoge tempereatuur krijgt de muziek een bruine kleuring. :rofl:


groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door Pjotr »

molekuul schreef:
Voor Audio is butterFS subliem, zeker als je een erg analytisch systeem hebt, vanwege de butterfs eignschappen klinkt dit filesysteem erg smooth. Wel moet je opletten met een meer laidback systeem, butterfs kan dan te veel zijn, waardoor het geluid een brei wordt. Ook de temperatuur van je filesysteem moet je in de gaten houden. Bij een te hoge tempereatuur krijgt de muziek een bruine kleuring. :rofl:


groetjes,

Joris
Ik vind juist de bruine butterSC best wel erg lekker (butterScotch Chocolade). Maar daarbij komt de temperatuur nog nauwkeuriger, het smelt erg makkelijk als het wat warmer wordt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door hannesie »

Haha, als er geen belletjes meer te horen zijn kun je beginnen met afspelen, net als in de koekenpan, als het voldoende op temperatuur is. :lol:

BIOS is Basic Input Output System, waar de PC na de POST= Power On Self Test, naar verwijst, maar bij de UEFI die nu meestal uitgeschakeld is bij een nieuw boardje, kan Linux inmiddels ook mee omgaan.
Naar ik meen is UEFI bedoeld om een beter bescherming te bieden tegen illegale besturingssoftware en de Digital Right Management te beschermen, ontwikkeling van Microsoft.

Ik heb net een miniITX boardje met die mogelijkheden gekocht, maar de nieuwe distro's zijn dus nu al gecertificeerd voor de UEFI.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door John P »

Trouwens wat is beter, een links- of rechtsdraaiende harde schijf? :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
Trouwens wat is beter, een links- of rechtsdraaiende harde schijf? :?:
Goeie vraag! Dat zal afhangen aan welke kant van de aardbol hij draait. Schijnt iets met het Coriolis effect te maken te hebben.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door Mr Tube »

De HD moet ook goed in lijn staan tov de magnetische noordpool, altijd even controleren met een kompas!
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door Aaad »

Mr Tube schreef:
De HD moet ook goed in lijn staan tov de magnetische noordpool, altijd even controleren met een kompas!
Hoe doe je dat als hij draait?
En met het verschuiven van het aardmagnetisch veld kan je iedere keer je kamer opnieuw gaan inrichten. :lol:

Aad
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door Bas Horneman »

Als je dan om je SATA kabel een koolstof shielding maakt en krimpt zal het allemaal wel meevallen.
GEEN KABELS GEBRUIKEN!!!!

"Using Wifi: Audible.

It is as if the instruments have more room to breathe. There is a lot more air around the individual musicians. The canvas on which they play is pitch black you could compare it with black hole...all light (read noise) is sucked into it...leaving the listener with a soundstage of utter silence which makes the contrast with the natural airiness that much more believable. I could never go back to cables."
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door hannesie »

:rofl: :rofl: Dat lijkt mij wel wat, draadloze Sata verbinding, harde schijf in de fundamenten van je huis, en dan naar je "Muziekkamer" op zolder.

Dat geeft vast een stabieler geluidsbeeld, behalve als je in Groningen woont. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De nieuwste trend in lossless audio playback

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
:rofl: :rofl: Dat lijkt mij wel wat, draadloze Sata verbinding, harde schijf in de fundamenten van je huis, en dan naar je "Muziekkamer" op zolder.

Dat geeft vast een stabieler geluidsbeeld, behalve als je in Groningen woont. :lol:


:lagge: :lagge: :lagge:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”