hannesie schreef:molekuul schreef:
De partitionering van een disk op een intel vergelijkbaar systeem is altijd het zelfde, Dit komt omdat het BIOS, en bij moderne systemen de UEFI de disk structuur moet begrijpen. Een FAT is een file allocatie tabel, en daarmee een algemene benaming ieder modern filesysteem heeft een dergelijke tabel. De inrichting van de FAT, evenals het filesysteem, is inderdaad verschillend voor FAT, FAT32, NTFS, EXT* etc. etc. maar de basis principes zijn niet erg veel anders.
@Molekuul, Geef dan eens aan waarom je die Microsoft bestandssystemen moet defragmenteren, en dat blijkbaar niet nodig is bij UNIX/Linux achtigen/distro's.
Linux gebruikt niet zoveel van het BIOS, heb ik mij laten vertellen.

Hoe het gaat met de laatste btrfs indeling is mij ook niet bekend, behalve dat je er niet van kunt booten, dus boot op ext4, en de rest op btrfs .

defragmenteren:
Een filesysteem is opgedeeld in sectoren. Als een bestand op de disk geschreven wordt zal dit in dien het bestand groter is dan de sector size, meerdere sectoren beslaan.tst worden. Een FAT/FAS32 bestand systeem is niet zo "slim". het eerste bestand dat geschreven wordt beslaat een aantal sectoren. als een tweede bestand geschreven wordt wordt dit direct achter het eerste bestand beschreven. Als nu het eerste bestand groter wordt wordt dit op het de eerste vrije sector geschreven. Er wordt dus geen buffer ruimte vrij gehouden. Zo worden bestanden erg gefractioneerd. Ook NTFS is niet zo "slim".
Het Linux ext2, ext3 en ext4 gebruiken een "slimmer" allogritme. Bestanden worden bij plaatsing al meer verspreid over de disk, waardoor de bestanden als deze nog moeten groeien, meer ruimte hebben om aan-een gesloten te blijven. Hierdoor zijn de bestanden minder gefractioneerd. Let-op minder!, Veel minder. Echter bestanden op een LINUX filesysteem kunnen nog steeds gefractioneerd zijn, en ook een ext4 filesysteem kun je defragmenteren, maar fragmentatie treed meestal pas bij zo'n 80% vulling op.
Booten van btrfs(butterfs)
Booten van een systeem gaat in fasen:
Het BIOS op een intel compatible server vind de eerste disk en begint te lezen. Er volgt dan een jump naar de boot manager. Deze bootmanager is een kleine "kernel" die onderandere filesystemen begrijpt, en doet een jump naar de plek waar de kernel staat, om het systeem te booten. Voor Linux wordt vaak grub als bootmanager gebruikt.
grub begrijpt onder andere het EXT4 filesysteem, maar bijvoorbeeld geen LVM. Het "/boot filesysteem" is dan ook een partitie met een ext2, ext3 of ext4 filesysteem. Hier wordt de kernel gestart en het OS start verder. Ook NTFS wordt begrepen.
btrfs wordt momenteel niet ondersteund in grub,als filesysteem waarvan geboot kan worden. Volgens mij wel in grub2, maar dat weet ik niet zeker.
Wat wel kan is dat de /boot op een ext* filesysteem staat, en de / een btrfs is, de kernel staat immers op /boot, en in deze Linux kernel kan de ondersteunng zitten voor btrfs.
Voor Audio is butterFS subliem, zeker als je een erg analytisch systeem hebt, vanwege de butterfs eignschappen klinkt dit filesysteem erg smooth. Wel moet je opletten met een meer laidback systeem, butterfs kan dan te veel zijn, waardoor het geluid een brei wordt. Ook de temperatuur van je filesysteem moet je in de gaten houden. Bij een te hoge tempereatuur krijgt de muziek een bruine kleuring.
groetjes,
Joris