Welke soldeerbout?

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Welke soldeerbout?

Bericht door Owen »

Hallo,

Ik opzoek naar een goede soldeer bout voor het solderen van audio toebehoren.

Nu heb ik wat rond gekeken op conrad, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :o


Welke bout rond de 40/50 euro is een goede beginners bout?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Zweitse »

Een aantal forumleden hebben dit station, waaronder ikzelf.

http://www.elv.de/loetstation-ls-50-ink ... la-50.html

Verder is ook nog een topic.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... eerstation
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

Ik adviseer deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Heb er zelf al 2 klasse A versterkers mee in elkaar gezet... :mrgreen: and still going strong... :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
Ik adviseer deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Heb er zelf al 2 klasse A versterkers mee in elkaar gezet... :mrgreen: and still going strong... :lol:
En ik heb daar al 2 exemplaren van staan, ik zit iedere keer te tobben met het te dikke snoer en het ongelukkig terug plaatsen van de bout in de houder, daarnaast heb ik dus al een punt verknalt.

Ik zal er wel te weinig mee hebben gewerkt. :lol:
Ik heb dus nu zo een ELV zoals Zweitse al aangaf, die ik veel lekkerder vind.

Maar ja, ik bouw ook geen klasse A bakken. :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Ahum....
hannesie schreef:

Maar ja, ik bak ook geen klasse A bouwsels. :rofl:
:lol:
Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:31

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Owen »

Hmm oke,

Nou ik zoek een bout waarmee ik ook de gaskabel van m'n brommer kan solderen :rock:
Printplaten ga ik niet aan beginnen, alleen de connectie van de drivers aan de draadjes.
En graag één bij conrad omdat ik daar nog een coupon code van heb :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Owen schreef:
Hmm oke,

Nou ik zoek een bout waarmee ik ook de gaskabel van m'n brommer kan solderen :rock:
En graag één bij conrad omdat ik daar nog een coupon code van heb :mrgreen:
En binnenkort ook zeker een om je stoel te repareren? :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door hannesie »

Naaaah, dat mannetje in het stoeltje krijgt dadelijk zijn pilletjes weer, en word weer rustig. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

Owen schreef:
Hmm oke,

Nou ik zoek een bout waarmee ik ook de gaskabel van m'n brommer kan solderen :rock:
Printplaten ga ik niet aan beginnen, alleen de connectie van de drivers aan de draadjes.
En graag één bij conrad omdat ik daar nog een coupon code van heb :mrgreen:
Ja, daar staan jullie met je mooie Alijojo en je Wellers... :rofl:
Neem er dan maar zo een : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588515/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ds23man »

Kan die avatar weg, krijg er de zenuwen van, Koifarm heeft ook zo'n kutding....... :evil:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ja, daar staan jullie met je mooie Alijojo en je Wellers... :rofl:
Owen schreef:
Hallo,

Ik opzoek naar een goede soldeer bout voor het solderen van audio toebehoren.
Ja, kunnen wij ruiken dat Owen zijn brommertje tot zijn audio spullen rekent :shock:

Lekker relaxen op de bank met zijn Vespa pruttelend op de salontafel.... :rofl:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Aaad »

Owen schreef:
Hmm oke,

Nou ik zoek een bout waarmee ik ook de gaskabel van m'n brommer kan solderen :rock:
Dat deed ik vroeger gewoon boven de gasvlam.
Werkte perfect zonder soldeerbout.
Mocht alleen niet knoeien op het fornuis met soldeerwater.

Aad
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Aaad »

hannesie schreef:
ray5150 schreef:
Ik adviseer deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Heb er zelf al 2 klasse A versterkers mee in elkaar gezet... :mrgreen: and still going strong... :lol:
En ik heb daar al 2 exemplaren van staan, ik zit iedere keer te tobben met het te dikke snoer en het ongelukkig terug plaatsen van de bout in de houder, daarnaast heb ik dus al een punt verknalt.

:
Die ijzeren punten zijn nieuw al naatje, ik heb ze omgebouwd, het rotte puntje afgezaagd en 3 mm draad erin getapt daarna van dat dikke koperen aardedraad ook 3 mm draad erop getapt.
Je kan de puntjes net zo groot/klein/spits/plat maken als je wil.
Ik heb er een paar in reserve liggen maar de eerste doet het nog steeds perfect.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

Aaad schreef:
Mocht alleen niet knoeien op het fornuis met soldeerwater.
S-39 ?, ja, dat bijt een beetje veel...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door hannesie »

Ik wil niet eens zoveel moeite doen voor zo een brak ding van €17,50. :lol: :lol:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Aaad »

hannesie schreef:
Ik wil niet eens zoveel moeite doen voor zo een brak ding van €17,50. :lol: :lol:
Is echt niet brak, soldeert als een gek.

Aad
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

Horen jullie het ook eens van een ander ! :mrgreen: :rofl:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Aaad »

ray5150 schreef:
Aaad schreef:
Mocht alleen niet knoeien op het fornuis met soldeerwater.
S-39 ?, ja, dat bijt een beetje veel...
Precies die. Soldeerde al m'n brommer kabels zelf. Als nippel kan je spaakmoeren gebruiken, die hebben precies de goede volrm. Die zijn volgens mij van messing en door de inwendige schroefdraad heeft het soldeer meer greep. Later kwam S65(minder kans op rotzooi in het drinkwater) maar dat is alleen voor koperwerk. Ik heb nog een heel oud flesje S39, staan maar het mag geloof ik niet meer verkocht worden. Heb S65 weleens op ijzer geprobeerd maar doet niets.
Dat S39 bevat(te) zoutzuur en je kon er ook zink mee solderen.
Wel goed schoon maken na gebruik want anders roest het helemaal weg.

Aad
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door maikbike »

s39 is nog steeds te koop.
voor een gaskabel ton werkt s39 rvs een stuk makkelijker.
en met bovenstaande boutjes gaat het niet mooi worden.
beter span je het werktstuk in en pak je de gasbrander er bij.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Mwah, dit lijkt mij goed genoeg:
Soldeerbout.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

Moet je wel eerst een fikkie stoken ! :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ds23man »

Ik merk dat jullie een topic ook zonder mij lekker weten te verzieken! :mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door TubeHead »

Daar doe ik de SMD componentjes mee. :-$
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Ik merk dat jullie een topic ook zonder mij lekker weten te verzieken! :mrgreen:
Ja, goed he ?, waar je mee omgaat, daar word je mee besmet ! :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Ik merk dat jullie een topic ook zonder mij lekker weten te verzieken! :mrgreen:
Ja, goed he ?, waar je mee omgaat, daar word je mee besmet ! :rofl: :rofl:
Ik ben trots op jullie! :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”