Blanda rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Vandaag een dagje serieus stof gemaakt. De verstevings-ringen voor onder de speakers zijn klaar, de ring voor om het BR pijpje in te monteren is klaar en de ringen om de twee schaalhelften aan elkaar te maken zijn klaar.
En dan ziet het er zo uit.
De MDF schijven een beetje de ronding van de schaal meegeven.
2013-06-03 14.28.42.jpg
2013-06-03 14.28.57.jpg
De A70 past er precies in, alsof het ervoor gemaakt is :roll:
2013-06-03 15.08.03.jpg
2013-06-03 15.08.54.jpg
De ringen om de BR pijp te monteren. Strakke passingen en dat met een gaten zijn van een knaak.
2013-06-03 15.39.12.jpg
2013-06-03 15.39.23.jpg
De MDF ringen om de twee schaaldelen stevig en precies gecentreerd aan elkaar te monteren.
2013-06-03 15.49.55.jpg
2013-06-03 15.50.01.jpg
2013-06-03 15.50.24.jpg
Een klein beetje aandrukken en...
2013-06-03 15.50.36.jpg
Zo ziet dat er straks van binnen uit.
2013-06-03 15.51.47.jpg
De oogst van vandaag.
2013-06-03 16.20.12.jpg
Zo weer een biertje verdient vind ik ... eigenlijk drink ik niet door de week :---)
De volgende keer het gat voor BR pijp frezen en aan de slag met een bus lijm :D
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Blanda rears

Bericht door tigradekat »

Supermooi man!

Denk er wel aan om de Alpair 7 flink wat ademruimte te geven door de achterkant van de mdf montage ring af te schuinen. Ik zou niet meer dan een mm of 2 rand laten staan. Dit is echt heel kritisch vanwege het zeer open design van de korf. Hierdoor heeft deze driver meer dan gemiddeld last van rand reflecties. Gewoon rond de schroefgaten wat laten staan zodat je de driver wel kan vastschroeven.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Ah, bedankt voor de tip!
De volgende knutsel ronde zal ik dat meteen even doen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Blanda rears

Bericht door SARK »

Sow, je pakt het grondig en vooral ook erg netjes aan ... respect :shock:

ps.
Mooie Crocs :twisted:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Dank voor alle complimenten :oops:
Die Crocs.... euh, tja wel met fleece voering :rock: :mrgreen:
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: Blanda rears

Bericht door HVB83 »

Ziet er erg strak uit hoor, vrijwel hetzelfde hoe ik het in gedachten heb om te doen (als de verbouwing van het nieuwe huis eindelijk is afgerond... :roll: ). Dat idee voor het vastklemmen van de schaal bij het frezen had ik ook zo bedacht. Blijft hij goed stabiel liggen wanneer je dat doet? Geen grote kans op happen door een frees die net even onder een rare hoek komt ofzo? Blijf het namelijk erg spannend vinden om dit te doen; omdat het randje erg kwetsbaar is na het frezen wil ik het pas doen als het maken van het gat voor m'n tweater helemaal klaar is en al het schuurwerk ook is afgerond. Dus dan even mis zitten met de frees betekent een hoop werk voor niks.

Het enige wat bij mij anders wordt is de bevestigingsring van de driver. Die maak ik gewoon als ring en lijm die vast in de uitsparing van de driver, waarna ik vervolgens met epoxy het geheel wat verder verstevig tot de rand van de ring. Is denk ik de wat makkelijkere oplossing dan ringen op maat van de schaal proberen te krijgen, met name omdat ik er 5 wil maken... :lol:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Die schaal gaat helemaal nergens naar toe wanneer hij zo is geklemd, je hoeft hem niet eens zo heel erg stevig vast te zetten. Het is wel zaak dat het kistje nauwkeurig in elkaar wordt gezet zodat de schaal er exact in past. Op die manier komt het gat precies in het midden van de schaal. Inmiddels is het kistje gedoopt tot de "Blanda-inator" :lol:

Dat frezen van het bamboe ging bovenverwachting goed, het is wel knetterhard maar wanneer je een goede scherpe frees gebruikt werkt dat uitstekend. Aanvankelijk dacht ik dat het resultaat nogal rafelig was maar even schoonvegen en het resultaat bleek messcherp en geen verbrande randen. Ik heb een frees met een diameter van 12mm gebruikt op het hoogste toerental van de bovenfrees.

Ik zou nu de bevestiging van de speaker denk ik ook anders doen. Ik weet niet of het mogelijk is maar ik zou nu onder in de schaal eerst een laagje epoxy giethars van net iets minder dat 2cm dik laten lopen en dit laten uitharden. Daarna pas de sparingen frezen voor de speaker. Ik heb nog geen ervaring net epoxy giethars maar het lijkt mij dat dat spul gewoon is te bewerken met een frees. Misschien is het zelfs wel sterk genoeg om er schroefdraad in te tappen en dan de speaker op die manier vast te schroeven. Misschien krijg ik nog wel de gelegenheid om dit uit te proberen. Wanneer deze luidsprekers een succes zijn dan heb ik al vage plannen om ook de center uitte voeren in "Blanda style".
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

tigradekat schreef:
Supermooi man!

Denk er wel aan om de Alpair 7 flink wat ademruimte te geven door de achterkant van de mdf montage ring af te schuinen. Ik zou niet meer dan een mm of 2 rand laten staan. Dit is echt heel kritisch vanwege het zeer open design van de korf. Hierdoor heeft deze driver meer dan gemiddeld last van rand reflecties. Gewoon rond de schroefgaten wat laten staan zodat je de driver wel kan vastschroeven.
Even een goed advies opvolgen :sure:
2013-06-06 20.48.10.jpg
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Blanda rears

Bericht door DKM »

Netjes hoor, ben benieuwd naar de final outcome!
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Blanda rears

Bericht door tigradekat »

:rock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

Cool nog iemand met bal..eh ..bollen .
ziet er netjes uit hoor ,polyester kun je prima frezen en een draadje er in tappen zal oon wel gaan .
maak wel een mengsel met glasvezel snippers !

leuk project ,ik blijf het volgen :D
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Voorlopig gaan we eerst maar een "kliederen" met PU lijm voor we aan de slag gaan met Epoxy/Polyesther etc..
Ik weet nog niet goed wat ik van moet vinden. Wanneer het net op je werkstuk zit is het dun en loopt het alle kanten op en als het dan eenmaal gaat bruisen zit het eigenlijk ook op plaatsen waar je het niet wil hebben :?
Maar goed het lijkt allemaal wel goed te komen.
Een glasje met wat grid erin houd de ring voor het BR pijpje op zijn plaats.
De ring voor het BR pijpje op zijn plek houden.
De ring voor het BR pijpje op zijn plek houden.
Die zit vast...
Die zit vast...
De ring om de twee schaaldelen met elkaar te verbinden op zijn plaats gelijmd.
Het viel niet mee om te voorkomen dat er lijm op de rand van de schaal terecht kwam.
Wanneer dat gebeurd dan zal het lastig worden om de twee helften mooi sluitend aan elkaar te maken straks.
Dus eerst de lijm op de schaal aangebracht maar tegen de tijd dat je de hele schaal rond ben begint de lijm van het begin al weg te lopen zo dun is deze dan nog. Maar het zit tekosten van wat meer lijm en wat lijmresten aan de binnenkant van de schaal.
Verbindingsring voor de twee schaaldelen
Verbindingsring voor de twee schaaldelen
de verstevigingsringen achter de speakers gelijmd en klem gezet.
2013-06-09 13.28.20.jpg
2013-06-09 13.28.37.jpg
Er gaat nog wel wat werk inzitten om wat lijmresten uit die rand te peuteren maar dat komt wel goed.
Zo, nu de lijm verbindingen voorlopig maar laten uitharden.
Ondertussen de BR pijpjes zagen. WinISD komt uit op een lengte van 7,6cm bij een diameter van 34mm.
Ik hou de pijpje voorlopig iets langer, in de eerst instantie zitten ze alleen klem in de MDF ring zodat er nog wat kan worden geëxperimenteerd de de lengte. Dat wordt voor mij nog wel een leermomentje hier en daar om op een mooie afstemming te komen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

Misschien heb je er een goede rede voor maar kun je niet gewoon met Bison D2 lijmen .
Zolang het vloeibaar is kun je het met water wegpoetsen ,droog is het sterker dan het hout.
Of werkt het niet op bamboo ?
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Ik denk dat Bison D2 lijm wel houd op bamboe. Maar die ringen hebben hier en daar wel wat kieren waarvan ik denk dat ze te groot zijn om met "gewone" houtlijm op te vullen. Ik heb gekozen voor bruislijm vanwege het vullende vermogen. Op zich gaat dat lijmen ook best lukken maar ik zou dat spul inderdaad alleen maar gebruiken als het echt nodig is. Voor mooie aansluitende hout verbindingen zou ik het niet zo gauw toepassen. Overigens kun je die bruislijm ook nog wel weg poetsen met een droge doek maar heel veel tijd heb je daar niet voor. Even erbij blijven voor het beste resultaat dus :)
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Ging het toch bijna in één keer allemaal goed zeg. Gelukkig gaat er nog wat de mist in ook :oops:
Bij het frezen van de BR port ging het bij één schaal mis. Het pijpje zat niet zo klem als ik wel dacht en viel er uit tijdens het frezen..... en dan schiet je dus uit met je frees. :cry:
Gaatje maken voor het kopieer de kopieerfrees.
Gaatje maken voor het kopieer de kopieerfrees.
En toen schoot het pijpje van zijn plaats.
En toen schoot het pijpje van zijn plaats.
Deze ging wel goed gelukkig
Deze ging wel goed gelukkig
Nou ja, even slikken de brokken verzamelen en op naar de Ikea voor een nieuwe schaal dan maar. 8-[
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Blanda rears

Bericht door DKM »

ErikW schreef:
Ging het toch bijna in één keer allemaal goed zeg. Gelukkig gaat er nog wat de mist in ook :oops:
Bij het frezen van de BR port ging het bij één schaal mis. Het pijpje zat niet zo klem als ik wel dacht en viel er uit tijdens het frezen..... en dan schiet je dus uit met je frees. :cry:
2013-06-09 17.12.43.jpg
2013-06-09 17.27.09.jpg
2013-06-09 18.03.28.jpg
Nou ja, even slikken de brokken verzamelen en op naar de Ikea voor een nieuwe schaal dan maar. 8-[
Shit man. Maar gelukkig hebben ze genoeg.. Als je de oude variant had gebruikt dan had je een probleem
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Shit man. Maar gelukkig hebben ze genoeg.. Als je de oude variant had gebruikt dan had je een probleem
Tja p**p gebeurt, maar ik ga toch nog een poging wagen om de schade te herstellen met wat nep hout.
Overigens is dat bamboe verrassend prettig om mee te werken als het op frezen aankomt.
Het laat zich prima frezen met een messcherp resultaat, zelfs met zo'n Topcraft bovenfrees met de standaard bijgeleverde freesjes.
dus wat dat aangaat ben ik zo wie zo wel blij met die nieuwe versie Blanda schalen.

De helften zijn nog niet verlijmd maar inmiddels begint het een beetje vorm te krijgen (is ook weer niet zo'n wonder wanneer je die schalen gebruikt :mrgreen: )
Ook de ideeën voor de vloerstandaard beginnen al een beetje te borrelen.
2013-06-09 20.20.29.jpg
2013-06-09 20.21.59.jpg
Eens kijken of het wat wordt met repareren. Goed laten uitharden en dan nog eens met de frees er langs.
Wordt het echt niet mooi dan gaan we alsnog naar Ikea, dat werkt dan wel weer sterk in het voordeel van de WAF O:)
2013-06-09 19.59.31.jpg
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Voordat ik de bollen echt dicht ga maken....
Zou een bol als dit demping nodig hebben en zo ja, hoe zou je het dempen moeten aanpakken?
Heeft iemand daar ideeën over?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=125
:boos: :boos:
weer iemand die mijn topic niet gelezen heeft .
Dit is maar een idee voor je natuurlijk .
Er zouden staande golven in een bol kunnen ontstaan ,al vind je daar op het net niet echt een duidelijk antwoord op .
vandaar dat kruis .

verder zit er twaron in en een mengsel van sileconen kit en styropor balletjes op de wanden.
ik moet zeggen ik heb dit allemaal gedaan voordat ik er een unit in geschroefd heb .
Ik ben nu ook wel benieuwd naar hoe het zonder geklonken had .
of ëën bol eerst dempen en de ander niet ,eens kijken wat het voor verschil maakt.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Oeps, je topic heb ik wel gelezen maar mij gewoon niet zo gauw gerealiseerd dat ik daar wat antwoorden kon vinden :oops:
Dat gedeelte over de demping ga ik nog maar eens aandachtig doornemen.
Stevig balen van die vervormde driver zeg.

Ik ga inderdaad gewoon maar eens beginnen zonder demping en dan eens wat proberen met "los" dempingsmateriaal en het soort kruis constructie zoals jij hebt toegepast.
Zo wie zo interessant om te zien (euuh, horen natuurlijk) wat het effect is (of er effect is).
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Reparatie poging redelijk geslaagd.
2013-06-11 18.35.33.jpg
Nou die streepjes er nog af poetsen (= stift om op CD's te schrijven) 8-[
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Blanda rears

Bericht door DKM »

+1 Thumbs up!
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Blanda rears

Bericht door ritger »

Netjes werk!


Ik heb om staande golven te verminderen/verkleinen een schijf met gaten in de bol. Zie foto: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view Op deze foto had ik nog niet een groot gat in het midden er in gemaakt. Verder achter de schijf een flinke pluk BAF.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Zo, de A-tjes er voor de foto even ingeschroefd.
De schaaldelen zijn nu definitief aan elkaar gelijmd. Via de het gat voor de speaker is voldoende ruimte om te experimenteren met demping en golfbrekers.
Het flesje is hier geloof een beetje traditie dus die heb ik ook maar meteen even toegevoegd.
Zodra ik gelegenheid heb aansluiten en geluid laten maken, ik ben heel benieuwd.
2013-06-13 20.03.58.jpg
2013-06-13 20.05.17.jpg
2013-06-13 20.05.34.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Blanda rears

Bericht door Koen K »

Ziet er goed uit!

En lekker suggestieve foto's :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”