Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Henkjan »

AatV schreef:
Al het voorgaande samensmedend tot éen ontwerp :
Bouw je luidspreker in een muur, aan beide kanten open; :mrgreen:
iirc had Toine Dingemans dat toch gedaan in z'n woonkamer?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
AatV schreef:
Alles is al een keer uitgevonden.... :lol:
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
AatV schreef:
Alles is al een keer uitgevonden.... :lol:
Dat klopt, maar helaas zijn er erg weinig mooie dipool speakers! En zeker niet zo apart en mooi als de Daudio W1 O:)
Dat is dan wel een beetje vreemd, toch?
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Vanavond de W1's weer eens inpakken. Morgen gaan we ze naast de Linkwitz Orion zetten.
Ik ben heel benieuwd.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Daudio schreef:
Vanavond de W1's weer eens inpakken. Morgen gaan we ze naast de Linkwitz Orion zetten.
Ik ben heel benieuwd.
Welke versie van de Orion's? Ik ben zelf nu bij 3.2.1, dus nog met de Peerless woofers en het kantelpunt op 120Hz. De modificaties tot aan hier waren zeer de moeite waard. Aangezien ik ook de Thor subs gebruik heb ik geen behoefte om de Seas woofers te gebruiken en het kantelpunt te verlagen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Gerrit
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

De eigenaar heeft veel ge-experimenteerd met alle versies. Hij is nu weer terug bij de voorlaatste versie, de 3.2.1. Dat wil zeggen dat de laatste wijziging van Don Barringer er weer helemaal af is.
rikpost

Bericht door rikpost »

Daudio schreef:
rikpost schreef:
Leuk zo'n discussie.
Maar alle theorie daar gelaten je kunt niet ontkennen dat de dipolen erg goed klinken.
Aan andere kant de beste luidsprekers die ik heb gehoord door de jaren heen waren geen dipolen.
Maar zouden het misschien wel kunnen zijn :?
Ik zou ze wel eens naast een paar Kharma's willen horen of Sonus Faber O.I.D.
dre schreef:
heb je geen betere merken? :mrgreen:
magico bv.
Goed idee!
Komend weekend gaan we ze naast de Linkwitz Orion en Pluto zetten.
En ik ben bezig met een luistersessie naast de B&W 800 Diamond
Gaat het ook nog door met de diamond :?:
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Gaat wel door maar wanneer we hem naast de 800 diamond gaan zetten, heb ik nog niet gehoord.
Walt

Bericht door Walt »

Ik ben benieuwd hoe de Seas woofers uit de Daudio W1 het gaan doen versus de XLS-10 woofers uit de Orion...

Groetjes Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik ook :D .
dre

Bericht door dre »

ik ook! :D

ze zijn er stil van geworden in ieder geval! :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Ik heb hier al weer heel wat uurtjes naar de XLS-10 in open baffle zitten luisteren. De XLS-10 klinkt in deze toepassing veel muziekaler dan in gesloten subs of passieve radiator subs. Echter ik vraag me af of ze klankmatig mijn toenmalige Eton 11-581 kunnen evenaren...

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

nee.
Walt

Bericht door Walt »

Naderhand gezien had ik die 4 stuks Eton woofers niet moeten verkopen natuurlijk :mrgreen:

Ik ben wel zeer benieuwd naar de resultaten van de test van Hans, Seas v.s. XLS-10...

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

meer open,minder kleuring ljken me voor de hand liggen.
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

We komen waarschijnlijk nog met een uitgebreider verslag, maar wat betreft de woofers geeft het Daudio W-frame een strakker laag, meer controle en meer dynamiek.
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Het eerste dat mij opviel toen ik naar de Orion luisterde was dat het beeld veel verder naar achterstond en volgens mij iets te ruimtelijk klonk. Wel veel details die makkelijk waarneembaar zijn en een mooi geluid. De Pluto was qua beeld reëler maar minder gedetailleerd.

Was benieuwd of dit nu door de ruimte kwam of door de speakers. Toen de Daudio's op de plaatsen opgesteld en het beeld was meteen weer goed en niet te ruimtelijk. En net als bij de Orion met de gordijnen achter de speaker open en dicht geprobeerd. Dicht voor beilde speakers beter.

Laag was veel strakker en gedetailleerder. Hoog nog iets bijgesteld en toen was ook de fagot helemaal echt. Laag ook iets meer en iets minder gegeven, en toen was ook duidelijk wat hier het beste klonk. En natuurlijk wint de mid het :-) Daarna heelveel muziek gespeeld!

We hebben ook nog de blinde condensator test gedaan. De winnaar was weer de Mundorf SGO.

Ook zijn vrouw kwam nog met een aantal CD's die ze graag wilde beluisteren.

En tot slot nog de test CD van Eelco Grimm gedraaid. In het boek staat beschreven wat je moest horen en de speaker liedt het precies zo horen. Echt een geweldige ervaring. Die CD moet je een keer luisteren.

Ik zal straks wat foto's van mijn camera afhalen. Dan kan je zien dat de daudio maar een kleine speaker is vergeleken met de Orion.

Een erg leuke dag en genoten van de geweldige muziek.
En de lekker soep.
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Hier alvast een selectie van de foto's die ik van Marius heb ontvangen. Hij post hier niet maar leest wel mee. Mooiste compliment was: je mag er niets meer aan veranderen!!! Wat Marius jammer vond is dat het systeem niet volledig actief was. Dat kunnen we altijd nog leveren bedacht ik later, als mensen eenmaal overtuigd zijn van de kwaliteit van onze versterkers kunnen ze het passieve filteren inruilen voor een actieve variant plus extra versterker.
Ook grappig wat zijn vrouw zei over onze Daudio kastjes, die in het midden stonden ter hoogte van de middentoner: daar komt toch geen geluid uit he? Zo strak stond namelijk de stem in het midden.
Bijlagen
P1000657.jpg
P1000658.jpg
P1000641.jpg
P1000643.jpg
P1000644.jpg
P1000645.jpg
P1000647.jpg
rikpost

Bericht door rikpost »

Top dat moet toch weer een bekroning zijn op jullie werk ,dat jullie systeem het zo goed naast zo'n icoon :rock:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Leuk om te lezen en ook wel bijzonder dat Marius ze mooier vindt dan zijn geliefde Orions. Heeft hij de W1's inmiddels al in bestelling staan? :D
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Hij is er in ieder geval van overtuigd dat onze speaker betere units heeft. En hij heeft mij uitgedaagd om een 3-weg actief filter te ontwerpen dat hij direct op zijn 8-kanaals ATI versterker kan aansluiten. Dus wie weet! Marius is een zeer kundig zelfbouwer en omdat hij de eindversterkers al heeft zouden we gemakkelijk voor dezelfde prijs het zelfbouw pakket met een volledig actieve filtervariant kunnen leveren. Het alternatief voor hem is de LX521 monitor, die zal ongeveer 25% goedkoper zijn want heeft niet de luxe drivers van ons model.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Daudio schreef:
Het alternatief voor hem is de LX521 monitor, die zal ongeveer 25% goedkoper zijn want heeft niet de luxe drivers van ons model.
Die heeft vast als bijnaam "dressboy" :lol:
Dan vind ik de W1 toch een stuk mooier eruitzien.
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Gisteren een mail gekregen van Marius (die zelf een Orion heeft staan) over zijn luisterervaring van afgelopen zaterdag. Een aantal van zijn quotes wil ik jullie niet onthouden.

Hij schreef ons:
“Ik moet ook nog af en toe terugdenken aan die luisterervaring van zaterdag:
"De diverse uithalen in de muziek die ik draaide welke onvervormd bleven."
"De andere ervaring was dat ik gehoormatig ineens dwars door een koor heen kon kijken."
"En de “muzikale rust”. Ik bedoel dan dat je de luidspreker bij de weergave van muziek helemaal los kan laten."
"Overigens vond ik de laagweergave met de huidige versterkers subliem."

“Jullie speaker gaat zich dus zelf wel verkopen als hij maar de kans krijgt om gehoord te worden door de liefhebber van muziek”.

Kijk daar worden wij O:) van! Bedankt Marius voor de mooie woorden.
Leobus

Bericht door Leobus »

Hallo,

Gisteren bij Hans thuis naar de Daudio's wezen luisteren.
Dat was een gezellige avond met veel genieten van muziek. Hans bedankt voor je gastvrijheid.
Hans heeft een modern ingerichtte vrijwel vierkante kamer, waar de Daudio's erg mooi in staan.
Toen Hans de eerste klanken liet horen en ik op de ideale luisterplek zat, bleek de plaatsing toch wel beter dan bij de demo bij de AVMN. Ook het dreunende laag dat ik daar ervaren had, was nu niet meer aanwezig. Wat mij nog wel stoorde was de grote afbeelding van individuele instrumenten en stemmen. Het leek net of er overal een halo omheen zat. Dat is, of geeft de indruk van, ruimtelijkheid, maar ik vind dat niet prettig en heb dat thuis beslist niet. Wel weer die prachtige detaillering en dat open geluidsbeeld.
We hadden afgesproken dat ik mijn eigen muziek en mijn eigen DAC mee zou nemen. Toen ik het eerste stukje eigen muziek via mijn DAC hoorde, viel mij meteen op dat de stemmen veel strakker omlijnd waren. De halo was weg. Wel alles een beetje tam, maar met een steenkoude DC wel verklaarbaar. In de loop van de avond werd het steeds muzikaler. Ook werd de fabel dat OB systemen geen laag produceren flink gelogenstraft. Een zeer gedetailleerd en diepgaand laag was ons deel. Wel iets minder punchy dan bij mij thuis, maar met minder kamerinvloeden. Lekker hoor. Al met al speakers die het in de huiskamer erg goed doen.
We hebben ook nog even de Dré condensator vergeleken met de SGO. We kwamen tot de conclusie dat de Dré combi geluid maakt en de SGO muziek maakt. Dat wil ik ook!!
Jeroen, hoe doe ik dat. Ik heb geen plaats voor de combi van 1,5 met 4,7. Moet ik 6,8 of 5,6 nemen?
Tenslotte hebben we nog even gespeeld met dempingspanelen. Die van mij met een dikte van 6 cm en gevuld met Twaron, vergeleken met die van Hans met een dikte van 10 cm en gevuld met steenwol. Die van mij zijn wel ca 25 cm hoger. Veel verschil was er niet; hoogstens plaatsten de stemmen met mijn panelen iets hoger in de ruimte.
Al met al een gezellige avond gehad en lekker genoten van muziek. Die Daudio's gaan zich vast wel verkopen denk ik.

Nogmaals, Hans, bedankt voor de gezellige avond.

Groet,

Leobus
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Hoi Leo,

Dank voor de lovende woorden. Wat betreft jouw eigen systeem: realiseer je dat daar nog een dikke 80uF condensator in de signaalweg zit voor zowel midden als hoog. Zie je een mogelijkheid om de zaak zo te verbinden dat je de verbinding die naar de condensator van de tweeter loopt kunt verleggen naar het punt voor de 80uF condensator? Als dat lukt dan kun je de huidige condensatorcombi vervangen door 6,8uF. Het beste is dan ook om de 1mH te vervangen door 1,2mH. En dan opnieuw te spelen met het weerstandsnetwerk totdat je een optimale ervaring hebt.

Groet Jeroen
Gesloten