Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

Helaas kan ik niet helpen met zulks. Zodra ik transistoren zie houdt het op. Wel weet ik dat mijn op mijn coleman reg voor de GM70 2*5 Watt 68 ohm weerstanden zijn. Terwijl op de 300b 1 van 82ohm zit. (op dezelfde spot uiteraard)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ik neem aan op de plek van de ,,sense,, weerstand,en die twee 5W weerstanden staan die paralel?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

Ja volgens mij wel. Zal morgen voor je checken.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

Ze staan inderdaad parallel.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op zo 09 jun 2013, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Fokko »

Het is een beetje vloeken in de kerk, maar wellicht een schakelende voeding? Loop je ook niet zoveel vermogen te verstoken. Persoonlijk vind ik het altijd nog een beetje een raar idee.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

Ook een oplossing. Echter weet ik niet of ze net zo goed zijn/klinken als Tent of Coleman. Maar veel te duur van deze gast trouwens.: http://www.neurochrome.com/audio/?page_id=361 prijzen zijn per stuk. Gelukkig heeft hij dan wel een schema. Maar ik heb geen zin om smd spullen te gaan solderen. Al met al zijn die Colemans wat mij betreft gewoon redelijk.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op zo 09 jun 2013, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Fokko »

Die tent-labs zijn ook niet goedkoop te noemen. Maar ben het wel met je eens dat de prijs wel wat overdreven is. Het ic kost 5 euro voor de 5 ampere versie.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

Toch nog wat andere kleine verschillen. Boven 300b versie. Onder GM70 versie.
Bijlagen
coleman.jpg
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

CODE: Selecteer alles

Die tent-labs zijn ook niet goedkoop te noemen. Maar ben het wel met je eens dat de prijs wel wat overdreven is. Het ic kost 5 euro voor de 5 ampere versie.
Snappen doe ik het wel als het je brood is zoals in het geval van Tentlabs. Dealer moet ook zijn marge, de rest is ook bekend natuurlijk...je huur, je personeel...en ga zo nog maar even door.

Maar Neurochrome doet het erbij volgens mij. Webshopje en vanuit huis. Bla bla. Niet dat het uitmaakt. Gelukkig zijn we niet verplicht zijn spul te kopen. Hij heeft vast zo iets: van het is kwaliteit en het kost me ook veel tijd, take it or leave it. Geef hem eens ongelijk. En daarbij post hij ook nog eens het schema...kan je het lekker zelf doen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bas Horneman schreef:
Toch nog wat andere kleine verschillen. Boven 300b versie. Onder GM70 versie.
Veel verschillen,zo te zien,ook kwa printbanen..........

Bas,wat kost zo,n printje?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

Voor de GM70 is het 33GBP=38,90 inclusief verzendkosten (aangetekend). Per paar voor printje en alle onderdelen.
66.49 euro voor 1 paar GM70 plus 1 paar voor zeg maar een 811-3. inclusief verzendkosten.

IHad hem net een mail gestuurd. Denk er over na om een backup paar voor de GM70 te kopen voor het geval dat ze ooit kapot gaan. En extra voor een 300b amp die ik nog wil "converten".

87 euro voor een drietal setjes inclusief verzendkosten. Dus as je wil kan ik een setje voor je meebestellen. Dan komt het op ongeveer 30 euro inclusief verzendkosten bij je thuis.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

De prijzen lijken me heel redelijk :mrgreen:

Bedankt voor het aanbod,Bas,maar ik wil eerst het idee uitdokteren,voordat er verder onderdelen besteld worden.

Anders liggen de onderdelen weer doelloos op de plank.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

maar ik wil eerst het idee uitdokteren,voordat er verder onderdelen besteld worden.
Verstandig!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Oke,de voortrap wordt dan de 4P1l, http://www.bartola.co.uk/valves/tag/4p1l-pre-amplifier/

Maar wat te gebruiken als driver,of kan dit ook met de 4P1L?

4 pagina,s verder en nog geen sluitend idee :-s

Wel even aan het stunten geweest met de Duncan Amp simulatie voor de 4P1l voortrap,dit gaat lukken :wink:

Iemand een idee voor de driver sectie?.................................... :mrgreen:

Nog een vraagje,is een uitgangstrafo van 10K primair geschikt voor een GM-70?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

10k is wat ik ga gebruiken.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

CODE: Selecteer alles

Maar wat te gebruiken als driver,of kan dit ook met de 4P1L?
Dat kan zeker.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

Zoiets...is mijn plan.
Link naar het levend document: http://www.digikey.com/schemeit/#eqr
Bijlagen
GM70.png
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Bas Horneman »

Maar wat te gebruiken als driver,of kan dit ook met de 4P1L?
Sterker nog. Als je de input buis zo instelt dat er wat 2de Harmonischen gegenereerd worden dan kan je voor elkaar krijgen dat je die harmonischen "annuleerd" in de stuur/driver trap als de fase tenminste 180% gedraaid (helaas mbv trafo) is.... gezien vanaf de input trap. Zie link:


http://jacmusic.com/kits/amp/gm70/Block-Diagram.JPG en
http://www.jacmusic.com/kits/amp/gm70/AMP.JPG
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door erikdebest »

Hi,
Ergens in die inmiddels heel lange thread, schrijft Rod dat hij voor elke buis andere transistoren (en mss het hele circuit) gebruikt - met zijn kits is het dus niet zo makkelijk aanpassen, tenminste niet wanneer het om buizen gaat die heel verschillende stromen trekken.

Rod probeert met zowel gyrator als de CCS een hoge impedantie te creeren zodat AC rommel niet bij de filament van de buis kan komen. Helaas heeft elke transistor/mosfet een (parasitaire) capaciteit die parallel staat aan de transistor/mosfet (dus parallel aan Drain - Source, of Collector - Emitter). Door deze capaciteit neemt de impedantie van de schakeling af naarmate de frequentie toeneemt (een condensator is een kortsluiting voor hoge frequenties), waardoor de HF rommel uit de voeding uiteindelijk toch in de 'filament' van de buis komt (wat Rod wil voorkomen). Bij transistoren/mosfets is het meestal zo dat deze capaciteit proportioneel is aan de afmetingen (grootte) van de transistor/mosfet body. Om de capaciteit dus zo laag mogelijk te houden kiest Rod de kleinst mogelijke transistor/mosfet voor de gewenste buis: de board voor de 300B zou daarom de GM70 niet kunnen voeden. De board van de GM70 zou wel voor een 300B gebruikt kunnen worden, maar met mindere prestaties. Helaas geen universele oplossing.

Het schema wat gepost is is al van een verouderde versie. Op de board zie je al veel meer onderdelen, zoals de potmeter en een extra 'kleine' transistor (3 op de board, maar twee in het schema).

Hoop dat dit helpt, groet! erik
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Erik,

Heel erg bedankt voor je post.

Dat het hier om fet,s gaat en niet om transistoren,zoals in het vroege schema ,was ik al achter :wink:

Dat Rod, hamert op kleiner dan 30pF,word me ook al wat duidelijker.

Ondertussen gezocht op het net,wat is een fet,wat doet ie,en welke schakelingen zijn mogelijk.

Ja de twee te gebruiken fet,s zijn het probleem,,,vandaar even geen post.

Wat ik nog niet snap is dat de beide gate,s van de fet,s aan de inkomende + voeding zitten.[misschien heeft iemand een voorbeeld van zo,n gyrator?]

Voor de 4P1l buizen,,die hier ondertussen naast me liggen,,worden ,YB 1C, fet,s gebruikt,niet te vinden op het net :evil:

Dus,,ik zit een beetje vast............... :-s

zie foto,,,
Bijlagen
x.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Maar een rare boel met dat Colegedoe.Er komt geen gyrator aan te pas,'t wel wat 's als een capaciteitsvermenigvuldiger door het leven gaat.Heeft een erg lage uitgangsimpedantie,niet hoog.
De schakeling houdt de gloeistroom op een vaste waarde en laat de spanning voor wat ie is.Dat is niet wat de buizenmaker bedoelt.Er wordt een vaste spanning voorgeschreven waarbij de stroom verschillend kan uitvallen.
Bijv. de GM-70 ,gloeispanning 20V en de stroom kan dan ergens tussen 2,8A en 3,4A uitkomen.
Enkel bij buizen met serievoeding wordt de stroom opgegeven en dan kan de spanning afwijken.
Het schema (met transitors,geen mos)ziet er (moedwillig?) ingewikkeld uit,is 't niet.De weerstanden tussen buis en massa horen bij de versterker,niet in de voeding.Hebben niks met de gloeistroom-voorziening te maken.
Als de schakeling met mos (schema?) ook zoiets is,ieder z'n meug,niet voor mij.
Hieronder,iets duidelijker Cole en hoe ik de gloei voor de GM-70 zie,met vertraagd opkomen.
Anne
Bijlagen
Cool.JPG
GMgloei.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

De schakeling houdt de gloeistroom op een vaste waarde en laat de spanning voor wat ie is,
Allereerst,bedankt Anne voor de inbreng :wink:

Die 4P1L buizen die ik heb liggen ,schijnen nogal microfonisch te zijn.
Om ze een beetje binnen de perken te houden waren er twee mogelijkheden,

1,de buizen ontkoppelen door de boel in rubbers te hangen.
2.de gloeistroom beperken,dus regelbaar maken.

Het eerste is te doen,door er rekening mee te houden tijdens de constructie van de versterker.
Het tweede kan met zo,n coleman hersenspinsel.

En nog iets,,gloeistroom bias,,.vrij vertaald :mrgreen:

Door het printje op te nemen in het gloei gebeuren vervalt de condensator in de gloei voorziening.

Voor zover ik het begrijp.................. :mrgreen:
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door erikdebest »

Hi Anne,
Volgens mij is het schema wat Democles eerder poste al lang niet meer hetgeen Coleman gebruikt in de huidige PCBs. Ik heb het hem zelf een keer gevraagd, en hij zei dat zijn laatste schema's/PCBtjes tal van aanpassingen hebben om stabieler te opereren. Zijn schakeling moet idd per buis ingesteld worden, zodat de juiste spanning over de buis staat - best ingewikkeld voor 'tube rollers'. Daarom zit er op dat printje van Democles ook een potje (maar die staat niet op het schema).
Op DIYaudio leest met veel lovende reacties op deze schakeling. Nu is het vaak zo dat iets nieuws 'lovend' wordt ontvangen en na een tijdje vergeten is, anderzijds maakt Coleman er weinig reclame voor en verkoopt hij de PCBtjes voor weinig, dus bekendheid en geld zijn niet zijn doelstellingen (trouwens ook opvallend dat Coleman zijn schakeling/PCBtjes heeft geïntroduceerd in een ouder draadje welke geopend is door Guido Tent voor de promotie van zijn VCCS schakeling - dus er is niet eens een eigen thread voor).
Wanneer ik weer ga bouwen, ga ik het zeker uitproberen - ben benieuwd :)
Erik
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door erikdebest »

democles schreef:
Erik,

Heel erg bedankt voor je post.

Dat het hier om fet,s gaat en niet om transistoren,zoals in het vroege schema ,was ik al achter :wink:

Dat Rod, hamert op kleiner dan 30pF,word me ook al wat duidelijker.

Ondertussen gezocht op het net,wat is een fet,wat doet ie,en welke schakelingen zijn mogelijk.

Ja de twee te gebruiken fet,s zijn het probleem,,,vandaar even geen post.

Wat ik nog niet snap is dat de beide gate,s van de fet,s aan de inkomende + voeding zitten.[misschien heeft iemand een voorbeeld van zo,n gyrator?]

Voor de 4P1l buizen,,die hier ondertussen naast me liggen,,worden ,YB 1C, fet,s gebruikt,niet te vinden op het net :evil:

Dus,,ik zit een beetje vast............... :-s

zie foto,,,
Hi Democles,
Ik zit ook een beetje vast, want Rod heeft zijn laatste schema's niet vrijgegeven en de print is op zn minst dubbelzijdig, dus van de bovenkant alleen kan men niet nagaan hoe de schakeling precies in elkaar steekt (voor Q1 zie ik bv alleen de gate stopper weerstand van 1k, maar hoe drain en source aangesloten zijn??)
groet! Erik
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Stel die 1K is een gate stopper.

Dan liggen de gate,s dus niet direct aan de inkomende + voeding.........

En dat alleen als Q1 en Q3 wel fet,s zijn en geen transistoren?

Stel ze zijn wel fet,s,dan liggen de drain,s 9 van de 10 keer aan de +..........

Blijft er alleen nog de sourse over........... :mrgreen:

Dit is de beste foto,die ik van de onderkant kon vinden op het net.

Ik denk niet, dat we hier echt veel mee op schieten.....

Blijft de vraag?

Kent iemand een tor met de opschrift ,YB 1C, [fet of transistor?]
Bijlagen
dh.jpg
Plaats reactie