project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Martijn M »

Het zou toch jammer zijn als je de komende jaren ook gaat verkloten? Ga jij eens heel gauw aan de subs en DSP!

Wat zijn de afmetingen van je kamer? Is de breedte ruim vier meter?

Indien je geen EQ toepast ben ik het met Peter eens dat een dip minder erg is dan een piek. Als je wel EQ toepast, vind ik een dip juist vervelender. Een piek kun je met een notch wegwerken, maar een dip niet. Het vervelende van een dip is bovendien dat je bij kleine bewegingen van het hoofd relatief grote veranderingen in amplitude ervaart. Bij een piek heb je dat veel minder.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

3.65mx6.5m en welke dsp slaat je geluid niet plat dan?

en subs of de gang of zo? :mrgreen:

het is maar een klein kamertje.
wel heb ik nog een mooie eindbak over.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Martijn M »

Ik vind de theoretisch voorspelde modi op 26 en 37 hz niet zo goed terug, maar die op 52 hz (tweede orde staande golf in de lengterichting) weer wel. Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat dit goed klinkt in het laag.

De enige DSP die ik in mijn set als niet volkomen neutraal ervoer was een Behringer DCX. Mijn huidige miniDSP bevalt me prima. Ik ben ervan overtuigd dat een DSP jouw geluid overall moet kunnen verbeteren, liefst in combinatie met een paar subs. Je zou 'm natuurlijk alleen in de signaalweg voor het laag kunnen zetten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik zit op een zolder met een stomp dak in het midden,een schuine kant en aan de andere kan teen stuk schuin met een dakkapel......

ik ga wel even een plaatje schieten. :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

DSC00230.JPG
DSC00231.JPG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: project: termino

Bericht door audioot »

zie ik daar dempingspanelen of ben ik mis Dré?
en als het zo is heb je die zelf gefabriekt?

mvg
audioot
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

die kun je zo kopen bij merford.

het was een test die altijd een test gebleven is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Henkjan »

waarom staat de vloer en de tafel niet op de foto :rofl:
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: project: termino

Bericht door firsttimer »

Hoe blijf je 's nachts eigenlijk liggen op dat matras aan het plafond, voor het slapen gaan jezelf vast maken met spanbanden ofzo?! :rofl:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project: termino

Bericht door markbakk »

Martijn M schreef:
Ik vind de theoretisch voorspelde modi op 26 en 37 hz niet zo goed terug, maar die op 52 hz (tweede orde staande golf in de lengterichting) weer wel.
Die op 26Hz wordt effectief onderdrukt door de opstelling van de speakers. En die op 52 juist versterkt (2 coherente bronnen precies goed geplaatst). Zo'n zolderkamer zou het qua staande golven best redelijk kunnen doen. De dakplaten absorberen ook nog wat laag.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

de opstelling van de speakers heeft heel wat werk gekost en beter als dit kunnen ze niet staan.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Martijn M »

markbakk schreef:
Martijn M schreef:
Ik vind de theoretisch voorspelde modi op 26 en 37 hz niet zo goed terug, maar die op 52 hz (tweede orde staande golf in de lengterichting) weer wel.
Die op 26Hz wordt effectief onderdrukt door de opstelling van de speakers. En die op 52 juist versterkt (2 coherente bronnen precies goed geplaatst). Zo'n zolderkamer zou het qua staande golven best redelijk kunnen doen. De dakplaten absorberen ook nog wat laag.
Die op 26 en 52 hz zijn lengteresonanties. Met de luidsprekers aan één zijde van de lengterichting zouden die beide flink aangeslagen moeten worden. De breedteresonanties zouden volgens de theorie op 94 en 47 hz moeten liggen. Die van 47 hz zou dan onderdrukt kunnen worden als de beide speakers hetzelfde signaal krijgen.

Verder zou dit best een prima ruimte voor de laagweergave kunnen zijn, maar van de metingen van Andre word ik bepaald niet vrolijk. Met een aantal subjes kun je hier ongetwijfeld een veel beter resultaat behalen. Helaas laat e.e.a. zich minder eenvoudig voorspellen dan in een blokkendoos van beton.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

het laag in deze ruimte is eigenlijk helemaal niet moeilijk,om een betje energie uit het middengebied te krijgen is een ander verhaal......

ik heb beneden nog wel een subje staan,maar die kan ik pas gebruiken als ik m`n pre terug heb.

even geduld dus.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

net even wat mer demping achter de speakers geplaatst,het lijkt of ik nu in de laagste regionen wat meer output heb.

ben benieuwd of dat te meten is.
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: project: termino

Bericht door A. Buis »

dre schreef:
hier nog een meting op 3 verschillende afstanden van de speakers.

eton 3d.png

Als ik zo naar de meetplaatjes kijk, dan moet je mid nog iets zachter.
Het laag loopt diep genoeg door, je roomgain compenseert de afval in het laag toch prima?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

de mid komt in bij 400hz,maar ik zal er eens naar gaan luisteren.

de losse subs die martijn in z`n set heeft waren echt onhoorbaar,en waren echt een toevoeging.
ik ga ook maar eens bekijken of dit wat voor me is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Aantal AT 10C77's aanschaffen...?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

liever naar 12 inch........

alleen een plek om ze neer te zetten. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: project: termino

Bericht door ds23man »

Ik denk dat er ander fenomeen bij Dre aan de gang is. Als de ruimte klein genoeg is gaat deze in de lage frequenties over van een modaal veld in een druk veld. Alleen schuift het probleem op naar boven, je gaat een modaal veld in je midden gebied krijgen...... en daar heeft Dre nou net zijn probleem.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Open baffle laag toepassen? Druk kunnen dat soort speakers niet echt maken.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: project: termino

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Open baffle laag toepassen? Druk kunnen dat soort speakers niet echt maken.

Groetjes Walter
Een drukveld is juist goed, denk maar eens aan een hooftelefoon.... Het probleem zit het nu in het (laag)mid.....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

het is in mijn ruimte in ieder geval erg lastig te bepalen waar het nu vandaan komt....
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: project: termino

Bericht door A. Buis »

Walt schreef:
Aantal AT 10C77's aanschaffen...?

Groetjes Walter

Goed idee... :sure:

:mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

voor iets meer heb ik dan 4x 15 inch at op diyaudio! :sure:
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: project: termino

Bericht door A. Buis »

dre schreef:
het is in mijn ruimte in ieder geval erg lastig te bepalen waar het nu vandaan komt....

Probeer eens een andere ruimte.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”