Keuze subwoofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Andreas
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 11:57

Keuze subwoofer

Bericht door Andreas »

Hallo,

Wie kan mij een suggestie geven voor een subwoofer van 8" of 10" voor een gesloten behuizing met een F3 van 30 a 35 HZ.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Keuze subwoofer

Bericht door SuperR »

Wat is je budget? Er is een wereld van verschil tussen een budget van 200 of 400 euro.
Sowieso een driver en amp zoeken in de aangeboden afdeling.
Veel gebruikte drivers:
Mivoc aw lijn
Peerless sls en xls lijn
CSS trio lijn
Tangband W69 en W8 lijn

Kwa versterker:
Hypex ds1.2
Mivoc am80

Het is maar net welke features en looks je wilt. Daarnaast is het budget nogmaals vaak doorslaggevend
Andreas
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 11:57

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Andreas »

Budget. Ik reken minimaal 500 euro, maximaal toch wel 700 euro.

Even snel tellen. Subwoofer is tussen de 200 en 400 euro + Hypex 2.0 a 240 euro + 50 euro hout en accessoire.
De Hypex 2.0 biedt naast meer vermogen, ook extra; regelbare fase en wanneer nodig bass-boost.
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Keuze subwoofer

Bericht door morca »

JL audio 13W3V3-4 met een DS4 kosten 600 euro zonder hout.
Andreas
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 11:57

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Andreas »

JL Audio is, was voor mijn idee alleen geschikt voor ICE !!!

Is JL Audio ook geschikt voor "thuis" ?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Keuze subwoofer

Bericht door architect »

morca schreef:
JL audio 13W3V3-4 met een DS4 kosten 600 euro zonder hout.
groter is beter?
8"wel klein
15"pro speaker beter
grote kast?
gesloten strakker dan basreflex?
laagboost?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Keuze subwoofer

Bericht door ray5150 »

Andreas schreef:
JL Audio is, was voor mijn idee alleen geschikt voor ICE !!!

Is JL Audio ook geschikt voor "thuis" ?
huh ? leg eens uit ?

http://www.jlaudio.com/home-audio
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Keuze subwoofer

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
Andreas schreef:
JL Audio is, was voor mijn idee alleen geschikt voor ICE !!!

Is JL Audio ook geschikt voor "thuis" ?
huh ? leg eens uit ?

http://www.jlaudio.com/home-audio
Dat zijn vast HT forum wijsheden :)
Er zijn welgeteld twee commerciele subs die indruk op me hebben gemaakt;
Rel 528;
De eerste en daarmee ook enige sub onder de 2k die een hifi-aanvulling levert bij mooie luidsprekers. Echt een mooi ding!
Rel G1;
Fantastisch. Eerst ben je verbaasd over de laagweergave van een setje Kef LS50's terwijl je in je hoofd had dat ze die niet hadden. Later loop je door de ruimte en kom je er achter dat een sub als een idioot (niet subtiel, maar echt met grote LF slagen) mee stond te spelen. Zo hoort het!

Maargoed, het is maar net waar je naar op zoek bent. Hard en diep voor films en/of "Hifi" om een aanvulling te leveren bij muziek!? Ik ben op zoek gegaan naar een sub voor muziek er ben 2 keer uitgekomen op een Dipole/Ripole. Mechanisch/technisch gezien is het een vreemde keuze, maar het klonk mij beter dan de BR of gesloten varianten.
Voor HT subs wordt vaak een BR gebruikt (Denk aan een gemiddeld Logitech setje) om en grote geluidsdruk te krijgen of er wordt in EQ's belachelijk/flink geboost. (Kef T2 sub) Bieden hebben voor en nadelen, dus het is maar net waar je naar op zoek bent.
Andreas
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 11:57

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Andreas »

Ondertussen ben ik beetje verloren.

groter is beter?
8"wel klein
15"pro speaker beter
grote kast?
gesloten strakker dan basreflex?
laagboost?

Groter is niet beter, dat is duidelijk
Ja, misschien is 8" te klein, beter een 10"
15" pro speaker is niet mijn ding, vind ik te groot, te veel PA
Grote kast. Nee, nee, WAF
Ja, ik denk dat een gesloten beter klinkt dat een gepoorte. Maar ik kan van mening veranderen !!!
Laagboost, nee niet met de Hypex.


huh ? leg eens uit ?

De units van JL Audio zijn volgens mij toegesneden op autohifi, staat volgens mij los van de home hifi pasklare subwooferkisten van dit merk.
Dan is mijn favoriet nog steeds Phase Linear 12" Limited of de Brax.

De Rel 528 en de Rel G1. Ja dat zijn apparaten van 1800 euro.
Kan ik ook denken aan Focal Electra of Focal Utopia of Velodyne.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Keuze subwoofer

Bericht door SuperR »

Maar omschrijf eens wat je zoekt.
Voor je budget is er veel te koop. Een stapel hout en connectors kost de wereld niet. Een subamp kun je wel kopen/vinden voor 150 euro. Een driver hoeft niet veel meer dan 150 euro te kosten. Dan kun je nog mooi 150 euro bij een meubelspuiterij uitgeven aan een mooie laklaag.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Henkjan »

Andreas schreef:
..... 8" of 10" voor een gesloten behuizing met een F3 van 30 a 35 HZ.
ik denk dat die niet bestaan...

Het kan wel als je een actieve correctie (Linkwitz Transform) toepast.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Keuze subwoofer

Bericht door architect »

http://www.linkwitzlab.com/thor-estim.htm
geschikt project?
12 inch, wel iets groter dan je dacht
kosten?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Keuze subwoofer

Bericht door JvS »

Misschien heb ik het mis, maar een hypex as2.100 met een css sdx10 in een ~15L behuizing gaat toch prima werken en zal uitstekend laag kunnen gaan en ook nog eens geen waanzinnig grote kast zijn. Moet voor 500 euro toch wel lukken.

Dan heb je zeer compact en goed laag.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Henkjan »

JvS schreef:
Misschien heb ik het mis, maar een hypex as2.100 met een css sdx10 in een ~15L behuizing gaat toch prima werken en zal uitstekend laag kunnen gaan en ook nog eens geen waanzinnig grote kast zijn. Moet voor 500 euro toch wel lukken.

Dan heb je zeer compact en goed laag.
dat gaat zeker werken, maar de AS2.100 heeft mss wat weinig headroom voor een sub, zeker als je gaat boosten. de PC2.400 is dan denk ik beter geschikt (of een gewone subamp met losse DSP)
Andreas
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 11:57

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Andreas »

Over CSS heb ik gelezen dat bij grotere uitslagen bijgeluiden voortbrengen ???
Ook heb ik gelezen dat CSS beter geschikt voor films dat muziek ???
Andreas
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 11:57

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Andreas »

Hoe zijn de Scan Speak Classic 25W 8565-01 of de SB Acoustics SB34SWNRX-S75-6 ? Is iemand bekend met deze drivers.

Volgens mij moet ik namelijk eerder zoeken tussen de 10" en 12" drivers voor een subwoofer in een gesloten behuizing. De 8" drivers laat ik varen.
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Keuze subwoofer

Bericht door morca »

Andreas schreef:
Ondertussen ben ik beetje verloren.



De units van JL Audio zijn volgens mij toegesneden op autohifi, staat volgens mij los van de home hifi pasklare subwooferkisten van dit merk.
Nee de drivers zijn zeer geschikt voor in huis,die driver in de sub voor in huis is echt niet zoveel anders.
Zeer aan elkaar verbonden juist in alle opzichten.
Laatst gewijzigd door morca op zo 02 jun 2013, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: Keuze subwoofer

Bericht door josh »

Heb juist een sub gebouwd met de sdx10 en hypex ds2.0.
Gesloten sub van ca. 27L. Lekker compact.
Hij speelt mee vanaf 80 hz.
Perfecte aanvulling voor mijn 2-weg Seas speakers.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Hans 4354,5 »

architect schreef:
morca schreef:
JL audio 13W3V3-4 met een DS4 kosten 600 euro zonder hout.
groter is beter?
8"wel klein
15"pro speaker beter
grote kast?
gesloten strakker dan basreflex?
laagboost?
Mischien ook eens naar een JBL W12GTI kijken als je niet te groot wilt gaan, is een unit die zich gemakkelijk in een kleinere kast laat plaatsen en SERIEUS motortje heeft. Kom ze af en toe tegen op marktplaats voor een scheet en een knikker, is een Car sub.
Ik heb zelf z'n grote broertjes eens in een set 225 liter kasten gezet, al laat de speaker zich ook makkelijk in een VEEL kleinere kast goed horen en moet zeggen, echt een onontdekte unit.
Bijlagen
JBL W12GTI.jpg
JBL W12GTI.jpg (8.35 KiB) 754 keer bekeken
Test setup met de W15GTI
Test setup met de W15GTI
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Keuze subwoofer

Bericht door morca »

Ik heb zelf ook JBL ingebouwd,was er nooit echt weg van.JL audio is een hele andere slag woofer
Die GTI alleen in me handen gehad,jammer genoeg nooit ingebouwd dus over die durf ik niks te zeggen .
Heb ik vaker goeie dingen over gelezen,maar zou ze 2e hands niet zo gauw kopen bij iemand uit de auto.....

Geen een woofer trouwens.
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Keuze subwoofer

Bericht door Hans 4354,5 »

Niet alles wat JBL maakt is perfect, maar zie ook wel eens mensen vechten met JBL Woofers of Subs omdat ze er geen laag uit krijgen, grote woofers hebben beetje vermogen en bewegings vrijheid nodig. Zelf ooit eens hopeloos aan het zoeken geweest wat ik fout had gedaan met m'n 2235's, wat bleek, m'n fantastische Parasound HCA3500's waren de schuld. Ik vermoed, en wat ik tot nu toe geprobeerd heb bevestigd dat vermoeden, dat die achtelijk hoge dempingsfactor van die High end achtige apparaten de unit geen kans geven om te bewegen. Eindversterkertje van 5-600 watt met maar 300 Dempingsfactor loopt rondje om die Parasounds heen.
Eindresultaat, Parasound zooi verkocht en QSC EX serie versterkers er in.

Enige versterker waar ik tot nu toe absoluut over te spreken ben in het laag die geen Pro bak is, is m'n oude Audio Research D110. Maar die haalt het kwa dynamiek en detail niet bij de QSC's. niet verwonderlijk gezien de leeftijd.
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Keuze subwoofer

Bericht door morca »

Ik heb zelf 2 JL,s op een Inuke in mijn huiskamer,
en ook 2 JL,s op 2 Hypexen in de HT,
de Hypexen hebben mijn voorkeur,al de Inuke voor HT best wat geweld neer kan zetten.
Plaats reactie