Bouw van complete installatie ~ Part 1:De voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bouw van complete installatie ~ Part 1:De voorversterker

Bericht door Vinculum »

Het idee...

Nu mijn speakersproject zijn einde nadert word het tijd voor fase 2. Dit bestaat uit een complete geluidsinstallatie bestaande uit:
* Voorversterker
* Eindversterker
* CD-Speler

Er komt ook nog een tuner en een mediacenter maar deze zullen niet zelfbouw zijn.

Part 1: De voorversterker
Het eerste deel bestaat uit het zenuwcentrum van de installatie, de voorversterker. De keus is gevallen om The Audiolink van Elektor te bouwen. Link 1, Link 2

Ik ga ervan uit dat ik het artikel hier niet mag plaatsen ivm copyrights. Dus wil je het schema, info etc. dan raad ik je aan om het enorme bedrag van 1,20 per deel uit te geven via bovenstaande links.

Ik speel heel erg met het idee om de DAC uit de groupbuy in te bouwen in deze voorversterker ipv in de CD-speler.

Part 2: De eindversterker
Hier zal ik niet veel aandacht aan hoeven te besteden aangezien dat een vrij standaard "Deluxe" LM3875 dual mono kit is van dantimax (Link). Ik heb 2 units die gevoed worden door een 2*22V 225VA Ampimo trafo (Link) en een Velleman luidsprekerbeveiliging (Link).

Part 3: De CD-speler
Zoals gezegd zit ik sterk te denken om er alleen een loopwerk van te maken en de DA-conversie door de voorversterker te laten uitvoeren.
Dit word 1 van de vele zelfbouw cd-spelers gebaseerd op een computerloopwerk in combinatie met de groupbuy controller.

Tot zover de theorie, op naar...
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 23 mar 2009, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Part 1: De voorversterker

Hierbij de BOM voor de hoofdprint, de relaisprint en 2 voedingsprints.
Bijlagen
The AudioLink.xls
Bill Of Materials
(35.5 KiB) 272 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 30 mar 2009, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En al een hele snelle update! Zojuist ontvangen:
Bijlagen
De prints voor de hoofdprint en de relaisprint.
De prints voor de hoofdprint en de relaisprint.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Zonet de overige onderdelen van Conrad en de voedingsprints binnen gekregen. Binnenkort weer de soldeerbout aan! Het wachten is nu alleen nog op de trafo's en Pic van RS Components.

Overigens heb ik de BOM aangepast met de juiste serienummers want de caps die er eerst in stonden passen niet.
Ook staan de weerstandnetwerkjes er bij Conrad nu wel in. Als je wilt heb je dus aan 2 leveranciers genoeg.
Bijlagen
De voedingsprints
De voedingsprints
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Leuk " Grande Project " !

Zal deze zeker volgen ! Succes met het bouwen !
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Gisteravond aan het hobbyen geweest en ziedaar!
1 complete hoofdprint en 1 relaisprint.
Vandaag de trafo's en de pic binnengekregen. Morgen dus de voedingen klaar...
Bijlagen
Relaisprint.jpg
Hoofdprint.jpg
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik kan niet anders zeggen dan: goed bezig ! Ziet er netjes gesoldeerd uit !
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dank u!

Gister de voedingen klaargemaakt en getest....
Guess what? Nothing happened! Geen rook, geen zwartgeblakerde prints, gewoon een mooie DC spanning aan de uitgangen.

Aangesloten op de hoofdprint en keurig strakke 5.00V of -5.00V op de testpunten. \:D/

De Pic is opgestuurd naar Xbake om voorzien te worden van firmware.
Bijlagen
IMG_2319.jpg
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Waar komen die mooie ringkerntjes vandaan?.
Ziet er verder heel profi uit.

Oh sorry over het hoofd gelezen,bij RS dus.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Net een bestelling gedaan bij Schaeffer voor het achterpaneeltje. Best prijzig en nu maar hopen dat het in het echt net zo mooi word als in mijn gedachten... [-o<
De behuizing word ook 100% zelf gemaakt. Het is wel sterk gebaseerd op een bestaand model maar wel met een eigen touch. Beetje van mezelf en een beetje van Maggi zeg maar... Spannend!!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Sneak preview van de layout en de ruwe vorm.
Bijlagen
IMG_2320 (Large).JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Leuk projekt!

De behuizing van die blauwe trafo's. is dat metaal of kunstof?
Vanwaar de keuze voor dit ontwerp voorversterker?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De blauwe trafo komt van Dick Best vandaan. Dit is de trafo die bij de groupbuy-dac meegeleverd werd. De buitenkant is van plastic en hij is net als de RKT's ingegoten.

De keus is voor groot functionaliteit en kwaliteit en deels prijs en eenvoud.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik bedoelde eigenlijk die platte, ronde trafo's. (die ook blauw zijn, ja.)
Die andere heb ik zelf ook.....
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ray5150 schreef:
Ik bedoelde eigenlijk die platte, ronde trafo's. (die ook blauw zijn, ja.)
Die andere heb ik zelf ook.....

kijk in de BOM :roll:

Nettrafo sec. 2x7 V/10 VA, vlakke uitvoering, bijv. Talema of Amveco 70040 RS 223-9250 € 17,04 :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Precies die ja. Staat ook in mijn BOM van de 2de post... ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En zojuist is de door Schaeffer gemaakte achterplaat bezorgd!
Erg mooi al zeg ik het zelf!
Bijlagen
100_0564 (Large).JPG
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

:oops: :oops: dat is gewoon te mooi voor ogen :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En gevuld met RCA aansluitingen...
Bijlagen
IMG_2328 (Large).JPG
IMG_2327 (Large).JPG
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

8 uitgangen :shock:

dat ziet er wel heel erg professioneel uit :P
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

danielv schreef:
8 uitgangen :shock:

dat ziet er wel heel erg professioneel uit :P
'K denk dat je ingangen bedoeld ;)

maar idd erug netjes!!
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

er staat toch out bij, of ben ik gek :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het zijn 8 ingangen (1 tot 8) waarvan de eerste digitaal is en 1 uitgang (dat zijn die waar dus out bij staat)...

Er zit ook iets meer ruimte tussen de uitgang en ingang 8.
Maar dat zul je op de foto niet zo duidelijk zien misschien.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

wow ziet er super mooi uit !!! Ooit ook maaris keer daar frontjes bestellen !
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Top! :D Ziet er erg mooi uit. Schaeffer is niet goedkoop maar ze leveren wel mooi werk is ook mijn ervaring. Ik ben benieuwd hoe het geheel er verder uit gaat zien.

Groet, Co
Plaats reactie