Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Zou toch een RC filtertje gebruiken om de ergste ruis weg te werken. Iets van 10k + 1uF.
Dat moet ik dus zo zien ?
250px-1st_Order_Lowpass_Filter_RC_svg.png
250px-1st_Order_Lowpass_Filter_RC_svg.png (2.56 KiB) 493 keer bekeken
Of is het beter om een 2e orde te pakken ?
knuisje schreef:
Hebben jullie nog een mening waar in het versterkerschema het beste de stroom kan worden gemeten?
Goede vraag, daarom reply ik hem hier maar even :mrgreen:
knuisje schreef:
Omdat we maar 2 cijfers hebben per kant kan de waarde maar op 1 decimaal achter de komma worden weergegeven.
In dat geval zijn de 30A sensors met een meetnauwkeurigheid van 74mA voldoende.
Okee ! ik had vooralsnog ook geen andere besteld.

De postbode is ook langsgeweest :D :
IMG_0091.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Heeel lang geleden waren we hier bezig met wat er tussen de elcos van de voeding moest komen,een weerstand of een spoel.Een aan positieve en ook een aan negatieve kant.Daarmee in serie kun je de stroomvoeler zetten.Hindert niet welke kan,wat 'r in gaat aan een kant moet er ook weer aan de andere kant uit.Klopt wel niet als er geen nul volt op de LS staat (verdwijnt er stroom langs daar) maar dan slaat de boel af wegens de beveiliging daarvoor.
Je meet zo ook wel de stroom van de hele versterker,maar die ong.40mA van de ingangstrap erbij maakt bij meer dan 70mA oplossend vermogen van de meting niet veel uit.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Zou toch een RC filtertje gebruiken om de ergste ruis weg te werken. Iets van 10k + 1uF.
Dat moet ik dus zo zien ?
250px-1st_Order_Lowpass_Filter_RC_svg.png
Of is het beter om een 2e orde te pakken ?
De R zit al in de ACS712, de C volgens mij al op het printje. Die laatste kun je dan overbruggen met 1uF. Zie ook achterin de datasheet.

Mooier zou zijn om de stroom per kanaal te meten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Mooier zou zijn om de stroom per kanaal te meten.
Was de voeding voor de twee kanalen samen ? Kan 't zo vlug niet terugvinden,draadje is ook zooo lang O:) .Dacht dat er na de eerste elco gesplitst werd.
Anders moet de opnemer tussen voeding en eindtrap,maakt de inwendige weerstand van de voeding wel (iets) groter.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
knuisje schreef:
Mooier zou zijn om de stroom per kanaal te meten.
Was de voeding voor de twee kanalen samen ? Kan 't zo vlug niet terugvinden,draadje is ook zooo lang O:) .Dacht dat er na de eerste elco gesplitst werd.
Anders moet de opnemer tussen voeding en eindtrap,maakt de inwendige weerstand van de voeding wel (iets) groter.
Anne
Draadje, zeg maar eerder touw, formaat scheepsanker... :rofl:
Het is inderdaad een mono voeding die na de tweede elco gesplitst wordt. indeling is diode's-CRC- splitsing naar de 2 eindtrappen.

Ik bedacht me net nog iets, ik heb 2 sensoren besteld. voor ieder kanaal 1 stuks.
Maar nu loopt de ene helft van de stroom door de positieve rail, en de andere helft door de negatieve.
Pjotr stelde ook al voor om op ieder kanaal 2 sensoren te zetten, maar ik denk dat dat een beetje te veel word. (echt waar. :sure: )
Knuisje, kun je niet iets in de software doen dat de gemeten waarde verdubbeld word naar de display uitlezing ?
Of geeft dat een onbetrouwbaar getal ?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rudy »

De stroom van de + rail en de - rail is gemiddeld gezien EXACT hetzelfde.

Trouwens, je kan ook je sensor maar langs 1 kant uitlezen, maar als je nu de 0...2.5V gebruikt dan kan je de ADC instellen op 2.55V en verdubbel je zomaar de resolutie.
Je gaat trouwens DC meten, en geen AC.

Dat gezegd hebbende, je beseft toch dat je niks nuttig gaat tezien krijgen !

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Fokko »

Ik betwijfel of een akoestisch signaal altijd volledig symmetrisch is. Exact vind ik wel wat sterk uitgedrukt, maar het verschil is verwaarloosbaar voor de toepassing van Ray.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Misschien een domme opmerking van mij, maar het gaat toch om een ruststroommeting?? En die doe je als er geen signaal voorhanden is............
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Knuisje, kun je niet iets in de software doen dat de gemeten waarde verdubbeld word naar de display uitlezing ?
Of geeft dat een onbetrouwbaar getal ?
Ja, geen probleem.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik bedacht me net nog iets, ik heb 2 sensoren besteld. voor ieder kanaal 1 stuks.
Maar nu loopt de ene helft van de stroom door de positieve rail, en de andere helft door de negatieve.
Onlangs geschreven
Hindert niet welke kant,wat 'r in gaat aan een kant moet er ook weer aan de andere kant uit.Klopt wel niet als er geen nul volt op de LS staat (verdwijnt er stroom langs daar) maar dan slaat de boel af wegens de beveiliging daarvoor.
Met de versterker er zo achter,zonder eerst nog een buffer-C,floddert de stroom wel met de muziek mee.Maar dat hoogaf filter en een gemiddelde van heel wat metingen strijken dat wel glad.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Hij floddert toch alleen mee als klasse A bedrijf wordt verlaten? In klasse A zou hij constant moeten zijn. Dat kun je dan mooi aflezen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

I.d.d. en om dan geen zenuwachtig knipperend display te krijgen zou ik de filter tijdconstante behoorlijk groot maken en de omschakeling tussen temperatuur en ruststroom niet automatisch doen maar met een schakelaartje met de hand.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik neem aan dat dat omschakelen in de software gedaan kan worden, zodat het met de grote knop kan geselecteerd worden ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Ja dat kan in de software, maar de knop is al bezet. Kort drukken is aan/uit en lang drukken voor de temperatuur instelling. Daarom heb ik de automatische wisseling tussen temp. en stroom gemaakt. Als je een idee hebt om het anders te doen ...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ja, ik heb wel een paar ideetjes :
(ik weet niet of de volgende zaken mogelijk zijn, maar ik gooi gewoon een paar balletjes op.)

- De power LED, Als de spanning op de controller word gezet gaat de LED in en uit faden.
Indien binnen 1 minuut geen opstart sequentie plaatsvind zal de LED uitgaan.
Na het uitschakelen blijft de LED nog 1 minuut in en uit faden en gaat daarna uit.

- Voor de ruststroom weergave vroeg ik mij af of het mogelijk is om dat in het "menu" op te nemen. Jij had een tijdje geleden een soort van menu overzicht geschreven :
knuisje schreef:
Nog even voor Ray zoals het nu werkt:

Als de netspanning op de controller wordt gezet dan blijft de netspanning led langzaam aan en uit faden. Dit is de standby stand.

Kort drukken op de button: er wordt gecheckt op dc, netspanning relais/led gaan aan en de softstart led gaat snel knipperen.
Na 500ms gaan softstart relais/led aan en gaat de speaker led snel knipperen.
Na 2 sec. wordt gecheckt op dc. Als dit binnen 8 sec. verdwijnt gaan de speaker relais/led aan.
Zo niet dan dc foutconditie. Het opstartproces kan op elk moment worden onderbroken met de button.

Als de versterker aanstaat worden 2 keer per seconde de temperaturen gemeten en getoond.
Continu wordt gemonitord of de temperaturen lager zijn dan de ingestelde drempelwaarde en of geen dc wordt gedetecteerd.

Bij een dc foutconditie knippert de aanduiding "dc" zolang er dc wordt gedetecteerd. Daarna stopt het knipperen.
Bij een te hoge temperatuur knippert de aanduiding "ht" en de actuele temperatuur zolang deze boven de drempel waarde ligt, daaronder stopt het knipperen.
Bij beide foutsituaties worden alle relais uitgeschakeld.
Na drukken van de button wordt naar standby gegaan.

Als de versterker aan staat worden na het indrukken van de button de relais met een tussenpauze van 500ms uitgeschakeld.
Als de button ingedrukt wordt gehouden kan de drempeltemperatuur worden ingesteld tussen 60 en 70 graden.
Achter de actuele drempeltemperatuur staat een punt. Bij het drukken op de button gaat de temperatuur omhoog.
Druk de button in totdat de punt gaat knipperen om de getoonde waarde in te stellen. Daarna wordt de functie verlaten.
Kun je iets verzinnen dat het in het menu opgenomen kan worden dat je kunt kiezen tussen omschakelen tussen continu temperatuur weergave, continu ruststroom weergave,
en een automatische omschakeling van de weergave, maar dan in plaats van om de 10 seconden, om de minuut ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

Het wordt een Klasse A computer. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Zegt de man die op de laatste ZelfBouw Audio dag in Breda trots zijn nieuwe Intel moederbordje liet zien aan iedereen die dat maar wilde... :rofl: :mrgreen: [-X
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

:hide:
Ga je slaan nu? :lol: :lol:

Daar waren ook wel veel nieuwsgierige mensen. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Tja, als er elektriciteit doorloopt heeft het automatisch mijn interesse... :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Kun je iets verzinnen dat het in het menu opgenomen kan worden dat je kunt kiezen tussen omschakelen tussen continu temperatuur weergave, continu ruststroom weergave,
en een automatische omschakeling van de weergave, maar dan in plaats van om de 10 seconden, om de minuut ?
Ik denk niet dat het lukt om dit nog in 4k geheugen erbij te maken, dus dan zou je naar een grotere controller moeten overstappen.
Zullen we het laten bij 1 keer per minuut wisselen tussen temperatuur en stroom?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Mijn zegen heb je. nogmaals, ik heb/had geen idee wat er met zo'n controller mogelijk is en wat er maximaal mogelijk is.

Is het wel mogelijk om de routine voor de power LED aan te passen als bovenstaand ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
ray5150 schreef:
Kun je iets verzinnen dat het in het menu opgenomen kan worden dat je kunt kiezen tussen omschakelen tussen continu temperatuur weergave, continu ruststroom weergave,
en een automatische omschakeling van de weergave, maar dan in plaats van om de 10 seconden, om de minuut ?
Ik denk niet dat het lukt om dit nog in 4k geheugen erbij te maken, dus dan zou je naar een grotere controller moeten overstappen.
Zullen we het laten bij 1 keer per minuut wisselen tussen temperatuur en stroom?
Uh, zelfde controller met het dubbele aan flash kost slechts een euri meer :roll:

Wat zit er nu in? Een AtMega48? Neem je toch een AtMega88 of AtMega168...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Alles kan, maar Ray heeft al een Atmega48 gekocht.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door SuperR »

knuisje schreef:
Alles kan, maar Ray heeft al een Atmega48 gekocht.
Als Ray wat liever was geweest had hij er wel een van mij mogen hebben;
Tjongejonge, wat een watjes mentaltieit, die studenten van tegenwoordig... :boos: :boos:
Een 88 op de post doen?
Bijlagen
foto (16).JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Oei, moeilijk dillemma, daar ga ik straks bij de Chinees eens rustig over nadenken. :mrgreen:
Plaats reactie