Ik zou ff een bakkie doen terwijl je dit gaat lezen.
Een isobarische speaker is ook absoluut niet verkeerd, je kan ontzettend mooie dingen doen met zo'n opstelling!
Wat ik me verder ook wel afvraag is of de hier gesimuleerde resultaten wel in de praktijk zo worden...
Of het dan wel echt beter wordt dan de al bestaande Monolith+..
M'n gevoel zegt alleen dat het zonde is om zo'n mooie woofer te kopen en dan te verbergen in een doos.
Verder ben ik ook bang voor eventuele kosten als je 2 woofers koopt ipv. een woofer en een plastic buisje.
De Css: 2x CSS Trio12 à 183 euro, 1x Hypex4.0 à 359,85 euro. Geeft 726 euro...
De Monolith: 1x Eminence LAB12 à 240 euro, 1x Hypex4.0 à 360 euro, zorgt voor een 600 euro.
Ik heb 'm zowel in WinIsd ingevoerd als getekend zodat ik nu ook een idee heb van de grote tov. de Monolith kloon.
Met WinIsd kwam ik wat mooie resultaten tegen, -3dB op 16Hz in een 95L doos. gepoort op 16Hz.

Maar hier maar even wat foto's van wat ik er uit kreeg ook bij een iets kleinere doos.
Om te vergelijken ook de Eminence erbij gehaald.
-Eminence Lab12, 95L, 20Hz, zonder boost.
groen
-Eminence Lab12, 95L, 20Hz, mét boost.
blauw
-Css Trio12, 95L, 16Hz.
roze
-Css Trio12, 69L, 20Hz.
paars
Ten eerste de Tfm: daar heb ik verder niet heel veel over te zeggen behalve dan dat de lab12 er slechter uitkomt.
Note: De WinISD plaatjes die je nu gaat zien kunnen totale onzin zijn! Ik ben absoluut geen expert met dit programma! (ondanks b_force fantastische handleiding.)
Dan maar de Cone excursion: Ik heb het signal zo aangevuld tot dat ik aan de Xmax kwam, ik heb een 12Hz highpass 4e Orde, dat is dacht ik namelijk wat de hypex had.
wat me opvalt is de hoge Xmax van de Css woofers, veel hoger dan die van de Eminence.
Nu maar de SPL dan: Ik moet zeggen dat de SPL van de CSS woofers veel hoger is, ongeveer +3dB gemiddeld, maar ik moet zeggen dat de 'System Input Power' die ik heb ingevuld ook wel veel groter is.
Het versterker vermogen: Dit is zo een groot verschil dat het niet waar kan zijn. Ik weet dat voor een +3dB je het vermogen moet verdubbelen. Maar dit verschil kan niet waar zijn. Ik krijg sterk het vermoeden dat ik iets fout doe. Mischien moet ik een ander Highpass filter zodat ik de boel kan versterken bij de Eminence zonder over de Xmax te gaan, in het origineel proppen ze er 500W door...
Dus waar het nu een beetje op neer komt:
De Css isobarisch lijkt me inderdaad beter, al helemaal in een iets grotere box.
Hij is wel zo'n 126 euro duurder dan de Eminence en 226 euro duurder dan m'n originele budget.
Maar heb ik de Eminence winISD berekening niet helemaal verprutst?
Verder is de ruimte winst met een iets kleinere box maar minimaal: 41x57x65cm Css vs. 41,2x60x65cm Eminence...
Wat ik me dus afvraag is of het eigenlijk wel veel meer is voor al het extra geld?