OBX2.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door hans_b »

Waarom ga je niet voor een andere middentoner? Met een W-frame als je heel laag wilt of met een rechte baffle?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

markbakk schreef:
Waarom wil je nu een OB bouwen met van die zijflanken? Geeft een hoop akoestische ellende, Ronkel wees daarop al. Als je een boxvorm wilt, kun je beter een box volgens gesloten, BR of transmissielijn-principes bouwen, denk ik.
2x12"+10" is best veel Sd, volgens mij is dat wel iets goeds voor een open baffle
met 2x15"heb je meer sd, dat is ook mooi

de 2x12" zitten bij 100hz al op -3db en dempen elkaars beweging
resonanties zullen dan toch minder een probleem vormen en ik heb nog de optie van dempingsmateriaal en perforeren van de kast

de fr125s heb ik hier liggen, vandaar en aangevuld met een visaton w250s4 gaat er niet veel mis, mogelijk kan ik dan een echte midspeaker pakken, maar goed ik heb hem dus liggen hier en op zich klinkt deze toch prima?

maar goed veel twijfels dus en ik heb zelf ook niet heel goed inzicht in deze materie
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

architect schreef:
de 2x12" zitten bij 100hz al op -3db en dempen elkaars beweging
resonanties zullen dan toch minder een probleem vormen en ik heb nog de optie van dempingsmateriaal en perforeren van de kast
Het gaat om de resonantie van de lucht in het U-frame, niet om vibraties van de constructie. De U-vorm van de baffle is het probleem, hoe dieper de 'U' hoe lager de resonantie. Daar valt alleen omheen te werken door de U niet te diep te maken of de driver in het U-frame niet te hoog in te zetten.

En vergeet trouwens de Boxsim simulatie, die lijkt niet op wat er werkelijk gebeurt.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

Ronkel schreef:
architect schreef:
de 2x12" zitten bij 100hz al op -3db en dempen elkaars beweging
resonanties zullen dan toch minder een probleem vormen en ik heb nog de optie van dempingsmateriaal en perforeren van de kast
Het gaat om de resonantie van de lucht in het U-frame, niet om vibraties van de constructie. De U-vorm van de baffle is het probleem, hoe dieper de 'U' hoe lager de resonantie. Daar valt alleen omheen te werken door de U niet te diep te maken of de driver in het U-frame niet te hoog in te zetten.

En vergeet trouwens de Boxsim simulatie, die lijkt niet op wat er werkelijk gebeurt.
een ondiepe u is dus beter

heb je een tip voor hoe ik dit ontwerp kan simuleren?

als dit niet een geschikt idee is, kan ik altijd nog een vlakkeplaatopenbaffle maken maar dan heb ik de visaton w250s4 niet nodig
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

Een U-frame kun je niet simuleren bij mijn weten. Ik zou testmodelletjes bouwen en meten. Dat is sowieso veel betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door b_force »

Ronkel schreef:
Een U-frame kun je niet simuleren bij mijn weten. Ik zou testmodelletjes bouwen en meten. Dat is sowieso veel betrouwbaarder.
In de MAthcad sheets van Martin J King.
Maar goed, zoiets blijft natuurlijk altijd een benadering.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

Nou misschien dat dit ontwerp meer geschikt is.
- nette slanke zuil
- fr125s bovenin geholpen door eton er4 en onderin door 2 stuks 12 inch
- baffle van fr125s mooi smal, dat pakt goed uit in boxsim
- er4 achter baffle gemonteerd voor betere uitlijning met fr125s
Bijlagen
in perspectiefzijkant
in perspectiefzijkant
frontaal
frontaal
zijkant
zijkant
Laatst gewijzigd door architect op di 23 apr 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door Vinculum »

Tipje: Als je in plaats van zwart in Sketchup kiest voor Charcoal (1 tint minder zwart) dan is het duidelijker te zien. Of nog beter, 1 foto zonder kleur en 1 in kleur.
Nu is het bijna niet te zien wat voor kastcontructie het is.

Wat ik er van kan zien is het een mooie slanke speaker met mooie drivers (die frs125 heeft altijd hoog op de verlanglijst gestaan maar nooit van gekomen). Ik hou deze in de gaten. +1

edit: wat is de hoogte? Hij lijkt wel erg laag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door jeroen_d »

architect schreef:
Nou misschien dat dit ontwerp meer geschikt is.
- nette slanke zuil
- fr125s bovenin geholpen door eton er4 en onderin door 2 stuks 12 inch
- baffle van fr125s mooi smal, dat pakt goed uit in boxsim
- er4 achter baffle gemonteerd voor betere uitlijning met fr125s
De dipool opening voor de bovenste woofer is wel heel smal zo, ik zou dit eerst proef bouwen want dit kan nogal bijgeluiden geven. Het liefst pak je natuurlijk ruime openingen zodat er geen compressie en vervorming ontstaat, ik zou minimaal 2/3 aanhouden van het effectieve oppervlak van de driver.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door Martijn M »

Met deze configuratie zul je nog altijd een kwartgolflengteresonantie in de ripolebehuizing krijgen. Van de andere kant, doordat deze over de gehele diepte uniform door de woofer wordt aangeslagen, zal de Q-factor wellicht niet zo hoog zijn en bovendien zal de resonantie symmetrisch aan de voor- en achterzijde optreden. Wellicht is hier dus prima mee te werken, maar ik zou wel eerst een proefopstelling maken om dat te verifiëren. Misschien is het nog wat te tunen met dempingsmateriaal in de behuizing.

Ronkel heeft al enkele keren aangegeven dat je met de FRS125 weinig ademruimte naar lagere frequenties hebt. Passief gaat het een uitdaging worden om deze luidspreker te laten werken, zeker als je meeneemt dat de laagsectie waarschijnlijk ook al niet al te flexibel is wat betreft het kiezen van een crossoverfrequentie. Overweeg daarom een grotere midwoofer toe te passen, misschien zelfs een 8" driver. Mocht je de CSS drivers willen verkopen, dan weet ik misschien nog wel iemand.

Jeroen, zou het niet zo kunnen zijn dat de kleine openingen helemaal niet tot veel compressie- en vervormingsproblemen leiden omdat de constructie symmetrisch is? De woofer ziet daardoor dezelfde akoestische impedantie aan voor- en achterzijde. Ik kan me wel voorstellen dat je stromingsgeluiden gaat krijgen, maar alleen als de woofer zeer grote uitslagen maakt. De CC315 woofers zijn daar echter überhaupt niet toe in staat :lol: .
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

- een duidelijker plaatje in het grijs
- de hoogte is bijna 95cm
- het leek me goed om 1 van de 2 woofers achterstevoren toe te passen zoals Linkwitz dat ook doet
- een andere mid is inderdaad wel te overwegen; wie biedt?
Bijlagen
10 - er4 fr125s 2x12inch grijs.png
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door hans_b »

begint zo erg veel op deze te lijken http://gainphile.blogspot.com.au/2012/0 ... -zaph.html

Die is wat ruimer opgezet
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

hans_daudio schreef:
begint zo erg veel op deze te lijken http://gainphile.blogspot.com.au/2012/0 ... -zaph.html Die is wat ruimer opgezet
ja grappig, die lijkt er wel heel veel op
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

ben wat verder en ga eens iets proberen te maken zodat ik eraan kan gaan meten
in boxsim gesimuleerd
vooral 15 graden of axis ziet het er goed uit
de bafflebreedte speelt wel duidelijk steeds zichtbaar een rol
Bijlagen
akoestisch uitgelijnd
akoestisch uitgelijnd
het frontdoek trekt om de woofermagneten, maar dat kan ik niet tekenen in sketchup
het frontdoek trekt om de woofermagneten, maar dat kan ik niet tekenen in sketchup
15 - drsn.png
de speaker bestaat uit losse onderdelen die voor elkaar schuiven
de speaker bestaat uit losse onderdelen die voor elkaar schuiven
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: OBX

Bericht door CarloPJB »

architect schreef:
- een duidelijker plaatje in het grijs
- de hoogte is bijna 95cm
- het leek me goed om 1 van de 2 woofers achterstevoren toe te passen zoals Linkwitz dat ook doet
- een andere mid is inderdaad wel te overwegen; wie biedt?

Mooi project met vooraf 'n hoop denk en rekenwerk ,zal vast en zeker goed komen.

Heb hier nog een setje http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=89 liggen , hebben nog nooit gespeeld. Hoor het wel mocht je interesse hebben .

Ga je topic verder volgen ( en de mijne komt binnenkort ook weer in de lucht )
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door Vinculum »

Ik ben zelf niet ze weg van die gaten. Als je de mid en tweeter omdraait dan heb je zoiets als de Daudio speaker. Miss kun je daar iets mee?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

een smalle baffle voor de mid is qua afstraling beter in boxsim, die gaten kan ook iets anders worden, meer gedaan voor het idee dat er iets moet gebeuren aan weerszijden van de mid
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

het filter in boxsim
de hobbels rond 1700hz en hoger zijn een gevolg van de bafflebreedte, off axis verdwijnt dit wat je ook terug kunt zien in de energiefrequenzgang, de onderste zwarte lijn.

de fr125s wordt alleen aan de onderzijde begrensd
waar de bovenste van de twee 12inch woofers hem komt helpen
voor het diepste laag komt de onderste woofer erbij
de er4 vult het hoog aan

heb vandaag de onderste kast voor de woofers gemaakt, hij valt alleen voorover vanwege het gewicht van de magneten
Bijlagen
15 - filter.png
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

zo weer wat verder de eerste proefkast is klaar

teveel laag nu en iets storende resonanties denk ik

nu maar eens meten
Bijlagen
tja je hebt wat liggen en vervolgens lijkt  het op een ncore versterker
tja je hebt wat liggen en vervolgens lijkt het op een ncore versterker
en een hoop rommel op tafel
en een hoop rommel op tafel
paint is ene raar programma, nu rechtop hoop ik?
paint is ene raar programma, nu rechtop hoop ik?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

leuk werk

met rew gemeten, dat ken ik en werkt prima denk ik
laag verkeerdom aangesloten, meet nu mooier rond 350 hz geen dal meer
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

nu eerst eens luisteren, klinkt al best aardig
Bijlagen
01 - meting.png
01 - filter.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door hannesie »

Hoe zit het nu met de achterkant van je middriver?

Ik kan het nu niet helemaal inschatten met die foto, hoeveel ruimte hij nu heeft aan de achterzijde?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

voor hannesie

echt beter laag trouwens dan die fr125s in zijn uppie
ik heb nog gedacht dat die elco van 100uF in serie met de mid beter even overbrugd kan worden met een polypropyleen van 10uF, misschien klinkt het rustiger, maar ik kan klanken niet zo goed onthouden.
Bijlagen
IMG_1037.JPG
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

Waarom heb je de woofers eigenlijk achterstevoren gezet? Ik zou ze gewoon 'normaal' zetten, ziet er veel beter uit!

Probeer trouwens de voor- en achterkant van het U-frame te meten, dan kun je zien waar de resonantie zit en daarmee of het frame te diep is.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

Ronkel schreef:
Waarom heb je de woofers eigenlijk achterstevoren gezet? Ik zou ze gewoon 'normaal' zetten, ziet er veel beter uit!

Probeer trouwens de voor- en achterkant van het U-frame te meten, dan kun je zien waar de resonantie zit en daarmee of het frame te diep is.
ja, ik heb het idee dat er nog iets wat resoneert en voor wat onrust zorgt, zal eens de achterzijde meten
ze staan achterste voren om de speakers verticaal uit te lijnen, maar misschien is dat niet zo relevant.

hoe meet ik dat eigenlijk goed, microfoon verticaal halverwege tussen de woofers en iets van 20 afstand tot voorzijde kast?

kwartier later: hoe zie ik eigenlijk een resonantie in een meting?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”