OBX2.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBX
2x12"+10" is best veel Sd, volgens mij is dat wel iets goeds voor een open bafflemarkbakk schreef:Waarom wil je nu een OB bouwen met van die zijflanken? Geeft een hoop akoestische ellende, Ronkel wees daarop al. Als je een boxvorm wilt, kun je beter een box volgens gesloten, BR of transmissielijn-principes bouwen, denk ik.
met 2x15"heb je meer sd, dat is ook mooi
de 2x12" zitten bij 100hz al op -3db en dempen elkaars beweging
resonanties zullen dan toch minder een probleem vormen en ik heb nog de optie van dempingsmateriaal en perforeren van de kast
de fr125s heb ik hier liggen, vandaar en aangevuld met een visaton w250s4 gaat er niet veel mis, mogelijk kan ik dan een echte midspeaker pakken, maar goed ik heb hem dus liggen hier en op zich klinkt deze toch prima?
maar goed veel twijfels dus en ik heb zelf ook niet heel goed inzicht in deze materie
Re: OBX
Het gaat om de resonantie van de lucht in het U-frame, niet om vibraties van de constructie. De U-vorm van de baffle is het probleem, hoe dieper de 'U' hoe lager de resonantie. Daar valt alleen omheen te werken door de U niet te diep te maken of de driver in het U-frame niet te hoog in te zetten.architect schreef:de 2x12" zitten bij 100hz al op -3db en dempen elkaars beweging
resonanties zullen dan toch minder een probleem vormen en ik heb nog de optie van dempingsmateriaal en perforeren van de kast
En vergeet trouwens de Boxsim simulatie, die lijkt niet op wat er werkelijk gebeurt.
Re: OBX
een ondiepe u is dus beterRonkel schreef:Het gaat om de resonantie van de lucht in het U-frame, niet om vibraties van de constructie. De U-vorm van de baffle is het probleem, hoe dieper de 'U' hoe lager de resonantie. Daar valt alleen omheen te werken door de U niet te diep te maken of de driver in het U-frame niet te hoog in te zetten.architect schreef:de 2x12" zitten bij 100hz al op -3db en dempen elkaars beweging
resonanties zullen dan toch minder een probleem vormen en ik heb nog de optie van dempingsmateriaal en perforeren van de kast
En vergeet trouwens de Boxsim simulatie, die lijkt niet op wat er werkelijk gebeurt.
heb je een tip voor hoe ik dit ontwerp kan simuleren?
als dit niet een geschikt idee is, kan ik altijd nog een vlakkeplaatopenbaffle maken maar dan heb ik de visaton w250s4 niet nodig
Re: OBX
Nou misschien dat dit ontwerp meer geschikt is.
- nette slanke zuil
- fr125s bovenin geholpen door eton er4 en onderin door 2 stuks 12 inch
- baffle van fr125s mooi smal, dat pakt goed uit in boxsim
- er4 achter baffle gemonteerd voor betere uitlijning met fr125s
- nette slanke zuil
- fr125s bovenin geholpen door eton er4 en onderin door 2 stuks 12 inch
- baffle van fr125s mooi smal, dat pakt goed uit in boxsim
- er4 achter baffle gemonteerd voor betere uitlijning met fr125s
Laatst gewijzigd door architect op di 23 apr 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: OBX
Tipje: Als je in plaats van zwart in Sketchup kiest voor Charcoal (1 tint minder zwart) dan is het duidelijker te zien. Of nog beter, 1 foto zonder kleur en 1 in kleur.
Nu is het bijna niet te zien wat voor kastcontructie het is.
Wat ik er van kan zien is het een mooie slanke speaker met mooie drivers (die frs125 heeft altijd hoog op de verlanglijst gestaan maar nooit van gekomen). Ik hou deze in de gaten. +1
edit: wat is de hoogte? Hij lijkt wel erg laag.
Nu is het bijna niet te zien wat voor kastcontructie het is.
Wat ik er van kan zien is het een mooie slanke speaker met mooie drivers (die frs125 heeft altijd hoog op de verlanglijst gestaan maar nooit van gekomen). Ik hou deze in de gaten. +1
edit: wat is de hoogte? Hij lijkt wel erg laag.
Re: OBX
De dipool opening voor de bovenste woofer is wel heel smal zo, ik zou dit eerst proef bouwen want dit kan nogal bijgeluiden geven. Het liefst pak je natuurlijk ruime openingen zodat er geen compressie en vervorming ontstaat, ik zou minimaal 2/3 aanhouden van het effectieve oppervlak van de driver.architect schreef:Nou misschien dat dit ontwerp meer geschikt is.
- nette slanke zuil
- fr125s bovenin geholpen door eton er4 en onderin door 2 stuks 12 inch
- baffle van fr125s mooi smal, dat pakt goed uit in boxsim
- er4 achter baffle gemonteerd voor betere uitlijning met fr125s
Re: OBX
Met deze configuratie zul je nog altijd een kwartgolflengteresonantie in de ripolebehuizing krijgen. Van de andere kant, doordat deze over de gehele diepte uniform door de woofer wordt aangeslagen, zal de Q-factor wellicht niet zo hoog zijn en bovendien zal de resonantie symmetrisch aan de voor- en achterzijde optreden. Wellicht is hier dus prima mee te werken, maar ik zou wel eerst een proefopstelling maken om dat te verifiëren. Misschien is het nog wat te tunen met dempingsmateriaal in de behuizing.
Ronkel heeft al enkele keren aangegeven dat je met de FRS125 weinig ademruimte naar lagere frequenties hebt. Passief gaat het een uitdaging worden om deze luidspreker te laten werken, zeker als je meeneemt dat de laagsectie waarschijnlijk ook al niet al te flexibel is wat betreft het kiezen van een crossoverfrequentie. Overweeg daarom een grotere midwoofer toe te passen, misschien zelfs een 8" driver. Mocht je de CSS drivers willen verkopen, dan weet ik misschien nog wel iemand.
Jeroen, zou het niet zo kunnen zijn dat de kleine openingen helemaal niet tot veel compressie- en vervormingsproblemen leiden omdat de constructie symmetrisch is? De woofer ziet daardoor dezelfde akoestische impedantie aan voor- en achterzijde. Ik kan me wel voorstellen dat je stromingsgeluiden gaat krijgen, maar alleen als de woofer zeer grote uitslagen maakt. De CC315 woofers zijn daar echter überhaupt niet toe in staat
.
Ronkel heeft al enkele keren aangegeven dat je met de FRS125 weinig ademruimte naar lagere frequenties hebt. Passief gaat het een uitdaging worden om deze luidspreker te laten werken, zeker als je meeneemt dat de laagsectie waarschijnlijk ook al niet al te flexibel is wat betreft het kiezen van een crossoverfrequentie. Overweeg daarom een grotere midwoofer toe te passen, misschien zelfs een 8" driver. Mocht je de CSS drivers willen verkopen, dan weet ik misschien nog wel iemand.
Jeroen, zou het niet zo kunnen zijn dat de kleine openingen helemaal niet tot veel compressie- en vervormingsproblemen leiden omdat de constructie symmetrisch is? De woofer ziet daardoor dezelfde akoestische impedantie aan voor- en achterzijde. Ik kan me wel voorstellen dat je stromingsgeluiden gaat krijgen, maar alleen als de woofer zeer grote uitslagen maakt. De CC315 woofers zijn daar echter überhaupt niet toe in staat
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: OBX
begint zo erg veel op deze te lijken http://gainphile.blogspot.com.au/2012/0 ... -zaph.html
Die is wat ruimer opgezet
Die is wat ruimer opgezet
Re: OBX
ben wat verder en ga eens iets proberen te maken zodat ik eraan kan gaan meten
in boxsim gesimuleerd
vooral 15 graden of axis ziet het er goed uit
de bafflebreedte speelt wel duidelijk steeds zichtbaar een rol
in boxsim gesimuleerd
vooral 15 graden of axis ziet het er goed uit
de bafflebreedte speelt wel duidelijk steeds zichtbaar een rol
Re: OBX
architect schreef:- een duidelijker plaatje in het grijs
- de hoogte is bijna 95cm
- het leek me goed om 1 van de 2 woofers achterstevoren toe te passen zoals Linkwitz dat ook doet
- een andere mid is inderdaad wel te overwegen; wie biedt?
Mooi project met vooraf 'n hoop denk en rekenwerk ,zal vast en zeker goed komen.
Heb hier nog een setje http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=89 liggen , hebben nog nooit gespeeld. Hoor het wel mocht je interesse hebben .
Ga je topic verder volgen ( en de mijne komt binnenkort ook weer in de lucht )
Re: OBX
het filter in boxsim
de hobbels rond 1700hz en hoger zijn een gevolg van de bafflebreedte, off axis verdwijnt dit wat je ook terug kunt zien in de energiefrequenzgang, de onderste zwarte lijn.
de fr125s wordt alleen aan de onderzijde begrensd
waar de bovenste van de twee 12inch woofers hem komt helpen
voor het diepste laag komt de onderste woofer erbij
de er4 vult het hoog aan
heb vandaag de onderste kast voor de woofers gemaakt, hij valt alleen voorover vanwege het gewicht van de magneten
de hobbels rond 1700hz en hoger zijn een gevolg van de bafflebreedte, off axis verdwijnt dit wat je ook terug kunt zien in de energiefrequenzgang, de onderste zwarte lijn.
de fr125s wordt alleen aan de onderzijde begrensd
waar de bovenste van de twee 12inch woofers hem komt helpen
voor het diepste laag komt de onderste woofer erbij
de er4 vult het hoog aan
heb vandaag de onderste kast voor de woofers gemaakt, hij valt alleen voorover vanwege het gewicht van de magneten
Re: OBX
ja, ik heb het idee dat er nog iets wat resoneert en voor wat onrust zorgt, zal eens de achterzijde metenRonkel schreef:Waarom heb je de woofers eigenlijk achterstevoren gezet? Ik zou ze gewoon 'normaal' zetten, ziet er veel beter uit!
Probeer trouwens de voor- en achterkant van het U-frame te meten, dan kun je zien waar de resonantie zit en daarmee of het frame te diep is.
ze staan achterste voren om de speakers verticaal uit te lijnen, maar misschien is dat niet zo relevant.
hoe meet ik dat eigenlijk goed, microfoon verticaal halverwege tussen de woofers en iets van 20 afstand tot voorzijde kast?
kwartier later: hoe zie ik eigenlijk een resonantie in een meting?
