ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Ze bundelen nogal in het hoog, als je te dichtbij beluisterd veranderd het geluidsbeeld extreem als je op en neer beweegt.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man schreef:
Ze bundelen nogal in het hoog, als je te dichtbij beluisterd veranderd het geluidsbeeld extreem als je op en neer beweegt.
Ja, maar niet als je nóg dichter bij zit, minder dan pak 'm beet een meter. Dan zit je near-field, waar de driver cilindrisch afstraalt. Als je er nog een identieke driver boven zet zodat de lijn van vloer tot plafond loopt, heb je een 'oneindige lijn' waardoor je hele kamer near-field wordt :D .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Martijn M schreef:
ds23man schreef:
Ze bundelen nogal in het hoog, als je te dichtbij beluisterd veranderd het geluidsbeeld extreem als je op en neer beweegt.
Ja, maar niet als je nóg dichter bij zit, minder dan pak 'm beet een meter. Dan zit je near-field, waar de driver cilindrisch afstraalt. Als je er nog een identieke driver boven zet zodat de lijn van vloer tot plafond loopt, heb je een 'oneindige lijn' waardoor je hele kamer near-field wordt :D .
Dat klopt niet helemaal, als er op een meter voor gaat staan heb je alleen hoog als je precies op het midden luistert.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
....Naar mijn idee zou je die drivers near-field moeten beluisteren. ....
zoals bv de Magnepans bij forumlid KT88, die heeft ze in z'n niet echt grote woonkamer staan, luisterafstand <2m en dat klinkt fantastisch
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man schreef:
Martijn M schreef:
ds23man schreef:
Ze bundelen nogal in het hoog, als je te dichtbij beluisterd veranderd het geluidsbeeld extreem als je op en neer beweegt.
Ja, maar niet als je nóg dichter bij zit, minder dan pak 'm beet een meter. Dan zit je near-field, waar de driver cilindrisch afstraalt. Als je er nog een identieke driver boven zet zodat de lijn van vloer tot plafond loopt, heb je een 'oneindige lijn' waardoor je hele kamer near-field wordt :D .
Dat klopt niet helemaal, als er op een meter voor gaat staan heb je alleen hoog als je precies op het midden luistert.
Dus wat hebben we geleerd jongens en meisjes? Theorie is mooi, maar de praktijk blijkt soms weerbarstig! Misschien kennen die jongens van B&G hun product beter dan ik en moet je dan toch maar hun advies van de minimale luisterafstand opvolgen :lol: .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

"Listening Distances
The RD drivers are essentially line-source radiators, hence there is a certain relation between the
driver length and listening distance, as outlined the table below. Smaller listening distances may
result in a somewhat subjective perception of decreased output at the highest frequencies. This
limitation can be overcome in smaller systems with a complementing super tweeter."


Model RD75 RD50/RD48 RD40
Minimum re commended listening distance ft (m) 15 ft.(4.6) 10 ft.(3.1) 8 ft.(2.45)


http://www.bg-speaker.de/downloads/rd-productinfo.pdf
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
hans_daudio schreef:
Zien er zeker mooi uit. Maar waarom heb je ze dicht gemaakt.
Je hebt zaterdag toch gehoord hoe mooi dit soort units klinken als ze van achteren open zijn.
Omdat ik een dipolaire allergie heb, daar ben ik voor onder behandeling :lol:
Ik ken een manier van zeer snelle genezing. Luister eens bij mij thuis naar MOB3W. :rofl:

We zijn natuurlijk allemaal op zoek naar de 'holy grail'. Lijnbronnen staan bij mij voorlopig op de tweede plaats (ondanks de praktische beperkingen) en rondstralers op de derde. Wat op de eerste staat moge duidelijk zijn. :twisted:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
ds23man schreef:
hans_daudio schreef:
Zien er zeker mooi uit. Maar waarom heb je ze dicht gemaakt.
Je hebt zaterdag toch gehoord hoe mooi dit soort units klinken als ze van achteren open zijn.
Omdat ik een dipolaire allergie heb, daar ben ik voor onder behandeling :lol:
Ik ken een manier van zeer snelle genezing. Luister eens bij mij thuis naar MOB3W. :rofl:

We zijn natuurlijk allemaal op zoek naar de 'holy grail'. Lijnbronnen staan bij mij voorlopig op de tweede plaats (ondanks de praktische beperkingen) en rondstralers op de derde. Wat op de eerste staat moge duidelijk zijn. :twisted:
Ah, U heeft een dipolaire stoornis? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Och, het is slechts een gezonde voorkeur oftewel prettig gestoord. Dat is lang niet zo lastig als een allergie. Afgelopen zaterdag moet bijzonder moeilijk voor je zijn geweest. :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Och, het is slechts een gezonde voorkeur. Dat is lang niet zo ongezond als een allergie. Afgelopen zaterdag moet bijzonder moeilijk voor je zijn geweest. :rofl: :rofl: :rofl:
Heeft me al 3 extra therapie afspraken gekost, om over die vingerafdruk nog niet te spreken......... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Om de theorie nog even wat op te frissen:

Far field
In acoustics the response of loudspeakers and arrays is often approximated by its far field response. Many room acoustic parameters, like the reverberation distance, Alcons, STI etc. can be predicted using a far field assumption. The far field condition (or Fraunhofer condition) is given by



(Eq.2)

in which r is the array-to-receiver distance, L the size of the array and l the wavelength.
For example, for a 5 m line array, producing a tone of 100 Hz, the far field starts at approx. 3.7 m, while for a 10 kHz tone at around 370 m.
In the far field, the complex radiation pattern (i.e. wave field) of an array may be described as the response of one single point source with a directivity function Garray

Bron: http://www.duran-audio.com/index.php?page=array-theory

Maar let op: als de array gebogen is wordt het weer een ander verhaal.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man schreef:
Martijn M schreef:
ds23man schreef:
Ze bundelen nogal in het hoog, als je te dichtbij beluisterd veranderd het geluidsbeeld extreem als je op en neer beweegt.
Ja, maar niet als je nóg dichter bij zit, minder dan pak 'm beet een meter. Dan zit je near-field, waar de driver cilindrisch afstraalt. Als je er nog een identieke driver boven zet zodat de lijn van vloer tot plafond loopt, heb je een 'oneindige lijn' waardoor je hele kamer near-field wordt :D .
Dat klopt niet helemaal, als er op een meter voor gaat staan heb je alleen hoog als je precies op het midden luistert.
Ik denk dat ik deze zin aanvankelijk verkeerd interpreteerde. Ik dacht dat je met 'het midden' doelde op de horizontale as, maar volgens mij bedoel je de verticale as. In dat geval klopt het wat je zegt. Midden voor de lijn heb je een correcte response, maar als je naar onderen of boven beweegt, wordt het hoog minder luid. Omdat de lijn betrekkelijk kort is, straalt hij eigenlijk alleen in het (verticale) midden cilindrisch af. Als geheel straalt het ding meer als een kegel af: luid in het midden van de verticale as, minder luid richting de uiteinden.

Het horizontale afstraalgedrag zou je afzonderlijk van het verticale afstraalgedrag moeten kunnen beschouwen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Martijn M schreef:
ds23man schreef:
Martijn M schreef:
Ja, maar niet als je nóg dichter bij zit, minder dan pak 'm beet een meter. Dan zit je near-field, waar de driver cilindrisch afstraalt. Als je er nog een identieke driver boven zet zodat de lijn van vloer tot plafond loopt, heb je een 'oneindige lijn' waardoor je hele kamer near-field wordt :D .
Dat klopt niet helemaal, als er op een meter voor gaat staan heb je alleen hoog als je precies op het midden luistert.
Ik denk dat ik deze zin aanvankelijk verkeerd interpreteerde. Ik dacht dat je met 'het midden' doelde op de horizontale as, maar volgens mij bedoel je de verticale as. In dat geval klopt het wat je zegt. Midden voor de lijn heb je een correcte response, maar als je naar onderen of boven beweegt, wordt het hoog minder luid. Omdat de lijn betrekkelijk kort is, straalt hij eigenlijk alleen in het (verticale) midden cilindrisch af. Als geheel straalt het ding meer als een kegel af: luid in het midden van de verticale as, minder luid richting de randen.

Het horizontale afstraalgedrag zou je afzonderlijk van het verticale afstraalgedrag moeten kunnen beschouwen.
Klopt, horizontaal rondstraler, verticaal bundeling. Hoe langer de array ( verticaal gezien) des te sterker de bundeling. Daarom moet je een RD-75 niet in een kleine ruimte willen toepassen. Minimale luisterafstand is 4 meter, als je ze als dipool gebruikt nog enkele meters van de achterwand af. En dan kom je al snel op een ruimte van 6x6 meter als minimale maat. Beetje teveel voor de gemiddelde nieuwbouwwoning....

Trouwens moet je je niet teveel voorstellen van het dipoolgedrag van deze drivers. Als ze op 2 meter van de achterwand staan heb je alleen een vergelijkbare werking van een normale dipool in het laagmidgebied.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man schreef:
Daarom moet je een RD-75 niet in een kleine ruimte willen toepassen.
....tenzij je hem van vloer tot plafond doortrekt... Okay, okay! Nu houd ik er over op :lol:!

:-#

Welke bewerkingen staan er nu op de agenda?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Ik zit me nu net te bedenken dat als je de RD magnetostaat als dipool wil laten werken, de ruimte achter de luidspreker even groot moet zijn als de luisterafstand i.v.m. de bundeling ( die aan de achterzijde even groot is). Dus In het geval van de RD-75 moet je luisterruimte dan minimaal 8 meter diep zijn en aangezien je niet tegen de muur wil zitten ( geeft weer andere problemen) dus eigenlijk 10 meter....... Dan komen we dus op een huiskamer van 6x10 meter :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Martijn M schreef:
ds23man schreef:
Daarom moet je een RD-75 niet in een kleine ruimte willen toepassen.
....tenzij je hem van vloer tot plafond doortrekt... Okay, okay! Nu houd ik er over op :lol:!

:-#

Welke bewerkingen staan er nu op de agenda?
Voet afwerking, laagkasten bouwen en meten......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Voet afwerking, laagkasten bouwen en meten......
wel een goede microfoon pakken hè :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Voet afwerking, laagkasten bouwen en meten......
wel een goede microfoon pakken hè :rofl:
Ga jij je baard eens afscheren! :lagge:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Kappa7 »

de dipool werking vond ik bij de harrys wel tegenvallen.
als ik aan de achterzijde van mijn Maggies kom dan hoor je duidelijk het zelfde geluid als aan de voorzijde, dat was bij de speaker van Harry toch anders.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
de dipool werking vond ik bij de harrys wel tegenvallen.
als ik aan de achterzijde van mijn Maggies kom dan hoor je duidelijk het zelfde geluid als aan de voorzijde, dat was bij de speaker van Harry toch anders.
Ze stralen wel degelijk exact hetzelfde af aan voor en achterzijde, alleen kun je tussen die twee alleen goede vergelijking maken als de beide zijdes dezelfde ruimte hebben.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Ze bundelen nogal in het hoog, als je te dichtbij beluisterd veranderd het geluidsbeeld extreem als je op en neer beweegt.
Verhip, het lijkt wel alsof je het over mijn vrouw hebt... :mrgreen: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Ze bundelen nogal in het hoog, als je te dichtbij beluisterd veranderd het geluidsbeeld extreem als je op en neer beweegt.
Verhip, het lijkt wel alsof je het over mijn vrouw hebt... :mrgreen: :rofl:
Volgens mij kun je beter zo'n microfoon bij HJ bestellen! :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Ivo »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Voet afwerking, laagkasten bouwen en meten......
wel een goede microfoon pakken hè :rofl:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Ronkel »

Wat Martijn bedoelt is mooi te zien op pagina 11 van deze paper van Keele (fig. 29).

Dichtbij de lijn is het afstraalgedrag ongeveer cilindrisch. Al snel krijg je met name op het eind van de lijn allerlei vervelende lobing. Voor hogere frequenties wordt het allemaal beter (pagina 12), maar in het middengebied ziet het er niet echt fraai uit vind ik.

Een lijn van vloer tot plafond heeft dat probleem niet. Voordeel aan zo'n lange BG tov meerdere drivers is wel dat je geen last hebt van de sterke lobe omhoog in het tophoog die wordt veroorzaakt door driver spacing zoals getoond in fig. 33.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Gelukkig had mijn meubelmaker nog een testkastje staan:
_DSC0592.JPG
Nou ja kastje, 60x60x60cm en ik kan hem leeg net in mijn eentje tillen.....
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”