Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Die stomme fouten ook:P.

Vandaag wat profielen voor een nachtkastje gefreest (mijn eerste freesbanen met een boven frees). Frezen ging erg goed. Toen ik klaar was bleek ik de delen echter identiek ipv symetrisch te hebben gefreest :oops: . Hopelijk kan ik aankomende week mijn luidsprekers voledig aansluiten en testen. Als er een vreemd geluid uit komt zal ik het hier ook melden. Haha;)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ervaring doet men op met vallen en opstaan
iemand die NIETS verkeerd doet ,doet meestal ook niets
en het is noch zo plezant als je de fout gevonden hebt niet?
felizzz
audioot :wink:
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ik vind ze heel mooi!

Ervaring is een harde leerschool omdat je eerst het examen krijgt en dan pas de les
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dank u!

Vandaag van mijn oom een mooi pakketje fineer gekregen. Nu nog een keuze maken... en dat valt nog niet mee.
Bijlagen
Deel 2
Deel 2
Deel 1
Deel 1
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Op zo'n mooie ronde vorm zou ik persoonlijk voor een houtsoort met een duidelijk streepjespatroon kiezen. Dat loopt mooi met de ronding mee, en versterkt de ronding optisch. Zebrano bijvoorbeeld, of als je van donker houdt, Coromandel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

WOW!! daar zitten toch wel een paar heel inspirerende soorten tussen..
Ook met mooie tekening enzo.. Maar je moet even kijken of een vrij effen, lichte (=saaie) soort het beste past bij deze kasten.
Als ik zo de vorige foto's gezien heb, in combinatie met je inrichting, is dat zo..

Kees
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

audiomanics schreef:
Maar je moet even kijken of een vrij effen, lichte (=saaie) soort het beste past bij deze kasten.


Kees
Neehee. Streepjes! \:D/
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Arno schreef:
Neehee. Streepjes! \:D/
:-$ Vind ik ook... :-$

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De kogel is door de kerk! Het word Zebrano oftewel streepjes.
Voor een foto zie het eerste fineer van links van deel 2 in onderstaande samples en voor een "artists impression":
Bijlagen
Kast met zebrano.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Vinculum schreef:
De kogel is door de kerk! Het word Zebrano oftewel streepjes.
\:D/ Goede keus, mijn zoon :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mag ik je wel adviseren om eerst nog even een dun laagje (2mm ofzo) hout over de voorzijde te lijmen.. Anders ga je onherroepelijk de kopse kanten van de zijkanten zien..

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Waarom zou ik dat gaan zien? De kasten zijn helemaal spiegelglad geschuurd en het fineer is dik genoeg om miniscule foutjes te corrigeren. Bovendien zul je die toch niet zien door het drukke patroon.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ok, als je daar van overtuigd bent....

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

haha ok, nu maak je me beetje bang. Zit ik er zover naast? Ik snap niet hoe iets wat zo glad is geschuurd nog door 1mm dik fineer heen kan komen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Vinculum schreef:
Ik snap niet hoe iets wat zo glad is geschuurd nog door 1mm dik fineer heen kan komen.
Het blijft niet eeuwig glad. De platgedrukte vezels in MDF (of in eender welk ander geperst plaatmateriaal) zetten uit en worden dus dikker als ze vocht opnemen. Bij een koude verbinding betekent een hogere luchtvochtigheid dan ook dat de plaat, welke koud tegen de andere plaat verlijmd is, boven de kopse kant daarvan gaat uitsteken. Bij een lagere luchtvochtigheid tegenovergesteld. Ik ben er niet van overtuigd dat een hoogteverschil van bijv. 0.1 of 0.2 mm zich niet zal aftekenen in een dun laagje fineer.

Het advies van Kees is dus zo gek nog niet. ;)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

bij mij zie je de aftekening nog door 1,8mm fineer heen,dus je bent gewaarschuwd :wink:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Is het niet mogelijk om gewoon de randen nat te maken, daarna te schuren en dit net zolang herhalen tot het spekglad is?
Dit heb ik vroeger gebruikt om een zelfgemaakte houten lepel superglad te krijgen en het werkte prima.
Ik weet alleen niet of mdf zich ook zo gedraagt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik merk dat bij de betere mdf soorten de werking aanzienlijk minder is :wink:

maar alles in verstek zagen is de beste optie.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Zelfs als je het afplakt met formica blijf je het ongelijk werken van mdf zien.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Marp schreef:
Ik ben er niet van overtuigd dat een hoogteverschil van bijv. 0.1 of 0.2 mm zich niet zal aftekenen in een dun laagje fineer.
Ik ben er van overtuigd dat je 0,1 mm zeker gaat zien.. Ik heb overgangen gehad met minder dan 1/40mm (kleiner kon ik niet meten met de lichtsluismeting) maar onder bepaalde hoeken en lichtinval kan je de overgang zo aanwijzen.. terwijl de vlakken op elkaar ingeslepen waren.. Mijn vermoeden is dan ook dat het niet zozeer komt door het niet vlak zijn maar door het absorbtievermogen van de diverse vlakken.. De lijm wordt bij de kopse kanten meer naar binnen gezogen dan op de andere vlakken.. en dat zie je, zeker als er hoogglanslak overheen gaat..

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Hmm, je hebt me nu wel beetje bang gemaakt. Als ik er een plaat voor doe verplaats ik het probleem dan niet naar de zijkant? Dan komt daar weer een kopse kant.
Volgens mij kan ik MDF alleen niet dunner krijgen dan 4mm.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Als het goed is heb ik nog wel wat 3 mm mdf in de werkplaats. Moet je morgen even naar Dordt rijden.

Een kopse kant van 3 mm tekent niet zichtbaar af. Daarbij komt die kopse kant aan de zijkant in jouw geval, en daar heb je vaak niet zo'n kritische lichtval als aan de voorkant.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Bedankt maar ik pak wel gewoon wat 4mm mdf. Die ene mm zal het niet meer doen lijkt me.

Ik zal de speakers (ongefineerd) meenemen naar de DIYdag in breda.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Even een contest erbij doen: Wie weet een passende naam voor deze speakers? De winnaar zal zijn verzonnen naam zien op de speaker. ;)

Mijn vrouw kwam met Stiletto gezien de smalle vorm (denk aan een stiletto hak van een damesschoen).

p.s. Fineer is besteld.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Hallo Vinculum,

Hoe gaat het met het project? Ziet er super mooi uit. Mijn interesse is ook gewekt in dit model, en zit er over te denken om hem ook te gaan bouwen!

Groeten,

Thom
Gesloten