Vandaag wat profielen voor een nachtkastje gefreest (mijn eerste freesbanen met een boven frees). Frezen ging erg goed. Toen ik klaar was bleek ik de delen echter identiek ipv symetrisch te hebben gefreest . Hopelijk kan ik aankomende week mijn luidsprekers voledig aansluiten en testen. Als er een vreemd geluid uit komt zal ik het hier ook melden. Haha;)
ervaring doet men op met vallen en opstaan
iemand die NIETS verkeerd doet ,doet meestal ook niets
en het is noch zo plezant als je de fout gevonden hebt niet?
felizzz
audioot
Op zo'n mooie ronde vorm zou ik persoonlijk voor een houtsoort met een duidelijk streepjespatroon kiezen. Dat loopt mooi met de ronding mee, en versterkt de ronding optisch. Zebrano bijvoorbeeld, of als je van donker houdt, Coromandel.
WOW!! daar zitten toch wel een paar heel inspirerende soorten tussen..
Ook met mooie tekening enzo.. Maar je moet even kijken of een vrij effen, lichte (=saaie) soort het beste past bij deze kasten.
Als ik zo de vorige foto's gezien heb, in combinatie met je inrichting, is dat zo..
De kogel is door de kerk! Het word Zebrano oftewel streepjes.
Voor een foto zie het eerste fineer van links van deel 2 in onderstaande samples en voor een "artists impression":
Mag ik je wel adviseren om eerst nog even een dun laagje (2mm ofzo) hout over de voorzijde te lijmen.. Anders ga je onherroepelijk de kopse kanten van de zijkanten zien..
Waarom zou ik dat gaan zien? De kasten zijn helemaal spiegelglad geschuurd en het fineer is dik genoeg om miniscule foutjes te corrigeren. Bovendien zul je die toch niet zien door het drukke patroon.
Ik snap niet hoe iets wat zo glad is geschuurd nog door 1mm dik fineer heen kan komen.
Het blijft niet eeuwig glad. De platgedrukte vezels in MDF (of in eender welk ander geperst plaatmateriaal) zetten uit en worden dus dikker als ze vocht opnemen. Bij een koude verbinding betekent een hogere luchtvochtigheid dan ook dat de plaat, welke koud tegen de andere plaat verlijmd is, boven de kopse kant daarvan gaat uitsteken. Bij een lagere luchtvochtigheid tegenovergesteld. Ik ben er niet van overtuigd dat een hoogteverschil van bijv. 0.1 of 0.2 mm zich niet zal aftekenen in een dun laagje fineer.
Is het niet mogelijk om gewoon de randen nat te maken, daarna te schuren en dit net zolang herhalen tot het spekglad is?
Dit heb ik vroeger gebruikt om een zelfgemaakte houten lepel superglad te krijgen en het werkte prima.
Ik weet alleen niet of mdf zich ook zo gedraagt.
Ik ben er niet van overtuigd dat een hoogteverschil van bijv. 0.1 of 0.2 mm zich niet zal aftekenen in een dun laagje fineer.
Ik ben er van overtuigd dat je 0,1 mm zeker gaat zien.. Ik heb overgangen gehad met minder dan 1/40mm (kleiner kon ik niet meten met de lichtsluismeting) maar onder bepaalde hoeken en lichtinval kan je de overgang zo aanwijzen.. terwijl de vlakken op elkaar ingeslepen waren.. Mijn vermoeden is dan ook dat het niet zozeer komt door het niet vlak zijn maar door het absorbtievermogen van de diverse vlakken.. De lijm wordt bij de kopse kanten meer naar binnen gezogen dan op de andere vlakken.. en dat zie je, zeker als er hoogglanslak overheen gaat..
Hmm, je hebt me nu wel beetje bang gemaakt. Als ik er een plaat voor doe verplaats ik het probleem dan niet naar de zijkant? Dan komt daar weer een kopse kant.
Volgens mij kan ik MDF alleen niet dunner krijgen dan 4mm.
Als het goed is heb ik nog wel wat 3 mm mdf in de werkplaats. Moet je morgen even naar Dordt rijden.
Een kopse kant van 3 mm tekent niet zichtbaar af. Daarbij komt die kopse kant aan de zijkant in jouw geval, en daar heb je vaak niet zo'n kritische lichtval als aan de voorkant.