Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door stefaantje »

Hallo ervaren audiofielen,

Ik wil m'n eerste stapjes zetten in de wereld van welklinkende audio, en heb m'n ogen laten vallen op de Overnight Sensations van Paul Carmody. https://sites.google.com/site/undefinit ... sensations Ik heb een Pioneer SX-450 staan die ik als bron zal gebruiken.
Tweeters: Dayton ND20FA-6 (3/4")
Midrange: HiVi B4N (4") (dat bronskleurige vind ik wel iets hebben tegen een zwarte baffle.)

In de US zijn deze te krijgen als kits (inclusief houtpakket), maar hier in EU nog niet tegengekomen. (verzendkosten + evt. douanekosten zouden een bestelling bij Parts Express echter niet rechtvaardigen vrees ik)

Dus dan maar zelf op zoek :)
Maakt het veel uit of ik condesatoren van €1 of €5 per stuk neem? Ook in spoelen zijn er gigantische prijsverschillen (vnl. afhankelijk van draaddikte?)

Kunnen jullie mij zeggen of dit prijs/kwaliteit een goed beginnersproject is, of kan ik me beter op een ander (Europees) ontwerp richten? Een initiele kostenraming lijkt me op minimum €200 uit te komen (inc. isolatie, bindingen, kabel, lijm, ... bovenfrees niet meegerekend)
Sorry alvast voor deze vervelende beginnersvraagjes :p (ik heb de indruk dat de leercurve in de audiowereld nogal steil loopt)

Groeten,
Stefaan uit België (waar het DIY-landschap nog een pak kleiner lijkt dan in NL?)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door Vinculum »

Welkom Stefaan!

Allereerst hoef je niet naar PE te gaan voor je bestelling. Deze kun je gewoon in NL kopen bij bijv Rumoh (sponsor van dit forum):
http://www.rumoh.eu/nl/hivi-research/90 ... -cone.html
http://www.rumoh.eu/nl/dayton-audio/105 ... 0fa-6.html

Kosten voor de drivers zijn 108 euro. Inderdaad met terminals, hout, demping, afwerking kom je wel aan 200 euro voor een setje.
Er is heel veel verschil tussen condensatoren. Er zijn er die meer kosten per stuk dan je hele project. Ook qua spoelen is er veel spoeling (jaja, pun intended). In deze prijsklasse heeft het geen zin om zulke dure filteronderdelen te gebruiken. Voor spoelen gewoon luchtkernen pakken van Jantzen (ook bij Rumoh te koop) en qua condensatoren kun je eens kijken naar de Crosscaps van Jansen (ook Rumoh). Wel zo handig om alles op 1 plek te bestellen.

De vraag of dit ontwerp iets voor jou is kun je alleen zelf bepalen. Er zijn genoeg uitstekende en beproefde beginnersprojecten maar het ligt aan je eisen. Zoek maar eens op de LBVS of de Needle, Frugal Horn (waarom word die nog niet massaal gebouwd??) en zo nog een paar. Wil je echt een klein boekenplank luidsprekertje dan zijn er ook mogelijkheden maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Kortom, stel jezelf de vragen: Wat wil ik voor soort speaker? Wat is mijn budget? En kan ik alles zelf of moet ik dingen uitbesteden?
Heb je die vragen duidelijk dan kunnen we meekijken naar de mogelijkheden.
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door stefaantje »

Bedankt voor het antwoord.

Ik ben van plan om alles zoveel mogelijk zelf uit te voeren. (incl. het houtwerk :rock: , ook al zal het mijn eerste keer zijn dat ik met tafelzaag en bovenfrees zal werken.

Over de componenten: maakt het veel uit of ik voor spoelen van 0,7, 1,0 of 1,4 mm ga? Ok, de weerstand zal anders zijn, maar maakt dit veel uit in deze filter? (zie bijlage)

Ik wil voor m'n eerste setje zeer compact beginnen, zodat deze in de TV-& radio-ruimte geplaatst kunnen (dus zeker geen vloerstaanders, kwestie van de vriendin tevreden te houden :wink: )

Kopen jullie trouwens jullie componenten doorgaans per specifiek project, of eerder in bulk om evt. een beter prijsje te krijgen?
Bijlagen
Filterschema Overnight Sensation
Filterschema Overnight Sensation
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door beewee »

Om nog een aanvulling op het gebied van boekenplankluidsprekers te geven, de Fonkens zul je ongetwijfeld heel fraai vinden, qua geluid (al is dat idd heel persoonlijk) zijn ze over het algemeen top: http://www.planet10-hifi.com/fonken.html

Ook de Solo 103 van Tony Gee is interessant: http://www.humblehomemadehifi.com/download.html

Verder zul je hier op het forum nog een aantal ontwerpen voor de Visaton FRS-8 vinden als je de zoekfunctie gebruikt.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door Vuurkat »

stefaantje schreef:
Over de componenten: maakt het veel uit of ik voor spoelen van 0,7, 1,0 of 1,4 mm ga? Ok, de weerstand zal anders zijn, maar maakt dit veel uit in deze filter? (zie bijlage)
Voor de spoel die in serie staat met de woofer wil je een zo klein mogelijke Rdc hebben (dus dikke draad dus dure spoel). Bij deze prijsklasse is iets rond de 0,6 ohm een aardige compromis. Voor de spoel bij de tweeter is de Rdc minder belangrijk en mag deze iets hoger zijn.
stefaantje schreef:
Kopen jullie trouwens jullie componenten doorgaans per specifiek project, of eerder in bulk om evt. een beter prijsje te krijgen?
Ik koop ze per project, meestal weet ik pas wat de volgende luidspreker gaat worden als ik de eerste af heb. De onderdelen zijn de specifiek om van tevoren te kopen. Verder bouw je vanzelf een voorraadje onderdelen op als je af en toe nieuwe luidsprekers maakt, of ze aanpast. Nu ik actief filteren heb ontdekt (en zeker de MiniDSP) koop ik trouwens geen filteronderdelen meer. Passief filteren is vaak goedkoper als je het in één keer goed doet, maar als je wat aan het experimenteren bent is het best duur.
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door stefaantje »

Ok, we zijn al weer een stapje dichter: De HiVi's en Dayton's zijn in mijn bezit :)

Nog wat vragen: kan ik de weerstand van 6 Ohm zonder grote gevolgen vervangen door 5,6 Ohm?

Ik heb weinig ervaring met lijmen: mag ik erop vertrouwen dat mijn kast voldoende sterk is als ik de hoeken op verstek zaag en met eenvoudige witte houtlijm aan elkaar zet? (lijkt mij niet echt super solide?) Of moet ik er sowieso ook houtschroeven aan toevoegen?
(optisch eigenlijk een no-go voor mij, aangezien ik het hout onbehandeld wil laten)
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door stefaantje »

stefaantje schreef:
Nog wat vragen: kan ik de weerstand van 6 Ohm zonder grote gevolgen vervangen door 5,6 Ohm?

Ik heb weinig ervaring met lijmen: mag ik erop vertrouwen dat mijn kast voldoende sterk is als ik de hoeken op verstek zaag en met eenvoudige witte houtlijm aan elkaar zet? (lijkt mij niet echt super solide?) Of moet ik er sowieso ook houtschroeven aan toevoegen?
(optisch eigenlijk een no-go voor mij, aangezien ik het hout onbehandeld wil laten)
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door MarcoSQ »

Die 5,6 ohm zal geen dramatisch verschil geven, maar mogelijk wel hoorbaar. Wil je echt zeker zijn en het ontwerp volgen, pak dan twee 12ohms, en zet die parallel.

Als je de lijmverbinding stevig geklemd hebt (!), dan is dat voldoende en zelfs sterker dan schroeven alleen.
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door stefaantje »

Ok, goede info :) (dat parallel schakelen had ik ook wel kunnen bedenken, gewoon raar dat ik nergens 6 Ohm te koop vind)

Is er trouwens een groot verschil tussen specifieke "audio"-weerstanden (5W of 10W, die witte rechthoekige balkjes) en de klassieke weerstandjes zoals die in allerlei elektronica schakelingen zitten?
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door MarcoSQ »

Mwa, raar is het niet hoor, die waarde zit gewoon niet in 1 van de standaardreeksen. Ze kunnen toch moeilijk zo'n 200 verschillende weerstanden voor speakers maken,opvoorraad nemen en dan ook ook nog netjes binnen de tolerantie zitten :lol: .
Pak gewoon lekker die 5.6ohm om te beginnen, verschil zal echt klein zijn en is altijd aan te passen later.

Je kunt niet de 'gewone' weerstandjes pakken, die kunnen het vermogen niet aan en zullen stuk gaan. (Tenzij je er voldoende parallel zet, natuurlijk). Die witte blokkies zijn prima, 5watt is hiervoor zeker zat.
jert
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 29 mei 2013, 18:53

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door jert »

MarcoSQ schreef:
pak dan twee 12ohms, en zet die parallel.
Waarom niet pak dan twee 3OHM en zet die serie?

Bedankt!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door SARK »

jert schreef:
MarcoSQ schreef:
pak dan twee 12ohms, en zet die parallel.
Waarom niet pak dan twee 3OHM en zet die serie?
Omdat de 3 ohmers ook niet in de serie zitten, de 12 ohmers wel.
jert schreef:
Bedankt!
Erg vreemde manier om deze post af te sluiten :-s
jert
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 29 mei 2013, 18:53

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door jert »

SARK schreef:
Erg vreemde manier om deze post af te sluiten :-s
Uff... I apologize for any misunderstanding, but it seems there is no point in using online translators to post in Dutch... Hope you people here won't mind if I write in English? I just wanted to thank to a person who answers my question, that's all.
SARK schreef:
Omdat de 3 ohmers ook niet in de serie zitten, de 12 ohmers wel.
Haven't understood this, sorry. The initial replacement suggestion from MarcoSQ for the 6 Ohm resistor was to connect two 12 Ohm resistors in parallel.

1/R1 + 1/R2 = 1/R
1/12 + 1/12 = 1/R
R = 6

That's allright.

What I meant was to connect two 3 Ohm resistors in series:

R1 + R2 = R
3 + 3 = 6

Am I wrong here?

Regards
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door SARK »

jert schreef:
What I meant was to connect two 3 Ohm resistors in series:

R1 + R2 = R
3 + 3 = 6

Am I wrong here?

Regards
In theory that's correct but ... where do you buy a 3 ohm resistor :wink: 2.7 or 3.3 ohms are the closest available values so that's why the two 12 ohm resistors are suggested.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door beewee »

So a resistor of 2.7 and 3.3 Ohms in serie is also possible to obtain the 6 Ohms resistance.
jert
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 29 mei 2013, 18:53

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door jert »

SARK schreef:
In theory that's correct but ... where do you buy a 3 ohm resistor :wink: 2.7 or 3.3 ohms are the closest available values so that's why the two 12 ohm resistors are suggested.
I didn't think of specific resistor values :) Available values are the ones you've mentioned, of course. I just wanted to know if there is any particular advantage in connecting resistors in parallel rather than connecting them in series. So, the same result would be achieved either way?

Cheers!
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door Vuurkat »

Two 12 ohm resistors in parallel dissipate the same power: each resistor dissipates half of the total power. With 2,7 and 3,3 ohms in series, the 3,3 ohm resistor will dissipate slightly more than half of the total power, so that resistor will get hotter (= bad).
jert
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 29 mei 2013, 18:53

Re: Nieuwkomer start met Overnight Sensations

Bericht door jert »

Thank you for clarification.

Cheers!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”