Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
AskJanFirst heeft zo te zien wel iets aardigs.
Onder nr.ATH39 een SE-trafo 25W , Ra=5k ,Imax=100mA voor iets van 155€.
Anne
Onder nr.ATH39 een SE-trafo 25W , Ra=5k ,Imax=100mA voor iets van 155€.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Jongens bedankt voor de info.
Helaas schiet ik er niet veel mee op
Wel vang ik op ,dat dit de natte droom is van menig buizenbouwer,of het nu een 211,of een GM-70 of een vette VT-4C [zendbuis}is.
En dus de mijne ook
Vergt dus een beetje Ebay in de gaten houden .
En jezelf afvragen of je de hoge spanningen wel aandurft.
Maar als alle stukjes passen staat Democles vooraan
Prijzig dus,
Toch bedankt...............
Helaas schiet ik er niet veel mee op
Wel vang ik op ,dat dit de natte droom is van menig buizenbouwer,of het nu een 211,of een GM-70 of een vette VT-4C [zendbuis}is.
En dus de mijne ook
Vergt dus een beetje Ebay in de gaten houden .
En jezelf afvragen of je de hoge spanningen wel aandurft.
Maar als alle stukjes passen staat Democles vooraan
Prijzig dus,
Toch bedankt...............
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Als basis Music Angel XDSE Super 845 , is ook vaker al door andere beter gemaakt , maar de basis is er .
http://www.ebay.nl/itm/Music-Angel-XDSE ... 43af992822
http://www.ebay.nl/itm/Music-Angel-XDSE ... 43af992822
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bedankt,Bas.
Maar als het dan een vette bak wordt,dan wordt het een Democles bak,en geen Angel kloon.
Maar als het dan een vette bak wordt,dan wordt het een Democles bak,en geen Angel kloon.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Goedemorgen Democles,
Ebay....heel goed idee ! Toen ik mijn plannen van een grootse 833-versterker zo'n 10 jaar geleden af had heeft het me een jaartje Ebay-graven/wachten gekost om de meeste artikelen voor een acceptabele prijs binnen te krijgen. Maar let op: acceptabele prijs.....en dat is bij dit soort buizen van huis uit niet goedkoop.
- de gloeidraad was al 10V/10A....en een inrush van 20A.....dat vraagt om bijzondere condensatoren
- werkend op 1400V.... dus draadjes, weerstanden, etc moeten daar wel even tegen kunnen
- gecombineerde trafowikkelingen (1400V en 10V/10A) is VRAGEN om moeilijkheden. Dus eigenlijk gingen alle voedingslijnen geheel apart: eigen trafo - gelijkrichting - afvlakking
- met al die trafo's kan je last hebben van EM-velden; die hebben weer invloed op alle overige componenten. Weerstanden moeten niet-inductief zijn EN tegen ongezonde voltages kunnen. Vergeet dus metaalfilm (deint mee op de EM-velden) en koolstof (AllenBradley klinkt fraai maar levert in deze toepassing mogelijk vuurverschijnselen op.....)
Natuurlijk kan alles veel sneller; maar dan betaal je echt de hoofdprijs.
De trafo's zijn de grote kostenposten.
Mijn opzet was: ingangstrafo - 6SN7 - interstage - 300B (driver) - interstage - 833A - uitgangstrafo. Het zijn 2 monoblokken geworden met losse externe voedingen. In totaal dik over de 300kg. Maar dan heb je ook tussen de 70 en 100 Watt aan de tap !
In de tussentijd ben ik trouwens overgegaan op de TB3/1000 als eindbuis. Geen enkel probleem met aansturing van wat moeilijkere luidsprekers.
Schema: veruit het meest makkelijke grote-buizen-schema is de 833C van Silvercore ( http://silvercore.de/diy/silvercore-833c-amp )
Staat op een soepele 650V; maakt gebruik van computervoedingen/geschakelde voedingen in de gloeidraad; gezonde trafo's.......prima klinkende 20 watter. Wil je echt naar grotere vermogens zal je serieus moeten willen investeren. Ik ken je luidsprekers niet.....wat is je behoefte ?
Je bent van harte welkom.
Met muzikale groet,
Reinout
Ebay....heel goed idee ! Toen ik mijn plannen van een grootse 833-versterker zo'n 10 jaar geleden af had heeft het me een jaartje Ebay-graven/wachten gekost om de meeste artikelen voor een acceptabele prijs binnen te krijgen. Maar let op: acceptabele prijs.....en dat is bij dit soort buizen van huis uit niet goedkoop.
- de gloeidraad was al 10V/10A....en een inrush van 20A.....dat vraagt om bijzondere condensatoren
- werkend op 1400V.... dus draadjes, weerstanden, etc moeten daar wel even tegen kunnen
- gecombineerde trafowikkelingen (1400V en 10V/10A) is VRAGEN om moeilijkheden. Dus eigenlijk gingen alle voedingslijnen geheel apart: eigen trafo - gelijkrichting - afvlakking
- met al die trafo's kan je last hebben van EM-velden; die hebben weer invloed op alle overige componenten. Weerstanden moeten niet-inductief zijn EN tegen ongezonde voltages kunnen. Vergeet dus metaalfilm (deint mee op de EM-velden) en koolstof (AllenBradley klinkt fraai maar levert in deze toepassing mogelijk vuurverschijnselen op.....)
Natuurlijk kan alles veel sneller; maar dan betaal je echt de hoofdprijs.
De trafo's zijn de grote kostenposten.
Mijn opzet was: ingangstrafo - 6SN7 - interstage - 300B (driver) - interstage - 833A - uitgangstrafo. Het zijn 2 monoblokken geworden met losse externe voedingen. In totaal dik over de 300kg. Maar dan heb je ook tussen de 70 en 100 Watt aan de tap !
In de tussentijd ben ik trouwens overgegaan op de TB3/1000 als eindbuis. Geen enkel probleem met aansturing van wat moeilijkere luidsprekers.
Schema: veruit het meest makkelijke grote-buizen-schema is de 833C van Silvercore ( http://silvercore.de/diy/silvercore-833c-amp )
Staat op een soepele 650V; maakt gebruik van computervoedingen/geschakelde voedingen in de gloeidraad; gezonde trafo's.......prima klinkende 20 watter. Wil je echt naar grotere vermogens zal je serieus moeten willen investeren. Ik ken je luidsprekers niet.....wat is je behoefte ?
Je bent van harte welkom.
Met muzikale groet,
Reinout
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Oh ja....nog wat vergeten toe te voegen...
Ik ben het volledig eens met de vorige sprekers v.w.b. de driver. Die moet potent genoeg zijn om de grote eindbuis wakker te schudden. Vergis je daar niet in; die eindbuizen trekken echt handjesvol milliamperes op het rooster en willen ook nog eens laag-ohmig aangestuurd worden. Kijk maar eens in de buiskarakteristieken ! Dat moet de driver dan wel kunnen leveren.
Er zijn dan verschillende mogelijkheden:
- buis met daar achter step-down interstage
- laag ohmige buis
- mosfet
etc etc
En ieder optie heeft haar voor- en nadelen.
Waar het mij even om gaat is dat de driver in mijn beleving de belangrijkste trap is.
Sorry voor deze achteraf aanvulling
Reinout
Ik ben het volledig eens met de vorige sprekers v.w.b. de driver. Die moet potent genoeg zijn om de grote eindbuis wakker te schudden. Vergis je daar niet in; die eindbuizen trekken echt handjesvol milliamperes op het rooster en willen ook nog eens laag-ohmig aangestuurd worden. Kijk maar eens in de buiskarakteristieken ! Dat moet de driver dan wel kunnen leveren.
Er zijn dan verschillende mogelijkheden:
- buis met daar achter step-down interstage
- laag ohmige buis
- mosfet
etc etc
En ieder optie heeft haar voor- en nadelen.
Waar het mij even om gaat is dat de driver in mijn beleving de belangrijkste trap is.
Sorry voor deze achteraf aanvulling
Reinout
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bedankt voor je uitleg,Reinout
Hier kan ik wat mee.
Indrukwekkende foto,s overigens
De speakers die ik gebruik zijn 94db Focal corusline. Of 96db JBL.
Hier kan ik wat mee.
Indrukwekkende foto,s overigens
De speakers die ik gebruik zijn 94db Focal corusline. Of 96db JBL.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ga er ook 1 tje bouwen. Meeste spul heb ik al. Nog aan het denken aan een kast. Wordt namelijk een forse bak.
Voor de gloespanning..Rod Coleman zijn kitjes. Een alternatief zijn die van Tentlabs.
Uitgangstrafo's die ik heb zijn parafeed. MQ FS 100 PF. Geen standaard items van Magnequest. Foto is van de plate choke. Trafo is even groot. Zal vanavond wel m'n eigen fotos maken.
Interstage van AE 5k:5k 50mA.
Stuurtrap een "RH-universal" met EL34 -> 5K:5K -> GM70 is het plan op dit moment. Eventueel ga ik de EL34 vervangen door een 300b.
Voor de gloespanning..Rod Coleman zijn kitjes. Een alternatief zijn die van Tentlabs.
Uitgangstrafo's die ik heb zijn parafeed. MQ FS 100 PF. Geen standaard items van Magnequest. Foto is van de plate choke. Trafo is even groot. Zal vanavond wel m'n eigen fotos maken.
Interstage van AE 5k:5k 50mA.
Stuurtrap een "RH-universal" met EL34 -> 5K:5K -> GM70 is het plan op dit moment. Eventueel ga ik de EL34 vervangen door een 300b.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Goedenavond Democles,
94 ~ 96 dB....da's heel fijn ! Daarmee hoef je niet voor een 100 Watt zendtriode te gaan die op >> kV staat.
Natuurlijk houd ik je niet tegen. Integendeel; hoe meer bouwers van dit soort bakken hoe beter (ik word blij met Bas zijn project !). Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het gewoon geen goedkope weg is die je wilt bewandelen.
De uitstraling van een GM-70 is natuurlijk giga; daar val je gewoon voor ! Buiten dat is het echt een toffe triode waar heel fraai muziek mee is te maken; een goede en gezonde keuze.
Mocht je ook genoegen nemen met iets minder vermogen zijn er trouwens nog zat opties om maar niet verstrikt te raken in de-door-iedereen-gebruikte KT88 / 6550 / 6C33 / etc etc. Kijk eens naar wat exotischer zendbuizen van 50 jaar geleden: 826, 35TG, 8012/8025A en zo zijn er nog wel wat. Je krijgt er een prima 15 watt mee zonder dat je heel bizar hoeft te gaan.
En zo hebben onze oosterburen een paar toffe pitjes gemaakt die WOIII zouden kunnen weerstaan en eigenlijk maar weinig in de audio worden ingezet. Prijzen zijn prima. Voorbeeldje SRS551.
Gevoegd wat plaatjes van m'n 35TG bakken. En nu ben ik bezig met een VT191-versterker....maar dat duurt nog wel een jaar voordat die draait.
Met muzikale groet,
Reinout
94 ~ 96 dB....da's heel fijn ! Daarmee hoef je niet voor een 100 Watt zendtriode te gaan die op >> kV staat.
Natuurlijk houd ik je niet tegen. Integendeel; hoe meer bouwers van dit soort bakken hoe beter (ik word blij met Bas zijn project !). Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het gewoon geen goedkope weg is die je wilt bewandelen.
De uitstraling van een GM-70 is natuurlijk giga; daar val je gewoon voor ! Buiten dat is het echt een toffe triode waar heel fraai muziek mee is te maken; een goede en gezonde keuze.
Mocht je ook genoegen nemen met iets minder vermogen zijn er trouwens nog zat opties om maar niet verstrikt te raken in de-door-iedereen-gebruikte KT88 / 6550 / 6C33 / etc etc. Kijk eens naar wat exotischer zendbuizen van 50 jaar geleden: 826, 35TG, 8012/8025A en zo zijn er nog wel wat. Je krijgt er een prima 15 watt mee zonder dat je heel bizar hoeft te gaan.
En zo hebben onze oosterburen een paar toffe pitjes gemaakt die WOIII zouden kunnen weerstaan en eigenlijk maar weinig in de audio worden ingezet. Prijzen zijn prima. Voorbeeldje SRS551.
Gevoegd wat plaatjes van m'n 35TG bakken. En nu ben ik bezig met een VT191-versterker....maar dat duurt nog wel een jaar voordat die draait.
Met muzikale groet,
Reinout
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Jij krijgt van mij een BAN , al dat moois doet pijn in mijn ogen , en mijn keyboard zit onder het kwijl 
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Goud UG trafo. Zwart plate choke.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bas en Reinout,super leuk om de overtreffende trap in buizengeweld te mogen aanschouwen

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Oke,even terug op aarde..........
Alle kwijl weer van het toetsenbord geveegd...
Waar te beginnen?
De voeding van de hoogspanning [900-1000v DC] schat ik
,ondertussen een beetje onderzoek gedaan op het net,plaatjes gezien van ,,Master,, Reinhout zijn opzet.
Reinout gebruikt hexfred dioden i.p.v. een buizen gelijkrichting,dat scheelt weer ongezond kwik damp glaswerk
De te gebruiken trafo,moet die nog aan audiofiele kwaliteiten voldoen, bij deze hoge spanning,of werkt iedere trafo die dit kan leveren?
En hoeveel mA moet ie kunnen leveren?
Bas,welk schema ga je gebruiken?
Dit alles als begin,je moet ergens beginnen als je aan het sprokkelen gaat....................
http://www.elektrodump.nl/64-hoogspanningstrafo
Alle kwijl weer van het toetsenbord geveegd...
Waar te beginnen?
De voeding van de hoogspanning [900-1000v DC] schat ik
Reinout gebruikt hexfred dioden i.p.v. een buizen gelijkrichting,dat scheelt weer ongezond kwik damp glaswerk
De te gebruiken trafo,moet die nog aan audiofiele kwaliteiten voldoen, bij deze hoge spanning,of werkt iedere trafo die dit kan leveren?
En hoeveel mA moet ie kunnen leveren?
Bas,welk schema ga je gebruiken?
Dit alles als begin,je moet ergens beginnen als je aan het sprokkelen gaat....................
http://www.elektrodump.nl/64-hoogspanningstrafo
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
In principe elke trafo. Zelf hecht ik aan een scherm tussen primair en secundair. Zal het schema wel 1 dezer dagen posten. Maar mijn schema moet zich nog bewijzen. Wellicht beter om een schema van iemand over te nemen welke zich al bewezen heeft. Bijvoorbeeld die van DHT Rob. Moet je em wel een mailtje sturen. Volgens mij staat ie niet op zijn site omdat hij niet wil dat "newbies" zich aan hoge spanningen gaan wagen (terecht).De te gebruiken trafo,moet die nog aan audiofiele kwaliteiten voldoen, bij deze hoge spanning,of werkt iedere trafo die dit kan leveren?
Wat dat betreft was het ook verhelderend om met Reinout te praten omtrent hoge spanningen, heb het geluk gehad hem een keer te spreken tijdens een audio dag.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bedankt Bas,Rob een mailtje gestuurd.......... 
Ook leuk om te lezen.. http://monolithmagnetics.com/index.php? ... &Itemid=81
Ook leuk om te lezen.. http://monolithmagnetics.com/index.php? ... &Itemid=81
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
--Ook leuk om te lezen.. http://monolithmagnetics.com/index.php? ... &Itemid=81
Zeker leuk. Hier een foto'tje van trafo's tijdens de bouw voor een klant van Monolith. Voor zijn Midlife Crisis 833 amp.
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... build.html
Zeker leuk. Hier een foto'tje van trafo's tijdens de bouw voor een klant van Monolith. Voor zijn Midlife Crisis 833 amp.
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... build.html
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Hierbij toch een grove schets van wat ik beoog.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Zelf ook ooit dachte gehad om een GM70 SE te bouwen ( denk niet dat dit gaat gebeuren ).. en in de loop van tijd aardig wat schema's verzamelt.
Misschien heb je er wat aan
Misschien heb je er wat aan
- Bijlagen
-
- Gm70.rar
- (1.09 MiB) 97 keer gedownload
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Dank je wel Tubehead. Er zaten wel een paar bij die ik nog niet gezien had.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Als dit allemaal zo zie, denk ik erover om aandelen in ijzer te kopen!
groet,
Aat
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=btSg2SX3lUs[/youtube]democles schreef:Bas en Reinout,super leuk om de overtreffende trap in buizengeweld te mogen aanschouwen![]()
![]()
![]()
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ja dit past er goed bij,ds23man
Tubehead,bedankt voor de schema,s
Bas,wel heel interessant schema,zou dit ook met een 6L6 werken i.p.v. een EL34?
Tubehead,bedankt voor de schema,s
Bas,wel heel interessant schema,zou dit ook met een 6L6 werken i.p.v. een EL34?
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Hallo Democles,
Jazeker. Dat is zelfs de bedoeling. Alle buistypes bij v1 zijn bijna zonder enige aanpassing te gebruiken.
http://rh-amps.blogspot.nl/2013_05_01_archive.html de vernieuwde versie. Nu nog universeler
De reden waarom ik op dit schema gekomen ben is de RH84. En versterkertje die ik toch wel spectaculair goed vind klinken. Zeker voor zijn prijs. (Mijn uitgangstrafos kosten 10usdollar per stuk.)
Jazeker. Dat is zelfs de bedoeling. Alle buistypes bij v1 zijn bijna zonder enige aanpassing te gebruiken.
http://rh-amps.blogspot.nl/2013_05_01_archive.html de vernieuwde versie. Nu nog universeler
De reden waarom ik op dit schema gekomen ben is de RH84. En versterkertje die ik toch wel spectaculair goed vind klinken. Zeker voor zijn prijs. (Mijn uitgangstrafos kosten 10usdollar per stuk.)
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Het wordt me allemaal al duidelijk denk ik.
Vraagje,de schakelaar voor 100 of 80 mA is dat de weerstand keuze over de LM317 [R3]
In principe zou ik dus ook een 6N2P-EV als eerste buis kunnen gebruiken,of een 6N1P
Vraagje,de schakelaar voor 100 of 80 mA is dat de weerstand keuze over de LM317 [R3]
In principe zou ik dus ook een 6N2P-EV als eerste buis kunnen gebruiken,of een 6N1P
