vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nou van de week werd dus vijf weken ,maar nu eindelijk weer een update .

Van de week met wat restjes underlayment gekeken of ik die hoeken voor elkaar ga krijgen .
Met een graden boog en een zwaai haak als hulp ,blijkt dat dat wel moet lukken O:)
proef kast.JPG
Ik heb besloten om ze van berken multiplex te maken omdat ze ook een dragende functie gaan krijgen ,dikte 40 mm.
proto luidspr.jpg
Nu ik de foto's naast elkaar zie valt me gelijk een fout op ,ik vond hem al een beetje saai toen ik hem in elkaar zette :oops:
Die lijn die er ik sketchup in is getekend ontbreekt hier .
Het valt mij nu pas op dat hij in skethup ook alleen maar optisch is omdat de achterkant recht is van boven tot onder .
Die moet dus taps worden onder 40 breed boven 20 .
Win ik ook wat volume kan hij wat minder diep worden.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Zo dus met de achterkant taps .
baskast nieuw 2.jpg
baskast nieuw.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

geweldig man :goeie:

Ik wil het je niet te moeilijk maken maar zou je de zijkanten en achterzijde niet eerst 1 a 2 cm omhoog laten steken en daarna schuin te gaan? op die manier creeer je ietwat een voetje/basis in plaats vanaf de grond meteen schuin te gaan.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Thanx ,nu alleen nog even maken natuurlijk.
Enne de zijkanten lopen al recht omhoog op het uiterste puntje aan de achterkant na dan .
En 1 a 2 cm is een kwestie van de circelzaag er langs halen wanneer hij in elkaar zit .
Of begrijp ik je verkeerd :oops: .
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

Sketchup zuigt :mrgreen:

ik moet even de boel eronderop bij kliederen maar als je dus je schuine wand aan de achterzijde gewoon minder steil laat lopen ben je er ook.

zo bedoel ik dus dat je een randje hebt.

en mischien had ik er dus zelfs voor gekozen om de zijwanden ook een hoekje mee te geven, zie ROOD, je hebt dan een wat spannender kastbouw, van voren gezien heel recht en slechts van achter erg hoekig. Je mist Ik mis balans in jouw ontwerp.

RikkiePostknoeiwerkinpaint.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hoi Animal.
ik eh weet het niet ,ik vond het wel strak zo .
Maar bedankt voor het meedenken ,het is ook een kwestie van smaak natuurlijk.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Zo vandaag hout gehaald ,ik ga die open baffle mania steeds beter begrijpen.
Niet op elke hoek van de straat verkrijgbaar dat 40 mm multiplex
hout halen.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

40mm??????? :shock: :shock: :shock: Daar maak je deuren van! :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

40mm wanddikte !!!

Dat worden zeer extreme kasten...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

rikpost schreef:
Hoi Animal.
ik eh weet het niet ,ik vond het wel strak zo .
Maar bedankt voor het meedenken ,het is ook een kwestie van smaak natuurlijk.
tuurlijk, no problem! jij hebt die dingen straks in je kamer en je moet maken wat jij mooi vind :D


ben benieuwd naar je zaagperikelen, dat zijn geen makkelijke kasten om te bouwen. Laat maar komen die pics :goeie:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ds23man schreef:
40mm??????? :shock: :shock: :shock: Daar maak je deuren van! :lol:
Ha ha inderdaad ik heb het op lokatie zelf wat moeten verzagen ,dat deden ze daar niet .
Dus kon ik ze niet vervoeren en niet tillen 78 kg per plaat
Dus rij lijmklemmen en circelzaag mee .
Hij zij aha je haald gelijk je deur maat er uit ?
Toen ik hem zij er luidsprekers van te gaan maken keek hij me vreemd aan.
Walt schreef:
40mm wanddikte !!!

Dat worden zeer extreme kasten...

Ach het was bouwtechnisch al een extreem project :mrgreen:
MechanicalAnimal schreef:
rikpost schreef:
Hoi Animal.
ik eh weet het niet ,ik vond het wel strak zo .
Maar bedankt voor het meedenken ,het is ook een kwestie van smaak natuurlijk.
tuurlijk, no problem! jij hebt die dingen straks in je kamer en je moet maken wat jij mooi vind :D


ben benieuwd naar je zaagperikelen, dat zijn geen makkelijke kasten om te bouwen. Laat maar komen die pics :goeie:
Dat word inderdaad lastig met dunner hout kun je nog wel wat rommelen wanneer je een streep verkeerd gezaagd hebt.
Dat gaat hier niet mee lukken .
Ik zal met heel veel geduld en precisie te werk moeten gaan.
Misschien dat ik nog schuine kanten aan de fronten zaag overigens.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

rikpost schreef:
Misschien dat ik nog schuine kanten aan de fronten zaag overigens.[/color]
:goeie:

gewoon rechttoerechtaan een 45 graden verstuk tussen baffle en zijkant? lijkt mij een fraaie overgang, rik.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ik zal van de week eens kijken of ik dat eerst in sketchup voor elkaar kan krijgen.
Volgend weekeind lekker zagen :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

:foto:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

40mm berken onder verstek, daar heb je een redelijk forse cirkelzaag voor nodig.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

MechanicalAnimal schreef:
:foto:
Oke Oke!
Ik heb hem wel helemaal overnieuw moeten tekenen hij word uiteraard ook breder met die facetten anders past de woofer niet.
subkast.jpg
Sketchup had ook nog wat verassingen voor me om hem zo te tekenen pfffff.
Wel weer leuk als het dan ook lukt.
subkast nieuwe stijl.skp
(44.7 KiB) 49 keer gedownload
Hier nog de sketschup file ,als iemand er nog lol in heeft om het volume uit te rekenen dan graag.
ik kreeg er koppijn van :oops:
ik kwam tussen de 90 en 100 ltr maar met al die driehoekjes maken ga je snel de fout in.
de file is op schaal en de wanddikte is 40 mm.
Ik heb maar 77 nodig ,al laat het ontwerp niet veel ruimte meer om te verkleinen.

markbakk schreef:
40mm berken onder verstek, daar heb je een redelijk forse cirkelzaag voor nodig.
Hoi mark .
klopt ik heb een black and dekker ks 1400l gaat nog tot 56mm bij 45gr.
Onder 90 gr gaat hij als boter wellicht moet ik hem onder 45 gr in twee keer doen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

rikpost schreef:
MechanicalAnimal schreef:
:foto:
Oke Oke!
Ik heb hem wel helemaal overnieuw moeten tekenen hij word uiteraard ook breder met die facetten anders past de woofer niet.
:goeie:

doen!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Vinculum »

Mijn 2 cent:
De kast zoals je die nu getekend hebt word een *piep* om te bouwen, zoniet onmogelijk. Tip van de week: Teken in Sketchup zoals je zou bouwen. Dus in dit geval met planken (van 40mm).
Nu heb je namelijk alleen de buitenste contouren aangegeven. Prima om iets visualiseren maar niet op te gebruiken als bouwtekening.
Daarom heb ik even vluchtig de sub op "de juiste manier" getekend. Vluchtig omdat ik op het laatst pas zag dat ik de achterkant niet meegenomen heb in de punt... Maar miss is dat nog helemaal zo gek nog niet.
Sub Rikpost.png
Dit deel is nog eenvoudig. Rechte planken, simpele hoeken. Alleen de achterkant heeft een afschuining maar die is simpel te doen.
Sub Rikpost2.png
Maar deze 4 delen hebben meer rare hoeken dan ik zou willen maken. Het kan allemaal wel maar je moet je circelzaag goed beheersen en nauwkeurig kunnen instellen...
Sub Rikpost3.png
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Zit ik me een beetje uit de naad te Sketchuppen komtie daar mee aan zetten.

Maar zonder gekheid het moet wel lukken hoor, veel gedult en een over kwantiteit aan hout .
Graden boog en een zwaai haak .en vullende houlijm :rofl:

Bouwtekening gaat overigens niet werken tenzij alle graden er op staan ,maar dan nog .
Het word gewoon gefaseerd opbouwen .
Net als bij Franks ,petje af voor zijn behaalde resultaat overigens .
Die zijn nog moeilijker op te bouwen :?

Maar bedankt voor de inzet hoor knap gemaakt :rock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Zo vandaag maar een vrije dag genomen om te zagen ,van het weekeind zit natuurlijk de hele buurt achter de bbq.
Die worden dan niet vrolijk van 1400 watt aan zaag herrie.

Hier vast een impressie .
DSC02473.JPG
DSC02475.JPG
Het geheel met beugeltjes vastzetten voorlopig.
De bovekant maak ik late op maat ,de hoek is dan makkelijker te bepalen.
DSC02477.JPG
ik had gehoopt vandaag verder te komen maar het is een .....ding om te bouwen.
Ik weet inmiddels wel dat het gaat lukken. :^o
DSC02478.JPG
Helaas is de belichting niet goed :oops:
Laatst gewijzigd door rikpost op do 06 jun 2013, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

Grote klasse!!!! dat wordt echt gaaf :goeie:

top dat facetje :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Sinds wanneer houdt je rekening met je buren?? Doen ze ook niet met jouw als ze aan het doe het zelf cremeren zijn........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

MechanicalAnimal schreef:
Grote klasse!!!! dat wordt echt gaaf :goeie:

top dat facetje :rock:
Blij dat je hem ook mooi vind :wink:
ds23man schreef:
Sinds wanneer houdt je rekening met je buren?? Doen ze ook niet met jouw als ze aan het doe het zelf cremeren zijn........ :mrgreen:
Charme offensief natuurlijk ,ooit zijn ze af namelijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Ik reed vanmiddag vlak bij jou langs, had ik dit geweten, was ik even omgereden en gestopt. :D

Het ziet er zeer heftig uit. :kwijl:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Altijd welkom hans :!:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”