Versterker opnieuw lakken en beletteren

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door ds23man »

Ik had geld aan de verkopende partij gevraagd voor het afvoeren van restafval...... :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dan nog liever een Dynakrot van een tientje. :mrgreen:
(ik zeg het nu ook al... :oops: )
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Dan nog liever een Dynakrot van een tientje. :mrgreen:
(ik zeg het nu ook al... :oops: )
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik wist gewoon dat je zou happen... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Ik wist gewoon dat je zou happen... :mrgreen:
Ja, punt er maar een lul aan....... :mrgreen:
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Allemachtig 100 euro... :lol: .zo af en toe doe ik nog wel eens een revisie van een "lijk" (marantz, onkyo, yamaha) en die gaan dan als "nieuw" weg voor 100 als ik geluk heb.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Als de behuizing nu redelijk was geweest was €100 te doen geweest .

Mischien wachten op een bruine die redelijk tot goed eruit ziet maar kapot is , en dat mag ook echt doorgebrand zijn , je hebt er een die werkt en zeker na een goede service kan gebruiken voor onderdelen .
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hier wat inspiratie voor Berre, restauraties van diverse versterkers :
http://cdkands.com/

Als ik er aan denk, zal ik eens wat rondzoeken voor een service manual.
SARK

Bericht door SARK »

Het is natuurlijk wel een ontzettend lekker "zen" project zo tijdens deze donkere k#tdagen voor kerst :idea:
zenfrog.~png.jpg
zenfrog.~png.jpg (15.3 KiB) 731 keer bekeken
Even zonder gekheid ... vergeet die € 100,- en ga op je gemak aan de slag om de boel schoon te maken, delen te herstellen/vervangen en de kast op te knappen. Het zal op zeker veel voldoening geven :!:

Ik ga nog even goed nadenken over een mogelijke (nette) oplossing voor het aanbrengen van de letters/cijfers. Doe eens een foto van het frontpaneel :?:
Berre

Bericht door Berre »

SARK schreef:
Het is natuurlijk wel een ontzettend lekker "zen" project zo tijdens deze donkere k#tdagen voor kerst :idea:
zenfrog.~png.jpg
lle
Even zonder gekheid ... vergeet die € 100,- en ga op je gemak aan de slag om de boel schoon te maken, delen te herstellen/vervangen en de kast op te knappen. Het zal op zeker veel voldoening geven :!:

Ik ga nog even goed nadenken over een mogelijke (nette) oplossing voor het aanbrengen van de letters/cijfers. Doe eens een foto van het frontpaneel :?:
Op een zelfbouwforum vol mensen die van aanpakken weten en die gewend zijn de handen uit de mouwen te steken had ik eigenlijk andere reacties verwacht. ;)

Ik heb al vier (dure) versterkers kant en klaar gekocht, waar ik nooit iets aan heb hoeven te doen. Dat was de makkelijkste weg. Maar de hobbyist in me heeft daar geen boodschap aan. Ben dus volop met de restauratie van dit lijk aan de gang.

De SU-8099 is de zwaarste geïntegreede versterker van Technics, een tamelijk zeldzaam toestel dat zich uitstekend leent tot restaureren. Het is onwaarschijnlijk goed gebouwd. Mooi staaltje engineering en erg goed afgewerkt. Ondertussen heb ik al een en ander in orde gebracht. Alles functioneert en hij doet het waarlijk fantastisch.

Hij heeft duidelijk een "zwaar leven" achter de rug dat vele andere versterkers waarschijnlijk niet overleven. Alleen al daarvoor wil ik hem in zijn oude glorie herstellen en er zelfs een schepje bovenop doen.

De cosmetische schade is voor mij van geen belang. Onder het vuil zitten prachtige printen, king size koelvinnen en een transformator van 1200 VA (hoeveel staat het koper per kilo vandaag?) De voorversterker is uitstekend: toonregeling over zes verschillende frequenties. Phono voor MM en MC. De volumepot draait fluisterzacht, zonder het minste gekraak. Die pot is trouwens demonteerbaar en laat zich makkelijk servicen.

De frontplaat is gaaf op één lelijke kras na, net boven de onderste rand. Ik overweeg om over de hele breedte een aluminium strip over die kras te kleven waarin de merknaam en het model gegraveerd zijn.

Een andere piste is de hele frontplaat polijsten en de teksten (laten) graveren. In een ver verleden heb ik zelf nog beroepsmatig graveerwerk uitgevoerd. Helaas heb ik geen graveermachines meer. Misschien kunnen ze tegenwoordig met de laser teksten inbranden; heb ik al gezien op aluminium balpennen met reclameteksten. Geen idee wie of waar het wordt gedaan. Zoek ik nog even op.
SARK

Bericht door SARK »

Berre schreef:
De frontplaat is gaaf op één lelijke kras na, net boven de onderste rand. Ik overweeg om over de hele breedte een aluminium strip over die kras te kleven waarin de merknaam en het model gegraveerd zijn.

Een andere piste is de hele frontplaat polijsten en de teksten (laten) graveren. In een ver verleden heb ik zelf nog beroepsmatig graveerwerk uitgevoerd. Helaas heb ik geen graveermachines meer. Misschien kunnen ze tegenwoordig met de laser teksten inbranden; heb ik al gezien op aluminium balpennen met reclameteksten. Geen idee wie of waar het wordt gedaan. Zoek ik nog even op.
FreesKees kom d'r maar in :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ja, inderdaad. Kees doet toch ook iets met laser graveren ?
Dat zou een goede mogelijkheid zijn. schoonschuren, polijsten, en dan laseren.
Zou je met de originele plaat kunnen doen, mits die kras niet te diep is.
Berre

Bericht door Berre »

ray5150 schreef:
Ja, inderdaad. Kees doet toch ook iets met laser graveren ?
Dat zou een goede mogelijkheid zijn. schoonschuren, polijsten, en dan laseren.
Zou je met de originele plaat kunnen doen, mits die kras niet te diep is.
Dat is ook toevallig: heb net prijs gevraagd voor nieuwe frontplaat in RVS, laser gesneden (23 gaten, ronde en vierkante in verschillende maten) + laser gegraveerde belettering. Het bestand kan ik zelf aanmaken als .dwg Dat bedrijf maakt naamborden voor bedrijven, ziekenhuizen, artsen, advocaten, dat soort cliënteel dus. Ze zijn maatwerk gewend.

De plaat kost dan 140 €. Dat is niet mis, maar heeft wel zijn voordelen.

Mijn plaat is nu van geanodiseerd aluminium. Zonder die anodisering is aluminium te zacht en zeer kwetsbaar voor nieuwe krassen. Bovendien schijnt men alleen in geanodiseerd spul te kunnen laseren (altijd zwart en onuitwisbaar)

Toch bedankt voor jullie tips tot dusver. ;)

Nog enkele foto's van het paneel in de huidige staat (ben bezig de knoppen te polijsten):
Bijlagen
De kras
De kras
Volumeknop "new look"
Volumeknop "new look"
klein knopje "new look"
klein knopje "new look"
SARK

Bericht door SARK »

Hahaha, sick die blingbling :shock: (positief bedoeld hoor)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Er is in ieder geval geen twijfel over waar je gebleven bent :D Achja, natuurlijk heb je er teveel voor betaald, nu maar een net apparaat van maken, leuke bezigheid toch met dit pokkeweer. Veel succes!
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

het front kan je schoon schuren en opnieuw laten anodiceren. ben je ongeveer 70 Euro voor kwijt.
kan ook gelijk in de kleur die je wilt.
daarna lazeren.
Berre

Bericht door Berre »

Op zoek naar een adres dan maar - liefst in de buurt van de mooie stad Antwerpen - ;) om de plaat te anodiseren.

De anodisering er af schuren is geen pretje (zo hard als saffier). Het kan naar het schijnt ook op chemische wijze, maar ben vergeten met welk reagens. Iets met chloor (HCl) dacht ik, maar kan me vergissen. Zoek ik even op.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

711186.jpg
:mrgreen:
Berre

Bericht door Berre »

Kappa7 schreef:
711186.jpg
Die makita kost waarschijnlijk meer dan 100 €. ;)

Een geanodiseerde laag zou naar het schijnt makkelijk zijn op te lossen met ontstopper voor sanitaire leidingen. Dat spul tast natuurlijk ook het onderliggend metaal aan, dus op tijd afspoelen. Heb wel eens roostertjes in sanitaire bakken gezien waarvan de chroomlaag bijna volledig was opgelost na één "beurt" met buizenontstopper. Straf spul.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Berre schreef:
Kappa7 schreef:
711186.jpg
Die makita kost waarschijnlijk meer dan 100 €. ;)
Die schrijf je toch niet een keer over het hele project af.
je kunt hem gerust vaker gebruiken.
Berre

Bericht door Berre »

De restauratie vordert langzaam maar zeker:

Alle draaiknoppen zijn gepolijst.
Enkele printen zijn helemaal schoon en alle componenten zien er prima uit (behalve het opgerookte relais).
De gebroken luidsprekeraansluiting is netjes hersteld.
Het achterpaneel met alle aansluitingen is helemaal schoon, alle cinch contacten glanzen.
Eén drukschakelaartje is inwendig gereinigd; dat was priegelwerk, maar het loont de moeite: het werkt prima.
Eén zijkant van de kast is glad geschuurd tot op het metaal. Misschien beter niet verven in kleur maar blanke lak erop.
De bodemplaat en de zijpanelen van het chassis zijn gereinigd. Ook die moeten opnieuw gelakt worden wegens roestpokken.
De uitgangsrelais waren niet in voorraad bij de lokale shop; heb ze besteld, vrijdag ophalen.

De volgende stap is het grondig reinigen van de koelribben in de vaatwasser ;).
Heb geprobeerd de kap van de transformator te verwijderen om die opnieuw te lakken, helaas die kap zit vast met acht schroeven waarvan enkele onwrikbaar. Toch moet die kap eraf, zal die schroeven wellicht moeten uitboren.

Foto's volgen zodra de zon weer schijnt. (Bij daglicht ziet alles er veel beter uit dan met flitslicht.)

Een complete service manual is te koop voor 30$, (40 pagina's, inclusief schema's en exploded view. Helaas, nergens gratis te downloaden.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Berre schreef:
Iets met chloor (HCl) dacht ik, maar kan me vergissen.
probeer eens caustic soda (NaOH bekend van de croftybom)
Ook een reden om als je je koellichaam in de vaatwasser wil reinigen absoluut geen vaatwastabletjes te gebruiken (zit ook caustic soda in)

Kees
Berre

Bericht door Berre »

Als ik de vaatwasser zou gebruiken wordt ik door "hare majesteit" ritueel geslacht. ;) Het zal bij handwerk blijven.
Berre

Bericht door Berre »

Vier dagen werk met het volgende resultaat; voorversterker en de phono print zijn nog niet klaar. Beide zitten onder een afscherming en zijn wel stoffig, maar veel minder smerig.

De smerige eindversterker was zéér moeizaam schoon te maken.
Eindversterker klaar
Eindversterker klaar
Eindversterker klaar
Eindversterker klaar
De klassieke schoonmaakproducten trokken het niet. Wasbenzine was kansloos. Ik begon de moed te verliezen toen ik in de kast met schoonmaakproducten rommelde en er een waar "mirakel" ontdekte met de naam "Bref" om de oven of magnetron te ontvetten.

Het is een spuitbus wit schuim. Voorzichtig aangebracht met een langharig zacht penseel en het vet loste onmiddellijk op. Dat penseel laat toe goed tussen de pinnen van de componenten te komen, je kan overal bij. Bref tast de componenten niet aan. Weerstanden etc. verliezen geen kleurkode. Dan de vieze brij grondig herhaaldelijk afspoelen en de print drogen met keukenpapier.

De kap van de transformator wilde ik opnieuw lakken maar de acht schroeven zijn niet bereikbaar zonder de hele transformator te demonteren. Daar heb ik op dit moment geen zin in. Twee schroeven waren wel bereikbaar maar zaten muurvast. Die moeten waarschijnlijk worden uitgeboord. Ik zou alleen de bovenkant van het transformatorhuis kunnen verven, maar half werk zint me niet. Misschien haal ik hem er ooit nog eens volledig uit.

Het relais dat ik een week geleden heb besteld was nog steeds niet in voorraad. Voorlopig werk ik dus maar verder aan de kast.
Bijlagen
Eén van de koellichaampjes
Eén van de koellichaampjes
Uitgebeende eindtrap
Uitgebeende eindtrap
Eindtrap geassembleerd
Eindtrap geassembleerd
Nog één te gaan
Nog één te gaan
SARK

Bericht door SARK »

Zelfs de plaatjes ruiken een stuk frisser :D
Complimenten, het ziet er echt goed uit (geeft het een beetje een lekker gevoel als je het zo ziet :?: )
Plaats reactie