Het is al weer een hele tijd geleden dat ik hier een introductie deed en aankondigde de Hans te willen gaan bouwen.
Helaas liep het wat anders en kon er niet veel gebouwd worden door een nogal uit de klauw gelopen operatie. uiteindelijk heb ik via marktplaats een zet Dali's 2.8 aangeschaft ter vervanging van mijn zelfbouw Elektuur speakers van zo'n 24 jaar oud. Ik heb wel met heel veel bewondering de schitterende projecten (groot en klein) die hier op het forum voorbij komen gevolgd.
Het lijkt er op dat de ergste gezondheidsperikelen achter de rug zijn en de achterstand bij alle andere klussen in en om het huis is bijna weggewerkt. Eén van die klussen hield in een Ikea keuken plaatsen bij mijn ouders en dan kom je dus bij de Ikea ... En wanneer je de winkel route volgt dan kom je dus langs de Blanda schalen .... en toen begon het te kriebelen..
Dus meteen maar vier Blanda's van 28 cm meegenomen. Het idee is om hier een set rearspeakers van te gaan bouwen.
Nu durf ik wel te zeggen dat ik best handig ben en door het vele meelezen hier ook best wel het een en ander heb opgestoken. Maar ik zal nog heel wat moeten leren om een fatsoenlijk klinkende speaker te bouwen (die er ook nog eens fatsoenlijk afgewerkt uitziet). Ook daar is dit projectje voor bedoeld, het leren door "er" mee aan de slag te gaan en natuurlijk gewoon het plezier van het knutselen. Vandaar ook geen geheel voorgekauwd bouwpakket maar toch iets dat wel eerder is gedaan.
Het idee is om de schalen zonder tussen ring aan elkaar te maken waardoor een bol ontstaat van zo'n 9,2 liter inhoud.
Hierin wil ik een Alpair CHR-70 of de wat duurdere Alpair 7 in monteren. Ik wil proberen om hierbij de speaker te verzinken in de bol. Dat wordt nog wel een hoofdbrekertje maar met wat moeite en creatief frezen moet dat wel lukken. Wellicht moet er dan nog een ring van mdf onder komen om voldoende vlees te hebben om de speaker op te monteren. Uiteindelijk verwacht ik een inhoud over te houden van net iets minder dan 9 liter. Ik heb inmiddels de eerste stappen op het gebied van WinISD gewaagd en het lijkt mij dat een Basreflex een goede optie is om het laag wat verder door te laten lopen.
Ik heb op dit moment de volgende vragen.
Is er een voordeel om de wat duurdere Alpair 7 toe te passen ipv de CHR-70?
Klopt het een beetje wat ik in WinISD heb gedaan en is een BR een goede optie?
Of kan ik beter gaan voor een gesloten kast met een dikke condensator in serie met de speaker?
Alle ideeën en opmerkingen zijn welkom (wees aardig voor een beginneling
Erik