Blanda rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ErikW

Blanda rears

Bericht door ErikW »

Hallo,

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik hier een introductie deed en aankondigde de Hans te willen gaan bouwen.
Helaas liep het wat anders en kon er niet veel gebouwd worden door een nogal uit de klauw gelopen operatie. uiteindelijk heb ik via marktplaats een zet Dali's 2.8 aangeschaft ter vervanging van mijn zelfbouw Elektuur speakers van zo'n 24 jaar oud. Ik heb wel met heel veel bewondering de schitterende projecten (groot en klein) die hier op het forum voorbij komen gevolgd.
Het lijkt er op dat de ergste gezondheidsperikelen achter de rug zijn en de achterstand bij alle andere klussen in en om het huis is bijna weggewerkt. Eén van die klussen hield in een Ikea keuken plaatsen bij mijn ouders en dan kom je dus bij de Ikea ... En wanneer je de winkel route volgt dan kom je dus langs de Blanda schalen .... en toen begon het te kriebelen.. :D

Dus meteen maar vier Blanda's van 28 cm meegenomen. Het idee is om hier een set rearspeakers van te gaan bouwen.
Nu durf ik wel te zeggen dat ik best handig ben en door het vele meelezen hier ook best wel het een en ander heb opgestoken. Maar ik zal nog heel wat moeten leren om een fatsoenlijk klinkende speaker te bouwen (die er ook nog eens fatsoenlijk afgewerkt uitziet). Ook daar is dit projectje voor bedoeld, het leren door "er" mee aan de slag te gaan en natuurlijk gewoon het plezier van het knutselen. Vandaar ook geen geheel voorgekauwd bouwpakket maar toch iets dat wel eerder is gedaan.

Het idee is om de schalen zonder tussen ring aan elkaar te maken waardoor een bol ontstaat van zo'n 9,2 liter inhoud.
Hierin wil ik een Alpair CHR-70 of de wat duurdere Alpair 7 in monteren. Ik wil proberen om hierbij de speaker te verzinken in de bol. Dat wordt nog wel een hoofdbrekertje maar met wat moeite en creatief frezen moet dat wel lukken. Wellicht moet er dan nog een ring van mdf onder komen om voldoende vlees te hebben om de speaker op te monteren. Uiteindelijk verwacht ik een inhoud over te houden van net iets minder dan 9 liter. Ik heb inmiddels de eerste stappen op het gebied van WinISD gewaagd en het lijkt mij dat een Basreflex een goede optie is om het laag wat verder door te laten lopen.
Blanda A7 BR
Blanda A7 BR
Ik heb op dit moment de volgende vragen.
Is er een voordeel om de wat duurdere Alpair 7 toe te passen ipv de CHR-70?
Klopt het een beetje wat ik in WinISD heb gedaan en is een BR een goede optie?
Of kan ik beter gaan voor een gesloten kast met een dikke condensator in serie met de speaker?

Alle ideeën en opmerkingen zijn welkom (wees aardig voor een beginneling :hide: )

Erik
ritger

Re: Blanda rears

Bericht door ritger »

Ik heb de blanda als frontspeakers. Niet met verzonken drivers. Op een ander forum ben ik wel een topic tegen gekomen met de werkwijze voor het verzinken. Ik weet niet meer welk forum. Deze link had ik nog wel in mijn topic staan: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -done.html

Ik heb een gesloten bol met condensator. Bevalt mij prima maar ik heb ook laag ondersteuning erbij. Ik denk dat je niet veel (kwalitatief) laag wint met basreflex. En voor rear speakers ook overbodig, in mijn geval word dat laag ook door de subs opgevangen.

Je moet ook even opletten, er zit verschil in de verschillende generaties Chr-70 speakers, Henkjan heeft er laatst iets overgeschreven in een paasproject( ?) topic.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ritger schreef:
Je moet ook even opletten, er zit verschil in de verschillende generaties Chr-70 speakers
klopt, de huidige is de gen3 en de parameters daarvan zijn idd beter om er een BR van te maken, de g2 en g1 deden t beter in een GHP. Nu is 9 liter ook voor de oudere modellen te groot voor een gesloten met condensator, gewoon gesloten is daar de betere weg.

Of je de Alpair7 de extra prijs waard vindt, is zo schrijvend lastig te beantwoorden, hangt van je budget en smaak af. ook moet je oppassen dat je rears niet beter worden dan je fronts, anders staan die schalen straks voor en probeer je de Dali's aan de muur te hangen :rofl:
ErikW

Bericht door ErikW »

Hallo ritger, ja jouw Topis heb ik uitgebreid doorgenomen al enige tijd geleden. Dat topic heeft zeker bijgedragen aan mijn idee om 'Blanda speakers"te gaan bouwen. Op het DIY forum ben ik inderdaad heel wat ontwerpen met Blanda speaker tegen gekomen en ook één waarbij ze de speakers hebben "flush" met de bol hebben gemonteerd, helaas gingen ze daar niet heel diep in op doe ze dat hadden gedaan. Ze vertellen eigenlijk alleen dat ze dat met een "Router" hadden gedaan een stukje verder is dat topic kon ik op maken dat ze de beschikking hadden over een CNC router. Dat zit er voor mij helaas niet in. Maar ik heb wel wat ideetjes om dit voor elkaar te krijgen. In het ergste geval verpruts ik een keer een Blanda schaal, is niet zo erg ik heb ook een houtkachel :twisted:

Na een lekker weekje vakantie nog even de deuk bankrekening gechecked en het budget is wel toereikend om de Alpair 7 te kunnen toepassen :D . Ooooeeh de rears beter dan de Dali's :bounce: :D
Maar ik denk dat ik in dat geval de inrichting van de huiskamer maar gewoon omdraai, met de bescheiden ruimte in de huiskamer is dat denk ik eenvoudiger dan die Dali's aan de muur schroeven :mrgreen:

Ik ga vanavond maar eens op mijn gemak een bestelling maken voor een setje Alpair 7 ....

Ik zal de vorderingen hier met foto's en commentaar gaan bijhouden.
Thomox

Bericht door Thomox »

Hallo Erikw,

Als ik jou was zou ik eerst gaan luisteren naar die CHR-70, aangezien sommigen deze een beetje scherp vinden klinken, waaronder ik. Ik heb ze een tijd geleden gebouwd en ben er uiteraard ook erg tevreden over (als rears). Als fronts vind ik ze veel te hard in het hoog klinken (scherp), maar dat kan dan ook wel weer een eigenschap zijn van een eventuele versterker (in mijn geval een onkyo).

Ik heb een tijdje geleden in almelo het paasproject van henk-jan gehoord, welke ik erg aangenaam vond klinken. Ze hadden niet veel output, maar als rears is dat vaak ook niet echt nodig.

Groeten
ErikW

Bericht door ErikW »

Hallo Thomox,

Het is ook niet serieus de bedoeling dat ik de Blanda's als frontspeakers ga gebruiken. Ik heb jouw topic over de Blanda speakers ook met veel aandacht en plezier gelezen. Ik ga de wat grotere schalen (28cm) gebruiken en dan de alpair7 gen3 toepassen. Ik kan niet beoordelen hoe deze zich wat klank aangaat verhouden tot de chr70 gen2. Maar enige scherpte in de rearspeakers zou ik niet echt vervelend vinden.
Ik verwacht van de bolvorm icm met een breedbander een goede plaatsing van het geluid en dat is waar het bij surround wat mij aangaat omdraait. Hoewel ik ook een paar mooie DTS 96/24 Quadro opnames heb die volledige gebruik maken van de achter kanalen. Pink Floyd, Dark Side Of The Moon remix door Alan Parsons en Jef Wayne war of the World (mocht je je subwoofer eens flink aan het werk willen zetten dan is deze laatste een aanrader :rock: )

Ik heb een Harman Kardon AVR132 staan, niet heel bijzonder dus maar ik ben was toch aangenaam verrast door die receiver. De meegeleverde luidsprekertje zijn belabberd maar de subwoofer gebruik ik nog steeds. Tja zowel die Harman Kardon als de keuze voor de Blanda's zijn nogal WAF ingegeven :oops:
Ik had (ik heb hem nog steeds) Linn Intek staan en dan laat je wel een veer als je deze vervangt door een Harman Kardon receiver.
Die Linn Intek heb ik nog wel een hele tijd op mijn werkkamertje gebruikt maar die kamer heb ik inmiddels moeten afstaan aan zoon nummer 1. Hoewel die Linn een nieuwe volume pot nodig heeft kan ik het nog niet over mijn hart verkrijgen om en weg te doen, ooit krijg ik mijn werkkamertje weer terug :mrgreen: .
ritger

Bericht door ritger »

ErikW schreef:
Op het DIY forum ben ik inderdaad heel wat ontwerpen met Blanda speaker tegen gekomen en ook één waarbij ze de speakers hebben "flush" met de bol hebben gemonteerd, helaas gingen ze daar niet heel diep in op doe ze dat hadden gedaan. Ze vertellen eigenlijk alleen dat ze dat met een "Router" hadden gedaan een stukje verder is dat topic kon ik op maken dat ze de beschikking hadden over een CNC router.
Ik heb het bericht weer terug gevonden http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ost2278149 Mal/sjabloon gemaakt met CNC maar gat met volgens mij een kopieerfrees.

Veel succes en veel foto's plaatsen natuurlijk! :D
Bijlagen
Sphere cutout
Sphere cutout
ErikW

Bericht door ErikW »

Hee, bedankt voor de link ritger, zoiets had ik inderdaad ingedachte.
Inmiddels zijn de Alpairs 7 onderweg tussen Rumoh en ondergetekende.
Volgens de track and trace komen ze morgen middag binnen. Dat is mooi, want morgen werk ik thuis :D

Van het weekend eens even langs de bouwmarkt om een plaatje MDF te halen voor de mal. Dan zijn de eerst vereiste ingrediënten binnen..... op "tijd voor hobbyen" na dan :( .
Stap één wordt het in het bouwen van de mal, stap twee zal het maken/kopen van een cirkelgeleider voor mijn (Ferm :oops: ) bovenvrees worden.

Deze zijn alvast binnen, ze zijn tegenwoordig van bamboe. Ik vind dat eigenlijk wel mooi.
2013-04-24 19.57.23.jpg
ritger

Bericht door ritger »

ErikW schreef:
Deze zijn alvast binnen, ze zijn tegenwoordig van bamboe. Ik vind dat eigenlijk wel mooi.
2013-04-24 19.57.23.jpg
Oh! Die vindt ik best wel druk qua tekening.. En een groter risico bij het frezen!
ErikW

Bericht door ErikW »

Nou moet ik zeggen dat die tekening erop de foto wel wat "heftiger" uit ziet dan "Live" en zelf vind ik die tekening van dat bamboe wel mooi. Op dit moment ben ik veroordeeld tot het fotograferen met mijn telefoon, én luidsprekers bouwen voor de hobby én een nieuw fototoestel dat zit er FF niet in 8-[ . Dat zal ook niet bijdragen aan waarheidsgetrouw weergeven van nuances als de tekening in het hout.

Het zal inderdaad voorzichtig werken worden met die nieuwe versie schalen, bamboe is best hard en het gevaar van splijten ligt op de loer met al die verlijmde strookjes. Ik heb o het DIY forum er al één gezien die ook deze Blanda's gebruikte en waarbij een schaal spleet. Hij heeft hem uiteindelijk aan de binnenkant verstevigd met glasvezelmatje en epoxy. Maar we zullen zien, als je het niet probeert dat weet je het niet. En mocht het helemaal niet lukken met deze schalen dan zal dat best even teleurstellend zijn maar aan de andere kant.... er zijn nog zat mogelijkheden hele mooie luidsprekers te bouwen met de Alpair 7 drivers.

Ik ga nu voor de Blanda omdat ik de houten bolvorm bij een luidspreker wel intrigerend vind, zowel om te zien als vanwege de akoestische eigenschappen, ik ben mij er ook van bewust dat die eigenschappen niet allemaal gunstig zijn.

Aha "Mijn pakket" meld
Status zending:
Pakketbezorger is onderweg.
:goedzo:
ErikW

Bericht door ErikW »

It giet oan !
Alpair7.jpg
ErikW

Bericht door ErikW »

Eerst maar een een cirkelgeleider in elkaar geflanst.
En gezien het weer en het feit dat ik het zaag en frees werk buiten zal moeten doen zal het hier voor nu wel even bij blijven.
Cirkelgeleider.~png.jpg
ritger

Bericht door ritger »

ErikW schreef:
Maar we zullen zien, als je het niet probeert dat weet je het niet.
Ik probeer je ook niet tegen te houden hoor! :)

Ik blijf rustig mee kijken, wie weet upgrade ik die van mij ook eens een keertje :-$
ErikW

Bericht door ErikW »

ritger schreef:
ErikW schreef:
Maar we zullen zien, als je het niet probeert dat weet je het niet.
Ik probeer je ook niet tegen te houden hoor! :)

Ik blijf rustig mee kijken, wie weet upgrade ik die van mij ook eens een keertje :-$
Weet ik hoor :D maar dat was een gevleugelde kreet onder de collega's van mijn oude werkgever :lol:
Alle suggesties zijn welkom hoor, ik heb nog veel te leren en ervaren met name op het gebied van houtbewerken.
Helaas kan ik nu niet door.
Maar ja dan gaan we maar samen met junior en junior een robot bouwpakketje van Conrad in elkaar knutselen.
Eens kijken of ik ze kan leren solderen..... de brandzalf staat klaar :oops: (solderen ben ik zelf dan wel weer heel handig in :sure: )
DKM

Bericht door DKM »

ritger schreef:
ErikW schreef:
2013-04-24 19.57.23.jpg
Oh! Die vindt ik best wel druk qua tekening.. En een groter risico bij het frezen!

Hmm als ik die opmerking van Arno goed herinner, dan wordt het ietswat lastiger met bamboe.
Ben wel benieuwd, projectje gaan we volgen..
ErikW

Bericht door ErikW »

[-o< Ik wil gaan beginnen en ik heb droog weer nodig om buiten te kunnen zagen en freesen [-o<
* Loopt weer hoofdschuddend naar binnen *
ErikW

Bericht door ErikW »

Eindelijk geschikt weer én tijd om te knutselen. :D
Het begin is er in de vorm van de kist om de schalen in vast te zetten om later te kunnen frezen.
Blanda in een doosje.
Blanda in een doosje.
Deksel erop.
Deksel erop.
Deksel vast....
Deksel vast....
De grijze kunststof plaat wordt de mal voor het frezen van de speaker d.m.v. een kopieer-ring in de bovenfrees.
Daar ga ik de volgende keer mee verder. Dit zal de nodige nauwkeurigheid vereisen, dus op het gemakkie.
Dit wordt de freesmal.
Dit wordt de freesmal.
Even OT: Tijdens het knutselen kwam een van de buren hier mee aan, ze zouden kapot zijn en of ik ze wilde hebben.
Even aangesloten en ze werken nog prima, het was voor de buuf een "erfstuk" ik heb ze dus maar terug gegeven en het Sony hifi setje even goed aangesloten voor ze. De speakers doen het nog prima, alleen het uiterlijk kan wel een opknap beurtje gebruiken.
Bose 301 II
Bose 301 II
Bose 301 II
Bose 301 II
DKM

Bericht door DKM »

Ah goed idee zeg, maar waar schroef je nou de schroefjes in? toch niet in die kom?
ErikW

Bericht door ErikW »

Die twee zwarte schroefjes bedoel je?
Nee hoor die zitten niet door en door, die zijn alleen om de MDF plaat er wat makkelijker uit te kunnen halen.
Die plaat zit precies pas in, vandaar. De vier lange schroeven in de hoeken gaan langs de schaal en dienen om de plaat aan te trekken zodat de schaal klem zit. Licht aantrekken van die schroeven is voldoende om de schaal stevig op zijn plaats te houden tijdens het frezen.
DKM

Bericht door DKM »

Vraag me af hoe je dat gaat doen met die cirkelgeleider. dat gaat toch niet passen en haal je dan wel die diepte?
ErikW

Bericht door ErikW »

Het valt wel mee met hoe diep die er moet worden gefreesd. De schaal is aan de bodem een beetje vlak dus dat geeft al wat meer mogelijkheid om te zakken met de cirkel geleider. Het kunststof voor die geleider is niet zo heel erg dik (+/- 3mm schat ik zo) maar het buigt nauwelijks door (het wordt gebruikt onder UPS accu's zodat ze makkelijker op hun plaatst te schuiven zijn). Het komt er op neer dat ik zo'n 22mm moet zakken met de frees, dat is haalbaar met de frees die ik hiervoor heb en dan heb ik nog wel wat speling.
Zo op de foto lijkt het misschien wat dieper dan het in werkelijkheid is.
Maar het blijft spannend 8-[ , bij de eerst volgende gelegenheid eerst maar eens een mooi gat in die cirkel geleider frezen. Die moet exact op maat en dan rekening houdend met het verschil in diameter tussen de frees en de kopieer-ring. Dat zal nog wel het ea aan test plankjes gaan kosten.
DKM

Bericht door DKM »

Altijd spannend als je niet meer terug kan :!:
ErikW

Bericht door ErikW »

Vandaag mooi weer, de kindern en het zwembad, echtgenote in de zon en ik kan lekker gaan knutselen.
Begonnen met het maken van de cirkelgeleider voor de de buitenste sparing. Ik had er ook eentje gemaakt op de diameter van de korf maar dat bleek een zepert, het frezen met de kopieer-ring ging niet lekker en uiteindelijk bleek het overbodig omdat er dusdanig weinig rand blijft staan dat die korf er makkelijk in past.
2013-06-02 12.53.37.jpg
Maar uiteindelijk de sprong gewaagt en de belangrijkste sparing gefreest, zie hier het resultaat. Het ene rare hapje komt door het experimenteren met het eerst uitfrezen van de korfdiameter.
2013-06-02 14.22.33.jpg
De tweede in één keer gefreesd.
2013-06-02 14.45.44.jpg
Er zal nog wel een MDF-ring on de speaker moeten worden gemaakt om hem voldoende houvast te geven.
2013-06-02 14.22.42.jpg
Het gat is wel wat ruim maar niet té ruim. Zo op het oog rondom een hele kleine millimeter speling tussen de rand van de speaker en de schaal.
2013-06-02 14.32.48.jpg
2013-06-02 14.32.55.jpg
Even los op elkaar gezet.
2013-06-02 16.16.57.jpg
"Flush mount" was dus de bedoeling :D
2013-06-02 14.33.02.jpg
Zo nu de rommel opruimen en in de zon met een biertje. Morgen lekker een ADV dagje dus als het weer het toestaat weer verder met knutselen. :D Dat zal de constructie van de MDF verstevigings-ring op de speaker worden.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Tsow ! Die zitten er rete strak in ! Biertje is wel verdient :D
DKM

Bericht door DKM »

Tjemig mooi werkje man!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”