Ervaringen ZBA dag 2013

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
ray5150

Re: Ervaringen ZBA dag 2013

Bericht door ray5150 »

jeroen_d schreef:
Ik heb de pagina's eens lekker door zitten lezen en heb nog geen feedback gelezen op de bijzondere lijnbron van Martijn M, dioot en ronkel, hieronder nog eens het plaatje. Ook hier ben ik eens lekker op mijn hurken voor gaan zitten en het plaatje dat deze speakers neerzetten kon mij bijzonder bekoren. Het zou heel fraai zijn om dit systeem met hoogwaardige breedbanders uit te voeren, hoewel het dan wel kostbaar wordt.
+1
Ik heb er naar staan kijken, en had sterk de indruk dat er heel goedkope drivers gebruikt waren. van die dingen die in PC speakertjes zitten.
totdat ik ze een tijdje later hoorde... :shock: :shock:
Wat een volwassen en groot geluid zeg. was er even stil van...

Is er ook een bouwtopic van ?
hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door hans_b »

Wat ik wel grappig vond dat veel mensen aangaven de AT mid, de Mundorf AMT en Seas woofers in de daudio dipool wel erg dure drivers te vinden, terwijl de BG RD75 + tweeters + 12 inch AT cornerwoofers in de Harrys het dubbele kosten en ook nog worden aangestuurd met een Groundsound van ruim 3000 en daar heb ik bijna niemand over gehoord.

Voor diegene die het gemist hebben, het Daudio dipool DIY pakket kost 2990,-
(2x Mundorf AMT, 2xAT mid incl. modificatie, 4xSeas en 2xASP (actief filter), 2x passief filter en bouwbeschrijving)
Gelijmde CNC gefreesde MDF/Multiplex frames verkrijgbaar voor 580,-/610,- per paar.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Je hebt inderdaad een punt. :lol:

Maar die van Harry zijn niet te koop, en die van jullie wel.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Er was natuurlijk wel een fundamenteel verschil. Het Daudio systeem stond er als commercieel product en het systeem van Harry niet.

Edit: oeps te laat :-)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is inderdaad een groot verschil. De Harrays waren gewoon om te kwijlen, de Daudio's eventueel om te hebben en ik snap dat het vooral voor de echte knutselaar een hoge drempel is. Goedkopere versies komen er uiteindelijk wel, vooral voor de mensen die heel veel zelf willen doen, maar nu nog even niet. Het moet voor ons behapbaar blijven, dit project.
rikpost

Bericht door rikpost »

hans_b schreef:
Wat ik wel grappig vond dat veel mensen aangaven de AT mid, de Mundorf AMT en Seas woofers in de daudio dipool wel erg dure drivers te vinden, terwijl de BG RD75 + tweeters + 12 inch AT cornerwoofers in de Harrys het dubbele kosten en ook nog worden aangestuurd met een Groundsound van ruim 3000 en daar heb ik bijna niemand over gehoord.

Voor diegene die het gemist hebben, het Daudio dipool DIY pakket kost 2990,-
(2x Mundorf AMT, 2xAT mid incl. modificatie, 4xSeas en 2xASP (actief filter), 2x passief filter en bouwbeschrijving)
Gelijmde CNC gefreesde MDF/Multiplex frames verkrijgbaar voor 580,-/610,- per paar.
Maak er maar ruim 4200 eurie van.
Ik vind de prijs van jullie speaker heel schappelijk.
De marge op de mataialen zijn marginaal .
Het is dat ik altijd ontwerpen van een ander heb gebouwd of gecombineerd .
En ik wilde deze keer echt iets zelf ontwerpen O:)
Maar anders had ik het zeker overwogen .
Ik denk dat ik starks eerder tegen de 8000 eurie aanzit voor mijn vierweg systeem.
En dan hoop ik maar dat ik het zo goed krijg als wat ik bij jullie gehoord heb
hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door hans_b »

FR_Aad schreef:
Er was natuurlijk wel een fundamenteel verschil. Het Daudio systeem stond er als commercieel product en het systeem van Harry niet.
Commercieel vind ik zelf niet het juiste woord. Natuurlijk het is via ons te koop. Maar bij commercieel krijg ik ook altijd het gevoel erbij dat mensen er dik aan willen verdienen en dat is niet onze doelstelling. Met Daudio willen Jeroen en ik, dipool luidspreker ontwerpen aanbieden die optimaal klinken, mooi zijn om te zien (WAF) en betaalbaar/reëel geprijsd zijn. En die zowel als DIY-kit als volledig gebouwd aanbieden.

Onze prijzen zijn internet prijzen voor de drivers en component en assemblage kosten voor de filters, danwel assemblage/bouw kosten voor de hele speaker.
Zoals ook zaterdag aangegeven worden de ontwikkelingskosten door ons niet doorberekend, dat is onze hobby. Wij vinden dat je die kosten in de huidige internet tijd, waar veel kennis gedeeld wordt niet meer kan doorbelasten.
rikpost schreef:
Ik vind de prijs van jullie speaker heel schappelijk.
De marge op de materialen zijn marginaal .
O:) Bedankt!

Onze passie is meer mensen te laten genieten van het mooie geluid van dipool / open baffle luidsprekers!
Daarom hebben wij dit project / hobbybedrijfje op gezet, want er zijn ons inziens veel te weinig dipool luidsprekers op de markt.
Ik kan je zeggen dat wij het erg leuk vinden om dit samen te doen, het geeft veel energie. Ook is het heel leuk om naast het maken, na te denken hoe kan ik dit nu efficient produceren, zodat ik het voor een grote groep betaalbaar kan maken.

Bij deze wil ik trouwens ook iedereen nog bedanken voor het positief meedenken en de het geven van tips. Ook voor mij geld dat ik weer met veel nieuwe ideeën ben weggereden uit Breda. Het was dus weer een inspirerende dag.

Er is eigenlijk maar 1 ding wat ik jammer vind, nu ik weer thuis zit te luisteren. Hier klinken de speakers nog veel beter dan in Breda. Wel logisch natuurlijk, maar ja. Dus als je een keer wilt ervaren wat deze speakers echt kunnen, zal je toch een keer hier of bij Jeroen moeten komen luisteren.

Groet, Hans
hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door hans_b »

En dan hier nog een aantal foto's van zaterdag, die ik gemaakt heb.
Bijlagen
Daudio's.JPG
Daudio.JPG
Te koop.JPG
Verhaal Simon.JPG
IMG_0835.JPG
IMG_0838.JPG
Simon's speakers.JPG
De Harrys.JPG
IMG_0845.JPG
Mooi gemaakt.JPG
Uitleg van HenkJan.JPG
IMG_0849.JPG
Jeroen geeft uitleg.JPG
IMG_0857.JPG
IMG_0858.JPG
IMG_0864.JPG
Omnicrons
Omnicrons
IMG_0852.JPG
IMG_0855.JPG
IMG_0856.JPG
MH

Bericht door MH »

ray5150 schreef:
jeroen_d schreef:
Ik heb de pagina's eens lekker door zitten lezen en heb nog geen feedback gelezen op de bijzondere lijnbron van Martijn M, dioot en ronkel, hieronder nog eens het plaatje. Ook hier ben ik eens lekker op mijn hurken voor gaan zitten en het plaatje dat deze speakers neerzetten kon mij bijzonder bekoren. Het zou heel fraai zijn om dit systeem met hoogwaardige breedbanders uit te voeren, hoewel het dan wel kostbaar wordt.
+1
Ik heb er naar staan kijken, en had sterk de indruk dat er heel goedkope drivers gebruikt waren. van die dingen die in PC speakertjes zitten.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=14171

Haha, leuk dat Martijn ze heeft laten horen! Ik kon er zelf op het laatste moment toch niet bij zijn.. zit nu zout in de wonden te strooien en dit topic door te lezen... moet ik ook niet doen.. :roll:
tigradekat

Bericht door tigradekat »

Trouwens, Jeroen, nu er over en weer over gehoorde muziekfragmenten wordt gepraat besef ik opeens dat ik helemaal vergeten ben wat dat stuk percussie was dat je liet horen tijdens de DAudio presentatie (op een na laatste stuk). Je hebt ht me wel verteld maar ik had het niet opgeschreven... :oops:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bijlagen
8601975.jpg
tigradekat

Bericht door tigradekat »

Bedankt!
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

hans_daudio schreef:
FR_Aad schreef:
Commercieel vind ik zelf niet het juiste woord. Natuurlijk het is via ons te koop. Maar bij commercieel krijg ik ook altijd het gevoel erbij dat mensen er dik aan willen verdienen en dat is niet onze doelstelling. Met Daudio willen Jeroen en ik, dipool luidspreker ontwerpen aanbieden die optimaal klinken, mooi zijn om te zien (WAF) en betaalbaar/reëel geprijsd zijn. En die zowel als DIY-kit als volledig gebouwd aanbieden.

Onze prijzen zijn internet prijzen voor de drivers en component en assemblage kosten voor de filters, danwel assemblage/bouw kosten voor de hele speaker.
Zoals ook zaterdag aangegeven worden de ontwikkelingskosten door ons niet doorberekend, dat is onze hobby. Wij vinden dat je die kosten in de huidige internet tijd, waar veel kennis gedeeld wordt niet meer kan doorbelasten.

Onze passie is meer mensen te laten genieten van het mooie geluid van dipool / open baffle luidsprekers!
Daarom hebben wij dit project / hobbybedrijfje op gezet, want er zijn ons inziens veel te weinig dipool luidsprekers op de markt.
Ik kan je zeggen dat wij het erg leuk vinden om dit samen te doen, het geeft veel energie. Ook is het heel leuk om naast het maken, na te denken hoe kan ik dit nu efficient produceren, zodat ik het voor een grote groep betaalbaar kan maken.

Groet, Hans
Hans,
Je kan er zelf van vinden wat je wil maar hoe nobel jullie plannen ook zijn, zolang jullie de boel niet weggeven en er geld heen en weer wordt geschoven blijft het een commercieel product. En dat geeft helemaal niet, want commercieel is niet vies.
Maar waar de buitenwereld een product als commercieel ervaart wordt dat zelfde product anders benaderd als iets waar iemand iets voor zichzelf bouwt.

Groet,
Aad
beewee

Bericht door beewee »

Walt schreef:
Ik denk trouwens ook wel dat die LACK tafeltjes makkelijk 80kg kunnen hebben IKEA zal er best stiekum rekening mee houden dat iemand er wel eens op zal gaan staan.
Zeker weten! Ik weeg nog ietsje meer en heb er laatst bij een verjaardag meer dan een uur op gezeten (met kussentje, ben ook geen 20 meer). Ik heb wel braaf stil gezeten anders waren de pootjes er wel onderuit gezwabberd. In mijn vorige huis heeft mijn complete stereo installatie (versterker, tuner, cassettedeck, cd-speler en dvd-speler, samen goed voor 40 kg) er jaren op gebivakkeerd. Kan dus best zolang de belasting echt vertikaal is, dus loop er absoluut niet tegen aan als er een dure, zware luidspreker op staat! Een paar stevige stoelhoeken zouden dat risico kunnen elimineren ware het niet dat die pulptafeltjes geen mogelijkheid bieden om een schroefje of wat dan ook in te draaien.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het gaat prima. Ze staan al in de huiskamer en de AT woofers draaien proef op deze hoogte. Ik moet zeggen dat het de kwaliteit van het laag ten goede komt, deze vrije opstelling van de woofers die nu niet direct gekoppeld zijn aan het vloeroppervlak.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

jeroen_d schreef:
Ja, het gaat prima. Ze staan al in de huiskamer en de AT woofers draaien proef op deze hoogte. Ik moet zeggen dat het de kwaliteit van het laag ten goede komt, deze vrije opstelling van de woofers die nu niet direct gekoppeld zijn aan het vloeroppervlak.
Mooi! Ik sjouw liever een paar Ikea tafeltjes dan een paar kisten met 25kg zand. :D
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Dan moet je nu op zoek naar witte Jan de Boevier tafeltjes als extra accessoire ! :rofl: :rofl:
ray5150

Bericht door ray5150 »

jeroen_d schreef:
Hier is een nieuwe tweak geboren ! binnenkort zijn ze twee keer zo duur, want meer audiofiel verantwoord met een marketing verhaaltje erbij. :rofl:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Jeroen_d kan je ons wat meer vertelen over de metrum dac , je had het erover dat ie leverbaar werdt met volume control .
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zal ik doen binnenkort. Walt is de eerste afnemer van deze DAC met volumeregeling en zodra die klaar is en geleverd zal ik als jeroen_daudio foto's plaatsen onder persberichten.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

jeroen_d schreef:
Zal ik doen binnenkort. Walt is de eerste afnemer van deze DAC met volumeregeling en zodra die klaar is en geleverd zal ik als jeroen_daudio foto's plaatsen onder persberichten.
:rock:
Walt

Bericht door Walt »

Ja, ik ben benieuwd hoe die gaat klinken versus mijn Lua/Audio Research combi.

Ik begreep ook dat Jeroen zelfs zo ver gaat om de trafo's op gehoor te selecteren! :lol:

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MH schreef:
ray5150 schreef:
jeroen_d schreef:
+1

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=14171

Haha, leuk dat Martijn ze heeft laten horen! Ik kon er zelf op het laatste moment toch niet bij zijn.. zit nu zout in de wonden te strooien en dit topic door te lezen... moet ik ook niet doen.. :roll:
Heb hier ook nog naar zitten luisteren. Moet zeggen, petje af voor wat met deze goedkope speakertjes bereikt werd. Dit klonk gewoon simpelweg "lekker" maar ook weer niet opvallend in vergelijk met andere creaties. Het miste naar mijn idee wat aan detail maar niet hinderlijk. Kan ook niet anders met de gebruikte speakertjes. Als concept werkte het goed.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Nog even wat plaatjes van afgelopen zaterdag. De projecten die al met foto's getoond worden laat ik maar even weg.

De zolder, van rechts naar links de Stella Light met BB 3.01 breedbander, de TQWT met Philips AD3800, het paasproject 2012 van HenkJan met de tangband coax en mijn kleine single ended EL84 versterkertje.
De spullen "op zolder"
De spullen "op zolder"
De kleine speaker hebben we nog even op het kleine buizenbakje aangesloten. Dat geeft een heel volwassen geluid. De zolder is lastig voor de basweergave, door het schuine dak. Ook de Stella's lieten daar veel minder bas horen dan thuis.
De TQWT's leken nog het minste last te hebben van de ruimte.
De breedbander-ruimte beneden
De breedbander-ruimte beneden
De ruimte beneden met het paasproject van dit jaar en de Conics (zeg ik dat goed?) waren wat mij betreft het interessantst. De kleine boxjes van HenkJan imponeerden (opnieuw een boodschappentasformaat speaker van HJ die groter klinkt dan hij eruit ziet.)
De Conics vond ik helemaal prachtig. De Alpair 10 in de Fonken kast, twee jaar geleden, vond ik al heel leuk. Maar in deze behuizing is het laag heel volwassen en de plaatsing -zoals een breedbander betaamt- fenomenaal. Welk cd'tje met orgelmuziek draaide HenkJan? Dat was adembenemend op de Conics.
De Omnicrons en de kleine line arrays
De Omnicrons en de kleine line arrays
Nog een plaatje van de Omnicrons met de gebogen line arrays. De combinatie van de line-array met de woofer uit de Conics maakte indruk. Dat was vlak na de pizza's. Ik ben blij dat ik toch ben blijven eten, was het niet van plan, maar het was té gezellig om weg te gaan.
HenkJan's grote drieweg
HenkJan's grote drieweg
De grote drieweg monitor van HenkJan, vooral bekend van het grote gewicht vond ik ook verrassend. Beetje nostalgische looks, mooi afgewerkt en een goed geluid in de grote zaal. Met een pittige versterker kun je hier je buren het leven goed mee zuur maken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
.... Welk cd'tje met orgelmuziek draaide Henkjan? Dat was adembenemend op de Conics....
details weet ik niet meer, was niet mijn CD :oops: maar het was toch wat van Bach iirc?
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”