Ervaringen ZBA dag 2013

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Ervaringen ZBA dag 2013

Bericht door jeroen_d »

doppedoos schreef:
Toch weer een nieuwe term voorbij zien komen:

Kitscherige muziek!

Oioi wat kan ik daarvan genieten! als het maar goed klinkt! zo ook een nummer wat Jeroen demonstreerde! over dat verhaal van de opname met bordeel geluiden uit parijs erdoor!

@Jeroen: wat was dat? wie?

Sfeer bepalend!!
Het was de track 'Assez' van de CD in het plaatje hieronder.
Au Bordel - Souvenirs de Paris.jpg
hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door hans_b »

Cellenbeton wordt ook vaak gebruikt om speakers op hoogte te krijgen.
Wegen niet zoveel en kosten ook niet veel.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Het is nu maandag maar ben met mijn hoofd nog steeds bij zaterdag. :D

Door zowel de apparatuur als door de mensen was het een inspirerende dag. Zo inspirerend dat ik toch maar weer eens aan de slag moet.

Hoewel de de All Blacks het grootste deel van de tijd prima bevallen en ik iets met breedbanders blijf houden smaakt dat beetje meer laag en hoog (en dynamiek) wat ik heb gehoord ook wel naar meer. Welke kant het op moet weet ik nog niet. Misschien een FAST op basis van een BB3.01 of CSS EL70 die ik nog uit andere projectjes heb. (Heb naast de All Blacks nog een paartje EL70 werkeloos liggen)

Of iets met hoog ondersteuning zoals de Hans van Henk Jan. Ik heb geen idee of de EL70 nog wat lager kan als in de All Blacks. of ik moet toch de stap naar een tweeweg maken, zei de verstokte breedbander fan

Wat versterker betreft moet er ook iets gebeuren. Ik heb om twee redenen moeite om met de Gainclone verder te gaan. Het project ligt te lang stil en is door nieuwe ideeën een beetje ingehaald. Daarnaast is de behuizing waar ik mee bezig ben toch wel erg krap. Hier binnenkort ook maar eens knopen doorhakken. Misschien moet ik maar een nieuwe kast maken of kopen.

Kortom jullie hebben weer wat los gemaakt :mrgreen:

Dank!
Aad
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

hans_daudio schreef:
Cellenbeton wordt ook vaak gebruikt om speakers op hoogte te krijgen.
Wegen niet zoveel en kosten ook niet veel.
Heel goed idee! :goedzo:

En je kunt dan nog een beetje spelen met de hoogte.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Walt schreef:
Ik denk trouwens ook wel dat die LACK tafeltjes makkelijk 80kg kunnen hebben IKEA zal er best stiekum rekening mee houden dat iemand er wel eens op zal gaan staan.
Groetjes Walter
Gewoon in de winkel uittesten ;)

Afgelopen zaterdag had ik niet veel tijd, maar ben toch even heen en weer gereden vanuit het oosten (verhouding reistijd/luistertijd 1:1) in het kader van 'dat wil je niet missen' ;)

De line-array's van Harry heb ik helaas alleen gehoord in de kleine ruimte. Jammer, dat is een moeilijke ruimte, speakers komen daar eigenlijk nooit goed uit de verf. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze het in de grote ruimte fantastisch deden! Verder vertelde je nog wat over de constructie met ijzeren strip om het werken van het hout op te vangen. Ik begreep niet zo 123 hoe je het hebt gedaan, maar misschien is het leuk om daar wat meer van te vertellen het Harray draadje.

De Omnicon's en Daudio dipolen heb ik beide in de sweetspot kunnen beluisteren dus dat nodigt wel uit tot een vergelijk, ondanks het feit dat beide systemen niet dezelfde muziek speelden.

Beide speakers waren goed in balans qua klank, de Daudio misschien iets neutraler maar groot was het verschil niet. Beide systemen gebruikten geen dsp en ondanks dat was het laag van beide speakers dik in orde. Buiten de sweetspot was het laag van de omnicrons wel beter dan van de Daudio.

De schoonheid van de klank is een belangrijk pluspunt van de Daudio, gewoon heel neutraal, vervormings- en resonantievrij, de Omnicrons leken toch iets meer 'korreligheid' te hebben.

Toch nog een kritische noot bij de Daudio dipolen. De plaatsing/imaging van de omnicrons leek toch net iets beter dan van de Daudio, maar het vergelijk is tricky omdat niet dezelfde muziek werd gespeeld. Wat me opviel is dat de positie van de Daudio speakers toch werd 'verraden' bij sommige signalen, denk aan tikjes/bekkens/s-klanken. De omnicrons leken daar geen last van te hebben en bij mij thuis hoor ik dat ook niet. Mijn vermoeden is dat hier diffractie in het spel is, maar helemaal hard maken kan ik het niet. Het verschil met de omnicron's en El Cuerno is dat deze speakers meer zijn ontworpen op minimale diffractie terwijl erbBij de Daudio zijn er baffles en RVS stijlen rond de vrijhangende tweeter aanwezig zijn.

Al was ik er maar een paar uurtjes, ik heb me prima vermaakt. Bedankt Jan!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ga niet afdingen op wat je hebt gehoord, je zegt al het vergelijk is tricky, maar aan diffractie ligt het zeker niet. Door de dipoolwerking worden de spijlen en de kast bijna niet 'gezien' door de tweeter en middentoner. De middentoner geeft een veel zuiverder meetsignaal af dan in MOB3W. Dit komt omdat de baffles van zowel de middentoner als tweeter minimaal zijn en zo wordt direct bij de bron al de dipoolwerking gegarandeerd. Die dipoolbron straalt verzwakt af richting de spijlen en de kast.

Wat betreft het 'verraden' van de positie van de speakers bij hoge tonen: dat is een heel normaal verschijnsel als de hoge tonen op het juiste niveau worden weergegeven, zeker als de speakers ver van de wanden staan zoals zaterdag. Het wordt bij hoge tonen in toenemende mate lastig om een fantoom beeld te creeren en wil je dat zo optimaal mogelijk hebben dan zul je op de sweetspot moeten zitten.

Het is in zekere zin een dilemma: hoe nauwkeuriger de speaker de instrumenten neerzet als je op de sweetspot zit, hoe meer 'verval' je hoort buiten de sweetspot. Dat is dus ook tricky bij het luisteren, het is dan buiten de sweetspot niet slechter dan een speaker die minder nauwkeurig plaatst, maar het verschil is veel groter. Dat heb je bij sterk bundelende speakers zoals sommige elektrostaten en tweeters met waveguides nog veel meer. Als El Cuerno enigszins lijkt op Olympus, die heb ik ook bij Martijn M gehoord, dan is die ook verreweg het mooist exact op de sweetspot. En die speaker had een enorm sterk links/rechts effect in het hoog, als je ook maar een paar cm daar buiten zat.

Samenvattend: ik denk dat we er eigenlijk niet veel van kunnen zeggen op dit vlak op basis van de ervaring van afgelopen zaterdag. Zoals ds23man al aangaf: een echt goed beeld neerzetten, zoals de speaker in potentie vermag, lukt gewoon niet bij dit soort gelegenheden tenzij je geluk hebt of gewoon veel dichterbij gaat zitten op je hurken in het midden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Trouwens dank aan degene die me de tip over John Rutter gaf. Ik luister nu naar English Madrigals, leuk!
Renej

Bericht door Renej »

Dit was de eerste keer dat ik op een ZBA-dag kwam en had geen verwachtingen, maar ik vond het erg leuk, leerzaam en de sfeer was gemoedelijk.
En het heeft me weer geinspireerd om weer met de audio-hobby aan de slag te gaan.
Ik heb pas PC-speakers gekocht van Trust waar ik niet tevreden over ben en zag daar mooie en slanke modellen van Henk Jan. Helaas heb ik ze niet goed kunnen beluisteren maar ga me daar wel in verdiepen.

Verder vond ik de Harray 's mooi klinken (in de kleine kamer gehoord); kwam volledig los van de speakers maar in het laag kwam die wat te kort. Las dat het in de grote zaal beter was.
De Daudio met het open en snelle karakter maar waarvan ik het ultralaag wat vond rommelen. Het laag was wel strak en gecontroleerd maar er zit een ultra-laag randje omheen dat het laag vertroebelde (was tenminste mijn indruk). Maar ze werden ook wel erg luid afgespeeld en dan krijg je misschien door opbreek of resonanties dit soort effecten. Wel een mooi concept en mooie witte kleur en niet van die grote kasten die je normaliter nodig hebt om er strak en diep laag uit te krijgen.

Verder vond ik de breedbander, trap op boven rechts, dé grote verrassing. Weliswaar kort gehoord maar dat wat ik hoorde klopte gewoon. Verfijnd, goed afgebeeld in de ruimte, met veel nuance en een homogeen geluid. Wel had het hoog en laag wat meer aanwezig mogen zijn en ik miste wat autoriteit en dynamiek. Maar misschien is dat van een breedbander ook wel niet te verwachten. Volgens mij is dit een speaker voor het kleine en verfijnde werk en niet voor grote orkesten of om luisteraars te imponeren. Maar volgens mij wel een speaker die emotie bij je kan losmaken. Dus ga hier ook verder in verdiepen.

Verder kwam ik er naderhand achter dat ik nog een hoop niet gehoord heb, maar misschien is dat iets voor volgend jaar om me op te verheugen.

Het was in ieder geval een leuke dag, bedankt.

Groet René
molekuul

Bericht door molekuul »

jeroen_d schreef:
Trouwens dank aan degene die me de tip over John Rutter gaf. Ik luister nu naar English Madrigals, leuk!
Hoi Jeroen,

Geen dank voor de tip, ga maar eens opzoek naar het Requiem van Rutter, RR57, Reference Recordings
Een 200 koppig koor in de grote cathedraal van Dallas opgenomen met orgel ed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja en ik heb hem maar meteen aangeschaft.
deduikertjes
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door deduikertjes »

Daarna is er nog een poging gedaan om de eindversterker uit te wisselen met de versterker van de eigenaar van de loden speakers.
Helaas is daar tijdens het aansluiten iets fout gegaan en weigerde het rechterkanaal dienst.
Ik hoop dan ook dat de fout snel gevonden is en dat het mee valt.
Wel jammer, ik had namelijk graag mijn eigen assisted Triode versterker graag willen vergelijken met een mooie klasse A versterker.
Tja, dat bleef een vreemde zaak. Thuis de boel vandaag weer aangesloten en e.e.a. speelde gelukkig direct weer naar tevredenheid. Misschien het kabeltje niet helemaal OK?

Al met al vond ik het weer een leuke dag. Organisatie: bedankt !.

Erg jammer dat ik er een bliksembezoek van moest maken. Ik hoop de volgende keer wat langer te komen en dan m'n hele set op te stellen, van bron (zelfbouw knijpdoos) via voorversterker (DCB1) en eindversterker (JLH1996 HI-Power) tot de speakers (de loden speakers naar eigen ontwerp, naam moet nog bedacht).

En om m'n leven te beteren ga ik wat draadjes starten met wat info over de verschillende apparaten.

groet, MArco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Ja en ik heb hem maar meteen aangeschaft.
Ik kan hem inmiddels dromen :) Rutter is ook favoriet bij het kamerkoor waar mijn vrouw zingt. Is niet makkelijk om uit te voeren en best hard studeren.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb zelf eens een stuk van Rutter gezongen. Was een muziekkamp in Engeland, met name blaasmuziek, maar als gezamenlijk project werd ook nog dat stuk ingestudeerd. was even aanpoten, maar na een repetitie of drie konden we het daverend uitvoeren. Denk ik de laatste keer dat ik op dat niveau met muziek bezig was, erg mooie herinnering.
deduikertjes
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door deduikertjes »

Daarna zijn de speakers gewisseld voor een set speakers bekleed met lood.
Dit waren kleine vloerstaanders die ongeveer 60cm hoog waren en een enorme ruimte lieten horen.
Ondanks dat de speakers te laag stonden was het geluid aangenaam met voldoende detail.
Ik vond dit de ontdekking van de dag!
Dank voor de vriendelijke woorden!
En om m'n leven te beteren ga ik wat draadjes starten met wat info over de verschillende apparaten.
En meteen de daad bij het woord gevoegd en een draadje gestart over de loden speakers:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=18440

groet, MArco
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ ds23 man schreef:
Wat dacht je van Maleise Jazz met Happy Ending! :rofl:
moest hem even op me in laten werken....maar de opmerking is eigenlijk heel laag onder de gordel :roll:
zeker als je beseft dat ik wel de muziek heb maar mn vrouw pas 9 juli weer uit Taiwan komt......OUW
:rofl: :cry:

maar ja dat kon jij niet weten hahahaha!
trouwens heet jij ds23 omdat je ds 23 rijdt?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

doppedoos schreef:
@ ds23 man schreef:
Wat dacht je van Maleise Jazz met Happy Ending! :rofl:
moest hem even op me in laten werken....maar de opmerking is eigenlijk heel laag onder de gordel :roll:
zeker als je beseft dat ik wel de muziek heb maar mn vrouw pas 9 juli weer uit Taiwan komt......OUW
:rofl: :cry:

maar ja dat kon jij niet weten hahahaha!
trouwens heet jij ds23 omdat je ds 23 rijdt?
Een DS 23 IE uit 1973.

En troost je, het is al snel weer 9 juli! :mrgreen:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

deduikertjes schreef:
Daarna zijn de speakers gewisseld voor een set speakers bekleed met lood.
Dit waren kleine vloerstaanders die ongeveer 60cm hoog waren en een enorme ruimte lieten horen.
Ondanks dat de speakers te laag stonden was het geluid aangenaam met voldoende detail.
Ik vond dit de ontdekking van de dag!
Dank voor de vriendelijke woorden!
En meteen de daad bij het woord gevoegd en een draadje gestart over de loden speakers:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=18440

groet, MArco
Blij dat de schade is mee gevallen.
Ik ben dan nu al erg nieuwschierig naar je complete set.
De speakers zijn de moeite waart om langer te beluisteren.

Leuk ook dat je er een topic van hebt gemaakt.
Zal ik gelijk eens doorlezen .
molekuul

Bericht door molekuul »

Yup zoals reeds opgemerkt, dat is um.
Het eerste nummer vind ik het minste nummer van het album, het tweede een van de beste.
Let op met het volume, de dynamiek is enorm. De CD is redelijk zacht opgenomen, maar de luide pasages zijn dan ook LUID :rock:
En daarbij is het laag erg laag, tot het wit zand toe
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, I know :D Hij staat al geruime tijd hier op de server (zie voorgaande posts). Overigens is het voor mij geen testmuziek maar muziek om af en toe lekker naar te luisteren en van te genieten.
molekuul

Bericht door molekuul »

Pjotr schreef:
Ja, I know :D Hij staat al geruime tijd hier op de server (zie voorgaande posts). Overigens is het voor mij geen testmuziek maar muziek om af en toe lekker naar te luisteren en van te genieten.
Klopt, heb um vanmiddag nog geluisterd, dan denk je ffen een nummer luisteren, zit ik toch weer de hele cd te luisteren.

Ps. Heb jij ook dat het orgel helemaal achter je geplaatst wordt in de ruimte?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

molekuul schreef:
Nee, dat herken ik toch niet.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
molekuul schreef:
Nee, dat herken ik toch niet.
Ik heb hier ook liever niet een orgel achter mij, zit in een aardbevingsgebied en dat dat ding zou eens over me heen kunnen donderen! :(
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

eens zoeken of er elders wat langere fragmenten te luisteren zijn, die stukkies van 10s op hdtracks zijn toch echt te kort om te beoordelen of ik t wel of niet mooi zal vinden :?
molekuul

Bericht door molekuul »

Henkjan schreef:
eens zoeken of er elders wat langere fragmenten te luisteren zijn, die stukkies van 10s op hdtracks zijn toch echt te kort om te beoordelen of ik t wel of niet mooi zal vinden :?
Hij is ook op spotify te beluisteren
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”