trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

hallo allemaal, ik hoop dat ik de vraag hier mag stellen?
ik zit met een (ik denk klein) transformator probleempje!
transformatoren voor HS gaat nog wel, maar als we het over audio gaan krijgen.....
laat staan als we het over modulator trafo's gaan krijgen
je zult aan het plaatje hier onder wel kunnen zien waarom:
(weet ff niet hoe ik het plaatje hier in het forum er bij zet, ff uitzoeken geduld A.U.B.?)
[img]http://imageshack.us/a/img853/1461/1elpl519.th.png[/img]
(elders ook gevraagd) eigenlijk vroeg ik mij ook af zijn deze trafo's misschien nog wel te koop?
ook welke impedanties hebben(A - B1 - B2) de wikkelingen ongeveer?
Ik begrijp als deze modulator aan een LF versterker gekoppeld zou staan,
Is A, 4 tot 8 oHm.
Zou A gestuurd worden door een andere buis(via de Anode) bijvoorbeeld een EL34 dan is de impedantie
5 tot 7KoHm.
De andere kant die durf ik niet in te vullen, welke impedantie zou die moeten hebben?
ik zag trouwens hier in het forum een link:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15672
(leuk en aantrekkelijk schema ook!) en daar gebruikt(of wil gaan gebruiken) meneer Ah!buis deze trafo:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5630
misschien bij mij ook bruikbaar? (volgens mij wel, maar weet het niet zeker!)
uitgangs trafo heb ik, dus dies niet nodig!
.
ook wil ik wel graag weten wat jullie van dit schema vinden,
het schema is eigenlijk nog niet af maar het is een PP modulator natuurlijk.
het schema heeft zich al wel bewezen en is werkend gezien met verschillende buis soorten.
.
echt alles van dit schema weet ik ook niet omdat ik meer een bouwert ben, (dat vind ik nu eenmaal het leukst!)
tot zo ver heel even!

VrGr RadioRob
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

Beste mensen,
Tis wel opvallend hoeveel reacties ik krijg / gekregen heb :-#
(heb ik iets verkeerds gedaan?) :?
Ik kom een ander keertje nog wel eens langs om nog eens rond te kijken.
:|

VrGr Rob.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door johan283 »

niks fout gedaan, maar vraag is blijkbaar moeilijk dat niemand een antwoord weet :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door Ah!buis »

't Ja,kan hier geen kop aan krijgen :o
en eigenlijk ook geen staart :lol:
Anne
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door sietse »

Tja Rob, dit is een audio zelfbouw forum en geen radio-zender bouw voor radiozend amateurs. Was ik ooit wel, maar jou vraag is ook voor mij nog al vreemd.
Misschien is er binnen het radio zend amateur gebeuren nog iets te vinden.
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

Begrijp het maar niet dit is audio waar ik het nu over heb?
Ik denk jullie weten dit vast wel!
.
Maar het geeft voor de rest niet ik heb het trafotje gekocht en ga het over een tijdje uit testen.
We zien vanzelf of ie het gaat doen! ik zet de 220~ kant als ingang en de twee 9V kant aan/naar de buis.

VrGr Rob
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door sietse »

Het is een beetje onduidelijk wat je wilt gaan bouwen. Een versterker voor muziek, een zender of een radio ontvanger. Want in een audioversterker heb je een uitgangstrafo nodig als je met buizen werkt. Een modulator is denk ik wat anders. Ik begrijp dus nog steeds niet wat jou probleem is???
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
't Ja,kan hier geen kop aan krijgen :o
en eigenlijk ook geen staart :lol:
Anne
Maar toch wel wieletjes? :lol: Is toch gewoon een PP eindtrap met fixed bias en transformatorsturing?

Rob, misschien kun je wat duidelijker zijn met wat je er mee wilt. Zodat de buizologen alhier wat meer houvast hebben.
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

Hallo Sietse en Peter
Als je naar beneden scrolt bij Anne in zijn topic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15672
kom je(vind ik) een prachtig versterker schema tegen met twee maal de EL504 PushPull.
Het schema vind ik ook mooi gemaakt!(waarin/waarmee?) maar dat is weer een andere vraag!
ik bedoel dit schema: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
.
Maar als je nu de eind trap bekijkt(2X EL504) is die ongeveer het zelfde als mijn schema,
Alleen de laatste trafo is bij mij een modulatie eindtrafo en bij jullie een eindtrafo.
Voor de rest is het net een gewone buizen versterker.
Alleen nu is bij mij het nare in mijn schema word aan de ingang een aparte ingangen trafo gebruikt.
Een trafo met 3 losse wikkelingen, normaal word er meestal een trafo gebruikt met 2 wikkelingen -
waarvan eentje met een midden aftakking die had ik hier ook liggen en wilde die proberen te gebruiken ook.
(soms heb je ook trafo met 2 wDg en op alle twee de wDg een midden aftakking)
En omdat ik ook niet alles weet vroeg ik hier hoe ik eventueel de boel zou kunnen veranderen.
Ik heb namelijk wel een trafo met midden aftakking liggen,
Dat is mooi maar dan moet ik ook nog wel te weten kommen hoe ik die in dit schema kan toepassen.
Dat weet ik nu dus niet en heb ook al wel zitten pijnzen hoe ik dit zou kunnen doen:
[img]http://imageshack.us/a/img42/1679/519test.th.png[/img]
Maar ben er nog niet helemaal uit!
Wel heb ik ook zo’n (vervangende) trafo aangeschaft zoals deze:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5630
ik wil kijken of deze het misschien wil gaan doen (als ingangs trafo dus!)
en als ik het goed heb moet ik de twee 115Volt kanten richting de buis doen,
en een(1) 9Volt (er staat 7 maar is 9Volt) een 9Volt kant gebruiken om in te sturen.
Hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
.
ik probeer nog wat duidelijker te zijn.
Mijn versterker lijk een beetje op een lineair deze kun je achter een versterker zetten.
Een normale versterker heeft (zo schijnen ze dat te noemen) een faze draaier er voor???
Meestal is dit een ECC . . een ECC82 of 83 daar heb ik dus die trafo!
.
Ik heb ook zitten denken misschien kan ik ongeveer deze ingangs trafo toepassen?
Deze manier:
http://www.radiosparks.com/images_d/Modulator.gif
ik wil hem ook met een gewone (andere) versterker aansturen 8 of 4 oHm dus.
sorry als ik zo onduidelijk ben!

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door Kappa7 »

Ha Rob, aansturen door een andere eindversterker zie ik niet helemaal het nut van, kan je misschien toe lichten waar om je dat wil??
Wel heeft een van de cursisten van de Tubesociety een dergelijk ontwerp gemaakt als jij tekent en heeft daar een Sowter 3575 trafo toegepast.
MOD-05.pdf
(65.23 KiB) 80 keer gedownload
Deze is echter niet geschikt voor aansturen met een eindversterker maar daar voor zal je een spaningsdeler moeten maken Om het het vermogen van de eindbak kwijt te kunnen.
De waarde van deze spaningsdeler zal dan op 8Ohm uit komen en voldoende vermogen moeten kunnen verwerken om niet te heet te worden, je kan hem natuurlijk ook direct op een voorversterker of bron aansluiten. dan is die hele poespas met de spaningsdeler niet nodig.

Groetjes George
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

Hallo Kappa!
Het nut er van zou moeten zijn dat er ook tegelijkertijd wat meer scheiding is tussen de zender en de versterker.
Het nare is dat als je de versterker er direct op zet(op de zender maar ook aan PC!) je ook meer kans heb op brom en terugwerking of inslag van HF.
Daar heb je normaal natuurlijk geen problemen mee!
Ook de scheiding van de voedings bronnen bijvoorbeeld als je een buisversterker en een PC aan elkaar aansluit.
Ik heb gemerkt dat ik er dan goed aan doet een klein trafotje te gebruiken.
Moet ik er ook weer eerlijk bij zeggen of dit nu een 1 op 1 of anders moet zijn weet ik niet precies,
Ik heb hier meerdere trafotjes waar ik *experimenteel* mee bepaal welke goed beter of beste is.
Het is bij mij allemaal hobby, en ook eerlijk theoretisch ben ik niet echt een goeie!
O:)
:arrow: Ik hoop dat ik het ongeveer goed hebt uitgelegd?
VrGr Rob.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door Kappa7 »

Als je een buizen versterker gebruikt heb je toch al een trafo tussen de versterker en de zender staan??
waarom dan nog een versterker er voor plaatsen?
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

Hallo Kappa.
Dat is ook een keuze die je zelf kunt maken.
Nu heb je/ik de keuze om of een transistor of een FET of ook een buizen versterker er voor te zetten.
Deze trap tussen versterker en zender moet ook het grote vermogen leveren,
Voor deze trap staat *bijvoorbeeld* een kleine transistor versterker.
het is allemaal experimenteel, ik wil twee(2) keer een PL519 gaan gebruiken maar dat kan ook 4 of 6 keer de 519 worden.
ook hier om wil ik alles gescheiden houden als er iets fout gaat zal het tussen de trafo's fout gaan,
en hopelijk niet daar voor of erna!

:arrow: Als ik later een versterker maak voor bij mij in huis zal deze uit een stuk zijn en helemaal met buizen.
(waarschijnlijk met 2X2 de EL34 dan zal de opstelling (voor stereo) zijn 2X EF86 2X ECC82/83 en 4X EL34)
Voor stereo dan natuurlijk.
(heb destijds twee trafotjes gescoord, moet nog kijken of ze te gebruiken zijn)
maar das voor een andere X.

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door Ah!buis »

Voor zover ik begrijp wil je een eindtrap hebben tussen een bestaande LF-versterker en een HF-zender.
Dat zal dan wel AM-modulatie zijn omdat er vermogen nodig is, bij welke spanning/stroom (buizen zender of zand).
Die uitgangstrafo in mijn schema gebruikt de LS-wikkeling ook voor de(plaatselijke)tegenkoppeling.Heeft daarmee geen verbinding van LS-uit naar massa.
Met een ingangstrafo/fasedraaier lijkt 't helemaal niet meer op mijn schema.
Voor het aansturen van eindbuizen heb je nauwelijks vermogen nodig,zeker geen dikke 9V/230V van ome Dick.
Je moet dan kijken wat er uit de audioversterker komt en dat optransformeren tot de spanning om de buizen te sturen.Evt.een weerstand op de versterker om de LS te vervangen.
Anne
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

Hallo Anne,

Het voltage weet ik nog niet precies maar voor de modulator zal het rond de 500Volt worden.
De eindtrap van de zender ook ongeveer.
Ja in jou schema gebruik je die trafo als uitgangs trafo wat ik er van heb begrepen ja,
Ik wil het proberen als ingangs-trafo. (Het nare is in had helemaal GEEN trafo in die zelfde vorm.)
En met dat trafotje wat ik bij jou heb afgekeken daar kan ik een beetje mee experimenteren (dacht/hoop ik)
Ik ga er (als ik weer even tijd voor heb) experimenteren maar we zien wel wat het word.

VrGr Rob.
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

kijk nu heb ik een schema gevonden wat er op lijkt!
http://amfone.net/AMPX/71_2.gif
Bron:
http://amfone.net/AMPX/71.htm
lijkt ook veel op:
http://www.radiosparks.com/images_d/Modulator.gif

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door sietse »

Tja Rob, als ik het verhaaltje blijf lezen, krijg ik de indruk dat je geen flauw benul hebt van zenders en ontvangers. Ook het modulatie verhaal AM of FM is toch iets ingewikkelder dan je denkt. Als ik je een goed bedoeld advies mag geven, zie dan dat je lektuur krijgt waar de werking van zenders en ontvangers in uitgelegd wordt. Zo heb ik het in wat vroegere dagen ook moeten doen.
Bovendien, als je geen vergunning hebt om een radiozend station te runnen, zal ik je zo wie zo niet verder helpen. :!: :!:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door Pjotr »

+1

I.d.d. Sietse, dit is ook niet het forum voor dit soort zaken. Rob kan beter zijn licht op gaan steken op een zendamateurforum.
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

.
Tja Beste mensen maar jullie kennen mij waarschijnlijk ook inderdaad Helemaallll niet!
krijg ik de indruk dat je geen flauw benul hebt van zenders en ontvangers. Ook het modulatie verhaal AM of FM is toch iets ingewikkelder dan je denkt
Je schrijft: geen flauw benul van zenders en ook AM en FM modulatie.
Maar daar vraag ik hier toch ook helemaal niet naar?
Heb ik iets over FM hier geschreven? zelfs het woord AM heb ik niet laten vallen?
Zou het wel zo zijn wat dan nog, een forum is trouwens om elkaar te helpen beste mensen. :wink:
Maar ik heb in de gaten dat het niet veel meer word en heb zelf in de tussentijd alles uitgepluisd,
het komt wel voor elkaar.

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door Ah!buis »

radiorob schreef:
Maar ik heb in de gaten dat het niet veel meer word en heb zelf in de tussentijd alles uitgepluisd,
het komt wel voor elkaar.
VrGr Rob.
Da's mooi,da's heel mooi.Er gaat niks boven zelfuitpluizen :D .
Je hoefde er geen AM of FM bij te zetten om te doen vermoeden dat 't om AM-zenden gaat.LF-vermogen nodig,modulator, moet wel zoiets zijn.Of wou je soms de kussenvervorming in een ouwe KTV aanpakken(Hor-stroom moduleren met Vert-spanning) :o .
Als je een versterker bouwt is wel duidelijk dat er een LS aan komt hangen en een bron met lage spanning en weinig fut aan de ingang.Jij komt met een onduidelijk verhaal waarbij in het geheel niet duidelijk is wat er versterkt moet worden (de in) en waarvoor(de belasting).Of je aan een versterker een LS of een HF-eindtrap wil hangen maakt mij niet zoveel uit zolang maar duidelijk is wat de eisen zijn.
Nog veel plezier ermee en pas maar op met die 500V.
Anne
radiorob
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 11:59

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door radiorob »

Heeeee hallo Anne,
Jahaaa we pluizen wat af.
:sure:
VrGr Rob
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: trafo's niet in een versterker maar in een modulator!?

Bericht door democles »

Waar gaat het hier over??

Hoogfrequent?

Nee,nu even niet,ben al blij als ik het kwijt ben :rock:

Zend en gaat heen................... :mrgreen:

Hoe kom ik over.....radiootje 10 en s,je 5,,,OVER...SSSSSSSSSSSSSSSSSSssssssssssssssss

Nee,begrijp er niet veel van.
Plaats reactie