Ervaringen ZBA dag 2013
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: Ervaringen ZBA dag 2013
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 19 mei 2013, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Is dat alles Hans?
Met de witbalans is het zo te zien nog goedgekomen, nu nog een beetje contrast 
Je hebt een punthannesie schreef:Ik heb meer, maar dat voegt niet meer toe dan wat er nu staat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Mijn spullen staan er niet op! SCHANDALIG!!!!!!!!!!!!!hannesie schreef:Ik heb meer, maar dat voegt niet meer toe dan wat er nu staat.
- RobertD
- Contacteer:
Volgens mij hoorde ik John Williams & Juliam Breem - Album heet "Together".AatV schreef:Weet niet wie de uitvoerenden waren. Het was in ieder geval Spaanse (flamenco) muziek. (Paco de Lucia?)rho schreef:Weet er trouwens iemand wel stukje akoestische gitaar er speelde op de Harrays, rond 10h30 a 11h00? Het was een redelijk lang nummer, Jan had de ipad vast denk ik. We hoorden 2 gitaristen tijdens een live-opname (meen ik me te herinneren).
groet,
Aat
Ik heb genoten gisteren, waarschijnlijk juist doordat het niet zo druk was en je lekker lang naar de sets kon luisteren.
De set van Harryeng heeft op mij de meeste indruk gemaakt. Echt prachtig en goed doordacht opgebouwd. De uitleg van Harry hoe hij alles had getest en opgebouwd was heel leuk.
Harry heeft mijn Stella Lights even snel gemeten en daar ga ik nog een beetje aan proberen te filteren. De bult tussen 2kHz en 5kHz maakt dat de speaker soms een beetje schreeuwt. In elk geval heeft het setje wel leuke reacties opgeleverd.
Qua "bang for the buck" vond ik de vloerstaanders met de alpair 10 drivers erbovenuit steken. HenkJan draaide even een stukje orgelmuziek en ik was echt onder de indruk wat deze speakers toen neerzetten.
De DAudio vond ik wel mooi klinken, maar die gaan mijn budget ver te boven (evenals de set van Harry overigens) dus ik heb er niet heel lang naar geluisterd. De uitleg van Jeroen over de opbouw vond ik wel erg interessant en leerzaam. Misschien volgend jaar wat meer presentaties?
Later op de middag, zo rond Pizzatijd, stond er een ander paar interessante speakers op de plek van de Daudio's. Grote woofers met wat mid en hoog drivers in PVC buizen erbovenop. Die vond ik ook erg goed klinken. Heeft iemand een link naar een topic?
De woofers zijn later nog even ingezet als ondersteuning van de gebogen line arrays en dat klonk ook erg aangenaam.
Verder was ik zelf verbaasd over mijn eigen TQWT's met de achthoekige philips breedbanders. Ik had ze nog niet eerder aandachtig beluisterd, maar was aangenaam verrast over de combi met de kleine EL84 Single ended. Daar ga ik thuis nog even mee stoeien.
Ik moet de foto's van mijn telefoon nog even overzetten, dan zet ik ze op het forum.
Dat waren de omnicrons
Omnicrons http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17735
Omnicrons http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17735
Ik was dusdanig overmand door emotie's, toen ik die gebakjes van jouw zag staan, dat ik geheel en al vergeten ben er een foto van te maken.ds23man schreef:Mijn spullen staan er niet op! SCHANDALIG!!!!!!!!!!!!!hannesie schreef:Ik heb meer, maar dat voegt niet meer toe dan wat er nu staat.
Maar ze staan wel in mijn geheugen gegrift.
wow! wat een dag!
ook ik heb weer ontzettend genoten!
wil als eerste een aantal personen in bijzonder bedanken:
Frans Nederpelt alias Froes mijn buurman die mee is gekomen om mij te helpen met slepen en uiteindelijk heeft hij ook alles gereden! Dank Froes!!!
en natuurlijk Jan!: ook jij weer bedankt voor het organiseren. Mocht van Jan niet eens betalen voor Froes en heb maar gedoneerd.
En Mischa Gielen!!! voor het filmen van de presentaties.
DANK!!!!
verder dank aan iedereen voor weer een gezellige dag.
Het nadeel is dat ik natuurlijk boven niets gezien heb en geen energie 'over' had om ook maar een poging te wagen.
Ga weinig vermelden over de speakers daar ik niet veel gehoord heb, maar wil toch 1 Item in het bijzonder vermelden: de UCD's van Jeroen.... oioioi het ging aan en ik,...... ik was stil!!....... en dit ondanks dat ik bekend sta als typische buizen liefhebber. Na gesprek met Jeroen misschien een volgend winter project; UCD's met een klein buisje als voorversterker.....???? Mn hersenen draaien al 100%. Het eerste probleem wat ik ga tegenkomen is dat de voeding van de buis wel echt goed moet zijn.... Hmmmmm
Had ook een fototoestel bij me... en geen foto's gemaakt natuurlijk...
Op naar de volgende!
ook ik heb weer ontzettend genoten!
wil als eerste een aantal personen in bijzonder bedanken:
Frans Nederpelt alias Froes mijn buurman die mee is gekomen om mij te helpen met slepen en uiteindelijk heeft hij ook alles gereden! Dank Froes!!!
en natuurlijk Jan!: ook jij weer bedankt voor het organiseren. Mocht van Jan niet eens betalen voor Froes en heb maar gedoneerd.
En Mischa Gielen!!! voor het filmen van de presentaties.
DANK!!!!
verder dank aan iedereen voor weer een gezellige dag.
Het nadeel is dat ik natuurlijk boven niets gezien heb en geen energie 'over' had om ook maar een poging te wagen.
Ga weinig vermelden over de speakers daar ik niet veel gehoord heb, maar wil toch 1 Item in het bijzonder vermelden: de UCD's van Jeroen.... oioioi het ging aan en ik,...... ik was stil!!....... en dit ondanks dat ik bekend sta als typische buizen liefhebber. Na gesprek met Jeroen misschien een volgend winter project; UCD's met een klein buisje als voorversterker.....???? Mn hersenen draaien al 100%. Het eerste probleem wat ik ga tegenkomen is dat de voeding van de buis wel echt goed moet zijn.... Hmmmmm
Had ook een fototoestel bij me... en geen foto's gemaakt natuurlijk...
Op naar de volgende!
Ik heb weer genoten van de mensen en het sfeertje. Ook dank aan Hans (daudio) voor het organiseren van het dac-vergelijk.
Jammer alleen van het weer, de pizza's buiten oppeuzelen is een stuk gezelliger.
Jammer alleen van het weer, de pizza's buiten oppeuzelen is een stuk gezelliger.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Bij meer mensen geloof ik, op alle foto's van die hoek van de zaal zie je alleen maar mensen er boven staren!hannesie schreef:ds23man schreef:Mijn spullen staan er niet op! SCHANDALIG!!!!!!!!!!!!!hannesie schreef:Ik heb meer, maar dat voegt niet meer toe dan wat er nu staat.
Maar ze staan wel in mijn geheugen gegrift.
Geloof dat m'n camera'tje het aan het opgeven is. Zal toch maar een aantal plaatjes posten (dus let niet op de kwaliteit!) Vooral voor Gerhard, hij is zo teleurgesteld dat z'n mooie Ncore's er niet bij stonden. Hoop dat het nu weer een beetje goed is...
En omdat de fotograaf er nooit op staat (let ook op z'n mooie naamplaatje):
groet,
Aat
Aat
Ervaringen ZBA dag 2013
Ook ik had een leuke dag, heb veel gezien en gehoord. Zowel speakers, nieuwe muziek als hardware. (En een tubetester
)
Ik vond heel veel systemen goed klinken. Allemaal met betere en mindere punten, maar dat zal altijd zo zijn. Nu het wat minder sets waren, heb ik ook tijd gehad om bijna alles te luisteren! (was alleen boven vergeten....) Er waren weer vele discussies over waarom nu systemen goed klinken of juist niet. Ik heb in ieder geval weer veel geleerd, mijn agenda zit al weer bijna volgeboekt met de ideeën van bouwsels voor het komende jaar!
Mijn eigen set (Harray) is steeds wat beter gaan klinken, door andere opstelling en later ook andere filtering. In de middag is steeds meer van het mid-laag naar de corner woofers gegaan. Nou waren die ontworpen op 250Hz, dus kreeg je weer hoorbare staande golven in de ongedempte kast bij 450 Hz maar dat mag de pret niet drukken.
Leuk om te zien wat de invloed van de ruimte op een systeem is. Als je naast de speaker ging staan, leek het net of er nog een speaker in de hoek er achter stond. Die harde reflectie maakte plaatsing natuurlijk weer moeilijk. In de grote ruimte klonk het weer helemaal anders. De woofers moesten even worden aangepast, omdat het van cornerwoofers ineens wallwoofers werden, maar dat was geen probleem. Thuis klinkt het weer heel anders. Bij mij is de ruimte redelijk gedempt, en krijg je veel meer directe energie dan in Breda. Voor de volgende keer zal ik langere kabels meenemen, want nu was het idee om de woofers naast de speakers te zetten niet meer uitvoerbaar.
Nog een belangrijke mededeling: we moeten dit jaar toch proberen een leuke uitdaging voor Asterduc te bedenken, dan kan hij volgend jaar ook weer iets meenemen naast die lekkere bonbons. Iemand nog een goed idee?
Jan, en alle anderen bedankt! Ik zie al weer uit naar volgend jaar.
Harry
p.s. en ik zal weer proberen draagbare systemen te maken! Drie keer deze belofte moet toch scheepsrecht zijn.
Ik vond heel veel systemen goed klinken. Allemaal met betere en mindere punten, maar dat zal altijd zo zijn. Nu het wat minder sets waren, heb ik ook tijd gehad om bijna alles te luisteren! (was alleen boven vergeten....) Er waren weer vele discussies over waarom nu systemen goed klinken of juist niet. Ik heb in ieder geval weer veel geleerd, mijn agenda zit al weer bijna volgeboekt met de ideeën van bouwsels voor het komende jaar!
Mijn eigen set (Harray) is steeds wat beter gaan klinken, door andere opstelling en later ook andere filtering. In de middag is steeds meer van het mid-laag naar de corner woofers gegaan. Nou waren die ontworpen op 250Hz, dus kreeg je weer hoorbare staande golven in de ongedempte kast bij 450 Hz maar dat mag de pret niet drukken.
Leuk om te zien wat de invloed van de ruimte op een systeem is. Als je naast de speaker ging staan, leek het net of er nog een speaker in de hoek er achter stond. Die harde reflectie maakte plaatsing natuurlijk weer moeilijk. In de grote ruimte klonk het weer helemaal anders. De woofers moesten even worden aangepast, omdat het van cornerwoofers ineens wallwoofers werden, maar dat was geen probleem. Thuis klinkt het weer heel anders. Bij mij is de ruimte redelijk gedempt, en krijg je veel meer directe energie dan in Breda. Voor de volgende keer zal ik langere kabels meenemen, want nu was het idee om de woofers naast de speakers te zetten niet meer uitvoerbaar.
Nog een belangrijke mededeling: we moeten dit jaar toch proberen een leuke uitdaging voor Asterduc te bedenken, dan kan hij volgend jaar ook weer iets meenemen naast die lekkere bonbons. Iemand nog een goed idee?
Jan, en alle anderen bedankt! Ik zie al weer uit naar volgend jaar.
Harry
p.s. en ik zal weer proberen draagbare systemen te maken! Drie keer deze belofte moet toch scheepsrecht zijn.
-
tigradekat
harryeng schreef:p.s. en ik zal weer proberen draagbare systemen te maken! Drie keer deze belofte moet toch scheepsrecht zijn.
\
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Leuke dag gehad, het was de lange reis zeker waard. Ik heb het minder aanwezig zijn van spullen niet als storend ervaren, zo was er mogelijkheid in de diverse ruimtes om wat te combineren en experimenteren. Denk ook dat het kiezen van de luisterdag datum in het Pinksterweekend ervoor zorgt dat het wat rustiger was dan voorgaande jaren.
Opvallend vond ik de Omnicrons, mooi gebalanceerd, op verschillende plekken in de zaal klonk het goed, de verbetering tov Enschede (of was het een foutje in het filter daar?) was goed hoorbaar.
Boven vond ik de Stella Lights van Robert gaaf, alhoewel de ruimte een klein beetje roet in het eten gooide bij het luisteren, zit zeker meer potentie in. Echt een leuke speaker voor weinig, en vrouwvriendelijk zoals iemand opmerkte. Alhoewel, d'r past geen plantje op.. Het hoog knalde er wat uit, zoals later ook bleek bij een meting bij Harry beneden.
Heb met veel plezier geluisterd naar de presentatie van Simon, leuk gedaan! Een plaatje met een praatje, gevarieerde muziek, helemaal goed.
De Harreys heb ik in de kleine ruimte gehoord en had toen al zoiets van 'daar zit meer in', wat later in de grote ruimte wel goed is gekomen lees ik, was zelf al naar huis toen.
Wel vind ik het jammer dat er geen programma is. Het hoeft allemaal niet volgens een strak tijdschema natuurlijk, maar een beetje lijn zodat je weet wat je waar kun verwachten, ik probeer dat bij de luisterdag hier in tukkerland wel te doen. Uiteraard is dat een eigen keus, en zeker nu het wat rustiger was ook minder noodzakelijk.
Jan bedankt voor de organisatie, ik hoop dat de locatie mogelijk blijft in de toekomst, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is een geschikte ruimte te vinden!
En een TD150 in onderdelen rijker....
Opvallend vond ik de Omnicrons, mooi gebalanceerd, op verschillende plekken in de zaal klonk het goed, de verbetering tov Enschede (of was het een foutje in het filter daar?) was goed hoorbaar.
Boven vond ik de Stella Lights van Robert gaaf, alhoewel de ruimte een klein beetje roet in het eten gooide bij het luisteren, zit zeker meer potentie in. Echt een leuke speaker voor weinig, en vrouwvriendelijk zoals iemand opmerkte. Alhoewel, d'r past geen plantje op.. Het hoog knalde er wat uit, zoals later ook bleek bij een meting bij Harry beneden.
Heb met veel plezier geluisterd naar de presentatie van Simon, leuk gedaan! Een plaatje met een praatje, gevarieerde muziek, helemaal goed.
De Harreys heb ik in de kleine ruimte gehoord en had toen al zoiets van 'daar zit meer in', wat later in de grote ruimte wel goed is gekomen lees ik, was zelf al naar huis toen.
Wel vind ik het jammer dat er geen programma is. Het hoeft allemaal niet volgens een strak tijdschema natuurlijk, maar een beetje lijn zodat je weet wat je waar kun verwachten, ik probeer dat bij de luisterdag hier in tukkerland wel te doen. Uiteraard is dat een eigen keus, en zeker nu het wat rustiger was ook minder noodzakelijk.
Jan bedankt voor de organisatie, ik hoop dat de locatie mogelijk blijft in de toekomst, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is een geschikte ruimte te vinden!
En een TD150 in onderdelen rijker....
Ook ik heb zeker een leuke dag gehad in Breda, interessant om mijn luidsprekers (conics) eens in een andere ruimte te horen. Na thuis gekomen te zijn en alles weer te hebben aangesloten, klinkt het hier toch een stuk lekkerder. Ook vond ik het erg leuk en leerzaam eens met de minidsp in de weer te kunnen, bedankt Henkjan. Het geheel werkt eigenlijk heel makkelijk. Heel handig om eens wat dingen uit te proberen. Ik ben van plan dan ook aan te gaan schaffen in combinatie met een digitale I/O module.
Ik vond het ook zeker leuk dat er in de kleine ruime nog andere breedbanders stonden, zo was een goede vergelijking te maken tussen de verschillende drivers. De conics hadden een wat grotere range maar de black beauties en CSS FR125SR waren wel iets verfijnder in het hoog naar mijn oren.
Kappa7 bedankt voor het ter beschikking stellen van de buizenversterkers. Erg leuk om dat eens te horen icm met de conics. De hybride versterker is zeker een interessante en unieke versterker die ook goed klonk. Ook bedankt voor de tip over het afwezige hoogste hoog, misschien dat ik maar eens een supertweeter moet proberen.
Verder heb ik geprobeerd van alles wat te zien en te beluisteren. Erg veel mooie luisprekers en verterkers gezien en gehoord. Leuk om projecten ook eens in het echt te zien.
Van Henkjan ook een Minidsp Umik-1 overgenomen. Deze werkt idd erg makkelijk en ik ga maar eens flink meten de komende tijd.
Iedereen bedankt voor de leuke dag en de inzet!
Mike
Ik vond het ook zeker leuk dat er in de kleine ruime nog andere breedbanders stonden, zo was een goede vergelijking te maken tussen de verschillende drivers. De conics hadden een wat grotere range maar de black beauties en CSS FR125SR waren wel iets verfijnder in het hoog naar mijn oren.
Kappa7 bedankt voor het ter beschikking stellen van de buizenversterkers. Erg leuk om dat eens te horen icm met de conics. De hybride versterker is zeker een interessante en unieke versterker die ook goed klonk. Ook bedankt voor de tip over het afwezige hoogste hoog, misschien dat ik maar eens een supertweeter moet proberen.
Verder heb ik geprobeerd van alles wat te zien en te beluisteren. Erg veel mooie luisprekers en verterkers gezien en gehoord. Leuk om projecten ook eens in het echt te zien.
Van Henkjan ook een Minidsp Umik-1 overgenomen. Deze werkt idd erg makkelijk en ik ga maar eens flink meten de komende tijd.
Iedereen bedankt voor de leuke dag en de inzet!
Mike
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Allen bedankt voor weer een oergezellige dag, en Wowly, Henkjan, Walt, Chris_T en FR_Aad in het bijzonder. Wat Ray al zei: het lijkt net of het elk jaar gezelliger wordt. Natuurlijk ís dit ook zo als je steeds beter met elkaar vertrouwd raakt, maar een aantal nieuwe gezichten maakten op mij de indruk het niet minder naar hun zin te hebben. 
De kleinere ruimte waarin Harry stond, is in akoestisch opzicht altijd wel de minste geweest. Ook minder grote luidsprekers kwamen daar in het verleden niet uit de verf zoals je zou wensen, met name in de lagere regionen. Het relatief hoge, schuin oplopende plafond dat achterin hoger is, is daar mogelijk debet aan. Het is een ruimte die net iets meer vergt om door de akoestiek heen te luisteren.
Buiten klankmatige indrukken die ik meekreeg, keerde ik ook dit keer huiswaarts met de conclusie dat gemiddeld gezien de lat nog telkens hoger komt te liggen v.w.b. opbouw en details. Ik zal er maar aan moeten wennen dat ik steeds meer tot een minderheid behoor die nog zichtbaar op knutselniveau werkt.
Natuurlijk speelt hierin mee dat steeds meer technieken toegankelijk worden om zo professioneel te kunnen werken, maar het is toch ook een kwestie van elkaar stimuleren en vooral heel veel moeite willen doen.
De kleinere ruimte waarin Harry stond, is in akoestisch opzicht altijd wel de minste geweest. Ook minder grote luidsprekers kwamen daar in het verleden niet uit de verf zoals je zou wensen, met name in de lagere regionen. Het relatief hoge, schuin oplopende plafond dat achterin hoger is, is daar mogelijk debet aan. Het is een ruimte die net iets meer vergt om door de akoestiek heen te luisteren.
Buiten klankmatige indrukken die ik meekreeg, keerde ik ook dit keer huiswaarts met de conclusie dat gemiddeld gezien de lat nog telkens hoger komt te liggen v.w.b. opbouw en details. Ik zal er maar aan moeten wennen dat ik steeds meer tot een minderheid behoor die nog zichtbaar op knutselniveau werkt.
Idem dito, al legde ik op de valreep nog wel vast dat soms ook minder zichtbaar geen moeite bespaard blijft om ons met een creatie te verrassen:doppedoos schreef:Had ook een fototoestel bij me... en geen foto's gemaakt natuurlijk...
Dank je Aat! Ik was nog nét op tijd (23:45) thuis voor mijn verjaardag, al moet ik bekennen dat ik dit pas besefte nadat je me eraan herinnerde.AatV schreef:Zie net dat Marp vandaag jarig is en toch vandaag in Breda. Gefeliciteerd!
Leuk al die enthousiaste verhalen en de mooie foto's weer. Jammer dat ik dat dit jaar heb moeten missen.
Ik had nog wel een deja vu toen ik enkele opmerkingen las over het minder goede laag van de Daudio's. Vorig jaar stonden mijn speakers op dezelfde plek met de apparatuur ook op de tafels erachter. Aanvankelijk hadden wij toen ook een te vet laag. Dat verdween toen we twee dempingspanelen aan de voorkant tegen de tafels zetten. Jeroen en Hans hadden ze achter de tafels tegen de muur zag ik. Ik heb natuurlijk wel andere speakers, maar mijn laagunit straalt ook naar achteren. Ook bij de AVMN, met een vergelijkbare opstelling had ik baat bij panelen voor de tafels. Misschien wat voor Jeroen en Hans om de 30e in overweging te nemen.
Als er extra panelen nodig zijn, wil ik ze wel meenemen. Geef maar een seintje als je ze nodig hebt.
Groet,
Leobus
Ik had nog wel een deja vu toen ik enkele opmerkingen las over het minder goede laag van de Daudio's. Vorig jaar stonden mijn speakers op dezelfde plek met de apparatuur ook op de tafels erachter. Aanvankelijk hadden wij toen ook een te vet laag. Dat verdween toen we twee dempingspanelen aan de voorkant tegen de tafels zetten. Jeroen en Hans hadden ze achter de tafels tegen de muur zag ik. Ik heb natuurlijk wel andere speakers, maar mijn laagunit straalt ook naar achteren. Ook bij de AVMN, met een vergelijkbare opstelling had ik baat bij panelen voor de tafels. Misschien wat voor Jeroen en Hans om de 30e in overweging te nemen.
Als er extra panelen nodig zijn, wil ik ze wel meenemen. Geef maar een seintje als je ze nodig hebt.
Groet,
Leobus
Ik heb maar één foto gemaakt.... 
(ps1, ik zal proberen om volgens jaar meer en ook werkende apparatuur mee te nemen.
)
(ps2, die 2-weg speakers met esdoornfineer, die op die Z vormige stands in de grote zaal stonden...wat een groot(s) geluid...
van wie zijn die ? )
(ps1, ik zal proberen om volgens jaar meer en ook werkende apparatuur mee te nemen.
(ps2, die 2-weg speakers met esdoornfineer, die op die Z vormige stands in de grote zaal stonden...wat een groot(s) geluid...
Die zijn van Jan.ray5150 schreef:
(ps2, die 2-weg speakers met esdoornfineer, die op die Z vormige stands in de grote zaal stonden...wat een groot(s) geluid...![]()
van wie zijn die ? )
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Die luidsprekers op Z-vormige stands waren de Scan-Speak Reference Monitoren van Jan/Wowly.
Dank voor de foto's Mario!Marp schreef:Idem dito, al legde ik op de valreep nog wel vast dat soms ook minder zichtbaar geen moeite bespaard blijft om ons met een creatie te verrassendoppedoos schreef:Had ook een fototoestel bij me... en geen foto's gemaakt natuurlijk...
Ik vroeg mij af hoe Harry dat in vredesnaam had aangepakt.
Leuk om te zien.
Aad