Stella Light als 3e Project
Moderator: Beheerdersteam
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Stella Light als 3e Project
Hoi
Mijn 3e project.
De eerste is niet gepost. De 2e strande op aanwijziging van een forumlid.
Ipv een luidspreker is het een standaard geworden voor mijn Mission 750 SE...echter het originele idee blijft hangen en heb het dus maar als nieuw project opgestart.
De Stella Light van Visaton moest het worden.
Dus naar de bouwmarkt en Berkentriplex en MDF gekocht.
Vele plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
Mijn 3e project.
De eerste is niet gepost. De 2e strande op aanwijziging van een forumlid.
Ipv een luidspreker is het een standaard geworden voor mijn Mission 750 SE...echter het originele idee blijft hangen en heb het dus maar als nieuw project opgestart.
De Stella Light van Visaton moest het worden.
Dus naar de bouwmarkt en Berkentriplex en MDF gekocht.
Vele plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
- Bijlagen
-
- Het welbekende Stella Light voorbeeld
- Box8.~png.jpg (4.48 KiB) 1163 keer bekeken
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Alles op maat gezaagd.
Omdat de kast gebeitst gaat worden heb ik alleen de bovenkant en de zijkanten boven schuin (verstek) gefreesd.
Dan loopt alles mooi door.
De Kleurcombinatie komt van deze Vox200.
Omdat de kast gebeitst gaat worden heb ik alleen de bovenkant en de zijkanten boven schuin (verstek) gefreesd.
Dan loopt alles mooi door.
De Kleurcombinatie komt van deze Vox200.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Alle onderdelen om maat en op de juiste locatie neer gezet.
Het MDF is erg zacht...makkelijk te bewerken maar krast ook te snel.
Het MDF is erg zacht...makkelijk te bewerken maar krast ook te snel.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
In vogelvlucht
-Alles met hout-pen verbindingen verlijmd
-Frontje wat er nu op zit is versie 4
-Luidspreker 1 is klaar.
-Alles gebeitst met Mahonie-kleur 4 lagen
-Voet en frontje is ge-aibrushed met diep zwart
-Luidspreker 2 is in de maak
-Een uurtje of 40 per Luidspreker heb ik wel nodig
Het eindresultaat van de Linkerspeaker
-Alles met hout-pen verbindingen verlijmd
-Frontje wat er nu op zit is versie 4
-Luidspreker 1 is klaar.
-Alles gebeitst met Mahonie-kleur 4 lagen
-Voet en frontje is ge-aibrushed met diep zwart
-Luidspreker 2 is in de maak
-Een uurtje of 40 per Luidspreker heb ik wel nodig
Het eindresultaat van de Linkerspeaker
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
De nu gebruikte Breedbander is van een setje wat ik nog had liggen op zolder.
De FRS-8 ga ik deze week bestellen.
De boorgaten zijn hetzelfde dus is eenvoudig te wisselen.
Ik wilde echter natuurlijk luisteren hoe dit klinkt.
Het filter is zoals voorgeschreven door Visaton.
De FRS-8 ga ik deze week bestellen.
De boorgaten zijn hetzelfde dus is eenvoudig te wisselen.
Ik wilde echter natuurlijk luisteren hoe dit klinkt.
Het filter is zoals voorgeschreven door Visaton.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Klinkt heel fraai.
Lastig vergelijken zeker nu er nog maar 1 Box klaar is.
Dus aan de rechterzijde heb ik een Mission 750 gekoppeld.
Stemmen zijn duidelijk en mis niets tov de mission
Moet wel de balans wat wegdraaien om ze gelijk te laten klinken.
Lastig vergelijken zeker nu er nog maar 1 Box klaar is.
Dus aan de rechterzijde heb ik een Mission 750 gekoppeld.
Stemmen zijn duidelijk en mis niets tov de mission
Moet wel de balans wat wegdraaien om ze gelijk te laten klinken.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
De bas klinkt zeer goed maar ik vraag me af of ik de bas speaker naar binnen of naar buiten moet plaatsen voor het beste resultaat.
Misschien heeft iemand daar een antwoord op.
De kast is gevuld met zacht noppen schuim en wat polyester vulling (matjes).
De basreflex heb ik wat vrij gehouden.
De aparte kamer voor de breedbander is beplakt met vilt.
Voor en achterkant
Aansluitklemmen en de Basreflex uitgang.
Veel van de spullen komen van Boxen gekocht bij de kringloop.
Hergebruik...daar ben ik voor...en ben natuurlijk Hollander...dus goedkoop ben ik ook voor
Misschien heeft iemand daar een antwoord op.
De kast is gevuld met zacht noppen schuim en wat polyester vulling (matjes).
De basreflex heb ik wat vrij gehouden.
De aparte kamer voor de breedbander is beplakt met vilt.
Voor en achterkant
Aansluitklemmen en de Basreflex uitgang.
Veel van de spullen komen van Boxen gekocht bij de kringloop.
Hergebruik...daar ben ik voor...en ben natuurlijk Hollander...dus goedkoop ben ik ook voor
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Het filter heb ik los tussen het dempingsmateriaal gestopt.
2 onderdelen kun je nog wel kwijt in deze smal ogende Luidspreker.
De voet is voorzien van vilt zodat het hout niet beschadigd.
De Boxen staan in de serre op een stenen vloer.
De serre is dus mijn luister kamer
Daar staan nu al 3 setjes...leuk om te vergelijken.
Alles word door een Denon set aangedreven
Nog een paar close-ups van de driverunits.
Morgen weer verder met de 2e
Het oog wil ook wat en ik vind het geworden zoals ik het wilde hebben...ik ben dus een tevreden man.
Ben benieuw wat jullie er van vinden
2 onderdelen kun je nog wel kwijt in deze smal ogende Luidspreker.
De voet is voorzien van vilt zodat het hout niet beschadigd.
De Boxen staan in de serre op een stenen vloer.
De serre is dus mijn luister kamer
Daar staan nu al 3 setjes...leuk om te vergelijken.
Alles word door een Denon set aangedreven
Nog een paar close-ups van de driverunits.
Morgen weer verder met de 2e
Het oog wil ook wat en ik vind het geworden zoals ik het wilde hebben...ik ben dus een tevreden man.
Ben benieuw wat jullie er van vinden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
die is fraai geworden !
Wat betreft bas binnen of buiten: gewoon uitproberen
Wat betreft bas binnen of buiten: gewoon uitproberen
Re: Stella Light als 3e Project
Ziet er heel mooi uit, erg netjes afgewerkt
, veel luister-plezier.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Mooi, die kleurcombi zo, pakt goed uit met de beits op het mdf. Welke beits heb je gebruikt?
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
De MDF die hier gebruikt is is zwart gespoten....frontje en de voetplaat
De kast is van 18 mm Berkentriplex gemaakt...dus met mooie houtnerf...en deze is met mahoniekleur afgebeitst.
Achterkant is wel MDF en gebeits...zie je toch niets van en ziet er op zich goed uit...toeval dus.
Ik wilde deze eerst ook zwart maken maar schoot uit met de kwast en zag dat dit wel goed genoeg was
Bedankt voor jullie reacties
Groetjes
Ton
De kast is van 18 mm Berkentriplex gemaakt...dus met mooie houtnerf...en deze is met mahoniekleur afgebeitst.
Achterkant is wel MDF en gebeits...zie je toch niets van en ziet er op zich goed uit...toeval dus.
Ik wilde deze eerst ook zwart maken maar schoot uit met de kwast en zag dat dit wel goed genoeg was
Bedankt voor jullie reacties
Groetjes
Ton
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Heel fraai. Ik heb ook pas een set gebouwd en als breedbander een set Omnes audio BB 3.01 gebruikt. Welke breedbander heb jij toegepast?
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
De linker luidspreker is af.
Op het aflakken na dan......maar ja ik wilde graag het geheel wel eens beluisteren.
1e indruk..mooi laag maar het midden gebied erg aanwezig.
De drivers die ik gebruikte komen uit een 5.1 setje...volgens mij met drivers van CSS.
Goed voor de computer....niet voor deze luidsprekers.
De FRS8 zijn binnen en deze dus meteen erin gebouwd....gaten waren identiek.
En dat klinkt meteen stukken beter.....goed zelfs...maar dat is natuurlijk wel gekleurd als je iets zelf bouwd.
Vergelijk met de andere zelfbouw en de mission 750 dan doen ze gewoon mee.
Goede speaker die frs8...lekker detail...en met Sade...doet die w200 lekker laag.
De woofer is trouwens de W200 NG....die had ik liggen.
In boxsim ingevoerd en met hetzelfde filter en kastinhoud is er bij het laag iets meer weergave....dat vinden mijn oren trouwens prettig....daar zit wel een dipje zeg maar.
Nog wat fotos met de frs8 en de binnenkant met noppenschuim.
Erg tevreden na een paar uur luisteren.
Als ze helemaal klaar zijn gaan ze de woonkamer in.
Ze zien er gewoon heel stijlvol uit dn klinken perfect.
Op de foto zie je dus mijn luisterruimte.....beter dan niets
Ik ga verder met schuren......
Ton
Op het aflakken na dan......maar ja ik wilde graag het geheel wel eens beluisteren.
1e indruk..mooi laag maar het midden gebied erg aanwezig.
De drivers die ik gebruikte komen uit een 5.1 setje...volgens mij met drivers van CSS.
Goed voor de computer....niet voor deze luidsprekers.
De FRS8 zijn binnen en deze dus meteen erin gebouwd....gaten waren identiek.
En dat klinkt meteen stukken beter.....goed zelfs...maar dat is natuurlijk wel gekleurd als je iets zelf bouwd.
Vergelijk met de andere zelfbouw en de mission 750 dan doen ze gewoon mee.
Goede speaker die frs8...lekker detail...en met Sade...doet die w200 lekker laag.
De woofer is trouwens de W200 NG....die had ik liggen.
In boxsim ingevoerd en met hetzelfde filter en kastinhoud is er bij het laag iets meer weergave....dat vinden mijn oren trouwens prettig....daar zit wel een dipje zeg maar.
Nog wat fotos met de frs8 en de binnenkant met noppenschuim.
Erg tevreden na een paar uur luisteren.
Als ze helemaal klaar zijn gaan ze de woonkamer in.
Ze zien er gewoon heel stijlvol uit dn klinken perfect.
Op de foto zie je dus mijn luisterruimte.....beter dan niets
Ik ga verder met schuren......
Ton
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
CSS heeft nooit een 3" gehad.tonvandeacker schreef:....De drivers die ik gebruikte komen uit een 5.1 setje...volgens mij met drivers van CSS.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
die zitten idd vaak in 5.1 setjes, bv Logitech.Ronkel schreef:Die 3" ziet er meer uit als een Tangband.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Hoi
Ik heb net even gekeken op zolder en daar staan 2 setjes...oud en de ene is van Creative Soundworks en de andere is een Logitech Z680.
Dat was heel lange geleden een redelijk dure 5.1 set.
Daar komt inderdaad die driver van mij uit.
Als dat van Tangband is kun je hier dan nog iets mee doen net zoals de FRS8.
Of weggooien .......
Zijn daar trouwens specs van of de juiste benaming van die tangband dan zoek ik wel via google.
In ieder geval zit nu de Visaton FRS8 erin en dan is het middengebied vloeiend en niet zo luid aanwezig.
Kan natuurlijk ook zijn dat die Tangband veel meer geluidsdruk produceert.
Bedankt voor de info...daar kan ik wat mee.
Het weekend maar weer verder met aflakken.
Als laatste wil ik nog een kostenplaatje opgave hier neerzetten.
Dan weet de beginnende bouwer wat eea kan kosten.
We blijven Hollanders
Ton
Ik heb net even gekeken op zolder en daar staan 2 setjes...oud en de ene is van Creative Soundworks en de andere is een Logitech Z680.
Dat was heel lange geleden een redelijk dure 5.1 set.
Daar komt inderdaad die driver van mij uit.
Als dat van Tangband is kun je hier dan nog iets mee doen net zoals de FRS8.
Of weggooien .......
Zijn daar trouwens specs van of de juiste benaming van die tangband dan zoek ik wel via google.
In ieder geval zit nu de Visaton FRS8 erin en dan is het middengebied vloeiend en niet zo luid aanwezig.
Kan natuurlijk ook zijn dat die Tangband veel meer geluidsdruk produceert.
Bedankt voor de info...daar kan ik wat mee.
Het weekend maar weer verder met aflakken.
Als laatste wil ik nog een kostenplaatje opgave hier neerzetten.
Dan weet de beginnende bouwer wat eea kan kosten.
We blijven Hollanders
Ton
Re: Stella Light als 3e Project
Die FRS8 heeft waarschijnlijk wel een lagere gevoeligheid dan de Tangband inderdaad. Maar waarschijnlijk is dat ook best een prima drivertje waar je nog best eens wat mee zou kunnen doen. Het scheidingsfilter voor de Stella was immers ook niet ontworpen voor die Tangband. Wel mooi dat het met die andere woofer redelijk lijkt te werken!
Heb je toevallig ook een fotootje van die Tangband (achterkant bijv.)?
Heb je toevallig ook een fotootje van die Tangband (achterkant bijv.)?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Ik moet toch maar eens een FRS8 extra bestellen en die in mijn stella's uitproberen.
Zo te zien heb je de kast wel dieper moeten maken om die grotere woofer erin te krijgen.
Kom je morgen ook naar Breda? Is wel leuk om te vergelijken.
Grote kans dat de Tangbandjes die je hebt gebruikt een hoger rendement hebben dan de FRS8, waardoor het middengebied meer aanwezig is. De meeste tangband breedbanders zijn volgens mij trouwens 4 Ohm, dus dat is sowieso al anders dan met de FRS8 waarvan een 8 Ohm type wordt toegepast in de Stella Light.
De BB 3.01 die ik heb gebruikt is 5 Ohm, ik heb er domweg een drie Ohm weerstand voorgezet om 8 Ohm te krijgen. Voordeel is dat het hogere rendement dan ook gelijk wordt teruggebracht.
Voor mijn gevoel is ontbreekt er een stukje mid-laag zo rond de overname frequentie, maar ik wil het graag eens laten nameten. (misschien eens met de demping spelen.)
Zo te zien heb je de kast wel dieper moeten maken om die grotere woofer erin te krijgen.
Kom je morgen ook naar Breda? Is wel leuk om te vergelijken.
Grote kans dat de Tangbandjes die je hebt gebruikt een hoger rendement hebben dan de FRS8, waardoor het middengebied meer aanwezig is. De meeste tangband breedbanders zijn volgens mij trouwens 4 Ohm, dus dat is sowieso al anders dan met de FRS8 waarvan een 8 Ohm type wordt toegepast in de Stella Light.
De BB 3.01 die ik heb gebruikt is 5 Ohm, ik heb er domweg een drie Ohm weerstand voorgezet om 8 Ohm te krijgen. Voordeel is dat het hogere rendement dan ook gelijk wordt teruggebracht.
Voor mijn gevoel is ontbreekt er een stukje mid-laag zo rond de overname frequentie, maar ik wil het graag eens laten nameten. (misschien eens met de demping spelen.)
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Hoi Robert
De kast is alleen iets dieper gemaakt...2,5 cm..de rest hetzelfde aangehouden.
De achterwand zit iets verzonken erin dus dat kan er weer af.
Al met al zal het in volume niet echt veel verschil zijn.
Dit was trouwens niet nodig geweest...die 23 cm buitenmaat van de W200 NG had wel gepast alleen zat je dan op de randen van de andere kamer en achterkant.
Of dit alles wel verantwoord is wat ik gedaan heb weet ik niet maar het resultaat is nog steeds hetzelfde voor mij...ze klinken perfect...voor mijn oortjes met al zijn dipjes
Foto van de achterkant van de Tangband kan ik wel maken...er staat echter niets op...en zijn magnetisch afgeschermd.
Ik heb trouwens nog ideeen voor meer dan 3 projecten...dus die Tangband zullen zeker gebruikt worden.
Volgende project is al in de maak.....terwijl de lak droogt kan ik weer gaan zagen
Heerlijk weer zo'n lang weekend.....klussen....
De kast is alleen iets dieper gemaakt...2,5 cm..de rest hetzelfde aangehouden.
De achterwand zit iets verzonken erin dus dat kan er weer af.
Al met al zal het in volume niet echt veel verschil zijn.
Dit was trouwens niet nodig geweest...die 23 cm buitenmaat van de W200 NG had wel gepast alleen zat je dan op de randen van de andere kamer en achterkant.
Of dit alles wel verantwoord is wat ik gedaan heb weet ik niet maar het resultaat is nog steeds hetzelfde voor mij...ze klinken perfect...voor mijn oortjes met al zijn dipjes
Foto van de achterkant van de Tangband kan ik wel maken...er staat echter niets op...en zijn magnetisch afgeschermd.
Ik heb trouwens nog ideeen voor meer dan 3 projecten...dus die Tangband zullen zeker gebruikt worden.
Volgende project is al in de maak.....terwijl de lak droogt kan ik weer gaan zagen
Heerlijk weer zo'n lang weekend.....klussen....
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Net even gegoogled op die tangband.
De 8 cm lijkt me de W3-871SA
Ik heb ook nog 2 maal 7 cm units liggen (ook logipech) en dat is de W3-1364
In ieder geval de FRS8 heeft een soundpressure van 82 dB en de Tangband 87...dat is waarschijnlijk het verschil wat ik hoor.
Allemaal trouwens 8 Ohm impedantie.
Leuke hobby...al dat uitzoeken en vergelijken.
Bijna klaar met werk...weekend vieren
De 8 cm lijkt me de W3-871SA
Ik heb ook nog 2 maal 7 cm units liggen (ook logipech) en dat is de W3-1364
In ieder geval de FRS8 heeft een soundpressure van 82 dB en de Tangband 87...dat is waarschijnlijk het verschil wat ik hoor.
Allemaal trouwens 8 Ohm impedantie.
Leuke hobby...al dat uitzoeken en vergelijken.
Bijna klaar met werk...weekend vieren
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stella Light als 3e Project
Ze zijn klaar....en verhuisd naar de woonkamer.
De vrouw vind ze heel mooi.
Klinken wel anders dan in de serre met al die gordijnen en tapijt.
Mijn uitzicht in de serre is ook veranderd...daar staan nu de infinitys.....wat klinken die mooi...kan de rest wel weggooien....luxe problemen heb ik.
Nieuw project is al in de maak...iets met stella mini met subwoofer voor de pc...
Wordt vervolgd
De vrouw vind ze heel mooi.
Klinken wel anders dan in de serre met al die gordijnen en tapijt.
Mijn uitzicht in de serre is ook veranderd...daar staan nu de infinitys.....wat klinken die mooi...kan de rest wel weggooien....luxe problemen heb ik.
Nieuw project is al in de maak...iets met stella mini met subwoofer voor de pc...
Wordt vervolgd
Re: Stella Light als 3e Project
heel mooi, maar ik zou de opstelling zo doen, dat de basjes naar het midden "blazen|" Mijn side loaded TL's werken dan beter dan andersom qua stereo beeld dat ik heb op mijn "heilige" stoel.
-
herofruitontbijt
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 06 mei 2013, 2:28
Re: Stella Light als 3e Project
Is de L/R plaatsing van zij-woofers niet heel erg afhankelijk van de akoestiek van de kamer? Bij mij neemt het stereobeeld juist enorm af als de woofers naar binnen staan gericht en staan daarom ook naar buiten. (Hepta Spring Excellence)sietse schreef:heel mooi, maar ik zou de opstelling zo doen, dat de basjes naar het midden "blazen|" Mijn side loaded TL's werken dan beter dan andersom qua stereo beeld dat ik heb op mijn "heilige" stoel.
Volgens mij is er niet een one-best-way in deze..
