Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door bartsegers »

Het heeft niks te maken met luidsprekerkasten, maar wel met afwerking van hardhout uiteraard.

Ik heb een scheepstafeltje, mooi hardhouten smalle klaptafel, opnieuw in de hardhoutolie gezet.

Uiteraard netjes alles helemaal kaal geschuurd, en goed ontvet.
Na de eerste laag olie (langharige kwast) blijf ik met plekken zitten waar het lijkt alsof er teveel olie is blijven hangen.
Daar heb ik op het hardhout een filmlaag (gelijkend op een laklaag) gekregen.
Andere plaatsten hebben dit weer niet, en is het hout nog "open"
Ik twijfel niet aan mijn eigen verfkunsten, dus weet zeker dat ik netjes alles heb " opgestreken" zoals het hoort.

Op internet en op de pot heb ik niets gelezen over het verwijderen van overtollige olie.
(Had ik dat maar gedaan =; )

Wat moet ik nu doen ? Volgens Tenco houtolie zou er zich geen lak/filmlaag mogen vormen.
Dit zou het vervellen van tuinmeubelen tegengaan, iets wat je bij gebarsten lakken dus ziet.
(Vandaar ook de olie, ipv lak)

Nu vind ik het niet erg dat er juist wel een laklaag vormt, maar dan wel overal graag :mrgreen:
Daar waar nu filmvorming is, voelt deze wel stevig en hard aan. (niet zacht of kwetsbaar)

Wat zeggen jullie? Nog een laag aanbrengen, zodat overal een filmlaag komt, of.... ? (terug schuren ? :evil: )

De olie die ik gebruik:
http://www.tenco.nl/Default.asp?pageid= ... ail=110610
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door grimoire »

Goed uitwrijven met een doek die niet pluist?

Olie moet intrekken, maar hout is niet overal even dicht. Met salonrafel en meubelolie heb ik de ervaring dat het nog wegtrekt wat ik denk dat jij ziet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door Pjotr »

grimoire schreef:

Olie moet intrekken, maar hout is niet overal even dicht.\
Klopt. Het hout neemt zoveel olie op als het kan en dat is niet overal evenveel. Zo te lezen verhard deze olie snel. Ik zou hem licht opschuren en nog een keer in de olie zetten. Dikke kans dat je dan wel een egale filmlaag krijgt. Dat inoliën kun je dan het beste doen met een niet pluizende doek i.p.v. een kwast. Mijn ervaring is dat je 3x moet inoliën om een mooie egale zijdeglans filmlaag te krijgen.

B.t.w. Doeken met olie in een emmer water gooien en niet zo in de vuilnisbak. Doeken met olie kunnen gaan broeien en spontaan ontbranden.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door bartsegers »

Dank voor de tips!

na de vakantie maar even verder hiermee :)
Tafeltje is nu " uitgehard"
Deze Tenco olie blijft dus geen olie, nu uitwrijven heeft geen zin meer.

Ik tik hem nog een keertje aan met lichte korrel, en wrijf hem dan met een doek in.
Opzetten met de kwast geeft toch een dikkere laag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Ik tik hem nog een keertje aan met lichte korrel, en wrijf hem dan met een doek in.
Mijn ervaring met verhardende olie is dat je het opschuren het beste kunt doen met van die Scotchbrite" pads i.p.v. schuurpapier en dan met een licht vochtige doek even afnemen. Zitten er dikke "plakken" film op dan kun je die beter wel eerst even met schuurpapier wegnemen.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door ff lunche »

je hout is niet in staat overal even veel olie op te nemen. Was het niet eerder behandeld met was of zo
residu van een ander product wat eerder niet gelijkmatig is aangebracht ?
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door Lieuwe »

Vaak moet je de olie ook wel eens inwrijven met staalwol en vervolgens het overtollige eraf halen met een niet-pluizende doek.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door Marp »

Lieuwe schreef:
Vaak moet je de olie ook wel eens inwrijven met staalwol en vervolgens het overtollige eraf halen met een niet-pluizende doek.
Ter voorkoming van misverstanden: beter gebruik je géén staalwol op kaal hout. Buiten dat dit bruine vlekjes kan geven door roest dat onder de afwerklaag ontstaat en zich gemakkelijk door hout verspreidt, kan het bij looizuur bevattende houtsoorten resulteren in lelijke, zwarte vlekken.

Behandeld hout kan wel worden bijgewerkt met staalwol, bijv. om te polijsten. Ook wordt wel in olie gedrenkt fijn staalwol gebruikt om bijv. lichte vlekken of kringen op geolied hout weg te werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hardhoutolie (hoeveel lagen ?)

Bericht door Pjotr »

Klopt Marp, als laatste afwerking kun je vernislagen wel mooi opschuren als finishing touch met staalwol maar dan is het hout al goed afgedicht. Werkt prima om stofjes weg te werken en een mooie zijdeglans te krijgen. De vernis moet daarvoor wel goed doorgehard zijn.

Met olie werken die synthetische Scotch-Brite™ schuurpads een stuk beter. Daarmee kun je de olie eventueel ook inschuren.
Plaats reactie