Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

Lang geleden de Fostex FE87e gekocht maar weinig mee gedaan. Destijds overgenomen van mikekiwi incl behuizing.
De behuizing had ik wat geplamuurd en in de grondverf gezet maar nooit afgerond.

Nu kwam ik het ontwerp van Makizou tegen en dat leek me wel een leuk mini projectje. Nu maar afronden :oops:

Hieronder het ontwerp en voorbeelden.

maten
Part # Dimension
1 : 235mm
2 : 45mm
3 : 65mm
4 : 85mm
5 : 230mm
6 : 50mm
7 : 420mm
8 : 55mm
9 : 75mm
10 : 180mm
11 : 195mm
12 : 50mm
13 : 30mm
14 : 30mm
15 : 15mm
16 : 420mm
17 : 420mm
Bijlagen
Mazkizou-M-8BH Fostex FE87E BuildingPlan-1.jpg
Mazkizou-M-8BH Fostex FE87E BuildingPlan-3.gif
img002.jpg
makizou006.jpg
Mazkizou-M-8BH Fostex FE87E BuildingPlan-5.jpg
Laatst gewijzigd door DKM op wo 08 mei 2013, 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

MDF inmiddels gezaagd en de eerste lijmklemmen doen hun werk.
Bijlagen
stap1.jpg
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door ff lunche »

soooo. dat benne een boel plankies.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

ff lunche schreef:
soooo. dat benne een boel plankies.
Dit is een kleine behuizing, het zagen gaat dan een stuk makkelijker. :mrgreen:
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door ff lunche »

is dat een Japans ontwerp ? is er meer over te vinden ergens ?
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

nog een Sketchup bestand gevonden.
Bijlagen
makizou.skp
(65.79 KiB) 81 keer gedownload
makizou-img.gif
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door ff lunche »

niet goed
vertaalprogramma's doen japans-nederlands vaak beter dan duits-nederlands merkwaardig genoeg.
zie maar weinig aziatische ontwerpen eigenlijk
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door EppeRRR »

Wat een gaaf (intern) design :D Deze ga ik volgen :D
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door ff lunche »

beetje gegoogled
Kom de naam Nagoaka Tetsuo tegen
volgens mij een beetje de Martin King van Japan
eens verder zoeken, het blijkt dat deze meneer nogal wat ontwerpen op zijn naam heeft.
Veelal BL-horns.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door ff lunche »

Olson-Nagaoka Cabinets -- Kongo, Haruna & Kirishima

These cabinets employ manifold, rather than constant expansion. In such designs, the horn flare is created by an cascade of untapered manifolds of increasingly greater cross-section. This approach is most often associated with Mr. Tetsuo Nagaoka, one of the great figures in Japanese speaker design, who produced a vast number of cabinets over several decades, mostly for Fostex drive units.

Datgene in vet beschrijft wat je aan het bouwen bent, met al die schotjes op steeds grotere afstand

ook hier leuke info
http://telavox.web.fc2.com/backload.html

lees dat de beste man leefde van 1926-2000
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door MichaelB »

Als ik jou was dan zou ik wel een zijkant loslaten en experimenteren met de plaatsing en hoeveelheid van de demping. Dus niet klakkeloos overnemen en dicht lijmen :wink:
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

MichaelB schreef:
Als ik jou was dan zou ik wel een zijkant loslaten en experimenteren met de plaatsing en hoeveelheid van de demping. Dus niet klakkeloos overnemen en dicht lijmen :wink:
Ja dat ga ik zeker doen. Gisteren de nog wat verlijmd, maar ben nog niet thuis geweest.
Vanavond de volgende bups...
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

MichaelB schreef:
Als ik jou was dan zou ik wel een zijkant loslaten en experimenteren met de plaatsing en hoeveelheid van de demping. Dus niet klakkeloos overnemen en dicht lijmen :wink:
Ja dat ga ik zeker doen. Gisteren de nog wat verlijmd, maar ben nog niet thuis geweest.
Vanavond de volgende bups...
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

Het duurt lang als je te weinig lijmklemmen hebt.
Het duurt nog langer als je nog een leesfout maakt. De Grr#*$(&, de ene keer wordt de afstand tussen de twee plankjes gemeten en de andere keer tot de buitenzijde.

Ik kwam er achter toen ik de verhouding op de tekening zag tov de andere delen. Kon er gelukkig met een handzaag, en zie je er nog weinig van (die tweede foto). Dus we doen weer twee stappen terug..
Bijlagen
stap2.jpg
stap3.jpg
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

Weer een stapje verder.
Bijlagen
stap4.jpg
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

En nu sta ik voor een dilemma.

Ga ik lakken, fineren of lamellen plakken.

Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste twee aangezien ik het matriaal daarvoor heb gekocht.
Maar ja de keuze is moeilijk. Toch zeker als ik tegen droog hout sta te kijken..

Ik heb ze even weer op een rijtje gezet en het hout wat nat gemaakt.
Bijlagen
sucupira-1.jpg
sucupira-2.jpg
Noten.jpg
Ipe.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door MichaelB »

Ik zou zeggen: fineren in noten en dan alleen een wax laagje. In ieder geval geen hoogglans.

Ga je trouwens nog iets doen aan filtering?
Zie net de specs en de Fe87e heeft een heel mooi verloop, dus dat is waarschijnlijk niet eens nodig. Ben benieuwd!
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

MichaelB schreef:
Ik zou zeggen: fineren in noten en dan alleen een wax laagje. In ieder geval geen hoogglans.

Ga je trouwens nog iets doen aan filtering?
Zie net de specs en de Fe87e heeft een heel mooi verloop, dus dat is waarschijnlijk niet eens nodig. Ben benieuwd!
Enige fineer dat ik heb is essen.
En ik heb het aantal stroken geteld. Dat wordt krap aan. (is nog bedoeld voor een ander setje dat ik in gedachte heb)

Rest is allemaal lamellen van 3 a 4 mm dikte.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door RobertD »

Zou een Visaton FRS 8M ook kunnen in dit kastje?
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

RobertD schreef:
Zou een Visaton FRS 8M ook kunnen in dit kastje?
Hoi Robbert :D

Geen idee, kan zo gauw geen gedetaileerde specs vinden van de visaton

Specifications

Model: FE87E
Size: 80mm (3")
Baffle Hole Diametre: 70mm (2.8")
Overall Diameter: 83mm (3.3")
Depth: 45.6mm (1.8")
Voice Coli Diametre: 16mm
Impedance: 8 ohm
Frequency Response: fs - 30kHz
Sound Pressure Level: 89dB/W (1m)
Rated Input: 5 Watts
Music Power: 10 Watts
Net Weight: 288gm
Magnet Material: Ferrite
Cone Material: Banana plant's fiber
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door DKM »

Ik zie wel dat ze naast andere driver ook de mini uitvoering hebben, soort nachtlampje. Muziek voor het slapen gaan :mrgreen:
Bijlagen
Pnidai.JPG
Pnidai.JPG (20.52 KiB) 1729 keer bekeken
Pzentai.JPG
Pzentai.JPG (20.61 KiB) 1729 keer bekeken
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door richard »

ff lunche schreef:
beetje gegoogled
Kom de naam Nagoaka Tetsuo tegen
volgens mij een beetje de Martin King van Japan
eens verder zoeken, het blijkt dat deze meneer nogal wat ontwerpen op zijn naam heeft.
Veelal BL-horns.
Onduidelijke website met heel veel exotische Japanse hoorn-ontwerpen: http://doki02.dokidoki.ne.jp/home2/yh13 ... x.html#spg

Nog meer onduidelijkheid: http://homepage3.nifty.com/spida/framepageeng-9.htm
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
Ik zou zeggen: fineren in noten en dan alleen een wax laagje. In ieder geval geen hoogglans.
+1
Dat is verreweg de mooiste houtsoort uit het rijtje. Vrij druk maar mag wel op de relatief kleine kast.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Bericht door ff lunche »

Vinculum schreef:
MichaelB schreef:
Ik zou zeggen: fineren in noten en dan alleen een wax laagje. In ieder geval geen hoogglans.
+1
Dat is verreweg de mooiste houtsoort uit het rijtje. Vrij druk maar mag wel op de relatief kleine kast.
Inderdaad mooi, maar DKM zegt "Enige fineer dat ik heb is essen."
waarom ie dan noten laat zien als mogelijke optie volg ik ook even niet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”