Stopcontact smeren

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Vinculum
Contacteer:

Stopcontact smeren

Bericht door Vinculum »

De topictitel roept natuurlijk vragen op. :sure:
Ik heb in de keuken een enkel stopcontact zitten waar het koffiezetapparaat op zit maar deze word er regelmatig uitgehaald voor de staafmixer voor het eten van de kleine.
Nu is het zo dat de stekkers (vooral de geaarde van het koffiezetapparaat) er steeds moeilijker in en vooral uit gaat.
Wat kan ik doen om dit wat te "smeren"? Eerste ingeving zou contactspray zijn maar ik check het even voordat ik iets levensgevaarlijks doe door het verkeerde goedje te gebruiken.
Kappa7
Contacteer:

Re: Stopcontact smeren

Bericht door Kappa7 »

Goede vraag ik zit met een dergelijke vraag maar dan voor de richting aanwijzer van de auto.
Daar gaat het om een fitting die contact maakt met het huis van de lamp met een bol oppervlakte.
Nu brand dit bolle oppervlakte in en geleid niet meer.
Ik dacht hier ook gebruik te maken van een contact vet dat het oppervlakte vergroot en verbeterd.
Bestaat er zo iets?
Zal vast voor het probleem van Vinculum ook te gebruiken zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, dat bestaat :mrgreen: Google eens op "contact grease electrical". Is wel vrij prijzig spul.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Misschien een nieuw stopcontact??? Door het vele gebruik is dat ding gewoon versleten en de "glijlaag" verdwenen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Heb je inderdaad die contactdoos al eens opengeschroefd en de contacten bekeken? Op een gegroefd oppervlak helpt geen smeermiddel en op een ingebrand oppervlak werkt dat averechts. Oxidatie zou nog wel te verwijderen zijn, wat dan tijdelijk verbetering geeft, maar eenmaal geoxideerd is vervanging toch ook beter (en veiliger).
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat ook erg fijn is zijn van die laptop voedingen, sommige vonken nogal bij het inpluggen in de WCD.
Hierdoor heb ik bij mijn ouders al een WCD moeten vervangen, contacten waren zowat weggebrand.
Het word ook van kwaad tot erger. Er vormt een oxyde laag, waardoor het contact steeds slechter word.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ardon, wat is het merk van de WCD ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vraag is natuurlijk of dat stopcontact ingebrand is. Zou je normaliter alleen last van hebben als koffiiemasjien en mixer geen eigen schakelaar hebben.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me gewoon het beste om dat ding te vervangen, zo duur is zo'n ding nu ook weer niet.
Als Ardon het merk en eventueel een foto doorgeeft kan ik even bij mijn broer in het magazijn gaan zoeken. :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, is ook het beste en verreweg het goedkoopste denk ik.
avdboom

Bericht door avdboom »

Kappa7 schreef:
Goede vraag ik zit met een dergelijke vraag maar dan voor de richting aanwijzer van de auto.
Daar gaat het om een fitting die contact maakt met het huis van de lamp met een bol oppervlakte.
Nu brand dit bolle oppervlakte in en geleid niet meer.
Ik dacht hier ook gebruik te maken van een contact vet dat het oppervlakte vergroot en verbeterd.
Bestaat er zo iets?
Zal vast voor het probleem van Vinculum ook te gebruiken zijn.
Je kan dit doen door de contacten te reinigen met een glasfiberpen, of evt. heel fijn schuurpapier en een nieuw lampje. Vervolgens contact reiniger er over en electronica vet ter bescherming. Wat ook wel eens gedaan wordt is kopervet op het contact, dit beschermd en geleid goed, maar de houdbaarheid is beperkt op die manier, dus af en toe herhalen nodig.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Met zulke foefjes denk ik dat het goed is om een onderscheid te behouden tussen 12V-toepassingen en netspanning. Die laatste vonkt eerder en brandt veel sneller in, met als gevolg een cirkel die zich sluit.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok, dank voor de tips. Ik denk dat vervangen idd de makkelijkste oplossing is. Ik zal van de week het stopcontact uit elkaar halen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Vinculum schreef:
Ik zal van de week het stopcontact uit elkaar halen.
Schakel wel even van te voren de desbetreffende groep uit, wil je ?
avdboom

Bericht door avdboom »

Marp schreef:
Met zulke foefjes denk ik dat het goed is om een onderscheid te behouden tussen 12V-toepassingen en netspanning. Die laatste vonkt eerder en brandt veel sneller in, met als gevolg een cirkel die zich sluit.
Ja natuurlijk, ik had er niet bij stil gestaan dit te melden, maar dit onderschrijf ik.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Top bedankt ik ga er mee aan de gang.
Het gehele huis van de koplamp vervangen is me nog even tegek anders maak ik losse draadjes aan de fitting en worden de contactpunten vermeede.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Vinculum schreef:
Ok, dank voor de tips. Ik denk dat vervangen idd de makkelijkste oplossing is. Ik zal van de week het stopcontact uit elkaar halen.
Vervang het dan meteen voor een dubbele, bij o.a. de Gamma hebben ze dubbele met randaarde, die in een enkele inbouwdoos passen.
Ik heb ze vrijwel overal in huis vervangen en dat werkt al 10 jaar goed.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Persoonlijk zou ik mijn wcd's en schakelaars en dergelijke niet bij de Gamma, Karwei of een dergelijke bouwmarkt halen. Over het algemeen is de kwaliteit toch echt minder (en minstens zo duur al dan niet duurder) als het spul dat de gemiddelde installateur in het schap in het magazijn heeft liggen en meestal willen die ook wel een losse wcd of iets dergelijks verkopen hoor.

Het type dat hier boven genoemd werd is een half-opbouw het is niet de allermooiste oplossing maar wel het minste werk als je maar 1 inbouwdoosje hebt idd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

+1
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
+1
+2 :)

De Gamma is i.d.d. knap duur en van Chinese bagger kwaliteit met elektra spul. De elektricien om de hoek is in mijn geval goedkoper en levert deugdelijke kwaliteit.
daniel

Bericht door daniel »

beetje Googlen levert als snel prijzen op die richting de helft van de bouwmarkt komt, voor het merkspul. Plus dat je in de bouwmarkt lang niet alles kunt krijgen. Losse schakelwip bv, niet te krijgen in de bouwmarkt, alleen met schakelaar erbij

(Recent alle creme schakelmat, vervangen door wit)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”