Amp switcher

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Kappa7 »

Goed warm stoken dan is die er zo uit.
Mooi project overigens.
Met 1x buizen vervangen heb je hem al terug verdiend.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Dat is inderdaad ook een punt George.

Inmiddels is de Amp Switcher af en naar volle tevredenheid in gebruik. Functioneel, en niet meer onnodig de buisjes op(r)/(st)oken..

Hierbij wat picjes van het eindresultaat, zal ook nog een picje maken hoe het geimplementeerd is in de audio setup.
Bijlagen
IMG_0202.jpg
IMG_0198.jpg
IMG_0199.jpg
IMG_0200.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door hannesie »

.......STRAK..<<<<<<........MAN .....>>>>>>......!!!! :kwijl: :kwijl:



Letterlijk en figuurlijk. :lol:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Amp switcher

Bericht door SuperR »

Heel fraai om te zien. Heb je trouwens geen aardedraad aan je net-uitgangen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Dank!

@SuperR: Ik heb zelf geen randaarde in de luisterruimte (huiskamer), maar het is naar wens aan te sluiten uiteraard.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Gaat mee naar Breda zaterdag!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Amp switcher

Bericht door ray5150 »

Barry, die Amplimo relais. is dat een standaard footprint ?
Ik zie bij Amplimo niet iets van een datasheet waar dat in staat, vandaar.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
Barry, die Amplimo relais. is dat een standaard footprint ?
Ik zie bij Amplimo niet iets van een datasheet waar dat in staat, vandaar.
Je hebt gelijk Ray, zag het eerst ook niet, later hier gevonden: http://www.europe-audio.com/datasheets% ... sp-rel.pdf

De footprint is niet standaard, heb 'm zelf gemaakt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Amp switcher

Bericht door ray5150 »

Helemaal toppie ! :D :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

De verbouwing thuis is (eindelijk) achter de rug, vandaag was het heuglijk feit daar en kon ik mijn altaar weer opbouwen. Wat kan een mens een goed stukje muziek missen..

Mooi moment om een foto van de schakelkast in volle glorie te maken. De boel is nu zo geschakeld dat met een druk op de knop vd voorversterker naast de vv zelf natuurlijk de amp switcher wordt ingeschakeld, die default op komt met de klasse D versterker, linksonder op de foto. Druk op de amp switcher knop en de klasse D bak gaat uit, buisjes worden voorgegloeid, na 90 sec komt de hoogspanning erin en 'the sound of tubes' is aanwezig. Beetje irritant fel nog, de blauwe leds, moet nog even een grotere serieweerstand in als ik daar een keer zin in heb.

Project afgerond :D
Bijlagen
DSC00650.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door hannesie »

Wat erg, wat moet je nu met je vrije tijd.....? :mrgreen:

Het ziet er wel strak uit zo, er is duidelijk over nagedacht, en consequent aan gewerkt en uitgevoerd. :kwijl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Krijg je ook wel een beetje met de standaard Hifi2000 kasten natuurlijk Hans.. de grap vind ik zelf in de opzet zo wel dat het minimalistisch in bediening is, en er toch aardig wat functionaliteit achter zit.

En wat betreft de vrije tijd, na lange dagen en weekenden doorhalen (verbouwing) kunnen we wel wat vakantie gebruiken :mrgreen:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Amp switcher

Bericht door cool »

Mooie set bij elkaar Barry! Vraagje: waarom heb je de moer van de netschakelaar op de voorkant zitten?
Ik lees wel dat de schakelaar gelijmd zit maar dat zal wel niet de reden zijn.
Groeten,
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Puur cosmetisch Loek. De schakelaar heeft een ieniemienie flensje voor, door de dikte van het front kon ik 'm zowiezo niet schroeven en moest ik 'm lijmen. De schroef aan de voorkant maskeert het niet strakke gat dat ik erin had gemaakt.... denk dat de schakelaar voor laser gesneden voorkantjes is bedoelt.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Amp switcher

Bericht door cool »

Ik snap het nu Barry. Ik ga die schakelaars ook een keer gebruiken en weet nu dat ik op een aantal zaken moet letten, thanks.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Amp switcher

Bericht door SuperR »

Waar heb je trouwens je Aleph en MP3 staan? Die projecten staan nog te pronken op je website, maar ik zie ze niet in je stapel elektronica.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Als ik alles wat ik ooit gebouwd heb in de woonkamer moet gaan neerzetten wordt dat ook zo'n museum :mrgreen: er staat alleen wat momenteel gebruikt wordt. Heb daarom ook daar voor een vaste opstelling gekozen, heb in de hobbyruimte wat meer mogelijkheden om te freewheelen en experimenteren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Het verhaal staat nu ook op Audio Creative http://www.audio-creative.nl/

Ik bied daar printen aan, geldt natuurlijk ook voor hier. Wie interesse heeft, laat maar weten, als er minimaal 5 gegadigden zijn kan ik bijbestellen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Amp switcher

Bericht door Zweitse »

Heb misschien wel interesse, maar wat bedoel je met "de LS GND" in het artikel?

Let op: ik heb ervoor gekozen de GND niet te schakelen, bij mijn (zelfbouw) versterkers is de LS GND verbonden met de overige GND. Als dit niet het geval is kan deze schakeling niet gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Zweitse schreef:
Heb misschien wel interesse, maar wat bedoel je met "de LS GND" in het artikel?

Let op: ik heb ervoor gekozen de GND niet te schakelen, bij mijn (zelfbouw) versterkers is de LS GND verbonden met de overige GND. Als dit niet het geval is kan deze schakeling niet gebruikt worden.
Bij sommige versterkers is de - van je luidsprekeraansluiting niet gelijk aan de gnd van de versterker, die is wel doorverbonden in de switcher. Dus het werkt alleen bij versterkers waar dit wel gelijk is. Kun je eenvoudig meten met een multimeter. Piepje bij luidspreker - en chassis versterker is ok.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

*
Laatst gewijzigd door Barry2001 op vr 22 mei 2015, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Amp switcher

Bericht door gervenja »

hallo Barry,

Ben al aardig op weg met de bouw, relais van Amplimo zijn besteld (ze hadden zelf geen voorraad meer.
Takamisawa RA12W-K gaat toch een probleem worden, moet ergens een vervanger gaan zoeken.

groeten,
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Ha John,

Ik zie het ja, de RA12W-K is op eBay nog wel te koop maar dan heb je gelijk aantallen. De RY12W-K past ook, die is nog wel overal verkrijgbaar. Volgens mij is het enige verschil dat de 'A' een diode ingebouwd heeft, en de 'Y' niet. En dat maakt niet uit in de Amp switcher omdat er een blusdiode op de print zit, voor als het relais afschakelt en er een piekspanning uit de spoel kan komen.
Goed dat je het meldt, ik zal het andere bouwers ook mededelen.

Die Amplimo relais worden op meerdere adressen verkocht hoor, google er maar eens op als je dat nog niet gedaan had.. maar als ze besteld zijn zal dat ook wel in orde komen.

Succes met de bouw, ben benieuwd wat je ervan maakt. Welke behuizing/connectoren ga je gebruiken?

Mvg, Barry
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Amp switcher

Bericht door gervenja »

hoi Barry,

relais zijn besteld, gewoon afwachten dus.
RY12W-K komt van eBay uit Duitsland. (€1,50) :)
De connectoren zijn optisch de zelfde als die van jou, komen uit Taiwan.
Zal binnenkort wat posten.

mvg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amp switcher

Bericht door Barry2001 »

Heb verzoek om printen gekregen en bijbesteld, als iemand ook interesse heeft, laat maar horen.

We zijn een tijdje verder, er zijn 2 dingen waar je op moet letten als je componenten wilt gaan kopen:
- Het RA12W-K relais is niet meer leverbaar, vervanger is RY12W-K. Bijvoorbeeld te koop bij Conrad https://www.conrad.nl/nl/dil-miniatuurr ... 02866.html . Maar als je geen haast hebt, ze staan voor minder op eBay uit verweggistan :D
- De luidspreker relais zijn inmiddels leverbaar in meerdere spanningen, de 'nieuwe' 24V is gelijk aan het model in dit draadje, kan dus gebruikt worden. Dat is deze: http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... V8x7MYw9ZR

Verder, ik gebruik 'm zelf naar volle tevredenheid al die tijd, echt een ideaal ding. Druk op knop en de gloeiende glaskolfjes gaan hun werk doen .. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”