verschil in parallel of serie notch filter ?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ff lunche

verschil in parallel of serie notch filter ?

Bericht door ff lunche »

dan gaat het me niet op hoe de componenten onderling zijn verbonden maar wat het verschil in effect is tussen deze twee mogelijkheden. Dus parallel in de + of tussen + en - achter elkaar maar parallel aan de LS-unit dus
wanneer pas je het een of t ander toe
zie plaatje van de series notch
Bijlagen
notch_ci.gif
notch_ci.gif (920 Bytes) 896 keer bekeken
bas focal m180
Contacteer:

Re: verschil in parallel of serie notch filter ?

Bericht door bas focal m180 »

Wat vaak zie is dat ze bij een breedbander 1 of meerderen filters in serie met de driver gebruiken , nooit parallel .
Dan worden spoel condensator en weerstand naast elkaar alle 3 in serie gezet .
Wat je dan ook ziet is dat er een verhoging in de impedantie plaats vindt .

Direct naast de driver/s is voor de impedantie vlak te krijgen in het gebied waar het scheidingsfilter zijn werk doet alwaar dus de impedantie hoog oploopt ., weerstand condensator spoel .
in dit geval R6 C10 L8
voorbeeld.jpg
voorbeeldd.jpg

OF

Parallel kan op meerderen manieren na een spoel of weerstand en dan pas parallel aan de driver .
Na een spoel parallel aan de driver , spoel condensator weerstand is om de impedantie piek van de woofer of tweeter omlaag te krijgen omdat die piek bv in het gebied zit waar het filter werkt en om een mooie filter werking te krijgen gebruikt men dan het filter (spoel-condensator-weerstand ) .
Zie plaatje L2 C2 R1

Die van jouw in het voorbeeld weet ik even niet .
ff lunche

Bericht door ff lunche »

C + R is toch al genoeg om impedantie in het hoog weer naar beneden te krijgen ?

Onder term "notch filter" kom ik dus 2 varianten tegen . een seriele variant en een parallele variant.
Uit de diverse verhandelingen krijg ik de indruk dat ze het zelfde doen maar vanwaar dan 2 smaakjes ?
en bij fullrangers zie ik eigenlijk alleen de parallele variant in de +
dat heb ik vaak zelf toegepast en ik wist niet dat er een ook seriële variant is.
Maar zoals jij hem beschrijft lijkt het qua werking op een Zobel netwerkje en dat is R en C voorzover mijn kennis reikt....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

1 groot verschil is dat de paralelle variant het allen doet (als correctie op de freq response) als er een ander filter 'voor' zit, anders doet het inderdaad niets anders nad impedantie corrigeren. daarom zie je bij breedbanders alleen maar de serie variant
ff lunche

Bericht door ff lunche »

kan het zijn dat de begrippen serie en parallel net andersom uitgelegd worden want ik ben de draad kwijt nu.. :?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff lunche schreef:
kan het zijn dat de begrippen serie en parallel net andersom uitgelegd worden want ik ben de draad kwijt nu.. :?
met parallel bedoel ik zoals in t plaatje in je start van t topic

Afbeelding
ff lunche

Bericht door ff lunche »

dat noem ik serie want de onderdelen staan achter elkaar en niet naast elkaar
wat in onderstaand plaatje staat noem ik dan weer parallel. Noem jij dat dan weer serie ? In Serie met de LS dan vml dus ?
in serie met wat ? of parallel met wat ? daar zal het verschil in uitleg wel in zitten
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (4.76 KiB) 861 keer bekeken
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik relateer het met hoe het t.o.v. de driver staat, niet hoe de componenten t.o.v. elkaar staan; in lijn met zoals je bv een enkele spoel of condensator in een filter benoemt
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

een serie notch zet je parallel aan de driver, een parallelle notch zet je in serie met de driver. Een serienotch heeft altijd een voorschakel component nodig. Dat kan eenvoudig een weerstand zijn, indien de tweeter toch al gedempt moet worden. Ik gebruik in de praktijk een serienotch parallel aan de tweeter en een parallelle notch in serie met de middentoner. Een serienotch is ook perfect voor impedantiecorrectie van de opslingering bij fs bij woofers, dat is al eerder genoemd.
Rudy

Bericht door Rudy »

jeroen_d schreef:
Een serienotch heeft altijd een voorschakel component nodig.
De uitzondering hierop is dat bij luidsprekers bedoeld voor buizenversterkes de impedantie word vlak getrokken in het xover gebied, en deze staan voor de filters.

mvg Rudy
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Rudy schreef:
jeroen_d schreef:
Een serienotch heeft altijd een voorschakel component nodig.
De uitzondering hierop is dat bij luidsprekers bedoeld voor buizenversterkes de impedantie word vlak getrokken in het xover gebied, en deze staan voor de filters.
voor zover het enige doel is het vlaktrekken van de impedantie dan klopt het, als je invloed op de frequentie response wil moet die "achter" een ander component
imeijer

Bericht door imeijer »

Hallo,

Ik ben nieuw hier... eerste post dus :-)

Als toevoeging op de eerdere opmerkingen over het notch-filter: ik heb een home-theatre systeem gebouwd voor een vriend van mij, waarbij de voorspeakers ingebouwd/onderdeel zijn van een wandmeubel (dressoir van wand tot wand met center speaker, met daarboven een boekenkast links en rechts en een plasma scherm er tussenin. In elke boekenkast zit een tweeweg speaker, bestaande uit een BG RD-50 (afgefilterd op ong. 320 Hz, 24dB/octaaf, loopt "full-range" door tot ong. 18kHz) en een SEAS 6" woofertje. Alles in een gesloten kast, waardoor ze uiteraard wel wat ondersteuning in het laag nodig hebben van een Velodyne DD-18.... zelfbouw haalde helaas niet het niveau en de afregelmogelijkheid van deze fantastische sub :-)

Voor de RD-50 driver werd vanuit Bohlender-Graebener geadviseerd een parallel notch-filter in serie met de unit toe te passen om resonantie-frequenties te onderdrukken in het gebied rond 5-6 kHz.

http://daveayers.com/rd_ribbons.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”