[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Bij mijn LBVS'en is ook niks in verstek gezaagd, na bijna 5 jaar nog geen krimpnaadje te zien... 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik bedoel als je demping tussen de platen aanbrengt kun je daar dan nog fineer op lijmen. Hout op rubber zeg maar.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
dit is wat ik gedaan heb: van binnenuit opbouwen, dus eerst binnenkast, dan demping er omheen, dan de buitenkast er omheen. Dan zit er dus alleen de buitenste laag aan de buitenkant (duh) en dat fineerde prima
in sketchup

en in t eggie:

zie verder http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=16232
of voor de versie met 2 lagen kast: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=14793
in sketchup
en in t eggie:
zie verder http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=16232
of voor de versie met 2 lagen kast: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=14793
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
of gewoon met een doekZweitse schreef:Die hardwax is inderdaad mooi spul. Tip, aanbrengen met een speciale lakroller.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Had ik eerst ook gedaan, maar dat bracht niet het gewenste resultaat. Met een speciale lakroller wordt het echt perfect.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het leuke van CLD is dat je het niet over 100% van het oppervlak van een paneel hoeft toe te passen. Je kunt stoppen voordat je bij de hoek bent. Is vrijwel net zo efficiënt, maar je kunt gewone hoekoplossingen kiezen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zou het niet doen. Het maakt de kast niet stijver en aangezien het een zuivere laagkast wordt heeft CLD niet veel waarde.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik was eigenlijk van plan om de gehele binnenkant te beplakken met lood bitumen...
Dat kan ik hierzo om de hoek halen, leek me wel zo gemakkelijk.
Dat kan ik hierzo om de hoek halen, leek me wel zo gemakkelijk.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 30 apr 2013, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
hoeft ook niet, zo stijf mogelijk maken met bracing.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoeft niet, maar het mag wel ?
Er komen een aantal interne horizontale spanten in te zitten, die vormen de bracing.
Aantal nog niet definitief bekend, maar ik denk dat het er een stuk of 3 a 4 worden.
Er komen een aantal interne horizontale spanten in te zitten, die vormen de bracing.
Aantal nog niet definitief bekend, maar ik denk dat het er een stuk of 3 a 4 worden.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
+1, zit ook in mijn Reference Plus en de kast wordt er lekker dood van. Gewicht loopt dan ook aardig opray5150 schreef:Ik was eigenlijk van plan om de gehele binnenkant te beplakken met lood bitumen...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
loodbitumen heeft voor een laagkast niet zo heel veel zin.....
een laagkast moet stijf zijn.
een laagkast moet stijf zijn.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Puur vanuit het oogpunt van verzwaring is de bitumen geen slecht idee.ray5150 schreef:Hoeft niet, maar het mag wel ?
Er komen een aantal interne horizontale spanten in te zitten, die vormen de bracing.
Aantal nog niet definitief bekend, maar ik denk dat het er een stuk of 3 a 4 worden.
Overweeg een deel van de bracing schuin te doen, dan pak je de wanden ook verticaal.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goed punt, Jeroen, ik ga het doorgeven aan de tekenkamer...jeroen_d schreef:Overweeg een deel van de bracing schuin te doen, dan pak je de wanden ook verticaal.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat hangt ervan af wat je onder laag verstaat. Sub-100Hz kan ik daarin wel meegaan, maar wat hoger kom je toch gauw in het gebied van paneelresonanties (en loodbitumen plakken helpt dan ook niet).jeroen_d schreef:Ik zou het niet doen. Het maakt de kast niet sijver en aangezien het een zuivere laagkast wordt heeft CLD niet veel waarde.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, want sub 340hz zijn de golflengtes > 1meter. Met bracing blijf je daar VER onder. CLD maakt het eerder slapper dan stijver, dat is bedacht voor demping en niet voor stijheid.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
voegt bitumen dan naast bracing eigenlijk nog wel iets toe dan?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Weinig, je kast gaat niet aan de wandel bijvoorbeeld.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, het voegt gewicht toe en het doet ook nog iets aan demping van paneelresonanties. Het kan dus zeker geen kwaad. Maar in dit geval dus liever niet in een CLD constructie omdat stijfheid voorop moet staan. Als je eenmaal die stijve kast hebt dan brengt extra gewicht op de wanden de kast op een nog hoger niveau.
Ook belangrijk lijkt me een extra dikke baffle, dus daarop nog een laagje mux en mdf, zodat de middentoner op de baffle geen resonanties op hogere frequenties kan aanslaan. Als je dit doet dan krijg je een Avalon-waardige kast en dat verdienen deze hele mooie units zeker!
Ook belangrijk lijkt me een extra dikke baffle, dus daarop nog een laagje mux en mdf, zodat de middentoner op de baffle geen resonanties op hogere frequenties kan aanslaan. Als je dit doet dan krijg je een Avalon-waardige kast en dat verdienen deze hele mooie units zeker!
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die snap ik niet. Het gaat niet over lucht maar over hout. Ik zou zeggen: meerdere meters.jeroen_d schreef:Nee, want sub 340hz zijn de golflengtes > 1meter.
Overigens, Ray gaf aan uit twee lagen opgebouwde panelen te willen gebruiken, plus een laag loodbitumen. Dan kun je m.i. beter voor de CLD-opbouw gaan. Stijfheid is wel van belang, maar een lage Q van de paneelresonanties nog meer, ook in het gebied 100-500Hz. Is in de jaren 70 en 80 in de UK al voldoende onderzocht. Bovendien geeft een mid-unit ook trillingen af aan een behuizing.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als je het over de resonanties van het hout zelf hebt, die worden juist mooi gedempt door de combinatie van mpx en mdf en die op het hele oppervlak met elkaar te verlijmen. dat van die middentoner kun je ondervangen door een extra dikke baffle met nog een laag mpx en mdf.markbakk schreef:Die snap ik niet. Het gaat niet over lucht maar over hout. Ik zou zeggen: meerdere meters.jeroen_d schreef:Nee, want sub 340hz zijn de golflengtes > 1meter.
Overigens, Ray gaf aan uit twee lagen opgebouwde panelen te willen gebruiken, plus een laag loodbitumen. Dan kun je m.i. beter voor de CLD-opbouw gaan. Stijfheid is wel van belang, maar een lage Q van de paneelresonanties nog meer, ook in het gebied 100-500Hz. Is in de jaren 70 en 80 in de UK al voldoende onderzocht. Bovendien geeft een mid-unit ook trillingen af aan een behuizing.
Ik heb met zowel CLD als de hier anbevolen constructie ook praktijkervaring en zo kom ik tot het advies. de onderzoeken uit de jaren 70 en 80 ken ik en ik neem dat mee in mijn aanbeveling voor dit specifieke geval.
