Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

hsmeets schreef:
O, ja, de poort weer zwart, rvs was iets te veel van het goede.
Veeeel mooier :kwijl:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Hoe krijg je toch die renders zo mooi?? Ik zit al de hele tijd te kloten met Maxwell render maar ik krijg alleen maar donkere ruisplaatjes. :boos:

p.s. Zwart is idd veel mooier. Ook de vorm van de poten is beter.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Hoe krijg je toch die renders zo mooi?? Ik zit al de hele tijd te kloten met Maxwell render maar ik krijg alleen maar donkere ruisplaatjes. :boos:

p.s. Zwart is idd veel mooier. Ook de vorm van de poten is beter.
Dat het heel donker wordt heb ik alleen als ik een 'image based' hemel laat genereren, je moet bij de settings de 'Intensity' flink opkrikken om het te verbeteren, maar ook dan blijft het wat aan de donkere kant, ik trek het plaatje dan nog door photoshop om het nog op te helderen. Wat ik nog niet geprobeerd heb is met de camera settings spelen, wellicht door de instelling op handmatig te zetten en met de belichting te spelen het ook helderder wordt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Gisteravond...nacht :shock: nog even zitten prullen aan de steunen voor onder de kast.
voeten - samengesteld - render.~png.jpg
De uitstekende dragers breder gemaakt (65-->80mm) en alle overgangen van scherpe hoek omgezet in een radius. De doppen en voetschijven ook aangepast qua afmetingen, maar nu ik de rendering zie denk ik dat ik de 4 voetschijven 1 a 2mm kleiner maak (nu is de radius 80mm). Het randje blank metaal in de doppen zal zeker sneuvelen :) En de doppen helemaal in blank metaal is dan weer te veel van goede.

'N alternatief is om alles gewoon donker te houden:
voeten - samengesteld - render - zwart.~png.jpg
Als ik het uit aluminium laat maken kan alles zwart ge-eloxeerd worden (of poeder-coaten als het ijzer is). Wat ik wel nog moet nagaan is of aluminium van 15mm dik sterk genoeg ik om 40 a 50kg van de kasten te gaan dragen. Een vriend die werktuigbouwkunde heeft gedaan dacht dat het geen probleem moest zijn (onderbuikgevoel, niet nagerekend).
Laatst gewijzigd door hsmeets op vr 26 apr 2013, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

hsmeets schreef:
Dat het heel donker wordt heb ik alleen als ik een 'image based' hemel laat genereren, je moet bij de settings de 'Intensity' flink opkrikken om het te verbeteren, maar ook dan blijft het wat aan de donkere kant, ik trek het plaatje dan nog door photoshop om het nog op te helderen. Wat ik nog niet geprobeerd heb is met de camera settings spelen, wellicht door de instelling op handmatig te zetten en met de belichting te spelen het ook helderder wordt.
Probeer bij Camera de EV setting eens te verlagen. Bij mij was het alsof het licht aan ging op de render...
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
hsmeets schreef:
Dat het heel donker wordt heb ik alleen als ik een 'image based' hemel laat genereren, je moet bij de settings de 'Intensity' flink opkrikken om het te verbeteren, maar ook dan blijft het wat aan de donkere kant, ik trek het plaatje dan nog door photoshop om het nog op te helderen. Wat ik nog niet geprobeerd heb is met de camera settings spelen, wellicht door de instelling op handmatig te zetten en met de belichting te spelen het ook helderder wordt.
Probeer bij Camera de EV setting eens te verlagen. Bij mij was het alsof het licht aan ging op de render...
Zal dat vanavond eens proberen!

De plaatjes trek ik evengoed nog door Photoshop omdat ik ze wat flets zijn qua contrast (naar mijn smaak dan).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Whoops. EV doet het licht wel aan maar het word nu overbelicht. Dus toch weer terug en de intensiteit van de sky omhoog... Het zal een beetje spelen zijn tussen die 2.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

15mm aluminium en 4 voetjes. Dan krijg je per "been" nog geen 15kg dat je moet ondersteunen. Dan lijkt me 15mm aluminium wel voldoende.
Ik heb een stuk 12mm dik alu om een idee te krijgen van wat 15mm alu moet voorstellen. Mij lijkt dat ruim voldoende.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Voor de statische belasting is het ook wel voldoende, maar als je ze verplaatst en elders neerzet kunnen de krachten wat hoger zijn waardoor je het alu mogelijk toch vervormd. Maar goed, dat laatste zal niet zo vaak voorkomen en fietsen en vliegtuigen houden het ook vol O:)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Nog wat ogen-snoep...
p6-11.jpg
p6-12.jpg
en een eerste aanzet voor de aansluitingen achterop
p6-15.jpg
Een optie is om spikes te gebruiken met een onderlegger die van een klein centreerputje is voorzien
Voet Constructie.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door ray5150 »

Jummie... =P~ =P~ =P~
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

en nog een keer eentje om het af te leren....
p6-16.jpg
Ik heb inmiddels ook nu wel een ei gelegd over de te gebruiken drivers:

de 26W8867, 18W8531 en de D3004/662000.

Eerst volgende stap is het zagen van de eerste stroken MDF.....misschien vanmiddag even bij de houthandel langsgaan.....
Laatst gewijzigd door hsmeets op ma 29 apr 2013, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Niet slecht maar wel een stuk donkerder dan het andere kleur-schema.
Dat kan wel heel mooi zijn in een ruimte met verder lichte meubels en redelijk wat lichtinval.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Mijn idee is dat een wat donker gestelde kast minder aanwezig is in welk soort interieur dan ook. Het donkerrood/bordeaux geeft het een wat luxere en warmere uitstraling.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ik heb het front van mijn sub ook in Bordeaux maar de body van de kast is Champagne van kleur, wat het geheel een stuk lichter maakt.
Qua kleur vind ik dat Bordeaux dus wel erg mooi, maar misschien een beetje donker als je 't met zwart combineert.
Je render geeft wel een wat donkere versie van Bordeaux rood weer. In 't echt is het iets lichter volgens mij. (kan ook aan mijn scherm liggen)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Jetzt Geht's Los!!! :rock: :bounce: :rock:

De lokale houthandel heeft een email gekregen om de eerste twee platen MDF te verzagen en een (ook lokaal) bedrijf heb ik gevraagd om een kosten indicatie af te geven voor de alu voeten.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

kreeg de eerste offerte binnen voor het cnc'en en draaien van de onderdelen voor de 2 voeten: 800 euro ex. BTW. Oooooooops :shock: :( :cry:

Dat het niet goedkoop zou zijn wist ik wel, maar dit is toch wel een beetje te gortig. Lijkt er haast op dat men de klus gewoon niet wil.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat je maar eens een mailtje naar Den helder moet sturen.....(freeskees)
http://www.techgraphix.nl/
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Ik denk dat je maar eens een mailtje naar Den helder moet sturen.....(freeskees)
http://www.techgraphix.nl/
Ray,

mijn dank en mail: is'k'burt!

Huib
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Je mag mij ook eens een PB/email sturen met een maattekening, dan kan ik eens kijken of we er bij ons op de zaak iets mee kunnen. Welk materiaal wil je graag en in welke afwerking (kleur)?

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Je hebt een PB :-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zo, ik ben gestart, ik heb in de vroege avond een aantal platen al van een facet/schuine kant voorzien met de frees, dat gaat nu makkelijker dan straks als de kast in elkaar zit. Wel even terug naar de houthandel morgen: ergens tussen hersenen en vingers is iets fout gegaan, ik dacht aan de maat van 435mm maar typte vrolijk 450mm in de mail die ik naar de houthandel stuurde. Gelukkig is ergens iets van af zagen minder moeilijk dan er iets aan zagen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Één keer begonnen gaat het meestal wel betrekkelijk vooruit. :)
Bij mij stokt het meestal bij de finale afwerking. :oops:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Een kleine proef vanmorgen liet zien dat een voetplaat uit 18mm MDF niet haalbaar is. De speakers gaan een 50 a 60kg wegen. Ik heb een strook MDF gezaagd met de afmetingen van de voorste twee poten en er een gewicht opgezet van een 25kg. Dan buigt het een 3mm door en dat zal, zwaartekracht wint altijd, alleen maar meer worden.

Vooralsnog lijkt een voet geheel uit alu niet haalbaar wegens de kosten. Staal is qua grondstof goedkoper maar moeilijker te bewerken waardoor het alleen maar duurder zou worden werd mij verteld. Ik denk nu aan een sandwich van metaal en MDF, mdf voor de afwerking en staal voor de sterkte.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Trespa?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”