Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Volgens mij is er weer iemand bij de Action wezen shoppen...

- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Haha ja idd. Prima verf hoor!
Nog wat updates...
Nog wat updates...
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
dat is een knap stukje werk om trots op te zijn
sander
sander
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ik hoop alleen dat het een beetje krasbestendig is.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ik zie dat je de ringetjes voor de pootkappen er nog niet ingelijmd hebt?? Of ga je dat met de verf ertussen doen??
Valt me niet tegen het effect van die letters..
Kees
Valt me niet tegen het effect van die letters..
Kees
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Klopt Kees. Ik twijfel nog of en hoe ik deze ringen ga gebruiken.
Maar er is iets belangrijkers aan de hand... Maar niet iets leuks:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P8UG89_gxQM[/youtube]
Kees, ik twijfel heel sterk aan wat die kerel gedaan heeft met het afdraaien.
Maar er is iets belangrijkers aan de hand... Maar niet iets leuks:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P8UG89_gxQM[/youtube]
Kees, ik twijfel heel sterk aan wat die kerel gedaan heeft met het afdraaien.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Nou hij draait op een hele hoge snelheid en dit is een flinke closeup.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ja het zit volgens mij echt in het plateau. Het bestaat natuurlijk uit 2 op elkaar gelijmde platen. Ik vermoed dat er daar iets mis is. Ik ga even wat opmeten.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Dat dacht ik dus al. Dikte is op een punt 25,25mm. Paar centimeter verder is het 24,5mm....
Dat betekend dus het hele ding op op een draaibank moet en aan alle kanten afgedraaid moet worden.
daar gaat mijn mooie lakwerk.
Dat betekend dus het hele ding op op een draaibank moet en aan alle kanten afgedraaid moet worden.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Sowieso wel handig om eerst alle onderdelen te monteren voordat je alles in de kleur spuit.
Laatst gewijzigd door Dan op zo 28 apr 2013, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ctu4giKWoCw[/youtube]
Je hoort aan het geluid dat de schuifmaat aan de onderkant constant contact heeft met het plateau. Uiteraard blijft de schuifmaat op dezelfde plek, stand en hoek.
Plateau is dus niet recht...
Je hoort aan het geluid dat de schuifmaat aan de onderkant constant contact heeft met het plateau. Uiteraard blijft de schuifmaat op dezelfde plek, stand en hoek.
Plateau is dus niet recht...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
@Dan
Zoals je ziet zit het niet in het gat van de lager maar in het plateau zelf.
Zoals je ziet zit het niet in het gat van de lager maar in het plateau zelf.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Hmm... diktevariatie en gat is er scheef ingeboord. Balen zeg!
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Zonder betweterig te willen zijn.
Om dit te voorkomen moet een dergelijk plateau in een opspanning gedraaid worden.
Zo iets luisterd best wel nauw.
Het lager dat ik had getekend was nastelbaar om dit te voorkomen.
Om dit te voorkomen moet een dergelijk plateau in een opspanning gedraaid worden.
Zo iets luisterd best wel nauw.
Het lager dat ik had getekend was nastelbaar om dit te voorkomen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Jongens, het zit niet in het lager! Het plateau is niet even dik op alle plekken, daardoor lijkt het alsof het wobbelt.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Klopt! Het zit in het plateau. Het is niet alleen 'niet vlak', ook het gat voor het lager zit er scheef in.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ja ja, een goede draaitafel bouwen is geen Ikea-kast in elkaar schroeven... Maar als je nu al uit het veld geslagen bent.....
Dat het gat er scheef in zit betwijfel ik (binnen bepaalde toleranties natuurlijk.. je moet niet op het niveau van Angstroms en pico-radialen gaan kijken).. Dat het plateau niet overal even dik ik kan ik goed begrijpen.. Dit materiaal heeft vroeger dienst gedaan als aanrecht... is in die tijd geschuurd, gepolijst en later misschien nog wel een paar keer.
Daarna zijn de twee schijven op elkaar gelijmd en die lijm laat zich ondanks enige tientallen zware klemmen, niet overal even dik tussen persen..
Dat de schijf niet vlak is, is dus redelijk normaal..
Dat je zo'n plateau op het lager moet aanpassen ook. Dat er nu verf op zit is alleen maar makkelijk want dan kun je goed zien wat al goed is.. Dat Corian laat zich behoorlijk makkelijk schuren...
Wat moet je doen... Neem een stevige plank (liefst iets van graniet ofzo Betonplax haat ook goed... Boor daar een gat in en zet het lager daar op, met het plateau.
Nu neem je een haaks blokje met aan een zijde schuurpapier (120 ofzo) Die klem je zo op de onderplaat dat je 'm eigenlijk niet goed kan bewegen maar net tegen het plateau aan zet. Als je nu het plateau ronddraaitzal dat schuurpapiertje ergens aanlopen.. Gewoon door draaien en ondertussen dat blokje met kleine tikjes naar het midden toebewegen en doordraaien tot de zijkant helemaal weer wit is..
Voor de bovenkant neem je een plankje met schuurpapier aan de onderzijde geplakt, een gat dat over de centerpen van het lager gaat en aan de andere zijde een schroef die op de onderplaat rust.. Eventueel een waterpasje er op. Nu ook weer ronddraaien en de schroef zo instellen dat het schuurpapiertje begint aan te lopen.. doorgaan met ronddraaien en schroef instellen tot het hele plateau aan de bovenzijde weer wit is en het waterpasje op nul..
Onderzijde is eigenlijk hetzelfde verhaal. Op diezelfde wijze kun je ook de kanten weer "breken" en eventueel het plateau aan de zijkant voorzien van een groefje als je er een snaar rond wil laten lopen.
Kees
Dat het gat er scheef in zit betwijfel ik (binnen bepaalde toleranties natuurlijk.. je moet niet op het niveau van Angstroms en pico-radialen gaan kijken).. Dat het plateau niet overal even dik ik kan ik goed begrijpen.. Dit materiaal heeft vroeger dienst gedaan als aanrecht... is in die tijd geschuurd, gepolijst en later misschien nog wel een paar keer.
Daarna zijn de twee schijven op elkaar gelijmd en die lijm laat zich ondanks enige tientallen zware klemmen, niet overal even dik tussen persen..
Dat de schijf niet vlak is, is dus redelijk normaal..
Dat je zo'n plateau op het lager moet aanpassen ook. Dat er nu verf op zit is alleen maar makkelijk want dan kun je goed zien wat al goed is.. Dat Corian laat zich behoorlijk makkelijk schuren...
Wat moet je doen... Neem een stevige plank (liefst iets van graniet ofzo Betonplax haat ook goed... Boor daar een gat in en zet het lager daar op, met het plateau.
Nu neem je een haaks blokje met aan een zijde schuurpapier (120 ofzo) Die klem je zo op de onderplaat dat je 'm eigenlijk niet goed kan bewegen maar net tegen het plateau aan zet. Als je nu het plateau ronddraaitzal dat schuurpapiertje ergens aanlopen.. Gewoon door draaien en ondertussen dat blokje met kleine tikjes naar het midden toebewegen en doordraaien tot de zijkant helemaal weer wit is..
Voor de bovenkant neem je een plankje met schuurpapier aan de onderzijde geplakt, een gat dat over de centerpen van het lager gaat en aan de andere zijde een schroef die op de onderplaat rust.. Eventueel een waterpasje er op. Nu ook weer ronddraaien en de schroef zo instellen dat het schuurpapiertje begint aan te lopen.. doorgaan met ronddraaien en schroef instellen tot het hele plateau aan de bovenzijde weer wit is en het waterpasje op nul..
Onderzijde is eigenlijk hetzelfde verhaal. Op diezelfde wijze kun je ook de kanten weer "breken" en eventueel het plateau aan de zijkant voorzien van een groefje als je er een snaar rond wil laten lopen.
Kees
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Nou ja, een millimeter uitslag komt neer op 0,2°. En diktevariaties van enkele tienden moeten toch mogelijk zijn? 0,2 angstrom is de grootte van een atoom en een picometer is toch al gauw 0,000 000 001 millimeter. Om even een wetenschappelijk artikel te citeren; "Voor de hoek is een foutmarge van 2,5 picoradiaal toegestaan. Bij een dergelijke afwijking ga je bij een stap van één meter naar voren 2,5 picometer opzij. Ter vergelijking: de doorsnede van een heliumatoom is 50 picometer" Ik vind 0,2 graden best wel veel eigenlijk.
De gekozen oplossing is als je geen machines ter beschikking hebt best te doen denk ik. Maar in de draaibank is makkelijker...
De gekozen oplossing is als je geen machines ter beschikking hebt best te doen denk ik. Maar in de draaibank is makkelijker...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Moet je die wel hebben...Dan schreef:Maar in de draaibank is makkelijker...
Ik ga me wel even buigen over de methode van Kees.
